eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-poprawka

k) po pkt 119 dodaje się pkt 119a – 119n w brzmieniu:
„119a) po art. 191 dodaje się art. 191a w brzmieniu:
„Art. 191a. 1. Prezes Urzędu odmawia wydania upoważnienia,
o którym mowa w art. 191 ust. 2, do wykonywania
przewozów regularnych lub serii przewozów
nieregularnych na określonych trasach lub obszarach,
jeżeli przewoźnik lotniczy:
1) znajduje się w wykazie, o którym mowa
w rozporządzeniu nr 2111/2005/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r.
w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu
przewoźników lotniczych podlegających zakazowi
wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty
i informowania
pasażerów korzystających
z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika
lotniczego wykonującego przewóz oraz
uchylającym art. 9 dyrektywy 2004/36/WE
(Dz. Urz. UE L 344 z 27.12.2005, str. 15), lub
2) zamierza wykonać przewóz lotniczy na podstawie
umowy dotyczącej obsługi trasy przy użyciu statku
powietrznego wynajętego od innego przewoźnika
lotniczego znajdującego się w wykazie.
2. Prezes Urzędu zawiesza, na okres do 6 miesięcy,
upoważnienie udzielone przewoźnikowi lotniczemu,
jeżeli przewoźnik ten spełnia przesłanki, o których
mowa w ust. 1.
3. Prezes Urzędu cofa przewoźnikowi lotniczemu
zawieszone upoważnienie, jeżeli po upływie okresu
zawieszenia nie ustała jego przyczyna.”;
119b) w art. 192:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
31
 
 
„1. Decyzje w sprawie upoważnienia i wyznaczenia, o których
mowa w art. 191 ust. 2 i 4, wydaje się na wniosek przewoźnika
lotniczego.”,
b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Do wniosku o udzielenie upoważnienia do wykonywania serii
przewozów nieregularnych, na żądanie Prezesa Urzędu, należy
dołączyć umowę zawartą ze zleceniodawcą na wykonywanie
przewozu nieregularnego.”;
119c) art. 192a otrzymuje brzmienie:
„Art.
192a.
1. Przewozy regularne lub serię przewozów
nieregularnych na określonych trasach lub obszarach
między Rzecząpospolitą Polską a państwem trzecim
może wykonywać, poza polskim przewoźnikiem
lotniczym, tylko przewoźnik lotniczy wspólnotowy
ustanowiony, w rozumieniu Traktatu o funkcjo-
nowaniu Unii Europejskiej, na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, który uzyska upoważnienie,
o którym mowa w art. 191 ust. 2, oraz wyznaczenie,
o którym mowa w art. 191 ust. 4. Przepisy art. 191
ust. 5 – 14 i art. 192 stosuje się odpowiednio.
2.
Przewoźnikiem lotniczym wspólnotowym ustano-
wionym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest
przewoźnik lotniczy, który łącznie spełnia następujące
warunki:
1) posiada koncesję wydaną przez państwo
członkowskie Unii Europejskiej zgodnie
z rozporządzeniem nr 1008/2008/WE;
2) posiada bazę operacyjną na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej;
3) skutecznie i rzeczywiście wykonuje działalność
w

dziedzinie transportu lotniczego w ramach
32
 
 
trwałych porozumień, zgodnie z rozporządzeniem
(WE) nr 847/2004 Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie
negocjacji i wykonania umów dotyczących usług
lotniczych pomiędzy państwami członkowskimi
Unii Europejskiej a państwami trzecimi (Dz. Urz.
UE L 157 z 30.04.2004, str. 193);
4) posiada trwałe i stałe struktury organizacyjne
w Rzeczypospolitej Polskiej;
5) stale utrzymuje personel odpowiedzialny za
bezpieczeństwo i ochronę w Rzeczypospolitej
Polskiej.
3.
W celu potwierdzenia faktu ustanowienia przewoźnika
lotniczego wspólnotowego na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, przewoźnik ten jest
obowiązany dostarczyć Prezesowi Urzędu następujące
dokumenty:
1) kopię umowy zawartej z zarządzającym lotniskiem
w sprawie utworzenia bazy operacyjnej na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub
oświadczenie zarządzającego w tej sprawie;
2) imię i nazwisko oraz dane teleadresowe osoby
odpowiedzialnej za prowadzenie bieżących spraw
operacyjnych oraz za sprawy bezpieczeństwa
i ochrony;
3) imię i nazwisko oraz dane teleadresowe osoby
upoważnionej do reprezentacji przewoźnika
lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej;
4)
odpis z Krajowego Rejestru Sądowego
potwierdzający zarejestrowanie w Rzeczy-
33
 
 
pospolitej Polskiej oddziału spółki przewoźnika
lotniczego wspólnotowego;
5) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer
identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy, o ile takie
posiada.
4. Prezes
Urzędu odmawia przewoźnikowi lotniczemu,
o którym mowa w ust. 1, wydania upoważnienia,
o którym mowa w art. 191 ust. 2, oraz wyznaczenia,
o którym mowa w art. 191 ust. 4, także w sytuacji,
jeżeli przewoźnik nie przedłoży informacji, o których
mowa w ust. 3.”;
119d) w art. 193:
a) ust. 1 i 1a otrzymują brzmienie:
„1. Obcy przewoźnik lotniczy może wykonywać przewozy
lotnicze do lub z Rzeczypospolitej Polskiej tylko w zakresie
i na warunkach określonych w zezwoleniu wydanym na
wniosek obcego przewoźnika lotniczego przez Prezesa
Urzędu, przy uwzględnieniu postanowień umów i przepisów
międzynarodowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i art. 193a.
1a. Przewoźnik lotniczy z państwa trzeciego i Konfederacji
Szwajcarskiej może wykonywać przewozy lotnicze na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pod warunkiem
uzyskania zezwolenia wydanego na wniosek tego
przewoźnika przez Prezesa Urzędu, z uwzględnieniem umów
i przepisów międzynarodowych, z zastrzeżeniem ust. 2

pkt 1 i 2.”,
b) w ust. 2 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) w przypadku lotów handlowych na obszarze Europejskiego
Obszaru Gospodarczego, wykonywanych przez przewoźników
lotniczych posiadających koncesję udzieloną przez państwo
członkowskie Unii Europejskiej lub państwo członkowskie
34
 
 
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) –
stronę umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.”;
119e) po art. 193 dodaje się art. 193a w brzmieniu:
„Art. 193a. W przypadku braku możliwości pozytywnej weryfikacji
przewoźnika jako posiadającego koncesję udzieloną przez
państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo
członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) – stronę umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym, przewoźnik lotniczy, na żądanie Prezesa
Urzędu, przedstawia dokumenty określające jego państwo
koncesjonowania. W przypadku niewywiązania się przez
przewoźnika z tego obowiązku Prezes Urzędu zabrania,
w drodze decyzji administracyjnej, wykonania przewozu
lotniczego. Do doręczenia decyzji administracyjnej stosuje
się przepisy art. 195 ust. 9. Decyzji nadaje się rygor
natychmiastowej wykonalności.”;
119f) w art. 194:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. W przypadkach niecierpiących zwłoki Prezes Urzędu może
wydać zezwolenie mimo niezachowania terminu, o którym
mowa w ust. 1.”,
b) w ust. 2 uchyla się pkt 5,
c) w ust. 3:
– pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) dokument
ubezpieczenia
stwierdzający zawarcie umowy
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody
związane z eksploatacją statków powietrznych,
przewozem lotniczym pasażerów, bagażu, towarów
i poczty oraz w stosunku do osób trzecich – na żądanie
Prezesa Urzędu;”,
– pkt 8 i 9 otrzymują brzmienie:
35
 
 
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: