eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-poprawka

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 202b ust. 2 ustawy
z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia określa wymagania techniczne i organizacyjne przekazywania przez
przewoźnika lotniczego informacji dotyczącej pasażerów znajdujących się na pokładzie statku
powietrznego, którym następuje wjazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej
"informacjami API", w szczególności sposób przekazywania informacji API w formie elektronicznej
i stosowane formaty danych uwzględniający rozwiązania techniczne i środki komunikacji elektronicznej
wykorzystywane przez Straż Graniczną i przewoźników lotniczych. Określając wymagania dotyczące
przekazywania informacji uwzględniono rozwiązania umożliwiające ich sprawną i bezpieczną wymianę.
Zgodnie z projektem przekazywanie informacji będzie się odbywało za pośrednictwem Internetu
z wykorzystaniem poczty elektronicznej. Bezpieczeństwo danych osobowych powinno zostać zapewnione
poprzez użycie do tego celu bezpiecznego łącza internetowego. Ochrona danych, jakim objęta być musi
transmisja, powinna być realizowana na poziomie "wysoki" w rozumieniu rozporządzenia Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych
osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia
i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych (Dz. U. Nr 100, poz. 1024).
Ze względu na konieczność zapewnienia, że dane pochodzą od określonego przewoźnika i nie uległy
jakimkolwiek zmianom powinny one zostać opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Informacje API powinny być przekazywane na wskazany przez komendanta placówki Straży
Granicznej, który wnioskował o ich przekazanie.
Formaty danych stosowane do przekazywania informacji API określone zostały szeroko. Co do
zasady stosowane mogą być formaty umożliwiające przedstawienie danych w formie strukturalizowanej
określonej w standardzie międzynarodowym, które pozwolą na przetworzenie informacji w sposób
umożliwiający odfiltrowanie informacji API. Jako dopuszczalny wskazano format EDIFACT (norma ISO
9735), ze względu na to, że jest stosowany przez przewoźników lotniczych oraz najpowszechniejszy
format wymiany danych XML. Możliwe jest przekazywanie informacji API w innych formatach jednakże
z zastrzeżeniem, że umożliwiać one będą przedstawienie danych w formie strukturalizowanej określonej
w standardzie międzynarodowymPrzewoźnik przekazujący informacje API dokona wyboru formatu
najbardziej dla siebie dogodnego.
Koszty związane ze stworzeniem odpowiedniego systemu pozwalającego na przetwarzanie odbieranie
przekazywanych danych wyniosą ok. 580 000 zł oraz dodatkowo corocznie ok. 32 500 zł.
Na jednorazowy koszt złoży się koszt:
- serwera internetowego wraz z oprogramowaniem – 50 000 zł,
- zestawienia bezpiecznego łącza Internet – Intranet (sieć wewnętrzna SG) – 30 000 zł,
- implementacja API w systemie ODPRAWA SG – 500 000 zł.
Na stałe coroczne wydatki złoży się koszt:
- zapewnienia bezpiecznego łącza do transmisji informacji API – 1 500 zł/mies. (18 000 zł/rok),
- aplikacji umożliwiającej odbiór i translację informacji API na format XML – 1 200 zł/mies. (14 500
zł/rok).
Koszty te zostaną sfinansowane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy
do spraw wewnętrznych, ze środków będących w dyspozycji Komendanta Głównego Straży Granicznej.
Przewoźnik lotniczy przekazujący informacje API poniesie koszty stanowiska do składania
bezpiecznego podpisu elektronicznego zgodnie ze standardem WebTrust SM/TM – 200 zł/rok.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku
z tym nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z tym rozporządzeniem.
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania konsultacji lub
uzgodnień.


3

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Wejście w życie rozporządzenia będzie oddziaływało na:
- komendantów placówek Straży Granicznej;
- przewoźników lotniczych.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia wymaga konsultacji społecznych z przewoźnikami lotniczymi w celu
uwzględnienia rozwiązań technicznych i środków komunikacji elektronicznej wykorzystywanych przez
tych przewoźników. Projekt będzie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego

Koszty związane z przygotowaniem odpowiedniej infrastruktury technicznej umożliwiającej
przetwarzanie informacji API pokrywane są z budżetu państwa, z części której dysponentem jest minister
właściwy do spraw wewnętrznych, będących w dyspozycji Komendanta Głównego Straży Granicznej.
Skutki finansowe proponowanych uregulowań zostały oszacowane na 580 000 zł w związku
z wdrożeniem przepisów rozporządzenia oraz comiesięcznie w wysokości 2 700 zł (32 500 zł/rok)
w związku z utrzymaniem funkcjonującego systemu.
Koszty zostaną sfinansowane w ramach środków ujętych w ustawie budżetowej na dany rok budżetowy
w części dotyczącej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji – zgodnie z rozporządzeniem Ministra
Finansów z
dnia
16
czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków,
przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 107, poz. 726),
z części 42 – Sprawy wewnętrzne, dział 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa,
rozdział 75406 – Straż Graniczna.
Koszty nałożonego na przewoźnika lotniczego obowiązku zapewnienia ich integralności i autentyczności
poprzez opatrzenie ich podpisem elektronicznym a związane z uzyskaniem kwalifikowanego podpisu
elektronicznego wyniosą ok. 200 zł/rok w stosunku do każdego przewoźnika lotniczego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw

Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ na sytuację i rozwój regionów
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionów.
7. Wstępna opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Regulacja jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej i stanowi uszczegółowienie przepisów ustawy –
Prawo lotnicze wdrażających postanowienia Dyrektywy Rady 2004/82/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r.
w sprawie zobowiązania przewoźników do przekazywania danych pasażerów (Dz. Urz. UE L 261
z 06.08.2004, str. 24). Projekt jest zgodny z przepisami Unii Europejskiej.




4


















Projekt







ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia ............................................. 2011 r.












w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorcy ubiegającego
się o zawarcie umowy na prowadzenie działalności w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w
portach lotniczych

Na podstawie art. 22a ust. 2 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z
2005 r. Nr 145, poz. 1221 z późn. zm.)2) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego odpowiedzialności
cywilnej przedsiębiorcy ubiegającego się o zawarcie umowy na prowadzenie działalności w zakresie
ochrony lotnictwa cywilnego w portach lotniczych, o którym mowa w art. 22a ust. 1 pkt 13 ustawy z
dnia 22 sierpnia 1997 o ochronie osób i mienia, za szkody powstałe w związku z prowadzoną
działalnością gospodarczą w zakresie ochrony w portach lotniczych, zwanego dalej „ubezpieczeniem
OC”, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną.

§ 2. 1. Ubezpieczeniem OC jest objęta odpowiedzialność cywilna przedsiębiorcy ubiegającego się o
zawarcie umowy na prowadzenie działalności w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w portach
lotniczych, za szkody wyrządzone działaniem lub zaniechaniem ubezpieczonego, które miało miejsce w
okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej, w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w
zakresie ochrony w portach lotniczych.


2. Ubezpieczenie OC obejmuje wszystkie szkody w zakresie, o którym mowa w ust. 1, z
zastrzeżeniem ust. 3, bez możliwości umownego ograniczenia odpowiedzialności ubezpieczyciela.

3. Ubezpieczenie OC nie obejmuje szkód:


1) wyrządzonych przez ubezpieczonego po cofnięciu koncesji o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z
dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia, chyba że szkoda jest następstwem wykonywania
czynności sprzed cofnięcia koncesji;

2) polegających na zapłacie kar umownych;

3) powstałych wskutek działań wojennych, rozruchów i zamieszek, a także aktów bezprawnej ingerencji
w lotnictwie cywilnym, o których mowa w art. 2 pkt 20 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo
lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.)3), o ile akty te nie zostały popełnione w

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 25, poz. 162, Nr 44, poz.
288, Nr 85, poz. 571 i Nr 112, poz. 769, z 2009 r. Nr 26, poz. 156, Nr 81, poz. 687, Nr 105, poz. 879 i Nr 223, poz.
1777 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 228 i Nr 182, poz. 1228.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104 , poz. 708 i 711, Nr
141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97,
poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr
42, poz. 340 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 182, poz. 1228.

1
wyniku działań, bądź zaniechań przedsiębiorcy i jego pracowników wykonujących zadania ochrony
lotnictwa cywilnego.

§ 3. Obowiązek ubezpieczenia OC powstaje nie później, niż w dniu złożenia przez przedsiębiorcę
dokumentów niezbędnych do ubiegania się o zawarcie umowy na prowadzenie działalności w zakresie
ochrony lotnictwa cywilnego w portach lotniczych.

§ 4.
1. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność w
zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w portach lotniczych w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego
skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosiłaby równowartość w złotych 10.000 SDR na każdy
1.000 obsłużonych pasażerów lub 1.000 kg obsłużonych towarów i poczty w roku poprzedzającym
zawarcie umowy ubezpieczenia, w zależności od ruchu dominującego na danym lotnisku.

2. Minimalna suma gwarancyjna, o której mowa w ust. 1, określona jest łącznie w odniesieniu do
przedsiębiorcy ubiegającego się o zawarcie umowy na prowadzenie działalności w zakresie ochrony
lotnictwa cywilnego w portach lotniczych i zatrudnionych przez niego pracowników ochrony.

3. Kwoty, o których mowa w ust. 1, ustalane są przy zastosowaniu średniego kursu SDR
ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia OC
została zawarta.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.





MINISTER FINANSÓW


W porozumieniu
MINISTER INFRASTRUKTURY




MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI















2


UZASADNIENIE



Projektowane rozporządzenie stanowi wypełnienie delegacji ustawowej wynikającej z projektu poprawki
do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze (druk nr 2113) z dnia 26 czerwca
2010 r. – dalej projekt poprawki - i dotyczącej nowelizacji ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie
osób i mienia. Delegacja na podstawie której minister właściwy do spraw instytucji finansowych, w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu oraz ministrem właściwym do spraw
wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego, o
którym mowa w art. 22a ust. 1 pkt 13, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę
gwarancyjną, z uwzględnieniem specyfiki prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie ochrony w
portach lotniczych wynika z art. 22a ust. 2 projektu nowelizacji ustawy o ochronie osób i mienia, która
ma być dokonana projektem poprawki.

Ustawowy obowiązek ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorcy ubiegającego się o
zawarcie umowy na prowadzenie działalności w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w portach
lotniczych wynika z regulacji zawartych w art. 22a ust. 1 pkt 13 ww. projektu nowelizacji ustawy o
ochronie osób i mienia. Zgodnie bowiem z ww. postanowieniami przedsiębiorca ubiegający się o
zawarcie umowy na prowadzenie działalności w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w portach
lotniczych jest obowiązany zawrzeć umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody
powstałe w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie ochrony portów lotniczych.
Przepisy projektowanego rozporządzenia określają szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego
odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorcy o którym mowa powyżej za szkody wyrządzone w związku z
prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w portach lotniczych,
termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną tego ubezpieczenia.

Przedsiębiorcy ubiegający się o zawarcie umowy w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego będą
mieli za zadanie zapewnić ochronę lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji w lotnictwie
cywilnym w rozumieniu art. 2 pkt 20 projektu nowelizacji ustawy - Prawo lotnicze. Podmioty tę będą
pełnić funkcję służby ochrony lotniska w rozumieniu projektowanego art. 2 pkt 21 zmiany ustawy -
Prawo lotnicze. Zgodnie z jego treścią „służbą ochrony lotniska realizującą zadania na rzecz ochrony lot-
nictwa cywilnego jest specjalistyczna uzbrojona formacja ochronna, działające na podstawie ustawy z
dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2005 r. Nr 145, poz. 1221 oraz z 2006 r. Nr
104, poz. 708) i podlegające zarządzającemu lotniskiem”. Aktualnie funkcje służby ochrony może pełnić
jedynie wewnętrzna służba ochrony w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o ochronie osób i mienia. Zadania
służby ochrony lotniska uregulowane są obecnie w § 6 ust. 2 załącznika do rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego
realizującego zasady ochrony (Dz. U. Nr 116, poz. 803). Natomiast zgodnie z projektowaną nowelizacją
ustawy - Prawo lotnicze nastąpią dwie istotne zmiany:
• zgodnie z przytoczoną definicją zadania służby ochrony lotniska będzie mogła wykonywać
specjalistyczna uzbrojona formacja ochronna – tj. nie tylko wewnętrzna służba ochrony ale również
przedsiębiorca, który uzyskał koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług
ochrony osób i mienia, posiadający pozwolenie na broń na okaziciela, wydane na podstawie odrębnych
przepisów,
• ponadto projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze przewiduje przejęcie w wyznaczonym
terminie całości zadań w zakresie kontroli bezpieczeństwa pasażerów, bagażu, ładunku i poczty przez
zarządzających lotniskami (zarówno w ruchu krajowymi jak i międzynarodowym).
Należy zwrócić uwagę, że projektowana nowelizacja Prawa lotniczego przewiduje wykonywanie zadań
kontroli bezpieczeństwa pasażerów, bagażu, towarów i poczty przez zewnętrznych przedsiębiorców,
którzy będą te zadania wykonywać na podstawie umowy zawartej z zarządzającym lotniskiem. Stąd

3
strony : 1 ... 40 ... 51 . [ 52 ] . 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: