Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-poprawka
właściwy organ obcego państwa – na żądanie Prezesa
Urzędu;
9) koncesję lub równoważny dokument wydany przez
właściwy organ obcego państwa – na żądanie Prezesa
Urzędu.”;
119g) art. 195 otrzymuje brzmienie:
„Art. 195. 1. Zezwolenie może być udzielone, jeżeli spełnione są
łącznie następujące warunki:
1) przemawia za tym interes publiczny;
2) polscy przewoźnicy lotniczy korzystają w państwie
obcego przewoźnika lotniczego z podobnych praw
lub uzyskują inne wzajemne korzyści;
3)
zapewniona jest możliwość obsługi lotów
i przewozów w polskich portach lotniczych;
4)
warunki wykonywania i sposób organizacji
rozpoczynających się na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej przewozów lotniczych w ramach imprez
turystycznych oraz przewozów czarterowych są
zgodne z przepisami wydanymi na podstawie
art. 202 pkt 6.
2. W zezwoleniu określa się jego warunki, ograniczenia
oraz termin ważności.
3. Prezes
Urzędu może odmówić wydania zezwolenia na
wykonywanie przewozu lotniczego, jeżeli:
1) jest to konieczne ze względu na ograniczenia
wynikające z umów i przepisów międzynarodowych;
2) nie zostaną spełnione warunki, o których mowa
w ust. 1, art. 193 ust. 4 oraz art. 194;
3) występują zaległości płatnicze przewoźnika
lotniczego w stosunku do polskich podmiotów,
36
w szczególności do państwowego organu
zarządzania ruchem lotniczym, zarządzającego
lotniskiem oraz podmiotów świadczących obsługę
naziemną w porcie lotniczym, obejmujące okres co
najmniej 3 miesięcy;
4) przewoźnik lotniczy narusza przepisy w zakresie
bezpieczeństwa lotniczego lub ochrony lotnictwa;
5) przewoźnik lotniczy zamierza wykonać przewóz
lotniczy na podstawie umowy dotyczącej obsługi
trasy przy użyciu statku powietrznego innego
przewoźnika, o którym mowa w pkt 4;
6) minister właściwy do spraw transportu wydał
decyzje, o których mowa w art. 195c ust. 3 i 5.
4. Zezwolenie
może zostać przez Prezesa Urzędu cofnięte
lub ograniczone w razie stwierdzenia, że przewoźnik
lotniczy nie stosuje się do przepisów obowiązujących
w zakresie przewozu lotniczego lub w inny sposób
narusza warunki lub ograniczenia ustalone
w zezwoleniu, a także w przypadku określonym w ust. 3
pkt 3.
5. Prezes Urzędu odmawia wydania zezwolenia na
przewozy, o których mowa w art. 194 ust. 1, lub cofa
wydane zezwolenie na przewozy, o których mowa
w art. 194 ust. 1 pkt 1 – 3, jeżeli:
1) przewoźnik lotniczy znajduje się w wykazie,
o którym mowa w rozporządzeniu nr 2111/2005/WE;
2) przewoźnik lotniczy zamierza wykonywać przewóz
lotniczy na podstawie umowy dotyczącej obsługi tras
przy użyciu statku powietrznego przewoźnika
lotniczego znajdującego się w wykazie, o którym
mowa w pkt 1;
37
3) wprowadził zakaz, o którym mowa w art. 155a ust. 1
pkt 2.
6. Prezes Urzędu może cofnąć wydane zezwolenie na
przewozy, o których mowa w art. 194 ust. 1 pkt 1 – 3,
jeżeli:
1) przewoźnik lotniczy narusza przepisy w zakresie
bezpieczeństwa lotniczego lub ochrony lotnictwa
cywilnego;
2) przewoźnik lotniczy zamierza wykonywać przewóz
lotniczy na podstawie umowy dotyczącej obsługi
trasy przy użyciu statku powietrznego innego
przewoźnika, o którym mowa w pkt 1;
3) nie są spełnione warunki, o których mowa w ust. 1;
4) minister właściwy do spraw transportu wydał
decyzje, o których mowa w art. 195c ust. 3 i 5.
7. Prezes
Urzędu:
1) ogranicza zezwolenie na przewozy, o których mowa
w art. 194 ust. 1 pkt 1 – 3, w odniesieniu do statku
powietrznego przewoźnika lotniczego spełniającego
przesłankę określoną w ust. 5 pkt 2;
2) może ograniczyć zezwolenie na przewozy, o których
mowa w art. 194 ust. 1 pkt 1 – 3, w odniesieniu do
statku powietrznego, którego dotyczy naruszenie
w zakresie bezpieczeństwa lotniczego lub ochrony
lotnictwa cywilnego.
8. Prezes Urzędu zawiesza, na okres do 6 miesięcy,
zezwolenie na przewozy, o których mowa w art. 194
ust.
1 pkt 4, jeżeli przewoźnik lotniczy spełnia
przesłanki określone w ust. 5. Prezes Urzędu cofa
38
zawieszone zezwolenie, jeżeli po upływie zawieszenia
nie ustały przyczyny zawieszenia.
9. Decyzję o wydaniu, zmianie, odmowie wydania,
ograniczeniu, zawieszeniu lub cofnięciu zezwolenia na
przewozy, o których mowa w art. 194 ust. 1, doręcza się
w formie pisemnej lub za pomocą telefaksu, poczty
elektronicznej, przy wykorzystaniu teleksowej łączności
lotniczej albo, w uzasadnionych przypadkach, ogłasza
się ustnie.”;
119h) po art. 195 dodaje się art. 195a – 195c w brzmieniu:
„Art. 195a. Przewoźnik lotniczy operujący do, z lub
w
Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany do
przekazywania Prezesowi Urzędu statystycznych danych
przewozowych dotyczących wielkości ruchu lotniczego,
przewozów pasażerskich, towarowych i poczty w terminie
30 dni od zakończenia badanego okresu, w ujęciu
miesięcznym oraz sezonowym, a także na każde żądanie
Prezesa Urzędu.
Art. 195b. 1.
Prezes Urzędu wydaje, odmawia wydania, ogranicza,
cofa zezwolenia i upoważnienia z uwzględnieniem
decyzji, o których mowa w art. 195c.
2. Przewozy lotnicze do, z oraz na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej odbywają się z uwzględ-
nieniem ograniczeń wynikających z decyzji, o których
mowa w art. 195c.
Art. 195c. 1. Minister właściwy do spraw transportu może, w drodze
decyzji administracyjnej, dokonać, na zasadach
określonych w art. 19 ust. 2 rozporządzenia
nr 1008/2008/WE, podziału ruchu lotniczego między
porty lotnicze.
39
2. Minister właściwy do spraw transportu, nie później niż
3 miesiące przed dniem wydania decyzji, o której mowa
w ust. 1, przesyła do Komisji Europejskiej projekt
decyzji o podziale ruchu lotniczego lub zmianach
w obowiązującym podziale ruchu lotniczego.
3. Minister właściwy do spraw transportu może, w drodze
decyzji administracyjnej, na zasadach określonych
w art. 20 rozporządzenia nr 1008/2008/WE, ograniczyć
wykonywanie praw przewozowych.
4. Minister właściwy do spraw transportu informuje
o zamiarze wprowadzenia ograniczeń, o których mowa
w ust. 3, przynajmniej 3 miesiące przed dniem wydania
decyzji, o której mowa w ust. 3, pozostałe państwa
członkowskie Unii Europejskiej i Komisję Europejską,
przedstawiając odpowiednie uzasadnienie.
5. Minister właściwy do spraw transportu może, w drodze
decyzji administracyjnej, na zasadach określonych
w art. 21 rozporządzenia nr 1008/2008/WE, odmówić
wykonywania praw przewozowych, ograniczyć ich
wykonywanie lub określić ich warunki.
6. Decyzji, o której mowa w ust. 5, nadaje się rygor
natychmiastowej wykonalności.
7. Minister właściwy do spraw transportu informuje bez
zbędnej zwłoki pozostałe państwa członkowskie Unii
Europejskiej i Komisję Europejską o działaniach,
o których mowa w ust. 5, przedstawiając odpowiednie
uzasadnienie.
8. Jeżeli problemy wymagające wydania decyzji, o której
mowa w ust. 5, utrzymują się ponad 14 dni, minister
właściwy do spraw transportu informuje o tym fakcie
pozostałe państwa członkowskie Unii Europejskiej
i Komisję Europejską oraz może za jej zgodą
40
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik