Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-poprawka
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Krajowy Programu Szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego wpłynie pozytywnie na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw przez
podniesieniu poziomu wyszkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego osób zatrudnionych w
podmiotach prowadzących lotniczą działalność gospodarczą..
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Rozporządzenie nie zawiera przepisów mających wpływ na sytuację i rozwój regionów.
19
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ………………………………… 2011 r.
w sprawie wprowadzenia procedury konkursowej
Na podstawie art. 191 ust. 14 ustawy z dnia z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze ( Dz. U. z 2006 r. Nr
100, poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisu ogólne
§1. Rozporządzenie określa procedurę konkursową zawierającą szczegółowe warunki dystrybucji
ograniczonych praw przewozowych, o której mowa w art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
i Rady (WE) nr 847/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonywania umów
dotyczących usług lotniczych miedzy państwami członkowskimi a państwami trzecimi. (Dz. Urz. WE
L Nr 157 z 30.04.2004).
§2. Niniejsza procedura konkursowa, określająca zasady dystrybucji ograniczonych praw
przewozowych, zwana dalej „procedurą konkursową”, dotyczy udzielania nowych upoważnień na
wykonywanie przewozów lotniczych, a także upoważnień na wykonywanie przewozów lotniczych na
trasach już objętych upoważnieniem, gdy prawa przewozowe z nich wynikające nie były
wykorzystywane w przeciągu co najmniej dwóch sezonów lotniczych poprzedzających datę
wpłynięcia wniosku, inicjującego wszczęcie procedury, w przypadkach:
1) ograniczonych praw przewozowych na trasach określonych w odpowiedniej umowie o komunikacji
lotniczej między Rzeczypospolitą Polską, zwanej dalej „RP”, a państwem trzecim;
2) ograniczonej umową dwustronną liczby przewoźników lotniczych, którzy mogą zostać wyznaczeni
do wykonywania przewozów lotniczych na trasach pomiędzy RP a danym państwem trzecim.
§3. 1. Wniosek o wydanie upoważnienia do wykonywania przewozów lotniczych może złożyć
przewoźnik lotniczy:
a) posiadający koncesję na prowadzenie przewozów lotniczych, wydaną przez Prezesa Urzędu
Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej „Prezesem ULC”, lub
b) będący przedsiębiorcą zagranicznym, posiadającym koncesję na prowadzenie przewozów
lotniczych, wydaną zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1008/2008
z dnia 24 września 2008r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie
Wspólnoty oraz ustanowionym na terytorium RP, zgodnie z Traktatem o ustanowieniu Wspólnot
Europejskich.
2. W sytuacji, o której mowa w ust. 1 lit. b, w przypadku gdy wspólnotowa klauzula wyznaczeniowa
nie została włączona do danej umowy o komunikacji lotniczej i prawa przewozowe nie zostały
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r.
Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr
18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 182, poz. 1228.
1
takiemu przewoźnikowi zagwarantowane, Prezes ULC może zwrócić się do niego z wnioskiem o
przedstawienie pisemnego oświadczenia władz lotniczych danego kraju trzeciego, że zainteresowany
przewoźnik otrzyma prawa przewozowe, zgodnie ze swoim wnioskiem, w przypadku rozstrzygnięcia
konkursu na jego korzyść.
§ 4. Na stronach internetowych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego daje „ULC”, umieszcza się:
1) treść niniejszej procedury konkursowej, zgodnie z tekstem opublikowanym w dzienniku
urzędowym Unii Europejskiej;
2) wykaz zawartych przez RP umów o komunikacji lotniczej, zawierających ograniczone prawa
przewozowe;
3) program zaplanowanych negocjacji lotniczych między RP a państwami trzecimi;
4) informacje, między innymi, o:
a) wnioskach zgłoszonych przez przewoźników lotniczych,
b) wezwaniach do składania wniosków przez przewoźników lotniczych,
c) przydzielonych prawach przewozowych,
d) odzyskanych prawach przewozowych.
§ 5. Przewoźnicy wspólnotowi, zainteresowani wykonywaniem przewozów lotniczych na trasach o
ograniczonych prawach przewozowych lub na trasach pomiędzy RP a krajami trzecimi, z którymi RP
nie zawarła umów lub innych ustaleń dotyczących komunikacji lotniczej, mogą w każdym momencie
poinformować Prezesa ULC o swoich planach oraz postulatach. Informacje takie, otrzymane przez
Prezesa ULC, będą brane pod uwagę podczas przygotowywania negocjacji dotyczących komunikacji
lotniczej z krajami trzecimi.
Rozdział 2
Postępowanie
§ 6. Wniosek o wydanie upoważnienia na wykonywanie przewozów lotniczych, w języku polskim lub
angielskim, należy wnieść do Prezesa ULC pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu,
telefaksu lub poczty elektronicznej, co najmniej 6 miesięcy przed planowanym rozpoczęciem
wykonywania operacji. Wspomniany okres może zostać skrócony w wyjątkowych okolicznościach
oraz gdy istnieją ku temu uzasadnione podstawy, za zgodą Prezesa ULC.
§ 7. Wniosek, oparty na rzeczywistych danych i racjonalnych założeniach, powinien zawierać
następujące informacje:
1) nazwę przewoźnika lotniczego;
2) adres jego siedziby w RP lub siedziby w innym państwie członkowskim EOG;
3) nazwisko/nazwę i adres pełnomocnika upoważnionego do doręczeń na terytorium RP;
4) trasę bądź trasy, o które przewoźnik lotniczy wnioskuje, z wyszczególnieniem nazw konkretnych
lotnisk;
5) datę planowanego rozpoczęcia przewozów lotniczych;
6) liczbę częstotliwości w tygodniu i dni operacji;
7) rodzaj przewozu (pasażerski, towarowy, mieszany);
8) typ/-y statku/-ów powietrznego/-ych i jego/ich pojemność;
9) znaki rejestracyjne statków powietrznych;
10) listę zawartych umów leasingu statków powietrznych wraz z załogą (wet-lease), jeżeli takie
zostały zawarte, z określeniem terminu ważności tych umów;
11) oferowaną zdolność przewozową RT (round trip) w jednym tygodniu (iloczyn pojemności statku
powietrznego i częstotliwości w tygodniu, w obie strony);
12) prognozowany średni miesięczny współczynnik wykorzystania miejsc w samolocie na danej trasie
bądź trasach;
13) planowane koszty eksploatacji danego połączenia;
14) średnie miesięczne prognozy przewozów;
15) przewidywaną rentowność połączenia;
2
16) dostęp pasażerów do oferowanych usług oraz zaplecze dla obsługi pasażerów (sieć sprzedaży
biletów, usługi oparte o wykorzystanie Internetu itd.);
17) historię wykonywania przewozów na danej trasie, jeżeli dotyczy (w jakim okresie i przez ile
sezonów rozkładowych dany przewoźnik lotniczy wykonywał przewozy lotnicze na danej trasie);
18) dane historyczne dotyczące regularności, punktualności i bezpieczeństwa pasażerów w
przewozach do danego kraju, jeżeli dotyczy, z podziałem na trasy;
19) średni współczynnik wykorzystania miejsc w samolocie w ostatnim sezonie rozkładowym – o ile
przewoźnik lotniczy wykonywał działalność w tym sezonie;
20) średnią proponowaną cenę biletu na danej trasie (RT, gdzie ma zastosowanie) – ostateczną cenę
płaconą przez pasażera (wraz z wszystkimi opłatami dodatkowymi, w szczególności opłatą za
ubezpieczenie, paliwo, opłatą lotniskową, opłatą manipulacyjną);
21) wysokość wcześniej poniesionych nakładów na rozwój komunikacji do danego państwa, jeżeli
dotyczy.
§ 8. Do wniosku przewoźnik lotniczy zobowiązany jest dołączyć następujące dokumenty:
1) koncesję na wykonywanie przewozu lotniczego, wydaną przez właściwy organ danego państwa;
2) certyfikat przewoźnika lotniczego wydany przez właściwy organ danego państwa,
3) odpis z Krajowego Rejestru Sądowego;
4) listę taryf, które będą stosowane na danej trasie, łącznie z warunkami ich stosowania i średnią ceną
biletu;
5) program ochrony przewoźnika lotniczego, zatwierdzony przez właściwą dla danego państwa
władzę lotniczą;
6) sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wraz z opinią biegłego rewidenta, a jeżeli
przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą przez okres krótszy - za cały okres działalności;
7) plan gospodarczy na co najmniej dwa lata działalności przedsiębiorstwa, obejmujący bilans,
rachunek zysków i strat oraz sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych, a także zawierający
informacje o przewidywanych kosztach związanych z rozpoczęciem wykonywania operacji na danej
trasie, bądź obsługą danej trasy;
8) inne dokumenty związane z wnioskiem, na żądanie Prezesa ULC.
§ 9. W terminie 7 dni od otrzymania od przewoźnika lotniczego przedmiotowego wniosku, na stronie
internetowej ULC umieszcza się informację o wpłynięciu takiego wniosku do Prezesa ULC, chroniąc
tajemnice handlowe i inne wrażliwe informacje, gdy jest to konieczne, oraz wezwanie pozostałych
zainteresowanych przewoźników lotniczych do składania wniosków o wydanie stosownych
upoważnień do wykonywania przewozów na trasie bądź trasach będących przedmiotem postępowania
konkursowego. Dodatkowo, Prezes ULC prześle tę informację w formie pisemnej do wszystkich
przewoźników, spełniających warunki określone w § 3.
§ 10. Zainteresowani przewoźnicy lotniczy, w terminie 30 dni, począwszy od następnego dnia po
ukazaniu się informacji na stronie internetowej, mogą składać stosowne wnioski o wydanie
upoważnień na trasie bądź trasach objętych procedurą konkursową. Wszystkie otrzymane wnioski
zostaną opublikowane na stronie internetowej ULC.
§ 11. 1. Wnioski złożone po terminie, o którym mowa w § 10, nie będą rozpatrywane.
2. W przypadku wniosków nie zawierających wymaganych dokumentów i/lub informacji, o których
mowa w § 7-8, Prezes ULC wzywa do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez
przewoźnika lotniczego wezwania do uzupełnienia.
3. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 2, wniosek pozostawia się bez rozpoznania, a
przewoźnik lotniczy nie zostaje dopuszczony do konkursu.
§ 12. W przypadku, kiedy żaden inny przewoźnik lotniczy nie zgłosił stosownego wniosku po
wezwaniu do jego złożenia, konkurs zostaje rozstrzygnięty na korzyść jedynego przewoźnika
lotniczego, który złożył wniosek i zgodnie z wnioskiem przyznaje się mu tyle częstotliwości, o ile
wnioskował, jeżeli przepisy danej umowy dwustronnej nie przewidują inaczej.
3
§ 13. W przypadku, kiedy inny przewoźnik/inni przewoźnicy lotniczy również złożył/-li wniosek/-ki
po wezwaniu do ich złożenia oraz przy założeniu, że odpowiednia umowa o komunikacji lotniczej
przewiduje multidesygnację, a suma wnioskowanych częstotliwości na danej trasie nie przewyższa
dostępnej liczby częstotliwości, Prezes ULC wydaje upoważnienia zgodnie z wnioskami
przewoźników lotniczych.
§ 14. 1. W przypadku, kiedy inny przewoźnik/inni przewoźnicy lotniczy również złożył/-li wniosek/-
ki po wezwaniu ich złożenia, a suma wnioskowanych częstotliwości na danej trasie przewyższa
dostępną liczbę częstotliwości, bądź umowa dwustronna nie przewiduje multidesygnacji, Prezes ULC
przystępuje do oceny wniosków poszczególnych przewoźników lotniczych, zgodnie z założeniami
procedury konkursowej.
2. Ocenę, o której mowa w ust. 1, przeprowadza się na podstawie danych i dokumentów,
przedstawionych przez przewoźników lotniczych, oraz innych informacji, będących w posiadaniu
ULC.
§ 15. Procedura konkursowa powinna zostać zakończona w ciągu jednego miesiąca po przedłożeniu
przez uczestniczących przewoźników do ULC pełnej wymaganej dokumentacji, a w szczególnie
trudnych przypadkach, w ciągu dwóch miesięcy – zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania
administracyjnego. Upoważnienie, wraz z należytym uzasadnieniem, zostanie opublikowane w całości
na stronie internetowej ULC, chroniąc tajemnice handlowe i inne poufne informacje, gdy jest to
konieczne.
Rozdział 3
Kryteria przyznawania praw przewozowych
§ 16. Przewoźnik upoważniony do wykonywania przewozów lotniczych na trasie lub trasach o
ograniczonych prawach przewozowych zobowiązany jest poinformować Prezesa ULC o swoich
planach zaprzestania realizowania operacji z minimum trzydziestodniowym wyprzedzeniem.
§ 17. Procedura konkursowa zostaje zakończona w momencie wydania przez Prezesa ULC
upoważnienia w drodze decyzji administracyjnej.
§ 18. 1. Prezes ULC, wydając upoważnienie, o którym mowa w § 17, kieruje się zasadą przejrzystości
oraz niedyskryminacji i bierze pod uwagę następujące kryteria:
1) zdolność przewoźnika lotniczego do zapewnienia właściwego poziomu usług i konkurencyjnego
poziomu opłat za przewozy:
2) zdolność skutecznego konkurowania z innymi przewoźnikami lotniczymi;
3) nakłady już poniesione, jeśli takie wystąpiły, na rozwój połączenia będącego przedmiotem konkursu i
dotychczas osiągane przez niego wyniki ekonomiczne;
4) zapewnienie
zrównoważonego rozwoju transportu lotniczego, turystyki i handlu we Wspólnocie;
5) zgodność z celami i założeniami polityki transportowej, w szczególności w odniesieniu do rozwoju
regionalnego;
6) dostęp klientów do usług oraz zaplecze dla obsługi pasażerów (sieć sprzedaży biletów, usługi oparte o
wykorzystanie Internetu itd.);
7) zapewnienie
największej korzyści konsumentom;
8) zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska;
9) wspieranie konkurencji pomiędzy przewoźnikami, w tym w zakresie usług realizowanych przez
nowych przewoźników.
2. Podczas oceny wniosków przewoźników lotniczych, szczegółowej analizie poddaje się informacje
dotyczące:
1) kondycji finansowej przewoźnika lotniczego;
2) wykorzystania praw przewozowych przydzielonych w poprzednich konkursach, jeśli dotyczy;
3) częstotliwości lotów na wnioskowanych trasach;
4) typów samolotów i ich pojemności (użycie samolotów własnych, na podstawie umów wet-lease lub
code-share);
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik