Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-poprawka
właściwy do spraw transportu w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych określi,
w drodze rozporządzenia, Krajowy Program Szkolenia
w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego określający:
1) rodzaje i zakres programów szkolenia w zakresie
ochrony lotnictwa cywilnego,
2) kategorie osób podlegających szkoleniom w zakresie
ochrony lotnictwa cywilnego,
3)
wymagania dla instruktorów prowadzących
szkolenie w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
4) organizację szkoleń w zakresie ochrony lotnictwa
cywilnego,
5) sposób przeprowadzania egzaminu kończącego
szkolenie w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego
i zakres tego egzaminu,
6) warunki, sposób i tryb weryfikacji spełniania
wymagań przez osoby kierowane na szkolenia
związane z prowadzeniem kontroli bezpieczeństwa
lub kontroli dostępu,
7) warunki wydania certyfikatu operatora kontroli
bezpieczeństwa,
8) zakres danych ujętych w wykazie, o którym mowa
w art. 186b ust. 10, i sposób jego prowadzenia,
9) sposób prowadzenia nadzoru Prezesa Urzędu nad
realizacją szkoleń w zakresie ochrony lotnictwa
cywilnego
– mając na uwadze przepisy Unii Europejskiej w sprawie
wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa
cywilnego.”;”,
i) po pkt 118 dodaje się pkt 118a w brzmieniu:
26
„118a) po art. 190 dodaje się art. 190a w brzmieniu:
„Art. 190a. Obcy przewoźnik lotniczy występujący do Prezesa Urzędu
o wydanie upoważnienia lub zezwolenia na wykonywanie
przewozów regularnych lub serii przewozów
nieregularnych, zgodnie z przepisami niniejszego działu,
jeżeli nie ustanowi pełnomocnika do prowadzenia sprawy
zamieszkałego w Rzeczypospolitej Polskiej, jest
obowiązany wskazać w Rzeczypospolitej Polskiej
pełnomocnika do doręczeń.”;”,
j) pkt 119 otrzymuje brzmienie:
„119) art. 191 otrzymuje brzmienie:
„Art. 191. 1. Polski przewoźnik lotniczy może wykonywać przewozy
lotnicze w zakresie i na warunkach określonych
w certyfikacie i koncesji, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4.
2.
Wykonywanie przewozów regularnych lub serii
przewozów nieregularnych na określonych trasach lub
obszarach między Rzecząpospolitą Polską a państwem
trzecim przez polskiego przewoźnika lotniczego wymaga
uzyskania upoważnienia, wydanego przez Prezesa Urzędu
w drodze decyzji administracyjnej.
3. Wykonywanie przewozów na obszarze Europejskiego
Obszaru Gospodarczego oraz na trasach do
i z Konfederacji Szwajcarskiej przez polskiego
przewoźnika lotniczego nie wymaga uzyskania
upoważnienia.
4. Jeżeli wymagają tego umowy międzynarodowe lub prawo
państwa trzeciego, w którego granicach mają być
wykonywane przewozy lotnicze, Prezes Urzędu dokonuje
wyznaczenia, niezależnie od upoważnienia, o którym
mowa w ust. 2, polskich przewoźników lotniczych
uprawnionych do wykonywania przewozów na
27
określonych trasach lub obszarach tego państwa,
informując o tym jego właściwy organ.
5. Przy
upoważnianiu i wyznaczaniu polskich przewoźników
lotniczych uwzględnia się interes publiczny oraz potrzeby
rozwoju polskiego transportu.
6. Prezes
Urzędu może odmówić udzielenia upoważnienia
lub wyznaczenia ubiegającemu się o nie polskiemu
przewoźnikowi lotniczemu albo ograniczyć je –
w szczególności w odniesieniu do oferowanej zdolności
przewozowej – w przypadkach gdy:
1) jest to konieczne ze względu na ograniczenia
wynikające z umów lub przepisów między-
narodowych;
2) jest to uzasadnione w celu uniknięcia poważnego
ograniczenia możliwości skutecznego konkurowania
polskich przewoźników lotniczych z przewoźnikami
lotniczymi innymi niż określeni w ust. 1 i art. 192a;
3)
jest to uzasadnione potrzebą umożliwienia
opłacalności regularnych przewozów na trasie już
obsługiwanej, na której nie ma potrzeby zwiększenia
oferowanej zdolności przewozowej;
4) wykonywanie przewozów regularnych na danej trasie
zostało już wcześniej powierzone innemu
przewoźnikowi lotniczemu na zasadzie obowiązku
użyteczności publicznej.
7. Jeżeli o upoważnienie do wykonywania przewozów
lotniczych na tej samej trasie, o którym mowa w ust. 2,
występuje dwóch lub więcej przewoźników lotniczych,
w przypadku ograniczonych praw przewozowych, Prezes
Urzędu udziela upoważnienia przewoźnikowi, po
28
przeprowadzeniu konkursu, w którym jako kryteria oceny
przyjmuje się w szczególności:
1) zdolność do zapewnienia przez przewoźnika
lotniczego właściwego poziomu usług
i konkurencyjnego poziomu opłat za przewozy oraz
skutecznego konkurowania z przewoźnikami
lotniczymi innymi niż określeni w ust. 1 i art. 192a;
2) wcześniej poniesione nakłady na rozwój połączenia,
będącego przedmiotem konkursu, i dotychczas
osiągane przez niego wyniki ekonomiczne.
8. Prezes
Urzędu, na uzasadniony wniosek zainteresowanego
przewoźnika lotniczego, może dokonać oceny
efektywności wykorzystywania ograniczonych praw
przewozowych, cofnąć upoważnienie i przeprowadzić
konkurs.
9. Upoważnienie lub wyznaczenie mogą być cofnięte,
w przypadku gdy przewoźnik lotniczy złożył pisemny
wniosek do Prezesa Urzędu, informujący o zaprzestaniu
korzystania z przyznanych praw przewozowych albo
przewoźnik lotniczy:
1) nie stosuje się do przepisów dotyczących przewozu
lotniczego,
2) nie
rozpoczął wykonywania przewozów lotniczych do
końca sezonu rozkładowego następującego po sezonie,
w którym upoważnienie zostało mu przyznane,
3) przerwał wykonywanie przewozów lotniczych, do
których został upoważniony, i nie wznowił ich
w czasie kolejnego sezonu rozkładowego
– chyba że udowodni, że niewykonywanie przewozów
lotniczych było następstwem okoliczności, na które nie
miał wpływu.
29
10. Upoważnienie, które zostało udzielone w wyniku
konkursu, o którym mowa w ust. 7, może ponadto być
cofnięte w przypadkach określonych w przepisach
wydanych na podstawie ust. 14.
11. Upoważnienie przyznane bez konieczności przeprowa-
dzenia konkursu, o którym mowa w ust. 7, lub
wyznaczenie mogą być ograniczone, w przypadku gdy
przewoźnik lotniczy nie wypełnia obowiązków
wynikających z przepisów dotyczących przewozu
lotniczego.
12. Przewoźnik lotniczy jest obowiązany zawiadomić Prezesa
Urzędu, z wyprzedzeniem co najmniej 30 dni,
o
planowanym zaprzestaniu wykonywania regularnego
przewozu na trasie, do obsługi której został upoważniony
w wyniku konkursu, o którym mowa w ust. 7, podając
jego przyczynę.
13. Upoważnienie, jego odmowa, ograniczenie i cofnięcie
następuje w drodze decyzji administracyjnej.
14. Minister
właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia, procedurę konkursową zawierającą
szczegółowe warunki dystrybucji ograniczonych praw
przewozowych, o których mowa w ust. 7,
a w szczególności informacje, jakie powinien zawierać
wniosek o wydanie upoważnienia, dokumenty niezbędne
do wydania upoważnienia, szczegółowe kryteria
przyznawania ograniczonych praw przewozowych oraz
przesłanki cofnięcia upoważnienia, z uwzględnieniem
wiążących umów i przepisów międzynarodowych,
przepisów Unii Europejskiej w zakresie negocjacji
i wykonywania umów dotyczących usług lotniczych oraz
z poszanowaniem zasady niedyskryminacji.”;”,
30
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik