eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-poprawka

5) terminu
rozpoczęcia przewozów i okres wykonywania przewozów;
6) planowanego poziomu ruchu w dwóch kolejnych sezonach rozkładowych;
7)
portu lotniczego, do którego przewoźnik zamierza operować w danym mieście/systemie
portów lotniczych.
3. Przy ocenie wniosków przewoźników lotniczych, gdy otrzymane dane nie zapewniają
wystarczających podstaw do rozstrzygnięcia konkursu zgodnie z niniejszą procedurą, Prezes ULC
może również wziąć pod uwagę inne niedyskryminujące i przejrzyste kryteria pod warunkiem, że
zostały one podane do publicznej wiadomości, a także przekazane bezpośrednio do informacji
wszystkich zainteresowanych przewoźników najszybciej jak to możliwe i przed wydaniem decyzji o
przyznaniu ograniczonych praw przewozowych.
4. Dodatkowe informacje lub dokumenty powinny być dostarczone przez przewoźników lotniczych w
terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania. Jeżeli przewoźnik lotniczy nie spełni tego wymogu, jego
wniosek nie będzie dalej rozpatrywany.
5. W wydanym upoważnieniu Prezes ULC może określić zobowiązania, które muszą być spełnione
przez przewoźnika w ramach eksploatacji połączenia objętego procedurą konkursową.
6. Przewoźnik, któremu na podstawie niniejszej procedury konkursowej zostaną przyznane prawa
przewozowe, jest zobowiązany do eksploatacji uzgodnionej trasy, na określonych warunkach, przez co
najmniej dwa kolejne sezony lotnicze następujące po sezonie, w którym prawa te zostały mu
przyznane.

§ 19. Prawa przewozowe, przyznane danemu przewoźnikowi lotniczemu w formie upoważnienia
zgodnie z procedurą konkursową, nie mogą być przenoszone na innego przewoźnika lotniczego.

§ 20. 1 Prezesa ULC będzie monitorował stosowanie praw przewozowych przyznanych na podstawie
procedury konkursowej oraz ich uzasadnione i wydajne wykorzystywanie zgodnie z postanowieniami
określonymi w upoważnieniu.
2. Dwa lata po przyznaniu ograniczonych praw przewozowych, konkurujący przewoźnicy, którzy
uważają, że dane prawa przewozowe nie są wykorzystywane w sposób wydajny, mogą
zakwestionować wydane upoważnienie.
3. Sprzeciw taki może być jednak wniesiony tylko pod warunkiem, że przewoźnik lotniczy
kwestionujący wydane upoważnienie wykaże ponad wszelką wątpliwość, że proponowane przez niego
usługi byłyby bardziej wydajne niż te aktualnie realizowane. Prezes ULC dokona wówczas oceny
skuteczności wykorzystania danych praw przewozowych i może wycofać upoważnienie, jeśli będzie
to uzasadnione. Jeśli upoważnienie zostanie wycofane, przeprowadzona zostanie nowa procedura
konkursowa.
Przewoźnik lotniczy zgłaszający sprzeciw powinien wziąć udział w nowym konkursie przyznającym
prawa przewozowe na danej trasie, jeśli zostanie on ogłoszony i, w przypadku gdy żaden inny
przewoźnik lotniczy nie będzie zainteresowany ubieganiem się o nie, rozpocząć wyżej wspomniane
operacje.
4. W odniesieniu do procedury konkursowej opisanej w ust. 3, zastosowanie mają odpowiednio § 3-
18.
5. Postanowienia opisane w ust. 2 i 3 mają zastosowanie do ograniczonych praw przewozowych
przyznanych na okres 6 lub więcej sezonów lotniczych.
6. Ograniczone prawa przewozowe, przyznane przed wejściem w życie niniejszej procedury
konkursowej, mogą zostać zakwestionowane nie wcześniej niż po 5 latach od daty wejścia w życie
niniejszej procedury konkursowej.

§ 21. Prawa przewozowe przyznane w oparciu o niniejszą procedurę konkursową mogą, jeśli wystąpi
taki wniosek, być wykorzystywane przez nieograniczony okres czasu, pod warunkiem, że dany
przewoźnik lotniczy zachowuje zgodność ze wszystkimi standardami wymaganymi przez właściwe
prawo wspólnotowe i prawa narodowe i nie łamie postanowień zawartych w upoważnieniu lub w
jakikolwiek inny sposób podlega postanowieniom § 24 niniejszej procedury konkursowej.




5
Rozdział 4
Ponowne rozpatrzenie i postępowanie sądowe

§ 22. Wydana decyzja podlega ponownemu rozpatrzeniu zgodnie z Kodeksem postępowania
administracyjnego (każda ze stron może złożyć wniosek do Prezesa ULC o ponowne rozpatrzenie
sprawy w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji). Decyzja w tym postępowaniu powinna zostać
podjęta w ciągu miesiąca od momentu złożenia wniosku wraz ze wszystkimi potrzebnymi
dokumentami Prezesowi ULC.
Informacja o otrzymaniu wniosku rozpoczynającego proces ponownego rozpatrzenia decyzji,
zapewniając ochronę tajemnic handlowych i innych poufnych informacji, jak również o postanowieniu
i nowej decyzji zostanie podana do publicznej wiadomości i umieszczona na stronie internetowej
ULC.

§ 23. Strona może, zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, odwołać się od decyzji
podjętej podczas ponownego rozpatrywania sprawy, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.


Rozdział 5
Cofnięcie upoważnienia

§ 24. Wydane w wyniku Procedury konkursowej upoważnienie może zostać przez Prezesa ULC
cofnięte w przypadku, gdy przewoźnik lotniczy:
1) nie rozpoczął wykonywania przewozów lotniczych do końca sezonu rozkładowego, następującego
po sezonie, w którym upoważnienie zostało mu przyznane, chyba że udowodni, że brak rozpoczęcia
wykonywania przewozów lotniczych był wynikiem okoliczności znajdujących się poza kontrolą
przewoźnika;
2) zawiesił wykonywanie przewozów lotniczych, do których został upoważniony i nie wznowił ich w
czasie kolejnego sezonu rozkładowego – chyba że udowodni, iż niewykonywanie przewozów
lotniczych było następstwem okoliczności, na które nie miał wpływu,
3) nie zastosował się do przepisów dotyczących przewozu lotniczego,
4) rażąco naruszył zobowiązania, które zobowiązał się wypełnić w ramach eksploatacji połączenia,
zgodnie z upoważnieniem,
5) zrezygnował z przyznanych w wyniku konkursu praw przewozowych,
6) w przypadkach, w których:
a) przewoźnikowi lotniczemu została cofnięta koncesja, wydana zgodnie z rozporządzeniem
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008r. w sprawie wspólnych
zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty
,
b) zaistnieją inne uzasadnione powody cofnięcia upoważnienia, w szczególności gdy przewoźnik
został umieszczony na wspólnotowej „czarnej liście” lub dana umowa o komunikacji lotniczej została
wypowiedziana; lub
7) wydajne wykorzystywanie ograniczonych praw przewozowych zostało w wystarczający sposób
zakwestionowane przez konkurującego przewoźnika zgodnie z § 20 ust. 2.

§ 25. Zaistnienie okoliczności, o których mowa w § 24 oraz niewykorzystanie przyznanych
częstotliwości, będą brane pod uwagę przy kolejnej procedurze konkursowej.

§ 26. W przypadkach określonych w § 24 procedury konkursowej, informacje o odzyskanych
częstotliwościach bądź, jeżeli dana umowa przewiduje monodesygnację, cofniętych upoważnieniach,
wraz z uzasadnieniem, będą udostępnione na stronie internetowej ULC.

§ 27. Odzyskane prawa przewozowe powinny zostać przyznane ponownie, zgodnie z przepisami
niniejszej procedury konkursowej – zastosowanie mają odpowiednio § 3-18.


6
§ 28. W sprawach proceduralnych, nienormowanych w niniejszej procedurze, zastosowanie będą
miały przepisy ustawy z dnia z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.3)).


§ 29. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.












MINISTER INFRASTRUKTURY




































3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z
2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 170, poz.
1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682 i Nr 181, poz. 1524, z 2008 r. Nr
229, poz. 1539, z 2009 r. Nr 195, poz. 1501 i Nr 216, poz. 1676 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 230.



7
UZASADNIENIE

Niniejsze rozporządzenie implementuje postanowienia Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
Rady (WE) nr 847/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonywania umów
dotyczących usług lotniczych miedzy Państwami Członkowskimi a państwami trzecimi.
Komisja Europejska opublikuje procedurę konkursową, opracowaną przez Polskę, w całości.
Procedura była już przedmiotem uzgodnień z Komisją Europejską

Ocena skutków regulacji


1. Wpływ na budżet państwa – wprowadzenie niniejszego rozporządzenia nie powoduje skutków
finansowych dla budżetu państwa ani budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

2. Wpływ na rynek pracy – wprowadzenie niniejszego rozporządzenia nie będzie miał wpływu na
rynek pracy.

3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
– wprowadzenie niniejszego rozporządzenia będzie miało niewielki, lecz pozytywny
wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw. Reguluje obszar, na którym występuje odstępstwo od zasad swobodnej konkurencji,
jednak na bardzo ograniczonym obszarze, w związku z czym sytuacja przedsiębiorstw nie ulegnie
widocznej zmianie. Jednocześnie, ze względu na fakt stworzenia procedury i ujednolicenia warunków
przyznawania ograniczonych praw, nowe przepisy wpłyną na wzmocnienie konkurencji w tym
waskim obszarze..

4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny – wprowadzenie niniejszego rozporządzenia nie będzie
miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

5. Wpływ na podmioty działające na rynku przewozów lotniczych
– wprowadzenie niniejszego
rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek przewozów lotniczych ze względu na fakt bardzo
ograniczonego zasiegu obowiązywania (dotyczy ograniczonych praw przewozowych, które wystepują
jedynie w bardzo nielicznych umowach dwustronnych)..


5. Zgodność z prawem UE - projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej –
implementuje postanowienia Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 847/2004 z
dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonywania umów dotyczących usług lotniczych
miedzy Państwami Członkowskimi a państwami trzecimi.

6. Konsultacje społeczne. Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem konsultacji z partnerami
społecznymi
w szczególności z przewoźnikami lotniczymi oraz ich organizacjami – PLL LOT S.A,
Eurolot, Centralwings, IATA, BARIP.


Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.
U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia został udostępniony na stronach urzędowego
informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.



8
Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia……………………2011 r.

w sprawie nałożenia oraz warunków obowiązku użyteczności publicznej w stosunku do
regularnego przewozu lotniczego na trasie między Portem Lotniczym Szczecin Goleniów im.
NSZZ Solidarność oraz Portem Lotniczym im. Fryderyka Chopina Warszawa


Na podstawie art.197 ust.1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100,
poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:


§ 1. Rozporządzenie nakłada obowiązek użyteczności publicznej oraz określa okres i warunki
wykonywania tego obowiązku.

§ 2. Nakłada się od dnia ………………. roku na okres 3 lat obowiązek użyteczności publicznej w
stosunku do regularnego przewozu lotniczego na trasie między Portem Lotniczym Szczecin Goleniów
im. NSZZ Solidarność oraz Portem Lotniczym im. Fryderyka Chopina Warszawa.

§ 3. Ustala się następujące warunki obowiązku użyteczności publicznej, o którym mowa w § 2:

1) minimalną częstotliwość regularnego przewozu lotniczego na trasie między Portem
Lotniczym Szczecin Goleniów im. NSZZ Solidarność oraz Portem Lotniczym im.
Fryderyka Chopina Warszawa ustanawia się na poziomie dwóch połączeń dziennie (tzn.
po jednym w obie strony) od poniedziałku do piątku przez cały okres trwania obowiązku
użyteczności publicznej; połączenia te muszą być jednocześnie bezpośrednie;
2) przewóz lotniczy musi być świadczony przez statki powietrzne posiadające, co najmniej
30 miejsc pasażerskich;

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz.
U. Nr 216, poz. 1594);
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz.
1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144,
poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 130, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340 oraz z 2010 r.
Nr 47, poz. 278 i Nr 182, poz. 1228.

strony : 1 ... 40 ... 47 . [ 48 ] . 49 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: