eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-poprawka

niebezpiecznych, przewoźnik lotniczy, składając odpowiedni wniosek, o którym mowa w art. 194 ust. 1
ustawy, zamieszcza specyfikację materiałów niebezpiecznych (rodzaj, ilość) zgodnie z przepisami
międzynarodowymi w tej sprawie. W takim przypadku certyfikat przewoźnika lotniczego powinien
określać uprawnienia do wykonywania przewozu przedmiotów i materiałów niebezpiecznych.
2. W zezwoleniu mogą zostać określone przepisy, na podstawie których powinien odbywać się
przewóz lotniczy materiałów niebezpiecznych.
§ 21. Jeżeli wynika to z przepisów Unii Europejskiej, Prezes Urzędu może stosować uproszczone
wymogi w zakresie informacji i dokumentów niezbędnych do uzyskania zezwoleń.3)
§ 22. Przy określeniu kryterium ustalonego w art. 195 ust. 1 pkt 1 ustawy Prezes Urzędu może przy
wydawaniu zezwolenia pojedynczego lub ogólnego uwzględnić dodatkowe elementy, w szczególności
takie jak:
1) potencjał rynku turystycznego na danej trasie, o ile przewóz czarterowy obejmuje serię lotów
nieregularnych;
2) występowanie zaległości płatniczych czarterującego w stosunku do polskich podmiotów lub innych
spółek i osób fizycznych świadczących usługi związane z lotniczym przewozem czarterowym;
3) występowanie zaległości płatniczych przewoźnika lotniczego w stosunku do polskich podmiotów, w
szczególności do państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym, zarządzającego lotniskiem
oraz podmiotów świadczących obsługę naziemną w porcie lotniczym;
4) przebieg dotychczasowej działalności przewoźnika lotniczego na rynku polskim;
5) zasadę wzajemności przy udzielaniu zezwolenia.
§ 23. Jeżeli w państwie obcego przewoźnika, któremu udzielono zezwolenia, polscy przewoźnicy
mają ograniczony dostęp do tras lub przydzielonych czasów operacji w obcych portach lotniczych,
udzielone zezwolenie może zostać odpowiednio ograniczone.
§ 24. 1. Przewoźnik lotniczy polski i obcy wykonujący przewozy regularne obowiązany jest
przedstawić Prezesowi Urzędu przed każdym sezonem rozkładowym rozkład lotów stosowany w
międzynarodowych przewozach lotniczych do i z Rzeczypospolitej Polskiej oraz w Rzeczypospolitej
Polskiej.
2. Rozkłady lotów powinny określać oferowaną zdolność przewozową (typy statków powietrznych,
ich pojemność, częstotliwość lotów) i czasy operacji w portach lotniczych.
3. Prezes Urzędu zatwierdza rozkład lotów przewoźnika obcego z uwzględnieniem postanowień
umów międzynarodowych, zgodnie z którymi wykonuje się przewozy lotnicze, i przepisów Unii
Europejskiej.
§ 25. 1. Wniosek o udzielenie polskiemu przewoźnikowi lotniczemu upoważnienia do wykonywania
przewozów na obszarach lub trasach z i do Rzeczypospolitej Polskiej oraz w Rzeczypospolitej Polskiej
powinien zawierać informacje określone w art. 192 ust. 1 ustawy. Wniosek o udzielenie upoważnienia do
wykonywania serii przewozów nieregularnych może być złożony Prezesowi Urzędu nie później niż na 14
dni przed planowanym dniem rozpoczęcia przewozów.
2. Do wniosku o udzielenie upoważnienia dołącza się następujące dokumenty potwierdzające
informacje i dane zawarte we wniosku:
1) rozkład lotów na aktualny sezon rozkładowy - w przypadku ubiegania się o upoważnienie do
wykonywania przewozów regularnych lub program lotów - w przypadku ubiegania się o
upoważnienie do wykonywania serii przewozów nieregularnych;
2) kopie umów zawartych z innymi przewoźnikami lotniczymi dotyczących w szczególności:
a) wspólnej eksploatacji linii, w szczególności określającą odpowiedzialność każdego przewoźnika
lotniczego,
b) dzielenia oznakowania linii, w szczególności określającą odpowiedzialność każdego przewoźnika

6
lotniczego, zarówno przewoźnika umownego, jak i przewoźnika faktycznego,
c) obsługi trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą
- w przypadku planowanego wykonywania przewozów lotniczych na podstawie takich umów;
3) listę taryf, które będą stosowane na danej trasie, łącznie z warunkami ich stosowania, o których mowa
w art. 198 ustawy - w przypadku ubiegania się o upoważnienie do wykonywania przewozów
regularnych.
3. W przypadku uzasadnionych wątpliwości Prezes Urzędu może żądać przedstawienia dodatkowych
informacji i wyjaśnień.
§ 26. W przypadku wydania upoważnienia do wykonywania przewozu lotniczego także na podstawie
umowy o dzieleniu oznakowania linii, przepisy § 10 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 3
Przepisy końcowe
§ 27. 1. Zezwolenia dla obcych przewoźników na wykonywanie międzynarodowych przewozów
lotniczych wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zachowują ważność przez okres w nich
określony.
2.
Zezwolenia dla obcych przewoźników na wykonywanie międzynarodowych przewozów
lotniczych wydane przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze zachowują
ważność przez okres w nich określony, nie dłużej jednak niż do dnia 30 kwietnia 2007 r.
3. Wniosek o wydanie zezwolenia w przypadku, o którym mowa w ust. 2, powinien być złożony
przez obcego przewoźnika nie później niż do dnia 31 sierpnia 2006 r.
§ 28. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER INFRASTRUKTURY
















7
UZASADNIENIE

Proponowane rozporządzenie ma na celu dostosowanie stanu prawnego do nowych zapisów ustawy
Prawo lotnicze.
Od dnia 01.11.2008r. tj. od dnia wejścia w życie Rozporządzenia nr 1008/08/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania
przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty loty handlowe:
- na trasach do/z RP oraz na terytorium RP wykonywane przez przewoźników posiadających koncesję
wydaną przez państwo członkowskie UE, Norwegii, Islandii i Liechtensteinu,
- na trasach do/z RP wykonywane przez przewoźników posiadających koncesję wydaną przez
Konfederację Szwajcarską, będą mogły być wykonywane bez zezwolenia wydanego przez Prezesa ULC.
Ponadto, problematyka procedury konkursowej dotyczącej dystrybucji ograniczonych praw
przewozowych została przeniesiona do nowego rozporządzenia wynikającego z art. 191 ust. 13 ustawy
Prawo lotnicze.
Biuletyn Informacji Publicznej:
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach urzędowego
informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.


Ocena skutków regulacji


1. Wpływ na budżet państwa
– wprowadzenie niniejszego rozporządzenia nie powoduje skutków
finansowych dla budżetu państwa.

2. Wpływ na rynek pracy – zniesienie w/w obowiązku uzyskiwania zezwoleń przez
przewoźników może spowodować zwiększenie ilości operacji, co niewątpliwie przyczyni się do
zwiększenia się ilości miejsc pracy.

3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw – zniesienie w/w obowiązku uzyskiwania zezwoleń wpłynie pozytywnie na
konkurencyjność rynku.

4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny – zwiększenie ilości połączeń lotniczych może
przyczynić się do pozytywnych przemian gospodarczych.

5. Wpływ na podmioty działające na rynku przewozów lotniczych – rozporządzenie przyczyni
się do zwiększenia konkurencyjności na rynku przewozów lotniczych.

6. Zgodność z prawem UE - projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

7. Konsultacje społeczne - projekt zostanie skierowany do konsultacji społecznych.

8
Projekt



ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1)
z dnia ................................... 2011 r.
w sprawie wymagań technicznych i organizacyjnych przekazywania Straży Granicznej informacji
przez przewoźników lotniczych


Na podstawie art. 202b ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100,
poz. 696, z późn. zm. 2)) zarządza się, co następuje:


§ 1.
Rozporządzenie określa wymagania techniczne i organizacyjne przekazywania Straży Granicznej
przez przewoźnika lotniczego informacji dotyczącej pasażerów znajdujących się na pokładzie statku
powietrznego, którym następuje wjazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej
"informacjami API", w szczególności:
1) sposób przekazywania informacji API w formie elektronicznej;
2) stosowane formaty danych.

§ 2.
1. Przewoźnik lotniczy, zobowiązany jest do przesłania informacji API za pośrednictwem poczty
internetowej na adres internetowy wskazany przez komendanta placówki Straży Granicznej, o którym
mowa w art. 202b ust. 1 ustawy:
1) poprzez bezpieczne łącze internetowe;
2) stosując wysoki poziom bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych zgodnie z § 6
rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie
dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych,
jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych
osobowych (Dz. U. Nr 100, poz. 1024);
3) podpisanych kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
2. Na adres internetowy, z którego otrzymano informację API, właściwy komendant placówki Straży
Granicznej, który te informacje otrzymał przekazuje:
1) zwrotnie potwierdzenie jej otrzymania lub,
2) zawiadomienie że informacja API dotarła w postaci uniemożliwiającej jej odczytanie lub
w formacie niezgodnym z ustalonym, w celu umożliwienia podjęcia działań określonych w art.
202b ust. 3 i 4.

§ 3.
1. Informacja API przekazywana jest jako tekst strukturalny w postaci uniwersalnego formatu tekstowego
do zapisu danych w formie pliku tekstowego.

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104 , poz. 708 i 711, Nr
141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97,
poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr
42, poz. 340 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 182, poz. 1228.


1
2. Plik tekstowy, o którym mowa w ustępie 1, powinien zawierać dane w formacie:
1) EDIFACT (Electronic Data Interchange For Administration, Comerce and Transport) określonego
w międzynarodowej normie ISO 9735, lub
2) XML (Extensible Markup Language) określonego standardem W3C (World Wide Web
Consortium), lub
3) innym umożliwiającym przedstawienie danych w formie strukturalizowanej określonej
w standardzie międzynarodowym.

§ 4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.





MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI




W porozumieniu:
MINISTER INFRASTRUKTURY


2
strony : 1 ... 40 ... 50 . [ 51 ] . 52 . 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: