eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113


55



niebędących przewozem lotniczym obejmuje także czas służby, który
rozpoczyna się w chwili, gdy użytkownik wymaga od członka załogi podjęcia
służby i kończy się w chwili, gdy członek załogi jest wolny od wszelkich
obowiązków.

3d. Czas pracy w instytucji zapewniającej służby kontroli ruchu lotniczego
obejmuje także czas służby, który rozpoczyna się w chwili, gdy organ służb
kontroli ruchu lotniczego wymaga od kontrolera ruchu lotniczego podjęcia
służby i kończy się w chwili, gdy kontroler ruchu lotniczego jest wolny od
wszelkich obowiązków.”,

b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki rozliczania czasu pracy, czasu służby członków załóg
statków powietrznych, o których mowa w ust. 1, 2 oraz 3a – 3c, kontrolerów ruchu
lotniczego oraz warunki wykonywania przez nich czynności, z uwzględnieniem
wypoczynku i przerwy w służbie.”;

56) w art. 104:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych i Ministrem Obrony Narodowej,
uwzględniając przepisy międzynarodowe oraz mając na uwadze zapewnienie
bezpieczeństwa lotów, określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzory licencji i świadectw kwalifikacji właściwe dla specjalności
lotniczych;
2) uprawnienia przyznawane i wpisywane do licencji lub świadectw
kwalifikacji;
3) szczegółowe wymagania dla poszczególnych rodzajów licencji
i świadectw kwalifikacji, dotyczące kwalifikacji lotniczych w zakresie
wiedzy, umiejętności i praktyki;




56



4) szczegółowe warunki i sposób:
a) wydawania, cofania, ograniczania, zawieszania i przywracania
licencji i świadectw kwalifikacji oraz wynikających z nich
uprawnień,
b) uznawania, zawieszania uznania, cofania uznania, przywracania
uznania obcych licencji i świadectw kwalifikacji wydanych przez
właściwy organ obcego państwa,
c) uzyskiwania i sprawdzania kwalifikacji lotniczych,
d) prowadzenia rejestru personelu lotniczego,
e) prowadzenia szkolenia lotniczego;
5) szczegółowe warunki wykonywania uprawnień wynikających z licencji
i świadectw kwalifikacji;
6) zakres wiedzy i umiejętności wymaganych do otrzymania świadectwa
operatora tankowania statków powietrznych oraz wzór takiego świa-
dectwa, uwzględniając równorzędność ukończonych kursów i szkoleń.”,
b) dodaje
się ust. 4 i 5 w brzmieniu:
„4. W celu uzyskania, wznowienia, utrzymania licencji i świadectw kwalifikacji
dla poszczególnych specjalności lotniczych Prezes Urzędu może uznać
kwalifikacje i uprawnienia nabyte w lotnictwie państwowym.
5. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych i Ministrem Obrony Narodowej określi,
w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki uznawania kwalifikacji
i uprawnień, o których mowa w ust. 4, uwzględniając równorzędność
ukończonych kursów i szkoleń.”;

57) w art. 105 w ust. 1a uchyla się pkt 1;

58) w art. 108:
a)
w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) jest specjalistą z zakresu medycyny lotniczej lub medycyny transportu
z doświadczeniem z zakresu medycyny lotniczej;”,
b)
w ust. 6 uchyla się pkt 5;




57



59) w art. 112 w ust. 1 uchyla się pkt 7;

60) w art. 118a w pkt 1 lit. a – d otrzymują brzmienie:
„a) rozporządzeniem nr 549/2004/WE,
b) rozporządzeniem nr 550/2004/WE,
c) rozporządzeniem nr 551/2004/WE,
d) rozporządzeniem nr 552/2004/WE,”;

61) w art. 123 po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. Zabrania się organizowania i prowadzenia lotniczych pokazów statków
powietrznych lub skoków spadochronowych, z wyjątkiem zorganizowanych
pokazów w celu prezentacji:
1) sprzętu lotniczego lub urządzeń – dla celów handlowych;
2) sprzętu lotniczego, urządzeń, umiejętności pilotów statków powietrznych lub
skoczków spadochronowych – w ramach imprez lotniczych, sportowych,
kulturalnych lub propagandowych.
1b. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z Ministrem Obrony
Narodowej i ministrem właściwym do spraw wewnętrznych określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki organizacji i prowadzenia pokazów,
o których mowa w ust. 1a, uwzględniając konieczność zapewnienia bezpie-
czeństwa lotów oraz bezpieczeństwa mienia i osób przebywających na
pokazach.”;

62) w art. 125 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Zabrania się używania przez osoby nieuprawnione nadawczych urządzeń
radiowych działających w pasmach częstotliwości wyznaczonych na podstawie
przepisów prawa telekomunikacyjnego dla łączności lotniczej oraz radiolokacji
i radionawigacji lotniczej.”;

63) art. 126 otrzymuje brzmienie:
„Art.
126.
1. W polskiej przestrzeni powietrznej mogą być wykonywane loty
bezzałogowych statków powietrznych na warunkach określonych
w przepisach wydanych na podstawie ust. 2.



58



2. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z Ministrem
Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy
sposób i warunki wykonywania lotów przez bezzałogowe statki
powietrzne w polskiej przestrzeni powietrznej, ograniczenia dotyczące
tych lotów w poszczególnych klasach przestrzeni powietrznej oraz
procedury współpracy operatorów tych statków z instytucjami
zapewniającymi służby ruchu lotniczego, uwzględniając zasady
bezpiecznego korzystania z przestrzeni powietrznej.”;

64) w art. 127:
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Wyznaczenie oraz certyfikacja instytucji zapewniających służby żeglugi
powietrznej w polskiej przestrzeni powietrznej dokonywana jest zgodnie
z
przepisami prawa Unii Europejskiej, a w szczególności zgodnie
z rozporządzeniem nr 550/2004/WE oraz rozporządzeniem Komisji
nr 2096/2005/WE.
2.
Wyznaczenia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje minister właściwy do
spraw transportu w porozumieniu z Prezesem Urzędu, po zasięgnięciu opinii
Ministra Obrony Narodowej, w drodze decyzji administracyjnej.”,

b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:

„6. Zadania państwa członkowskiego określone w art. 10 ust. 3 rozporządzenia
nr
550/2004/WE wykonuje minister właściwy do spraw transportu
w porozumieniu z Prezesem Urzędu i po zasięgnięciu opinii Ministra Obrony
Narodowej.”;

65) art. 128 otrzymuje brzmienie:
„Art. 128.
Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z Ministrem
Obrony Narodowej oraz ministrem właściwym do spraw finansów
publicznych, dla realizacji przepisów prawa Unii Europejskiej, określi,
w drodze rozporządzenia, sposób wyznaczania instytucji zapewniających



59



służby żeglugi powietrznej, mając na uwadze w
szczególności
zapewnienie bezpieczeństwa i ciągłości ruchu lotniczego.”;

66) po art. 128 dodaje się art. 128a – 128c w brzmieniu:
„Art. 128a. 1. Instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej zapewniają
pracownikom Urzędu nieodpłatne uczestnictwo w specjalistycznych
szkoleniach i kursach oraz w praktycznych szkoleniach związanych
z wprowadzaniem nowych systemów, urządzeń i procedur niezbędnych
do realizacji przez Prezesa Urzędu jego uprawnień i obowiązków jako
państwowej władzy nadzorującej.
2. Planowanie szkoleń odbywa się w systemie rocznym.

Art. 128b. 1. Prezes Urzędu zatwierdza znaczące zmiany w systemach funkcjonalnych
instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej oraz podmiotu
zapewniającego zarządzanie przepływem ruchu lotniczego (ATFM) lub
zarządzającego przestrzenią powietrzną (ASM), o których mowa
w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1315/2007 z dnia 8 listopada 2007 r.
w
sprawie nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem
lotniczym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2096/2005 (Dz. Urz.
UE L 291 z 09.11.2007, str. 16).
2. Prezes Urzędu zatwierdza procedury wprowadzania nieznacznych
zmian w systemach funkcjonalnych, o których mowa w ust. 1.
3. Zatwierdzenia, o których mowa w ust. 1 i 2, nie stanowią decyzji
administracyjnej.
4. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia:
1) zmiany, które zostały uznane za znaczące zmiany w systemach
funkcjonalnych oraz warunki, sposób i tryb ich zatwierdzania,
2) warunki, sposób i tryb zatwierdzania procedur wprowadzania
nieznacznych zmian w systemach funkcjonalnych
– mając na względzie zapewnienie bezpieczeństwa ruchu lotniczego
i przepisy międzynarodowe.



strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 20 ... 30 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: