eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113


50



powiadomienia go o tym zdarzeniu. Przepis art. 93 ust. 6 stosuje się
odpowiednio.”;
47) w art. 94:
a)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Licencją, o której mowa w ust. 2, jest licencja wydana przez Prezesa Urzędu
lub licencja wydana przez właściwy organ obcego państwa i uznana przez
Prezesa Urzędu, chyba że jej uznanie nie jest wymagane.”,
b)
w ust. 6:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) personel wchodzący w skład załóg statków powietrznych:
a)
pilot samolotowy turystyczny,
b)
pilot samolotowy zawodowy,
c)
pilot samolotowy liniowy,
d)
pilot samolotowy w załodze wieloosobowej,
e)
pilot śmigłowcowy turystyczny,
f)
pilot śmigłowcowy zawodowy,
g)
pilot śmigłowcowy liniowy,
h)
pilot wiatrakowcowy turystyczny,
i)
pilot wiatrakowcowy zawodowy,
j)
pilot sterowcowy liniowy,
k)
pilot sterowcowy zawodowy,
l)
pilot balonu wolnego,
m)
pilot szybowcowy,
n)
nawigator lotniczy,
o) mechanik
pokładowy,
p)
radiooperator pokładowy;”,
– uchyla się pkt 2,
– pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) mechanik obsługi technicznej statku powietrznego;”,
– po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:
„4a) praktykant kontroler ruchu lotniczego;”,
– uchyla się pkt 7,



51



c)
po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. W odniesieniu do specjalności, o których mowa w ust. 6 pkt 1 lit. a i m,
licencja może być również wydana tylko na podstawie przepisów krajowych
(licencja narodowa).”;

48) w art. 95:
a)
w ust. 2:
– uchyla się pkt 5,
– po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) operator bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach
innych niż rekreacyjne lub sportowe;”,
b)
w ust. 3:
– uchyla się pkt 6,
– dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
„7) operator bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych
niż rekreacyjne lub sportowe – ukończone 18 lat, posiadanie co najmniej
średniego wykształcenia.”,
c)
ust. 4a otrzymuje brzmienie:
„4a. wiadectwo kwalifikacji oraz inne dokumenty stwierdzające posiadane
kwalifikacje wydane dla specjalności, o których mowa w ust. 2, przez
właściwy organ państwa obcego wymagają uznania przez Prezesa Urzędu,
z zastrzeżeniem ust. 4b.”,
d)
po ust. 4a dodaje się ust. 4b w brzmieniu:
„4b. wiadectwo kwalifikacji oraz inne dokumenty stwierdzające posiadane
kwalifikacje wydane dla specjalności, o których mowa w ust. 2, przez
właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji
Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym nie wymagają uznania przez Prezesa Urzędu, jeżeli
wymagania stawiane przy ich wydaniu nie były łagodniejsze od stawianych
w Rzeczypospolitej Polskiej.”;

52



49) po art. 95 dodaje się art. 95a w brzmieniu:
„Art. 95a. 1. Czynności tankowania statków powietrznych o masie powyżej 10 000 kg
maksymalnej masy startowej może wykonywać osoba, która posiada
świadectwo operatora tankowania statków powietrznych.
2.
wiadectwo operatora tankowania statków powietrznych jest
wydawane kandydatowi na operatora tankowania statków powietrznych
przez pracodawcę po przeszkoleniu.”;

50) w art. 96:
a)
w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione
umyślnie;”,
b)
w ust. 2:


po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) pilot szybowcowy z licencją narodową – ukończone 15 lat,
wykształcenie podstawowe oraz zgoda opiekunów prawnych;”,
– po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) pilot turystyczny z licencją narodową – ukończone 16 lat,
wykształcenie co najmniej gimnazjalne albo równorzędne oraz zgoda
opiekunów prawnych;”,
– pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) mechanik obsługi technicznej statku powietrznego – ukończone 18 lat
albo 21 lat w zależności od dodatkowych uprawnień, o których mowa
w art. 94 ust. 7;”,
– uchyla się pkt 6a,
– po pkt 6a dodaje się pkt 6b w brzmieniu:
„6b) kontroler ruchu lotniczego – ukończone 21 lat oraz co najmniej średnie
wykształcenie;”,
c)
ust. 5 i 5a otrzymują brzmienie:
„5. Licencja wydana lub potwierdzona przez właściwy organ państwa obcego
wymaga uznania przez Prezesa Urzędu, z zastrzeżeniem ust. 5b.
5a. Licencja wydana lub potwierdzona przez właściwy organ państwa
członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa



53



członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) –
strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym dla specjalności perso-
nelu lotniczego, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 1, jest uznawana
w Rzeczypospolitej Polskiej za ważną na równi z licencją polską, chyba że
wymagania stawiane przy jej wydaniu były łagodniejsze od stawianych
w Rzeczypospolitej Polskiej.”,
d)
po ust. 5a dodaje się ust. 5b w brzmieniu:
„5b. Nie wymaga uznania przez Prezesa Urzędu licencja:
1) na podstawie której będą wykonywane niezarobkowe czynności lotnicze,
wydana lub potwierdzona przez właściwy organ państwa członkowskiego
ICAO, zgodnie z przepisami załącznika 1 do Konwencji o międzynaro-
dowym lotnictwie cywilnym, o której mowa w art. 3 ust. 2;
2) wydana lub potwierdzona przez właściwy organ państwa obcego, zgodnie
z wymaganiami międzynarodowymi ustanowionymi przez Zrzeszenie
Władz Lotniczych (JAA) albo EASA.”;


51) w art. 98 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Ważność uprawnień wpisanych do licencji, o których mowa w art. 94 ust. 7, jest
uzależniona od wyniku okresowego sprawdzenia posiadanych wiadomości
i umiejętności, które powinny być nie mniejsze niż wymagane do uzyskania wpisu
uprawnienia do licencji.”;

52) w art. 99 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Warunkiem uzyskania licencji jest pozytywny wynik egzaminu państwowego
składającego się z części teoretycznej i praktycznej, złożonego przed komisją
egzaminacyjną albo organizacją szkoleniową, uprawnioną do przeprowadzania
egzaminów, zgodnie z rozporządzeniem nr 2042/2003/WE.”;

53) art. 100 otrzymuje brzmienie:
„Art. 100. 1. Licencję lub wynikające z niej niektóre uprawnienia można cofnąć
w przypadku stwierdzenia, że członek personelu lotniczego:
1) przestał spełniać warunki określone w art. 96 ust. 1 i 2;



54



2) utracił kwalifikacje do wykonywania określonych czynności
lotniczych;
3) wykonując czynności lotnicze, do których uprawnia go licencja,
zagraża bezpieczeństwu ruchu lotniczego.
2. W przypadku badania prowadzonego przez Komisję lub uprawnione
organy państwowe, w celu stwierdzenia, czy zaistniały przyczyny
określone w ust. 1 pkt 1 – 3, na czas prowadzenia badania Prezes
Urzędu zawiesza licencję oraz zatrzymuje ją – jeżeli dalsze
prowadzenie czynności lotniczych zagraża bezpieczeństwu lotów.
Przepis ten stosuje się odpowiednio do zawieszenia uprawnień
wpisanych do licencji.”;

54) w art. 102 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2
w brzmieniu:
„2. Rejestr personelu lotniczego jest jawny. Dokumenty stanowiące podstawę do
dokonania wpisu w rejestrze podlegają ochronie zgodnie z przepisami o ochronie
tajemnic prawnie chronionych.”;

55) w art. 103:
a) po ust. 3 dodaje się ust. 3a – 3d w brzmieniu:
„3a. Czas pracy członków załóg w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu
obejmuje także czas służby w rozumieniu przepisów części Q załącznika III do
rozporządzenia nr 3922/91/EWG .

3b. Czas pracy członków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym
przy użyciu śmigłowca, służbie ratownictwa medycznego oraz w przypadku
usług niebędących przewozem lotniczym świadczonych przy użyciu statków
powietrznych obejmuje także czas służby, który rozpoczyna się w chwili, gdy
operator wymaga od członka załogi podjęcia służby i kończy się w chwili, gdy
członek załogi jest wolny od wszelkich obowiązków.

3c. Czas pracy członków załóg statków powietrznych w przypadku użycia
statku powietrznego w celu innym niż przewóz lotniczy oraz świadczenie usług


strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 30 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: