Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-poprawka
wyjątkiem sytuacji spowodowanej działaniem siły wyższej, liczba lotów anulowanych
na wskazanej trasie przez przewoźnika na niej operującego nie może przekroczyć 5 %
zaplanowanych w danym sezonie rozkładowym;
4) opłata za przewóz w jedną stronę nie może przekroczyć x PLN, natomiast w dwie strony
PLN w pierwszym roku funkcjonowania obowiązku; opłata ta obejmuje wszelkie podatki i
opłaty dodatkowe związane ze świadczeniem usługi przewozu;
5) na każdy następny rok funkcjonowania obowiązku użyteczności publicznej maksymalna
opłata za przewóz, z uwzględnieniem wskaźnika dynamiki wzrostu cen za rok
poprzedzający rok dokonywanej zmiany, zostanie ustalona do dnia 30 marca i podana do
publicznej wiadomości w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu
Lotnictwa Cywilnego.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
W porozumieniu:
MINISTER ROZWOJU REGIONALNEGO
2
UZASADNIENIE
Proponowane
rozporządzenie ma na celu wdrożenie obowiązku świadczenia usług
użyteczności publicznej w Polsce oraz mechanizmu wsparcia tras lotniczych, który z powodzeniem
jest wykorzystywany w innych krajach członkowskich UE. Od dnia nałożenia obowiązku każdy
przewoźnik lotniczy operujący lub chcący operować na danej trasie zobowiązany jest do wypełnienia
warunków określonych w § 3 niniejszego rozporządzenia. Celem nałożenia obowiązku jest
zobowiązanie przewoźników do dostarczania regularnych usług transportowych na określonej trasie i
przy zachowaniu warunków, które ze względu na niezadowalający poziom potencjalnego zysku, nie
zostałyby spełnione, gdyby usługa ta miała być dostarczana na zasadach w pełni wolnorynkowych.
Należy podkreślić, że niniejszy projekt aktu wykonawczego ma charakter przykładowy. Nałożenie
bowiem obowiązku na każdą inną trasę będzie wymagało wydania odrębnego rozporządzenia
określającego w szczególności trasę, okres (na jaki obowiązek zostaje nałożony) oraz warunki.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wpływ na budżet państwa – samo wprowadzenie niniejszego rozporządzenia nie powoduje
skutków finansowych dla budżetu państwa. Natomiast w przypadku gdy żaden przewoźnik
nie podejmie się obsługi trasy na określonych w rozporządzeniu warunkach, konsekwencją
nałożenia obowiązku użyteczności publicznej może być zarezerwowanie przez ministra
właściwego ds. transportu obsługi określonej w rozporządzeniu trasy dla jednego
przewoźnika i przyznanie – wybranemu w drodze konkursu – przewoźnikowi rekompensaty
części kosztów związanych z obsługą trasy na zasadach określonych w obowiązku
użyteczności.
2. Wpływ na rynek pracy – wprowadzenie obowiązku użyteczności publicznej na trasie
łączącej region peryferyjny, nieposiadający dogodnego połączenia komunikacyjnego (czy to
drogowego, czy kolejowego) lub region zapóźniony gospodarczo z resztą kraju może
spowodować rozwój gospodarczy, a tym samym wzrost zatrudnienia w tym regionie.
3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw – nałożenie obowiązku użyteczności publicznej na trasie lotniczej może
wpłynąć pozytywnie na konkurencyjność oraz dostępność nowych rynków zbytu dla
przedsiębiorstw z regionu, w którym to połączenie lotnicze jest ustanowione.
4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny – Nałożenie obowiązku użyteczności publicznej
ma umożliwić regionom peryferyjnym lub słabo rozwiniętym utrzymywanie stałego
połączenia komunikacyjnego z regionami rozwiniętymi. Istnienie połączeń lotniczych może
być katalizatorem przemian gospodarczych i nowych inwestycji. Brak połączenia lotniczego
np. ze stolicą kraju powoduje często, że dany teren nie jest nawet brany od uwagę, jako
miejsce przyszłych inwestycji. Wejście w życie niniejszego rozporządzenia wpłynie
pozytywnie na rozwój regionów, w których istnieją lotniska o małym obecnie natężeniu
ruchu. Obowiązek użyteczności publicznej oraz rekompensata z tytułu jego nałożenia
pozwolą na rozwój połączeń lotniczych z tych lotnisk, co z kolei wpłynie pozytywnie na
rozwój turystki regionów w Polsce.
5. Wpływ na podmioty działające na rynku przewozów lotniczych –rozporządzenie
umożliwi prowadzenie działalności przewozu lotniczego na trasach, które nie byłby
obsługiwane w warunkach czysto rynkowych ze względu na nikła ich opłacalność.
6. Zgodność z prawem UE - projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
7. Konsultacje społeczne – projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji
społecznych.
3
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia……………………2011 r.
w sprawie sposobu obliczania kosztów wykonywania obowiązku użyteczności publicznej
Na podstawie art. 197 ust. 9 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100,
poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób obliczania kosztów wykonywania obowiązku użyteczności
publicznej, o których mowa w art. 17 ust. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr
1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów
lotniczych na terenie Wspólnoty.
§ 2. 1. Koszty wykonywania obowiązku użyteczności publicznej, które należy uwzględnić kalkulując
wielkość należnej rekompensaty, o której mowa w art. 197 ust. 8 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo
lotnicze, obejmują całość kosztów poniesionych w związku z wykonywaniem obowiązku
użyteczności publicznej.
2. Koszty, o których mowa w ust. 1, uwzględniają wszystkie koszty związane ze świadczeniem tych
usług, zarówno koszty stałe, jak i zmienne, w szczególności wszystkie koszty związane z działalnością
przewozową (koszty personelu, energii i paliwa), koszty utrzymania i napraw statków powietrznych,
koszty finansowe bezpośrednio związane ze świadczeniem usług publicznych (w tym z zakupami
inwestycyjnymi na potrzeby ich świadczenia). Koszty te są obliczane na podstawie ogólnie przyjętych
zasad księgowości.
§ 3. 1. Rekompensata z tytułu wykonywania obowiązku użyteczności publicznej to każda korzyść,
zwłaszcza finansowa, przyznana bezpośrednio lub pośrednio przez właściwe władze za pomocą
środków publicznych w okresie wykonywania tego obowiązku lub powiązana z okresem
wykonywania obowiązku.
2. Rekompensata z tytułu ponoszenia kosztów związanych z wykonywaniem obowiązku użyteczności
publicznej nie może przekroczyć kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów netto realizacji obowiązku
poniesionych z tytułu wykonywania obowiązku, przy uwzględnieniu przychodu osiągniętego w
wyniku wykonywania obowiązku oraz rozsądnego zysku z kapitału własnego, przez który należy
rozumieć stopę zwrotu z kapitału własnego dla sektora przewozów lotniczych i uwzględniającą ryzyko
lub jego brak ponoszone przez przewoźnika z powodu działania interwencyjnego władzy publicznej.
3. Obliczenie kosztów i przychodów musi odbywać się zgodnie z obowiązującymi zasadami
rachunkowości.
4. W celu zwiększenia przejrzystości oraz uniknięcia wzajemnego subsydiowania w przypadku, gdy
przedsiębiorstwo świadczy jednocześnie usługi rekompensowane podlegające zobowiązaniom z tytułu
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz.
U. Nr 216, poz. 1594);
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz.
1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144,
poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 130, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340 oraz z 2010 r.
Nr 47, poz. 278 i Nr 182, poz. 1228.
1
świadczenia usług transportu publicznego i innych działań, rachunki związane z obowiązkiem
użyteczności publicznej muszą zostać odpowiednio rozdzielone w sposób umożliwiający prawidłową
alokację kosztów i przychodów związanych ze świadczeniem usługi użyteczności publicznej i spełniać
przynajmniej następujące warunki:
1) konta odpowiadające każdej wykonywanej działalności są odrębne i część odpowiednich środków
trwałych oraz kosztów stałych dzieli się zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości;
2) koszty związane z inną działalnością przedsiębiorstwa pokrywają wszystkie koszty zmienne,
odpowiedni wkład w koszty stałe i rozsądny zysk. W żadnym wypadku koszty te nie mogą być
uwzględnione przy obliczaniu kosztów związanych z wykonywaniem obowiązku użyteczności
publicznej;
3) koszty związane z wykonywaniem obowiązku są wyrównywane przez przychody z działalności
oraz wpłaty władz publicznych, bez możliwości przeniesienia przychodów na inny segment
działalności przedsiębiorstwa.
§ 4. Jeżeli rekompensata przewyższa kwotę konieczną do pokrycia kosztów poniesionych przez dane
przedsiębiorstwo w ramach wykonywania obowiązku użyteczności publicznej, nadwyżka powinna
zostać zwrócona. Wielkość rekompensaty powinna być weryfikowana przez organ powierzający
świadczenie usług publicznych w okresach rocznych w oparciu o dane finansowe roku
poprzedzającego. W przypadku, gdy nadwyżka ta nie przekracza 10 % kwoty rocznej rekompensaty,
może zostać przeniesiona na kolejny okres rozliczeniowy i odjęta od kwoty rekompensaty, która
byłaby należna w tym kolejnym okresie.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
2
UZASADNIENIE
Proponowane
rozporządzenie ma na celu określenie sposobu ustalania kosztów związanych z
realizacją obowiązku użyteczności publicznej, na podstawie których należy obliczyć rekompensatę z
tytułu nałożenia obowiązku świadczenia usług użyteczności publicznej na trasie lotniczej do/z/w
Polsce. Koszty te powinny obejmować pełen koszt świadczenia przez przewoźnika lotniczego usług na
danej trasie lotniczej. Mechanizm ten gwarantuje, iż rekompensata w żadnym wypadku nie może
przekroczyć kwoty koniecznej do pokrycia kosztów netto poniesionych prze dane przedsiębiorstwo w
ramach świadczenia obowiązku użyteczności publicznej, przy uwzględnieniu związanych z nim
przychodów oraz rozsądnego zysku z kapitału własnego. Przedmiotowa regulacja zapewni zgodność
zasad przyznawania rekompensaty z treścią Decyzji Komisji z dnia 28 listopada 2005 r. w sprawie
stosowania art. 86 ust. 2 Traktatu WE do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu
świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania
usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym.
Ocena skutków regulacji
1. Wpływ na budżet państwa – projektowana regulacja nie powoduje bezpośrednich skutków
finansowych dla sektora finansów publicznych. Stanowi ona wypełnienie delegacji ustawowej
zawartej w art. 197 ust. 9 poprawki do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 3 lipca
2002 r. - Prawo lotnicze. Jednocześnie regulacja ta stworzy obiektywne regulacje dotyczące sposobu
ustalania kosztów objętych rekompensatą ze środków publicznych, co umożliwi przyznawanie
przedmiotowej dotacji w sposób zgodny z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej oraz
zapobiegnie ewentualnym możliwym nadużyciom w finansowaniu działalności ze środków
publicznych.
2. Wpływ na rynek pracy - regulacja nie wpłynie na rynek pracy.
3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw – regulacja nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny – regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.
5. Wpływ na podmioty działające na rynku przewozów lotniczych – rozporządzenie ustala
mechanizm ustalania rekompensaty podmiotom rynkowym z tytułu świadczenia obowiązku
użyteczności publicznej, tj. pozwala ustalić, jakiej wysokości wsparcie podmiot rynkowy za
odpowiednią usługę otrzyma.
6. Zgodność z prawem UE - projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
7. Konsultacje
społeczne - projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik