eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113


21
W celu zapewnienia skuteczności wprowadzono art. 209do przewidujący
nałożenie kary za niedopełnienie ww. obowiązków. Podmiotem uprawnionym do
wystąpienia z wnioskiem do Prezesa ULC będzie komendant właściwej miejscowo
placówki Straży Granicznej. Prowadzone przez Prezesa ULC postępowanie
administracyjne i sądowo-administracyjne będzie wymagało współpracy ze Strażą
Graniczną między innymi w zakresie przygotowania ewentualnych pism procesowych
oraz stawania przed sądami administracyjnymi.
Ad III.
W świetle nowelizacji rozporządzenia Rady nr 95/93/WE z dnia 18 stycznia 1993 r.
w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach
lotniczych Wspólnoty oraz nieprecyzyjności niektórych przepisów ustawy

– Prawo lotnicze (art. 67 – 67g) oraz problemów z ich praktycznym stosowaniem
powstała konieczność nowelizacji dotychczas obowiązujących przepisów dotyczących
koordynatora oraz organizatora rozkładów lotów.
Nowelizacja porządkuje przepisy dotyczące koordynatora i organizatora rozkładów
lotów.
Przygotowanie analizy przepustowości jest niezbędnym elementem przy podejmowaniu
decyzji o ewentualnej zmianie poziomu koordynacji portu lotniczego. Zgodnie
z przepisami art. 3 ust. 3 rozporządzenia Rady nr 95/93/WE, państwo członkowskie jest
zobowiązane do zapewnienia, że w porcie lotniczym z nieokreślonym statusem lub
w porcie lotniczym z organizacją rozkładów lotów zostanie przeprowadzona gruntowna
analiza przepustowości. Analiza przepustowości jest niezwykle istotnym dokumentem,
bowiem opisuje ona obecny stan przepustowości portu lotniczego oraz wskazuje, jak ta
przepustowość zmieni się w przyszłości. Jednocześnie przedmiotowa analiza opisuje
wszystkie występujące ograniczenia w przepustowości w danym porcie lotniczym lub
wskazuje na wystąpienie ewentualnych ograniczeń w przyszłości. Ponadto analiza
przepustowości zawiera propozycje rozwiązania obecnych lub przyszłych problemów
z przepustowością oraz podaje ewentualny czas potrzebny na ich zniwelowanie. Wobec
powyższego, analiza przepustowości staje się jedyną podstawą dla Prezesa ULC do
podjęcia decyzji czy dany port lotniczy powinien być portem 1. kategorii, czy być może
należy w nim wprowadzić organizację rozkładów lotów lub koordynację. W związku
z faktem, że ruch lotniczy w Polsce rośnie niezwykle dynamicznie, czego konsekwencją

22



jest wyczerpywanie się dotychczasowej przepustowości portów lotniczych (prognozy
wzrostu ruchu wskazują, że wysoka dynamika zostanie utrzymana w kolejnych latach),
należy na bieżąco monitorować sytuację w zakresie przepustowości portów lotniczych.
W ustawie proponuje się, aby Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wyznaczał spółkę
prawa handlowego do pełnienia funkcji koordynatora rozkładów lotów, podczas gdy
organizatora rozkładów lotów wskazywałby zarządzający, po uzyskaniu zgody Prezesa
ULC.
Zmiany przepisów w Dziale VIII ustawy „Lotnicza działalność gospodarcza” związane
są z wejściem w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE)
nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania
przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty oraz wprowadzeniem modyfikacji
umożliwiających wykonywanie obowiązków nałożonych dyrektywą Rady 96/67/WE
z dnia 15 pa dziernika 1996 r. w sprawie dostępu do rynku obsługi naziemnej w portach
lotniczych Wspólnoty (przekształcenie) (Dz. Urz. UE L 293 z 31.10.2008, s. 3).

Rozporządzenie 1008/2008 likwiduje wszelkie zezwolenia i upoważnienia do
wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, wydawane dotychczas
przewo nikom koncesjonowanym przez państwa członkowskie Unii Europejskiej oraz
Konfederację Szwajcarską i państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.
Przepisy nowego rozporządzenia znoszą ponadto obowiązek przedkładania władzom
lotniczym państwa członkowskiego, do którego mają być wykonywane przewozy przez
przewo nika wspólnotowego, jakichkolwiek dokumentów wydawanych przez właściwe
władze lotnicze wydające koncesje, co wynika z zasady wzajemnego uznawania.
Władze te zapewniają, że wszelkie dokumenty przewo nika spełniają wymagania
stosownych przepisów i utrzymują ważność przez cały okres obowiązywania koncesji.
W związku z powyższym proponowane zmiany znoszą upoważnienia dla polskich
przewo ników oraz zezwolenia dla obcych przewo ników, posiadających koncesję
wydaną zgodnie z przepisami Unii Europejskiej dotyczącymi koncesjonowania
przewo ników lotniczych, na wykonywanie przewozów na terenie, do którego stosuje
się ww. rozporządzenie. Niemniej jednak, w przypadku niemożności zweryfikowania
kraju koncesjonującego danego przewo nika, pozostawia się Prezesowi Urzędu prawo

23



zażądania koncesji i innych niezbędnych dokumentów do określenia jego państwa
koncesjonowania oraz zakazania wykonania przewozu do/z i na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
Pozostają natomiast regulacje dotyczące upoważnień do wykonywania przewozów na
trasach z/do Rzeczypospolitej Polskiej do/z krajów trzecich. O upoważnienia te
wnioskować będą mogli przewo nicy polscy oraz koncesjonowani przez państwo
członkowskie UE i ustanowieni na terytorium RP zgodnie z Traktatem.
W celu umożliwienia Prezesowi Urzędu pełnienia funkcji kontrolnych oraz do celów
informacyjnych, pozostawia się jednak obowiązek przedstawiania przez przewo ników
z UE, Konfederacji Szwajcarskiej oraz z państwa członkowskiego Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym rozkładów lotów oraz programów serii przewozów nieregularnych do
wiadomości Prezesa Urzędu.

Poszczególne zmiany
Zmiana w art. 164 ust. 3 – wyłączenie stosowania art. 61 ustawy o swobodzie
działalności gospodarczej podyktowane jest koniecznością dostosowania przepisów
ustawy do zapisów wynikających z rozporządzenia nr 1008/2008/WE – w
szczególności przepisów dotyczących wydawania koncesji (również tymczasowej), jej
zawieszania czy też cofania.
Zmiany dotyczące koncesjonowania przewozu lotniczego obejmują m.in. definicję
przewozu lotniczego czy decyzje dotyczące koncesji na przewóz.
Zmiana art. 166 ust. 2 pkt 4 ma na celu doprecyzowanie przepisu w odniesieniu do
konieczności wydania przez ministra właściwego do spraw transportu rozporządzenia
wykonawczego do ustawy, które uszczegóławiałoby ogólne wymogi rozporządzenia
nr 1008/2008/WE, w szczególności w zakresie dokumentów potwierdzających kondycję
finansową przewo nika – zarówno w procesie udzielania koncesji, jak i jej ponownego
zatwierdzania, czy też udzielania koncesji tymczasowej.

Art. 166 ust. 3 pkt 2, 3 i 4 – zmiana przepisów ma na celu dostosowanie do wymogów
rozporządzenia nr 1008/2008/WE, w szczególności w zakresie spełniania wymogu

24



dobrej reputacji, weryfikacji sytuacji finansowej przewo nika oraz wymogu co do
podstawy dysponowania statkiem powietrznym przez przewo nika lotniczego.
Art. 167 ust. 1 – zmiana brzmienia przepisów wynika z brzmienia art. 10 ust. 1
rozporządzenia nr 1008/2008/WE.
Art. 168 ust. 1 – 7 – zmiana ma na celu ogólne określenie instytucji zatwierdzenia
koncesji wynikającego z rozporządzenia nr 1008/2008/WE (art. 8 ust. 3 i następne).
Szczegółowy wykaz dokumentacji znajdzie się w rozporządzeniu wykonawczym
wydanym na podstawie art. 172 ustawy – Prawo lotnicze.
Art. 171 ust. 1 – zmiana brzmienia wynika z konieczności dostosowania kompetencji
Prezesa Urzędu do wymogów rozporządzenia nr 1008/2008/WE – w tym zatwierdzania
koncesji oraz wydawania koncesji tymczasowych.
Art. 171 ust. 2 – 6 – zmiana ma na celu dostosowanie przepisów Prawa lotniczego do
wymaganej rozporządzeniem nr 1008/2008/WE instytucji koncesji tymczasowej (art. 9
rozporządzenia), w tym w odniesieniu do obowiązku informowania KE o swoich
decyzjach w tym zakresie.
Art. 171a ust. 1 – 4 – zmiana wynika z doprecyzowania sankcji w przypadku braku
ważnego ubezpieczenia OC przewo nika lotniczego – art. 8 ust. 4 i 5 rozporządzenia
785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie
wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewo ników lotniczych
i operatorów statków powietrznych oraz przepisów rozporządzenia nr 1008/2008/WE,
a w szczególności preambuły tego rozporządzenia.
Art. 171a ust. 5 – zmiana ma na celu dostosowanie do wymogu art. 6 ust. 2
rozporządzenia nr 1008/2008/WE.
Art. 171a ust. 6 – zmiana ma na celu dostosowanie do art. 9 ust. 5 rozporządzenia
nr 1008/2008/WE, w związku z niejednolitością sankcji w odniesieniu do art. 6
rozporządzenia.
Art. 171a ust. 7 – zmiana ma na celu dostosowanie do art. 8 ust. 8 rozporządzenia
nr 1008/2008/WE.
Art. 171b ust. 1 – 3 – zmiana ma na celu dostosowanie do art. 9 ust. 2 i 3 oraz art. 8
ust. 4 rozporządzenia nr 1008/2008/WE.
Nie jest możliwe i zasadne doprecyzowanie pojęcia „wyra ne oznaki problemów
finansowych”. Jest wiele różnych oznak, które mogą świadczyć o złej kondycji
finansowej przewo nika lotniczego, a każda z nich musi być rozpatrywana oddzielnie,

25



z uwzględnieniem specyfiki działalności podmiotu oraz różnorodnych okoliczności.
Zapis proponowany w nowelizacji powinien pozostać niezmieniony, także dlatego, aby
nie ograniczyć intencji ustawodawcy wspólnotowego (wymóg pochodzi
z rozporządzenia nr 1008/2008/WE).
Art. 171b ust. 3 i 4 wskazuje, w jakich przypadkach pojawia się uprawnienie Prezesa
Urzędu do cofnięcia lub zawieszenia koncesji (w przypadku gdy określone dokumenty
nie zostaną dostarczone w wyznaczonym przez Prezesa Urzędu terminie).
Wprowadzenie do przepisu słowa „może” świadczy o fakultatywności potencjalnego
zawieszenia czy też cofnięcia koncesji. Ewentualne wprowadzenie obligatoryjnego
działania Prezesa Urzędu w tych przypadkach z rynkowego punktu widzenia wydaje się
być nazbyt surowe. Zastosowanie zwrotu „lub” w przepisie jest przejawem
konieczności każdorazowej oceny indywidualnych przypadków. W niektórych
przypadkach zawieszenie koncesji może być środkiem wystarczającym, w innych zaś
konieczne jest jej cofnięcie. Ponadto każda decyzja Prezesa w takich przypadkach jest
należycie uzasadniana ze wskazaniem powodu zastosowania konkretnego środka
względem danego podmiotu.
Przepis ust. 4 wskazuje na konieczność zawieszenia albo cofnięcia koncesji przez
Prezesa Urzędu w określonej sytuacji.

Art. 171b ust. 4 – zmiana ma na celu dostosowanie do art. 9 ust. 4 rozporządzenia
nr 1008/2008/WE.

Zmiana w art. 173 ustawy – Prawo lotnicze wynika z uregulowań dyrektywy Rady
96/67/WE z dnia 15 pa dziernika 1996 r. w sprawie dostępu do rynku usług obsługi
naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 272 z 25.10.1996, str. 36,
z pó n. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 2, str. 496) – Prezes
Urzędu skorzystał z możliwości liberalizacji rynku świadczenia usług własnej obsługi
naziemnej (rezygnacja z wydawania zezwoleń na powyższą działalność). W celu
przejrzystości i jasności przepisów ustawy zostało zaproponowane dodanie nowego
ustępu stanowiącego expressis verbis o możliwości prowadzenia powyższej działalności
bez konieczności uzyskiwania zezwolenia.

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 32 . [ 33 ] . 34 ... 40 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: