eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

- projekt ma na celu dostosowanie prawa polskiego do regulacji zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającym Wspólnotowy Kodeks Wizowy

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2806
  • Data wpłynięcia: 2010-02-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-04-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 81, poz. 531

2806

art. 34 ust. 8
Art. 34
1) rozpatrzenia złożonych wniosków
projektowaną ustawą w ustawie o
rozporządzenia
8. Informacje o unieważnionej lub cofniętej
wizowych oraz podjęcia decyzji dotyczących
cudzoziemcach dostosowując jej
(WE) nr
wizie wprowadza się do systemu VIS zgodnie
tych wniosków, jak również decyzji o
przepisy do uregulowań
810/2009
z art. 13 rozporządzenia w sprawie VIS.
unieważnieniu, przedłużeniu, cofnięciu wizy,
wynikających z rozporządzenia

przysługuje Straży Granicznej, konsulowi,
Parlamentu Europejskiego i Rady
wojewodzie, ministrowi właściwemu do
(WE) Nr 810/2009. Zgodnie
spraw zagranicznych, Szefowi Urzędu do
bowiem z art. 33 ust. 7 i art. 34
Spraw Cudzoziemców lub Policji;
ust. 8 rozporządzenia Parlamentu
2) przeprowadzania konsultacji między
Europejskiego i Rady (WE) Nr
centralnymi organami wizowymi w sprawie
810/2009 informacje na temat
wniosków wizowych zgodnie z art. 22
przedłużonej wizy oraz informacje
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
o unieważnionej lub cofniętej
Rady (WE) Nr 810/2009 z dnia 13 lipca 2009
wizie wprowadza się do systemu
r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks
VIS zgodnie z art. 13 i 14
Wizowy (kodeks wizowy) (Dz. Urz. UE L
rozporządzenia VIS.
243 z 15.09.2008, str. 1) przysługuje Szefowi
Rozporządzenie Parlamentu
Urzędu do Spraw Cudzoziemców;
Europejskiego i Rady (WE) Nr
810/2009 w art. 54 pkt 7 nadaje
nowe brzmienie art. 13
rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr
767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w
sprawie Wizowego Systemu
Informacyjnego (VIS) oraz
wymiany danych pomiędzy
państwami członkowskimi ma
temat wiz krótkoterminowych
(rozporządzenie w sprawie VIS),
który określa zakres informacji
wprowadzanych do systemu VIS
w przypadku unieważnienia lub
cofnięcia wizy. Ponieważ zakres
przedmiotowy tego przepisu uległ
zawężeniu i nie obejmuje obecnie
informacji o skróceniu okresu
ważności wizy należało usunąć tę
część przepisu z art. 6 ust. 1
ustawy o udziale Rzeczypospolitej
Polskiej w Systemie
Informacyjnym Schengen oraz
Systemie Informacji Wizowej.
Zmiana dotycząca art. 6 pkt 2
polega na zastąpieniu
66

dotychczasowego odesłania do art.
17 ust. 2 Konwencji Wykonawczej
z dnia 19 czerwca 1990 r. do
Układu z Schengen z dnia 14
czerwca 1985 r. między Rządami
Państw Unii Gospodarczej
Beneluksu, Republiki Federalnej
Niemiec oraz Republiki
Francuskiej w sprawie
stopniowego znoszenia kontroli na
wspólnych granicach odesłaniem
do Wspólnotowego Kodeksu
Wizowego, bowiem na podstawie
art. 56 ust. 1 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady
(WE) Nr 810/2009 art. 17 ww.
Konwencji Wykonawczej do
Układu z Schengen został
uchylony. Ponadto proponuje się
rozszerzenie katalogu podmiotów
uprawnionych do dostępu do
danych VIS w związku z
prowadzeniem konsultacji, o
których mowa w art. 6 pkt 2
zmienianej ustawy, z uwagi na
fakt, że w przyszłości, tj. od dnia
zastąpienia sieci konsultacji
Schengen, o której mowa w art. 46
rozporządzenia w sprawie VIS
(druga faza vis mail –
prawdopodobnie przełom
2010/2011), konsultacje wizowe
będą realizowane poprzez vis
mail, tzn. zgodnie z art. 16 ust. 1
pkt 2 rozporządzenia w sprawie
VIS. Także zakres danych
przekazywanych w ww.
konsultacjach może zostać
rozszerzony o dane numeru
dossier w VIS. Tym samym
zasadne jest rozszerzenie zakresu
podmiotowego w art. 6 pkt 2
ustawy o udziale Rzeczypospolitej
67

Polskiej w Systemie
Informacyjnym Schengen oraz
Systemie Informacji Wizowej o
wskazane w przepisie organy
uczestniczące w konsultacjach.
POZOSTAŁE PRZEPISY KRAJOWE
L.p.
Jedn.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
1.
art. 1 pkt 1 lit. a
Art. 3 pkt 1 - szefów i członków personelu misji dyplomatycznych,
Dostosowanie do przepisów zawierających odesłania do przepisów dotyczących wiz,
kierowników urzędów konsularnych i członków personelu konsularnego
które zostały zmienione projektowaną ustawą.
państw obcych oraz innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw,

umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów międzynarodowych, pod
warunkiem wzajemności i posiadania przez te osoby dokumentów
potwierdzających pełnienie przez nie funkcji, z wyjątkiem art. 13 ust. 1, art.
21a, art. 25, art. 26, art. 28, art. 29, art. 33, art. 34, art. 35 ust. 3 i 4, art. 38
ust. 1, art. 39, art. 40, art. 46-48, art. 48a, art. 48b ust. 1 pkt 4, art. 48c- 48h;
2.
art. 1 pkt 2
Art. 3 pkt 2 - obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, państw
członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) -
stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji
Szwajcarskiej, oraz członków ich rodzin, którzy do nich dołączają lub z nimi
przebywają, z wyjątkiem:
a) art. 12a, art. 16-20, art. 93, art. 94, art. 96-96c, art. 100, rozdziałów 9 i
10, art. 124 pkt 1 lit. g oraz pkt 2 i 4, art. 125 ust. 1 pkt 2 w zakresie
dotyczącym art. 124 pkt 1 lit. g, art. 126 ust. 1 pkt 4 i 7 oraz ust. 2, art.
127, art. 128 ust. 2, art. 131-134, które mają zastosowanie do obywateli
państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji
Szwajcarskiej, oraz członków ich rodzin, którzy do nich dołączają lub z
nimi przebywają,
b) art. 4 pkt 5-5d, art. 16-20, art. 25, art. 26 ust. 1 pkt 18, art. 31, art. 32
ust. 1, ust. 2 pkt 1, pkt 2 i pkt 3 lit. a i d oraz ust. 7, art. 33, art. 34, art.
38-40, art. 46-48, art. 48d, art. 48e, art. 48g, art. 48h art. 84a, rozdziału
8a, art. 124 pkt 1 lit. a, art. 125 ust. 1 pkt 1, art. 126 ust. 1 pkt 1 lit. a,
art. 134a, które mają zastosowanie do członków rodzin obywateli
państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji
Szwajcarskiej, którzy do nich dołączają lub z nimi przebywają,
niebędących obywatelami tych państw;
3.
art. 1 pkt 8
Art. 28-29

68



Art. 28. Wizę Schengen lub wizę krajową dyplomatyczną wydaje się szefowi Zmiana ma charakter redakcyjny i dotyczy zmiany numeracji przepisu. Wynika ze
i członkowi personelu misji dyplomatycznej, kierownikowi urzędu
zmiany konstrukcji ustawy. Dotychczas regulacje te były zawarte w art. 30 i 32
konsularnego i członkowi personelu konsularnego państwa obcego oraz
ustawy.
innej osobie zrównanej z nimi pod względem przywilejów i immunitetów na
podstawie ustaw, umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów
międzynarodowych, a także członkom ich rodzin, na okres pełnienia funkcji,
z którą jest związane uprawnienie do uzyskania tego rodzaju wizy.
Art. 29. Wizę Schengen lub wizę krajową służbową wydaje się członkowi
Zmiana ma charakter redakcyjny i dotyczy zmiany numeracji przepisu. Wynika ze
personelu administracyjnego i technicznego, członkowi personelu służby
zmiany konstrukcji ustawy. Dotychczas uregulowania w tym zakresie były zawarte w
misji dyplomatycznej, pracownikowi konsularnemu, członkowi personelu
art. 31 i 32 ustawy.
służby urzędu konsularnego, innej osobie skierowanej do pracy w
Jednocześnie odstąpiono od uregulowania wydawania wiz kurierskich kurierom
Rzeczypospolitej Polskiej oraz przyjeżdżającej służbowo zrównanej z nimi
dyplomatycznym (dotychczasowy art. 33), gdyż w praktyce kurierom
na podstawie ustaw, umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów
dyplomatycznym wydaje się wizy dyplomatyczne.
międzynarodowych, a także członkom ich rodzin, na okres pełnienia funkcji,
z którą jest związane uprawnienie do uzyskania tego rodzaju wizy.
4.
art. 1 pkt 11
W art. 57 uchyla się ust. 2;
Regulacja przewiduje uchylenie ust. 2, co jest konsekwencją rezygnacji z
uregulowania, do której odsyłał ten przepis, tj. dotychczasowy art. 29 ust. 3 (określał
termin, na jaki wydaje się wizę cudzoziemcowi, który zamierza wykonywać na
terytorium Polski pracę zależną od rytmu pór roku przez czas określony).
5.
art. 9
Zaproszenia wpisane do ewidencji zaproszeń przed dniem wejścia w życie
Zasadne jest zachowanie ważności zaproszeń wpisanych do ewidencji zaproszeń

ustawy zachowują ważność.
przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy, tak aby nie doszło do sytuacji, w
której cudzoziemcy będą musieli wyjechać z Polski, gdyż ich pobyt w naszym kraju
stałby się nielegalny.
6. art.
10
1. Wizy wydane na podstawie ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują
Zasadne jest zachowanie ważności wiz wydanych przed dniem wejścia w życie
ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
projektowanej ustawy, tak aby nie doszło do sytuacji, w której cudzoziemcy będą
2. Do wiz jednolitych wydanych przed dniem wejścia w życie ustawy, o
musieli wyjechać z Polski, gdyż ich pobyt w naszym kraju stałby się nielegalny.
której mowa w art. 1, stosuje się przepisy o wizach Schengen.
3. Do wiz wydanych w celu, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 7 ustawy, o
której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotyczące wiz wydanych w celu, o
którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 5-7 ustawy, o której mowa w art. 1, w
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
4. Do wiz wydanych w celu, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 11 ustawy,
o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotyczące wiz wydanych w celu,
o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 26 ustawy, o której mowa w art. 1, w
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
5. Do wiz wydanych na podstawie art. 29 ust. 3 ustawy, o której mowa w art.
1, stosuje się przepisy dotyczące wiz wydanych w celu, o którym mowa w
art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą.
7. art.
11
Do dnia 4 kwietnia 2011 r. konsul jest obowiązany uzasadniać ustnie Obecnie nie ma odwołań od decyzji o odmowie wydania wizy i nie uzasadnia się
odmowę wydania wizy, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 18 ustawy takich decyzji. Dopiero projektowana ustawa w art. 37 ust. 4 ustawy o cudzoziemcach
wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, może jednak przewiduje tryb odwoławczy od decyzji o odmowie wydania wizy. Zgodnie z
odstąpić od uzasadnienia w całości lub w części, jeżeli wymagają tego projektem przepis ten w odniesieniu do wiz wydanych przez konsula wchodzi w życie
69

względy bezpieczeństwa państwa.
dopiero z dniem 5 kwietnia 20011 r. (co dopuszcza art. 58 ust. 5 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 810/2009). Jednakże zgodnie z art. 3 ust. 2
dyrektywy 2004/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r.
w sprawie prawa obywateli Unii i członków ich rodzin do swobodnego
przemieszczania się i pobytu na terytorium Państw Członkowskich zmieniającą
rozporządzenie (EWG) nr 1612/68 i uchylającej dyrektywy 64/221/EWG,
68/360/EWG, 72/194/EWG, 73/148/EWG, 75/34/EWG, 75/35/EWG, 90/364/EWG,
90/365/EWG i 93/96/EWG (Dz. Urz. UE L 158 z 30.04.2004, str. 77) istnieje
obowiązek wprowadzenia w prawie krajowym ułatwień wjazdu i pobytu dla członków
rodziny obywatela UE, którzy do niego dołączają lub z nim przebywają, a którzy nie
mieszczą się w definicji członka rodziny określonej w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14
lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz
wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i
członków ich rodzin oraz obowiązek uzasadnienia każdej odmowy wjazdu lub pobytu
tych osób. W związku z powyższym należało w przepisie przejściowym przewidzieć
tymczasowo – do dnia 5 kwietnia 2011 r. – obowiązek ustnego uzasadniania przez
konsula wydanej decyzji o odmowie wydania wizy w celu dołączenia do obywatela
państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej lub przebywania z nim.
8. art.
12
Do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
Art. 11 rozstrzyga, że do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem
ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
9. art.
13
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 20 ust. 1,
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 20 ust. 1, art. 4 i art.
art. 46 i art. 47 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1 zachowują moc do dnia
47 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach zachowują moc do dnia
wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie
wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 20
art. 20 ust. 1, art. 48f i art. 48g ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, w
ust. 1, art. 48f i art. 48g ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu nadanym projektowaną
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez okres 6
ustawą, nie dłużej jednak niż przez okres 6 miesięcy.
miesięcy
10. art.
14
Ustawa wchodzi w życie z dniem 5 kwietnia 2010 r., z tym, że:
Konieczne jest dostosowanie przepisów ustawy do prawa Unii Europejskiej w jak
1) art. 37 ust. 2 i ust. 4 pkt 1, art. 48a ust. 5 i art. 48b ust. 2 pkt 1 ustawy, o
najszybszym możliwym czasie, przy jednoczesnym zachowaniu stosownego vacatio
której mowa w art. 1 stosuje się od dnia 5 kwietnia 2011 r.;
legis, niezbędnego na zapoznanie się z nowymi regulacjami i przygotowanie do ich
2) art. 87a ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się zgodnie z określoną
stosowania. Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 58 ust. 2 rozporządzenia
przez Komisję Europejską datą rozpoczęcia funkcjonowania Systemu
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 810/2009 jego przepisy mają być
Informacji Wizowej w Rzeczypospolitej Polskiej.
stosowane od dnia 5 kwietnia 2010 r. Przepis przewiduje wyjątki odnośnie wejścia w
życie ustawy, a mianowicie
- art. 37 ust. 2 i ust. 4 pkt 1, art. 48a ust. 5 i art. 48b ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13
czerwca 2003 r. o cudzoziemcach ma być stosowany od dnia 5 kwietnia 2011 r. (co
jest zgodne z art. 58 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr
810/2009),
- art. 87a ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach ma być stosowany
zgodnie z określoną przez Komisję Europejską datą rozpoczęcia funkcjonowania
Systemu Informacji Wizowej w Rzeczypospolitej Polskiej (rozwiązanie to uwzględnia
art. 48 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 767/2008 z
70

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 40 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: