Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-poprawka
2) uniemożliwienie wykonywania obowiązków służbowych do momentu zaliczenia szkolenia.
13. W przypadku nie zaliczenia szkolenia specjalistycznego - podstawowego dla kategorii osób, o
których mowa w § 5 pkt 4, ponowne zaliczenie tego szkolenia następuje w terminie wyznaczonym przez Prezesa
Urzędu, nie przekraczającym 2 miesięcy od dnia złożenia poprzedniego egzaminu.
14. W przypadku nie zaliczenia szkolenia specjalistycznego - podstawowego dla kategorii osób, o których
mowa w § 5 pkt 2 i 3, jego uczestnik powtarza zaliczenie w terminie ustalonym przez prowadzącego szkolenie,
jednakże nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia poprzedniego egzaminu.
15. Ponowne nie zaliczenie szkolenia, o którym mowa w ust. 13 i 14, powoduje konieczność powtórzenia
i zaliczenia szkolenia.
16. W przypadku nie zaliczenia szkolenia specjalistycznego - doskonalącego dla kategorii osób, o których
mowa w § 5 pkt 4, jego uczestnik powtarza zaliczenie w terminie ustalonym przez prowadzącego szkolenie, nie
przekraczającym 1 miesiąca od dnia złożenia poprzedniego egzaminu.
17. Ponowne nie zaliczenie szkolenia specjalistycznego - doskonalącego dla kategorii osób, o których
mowa w § 5 pkt 4, powoduje uniemożliwienie wykonywania obowiązków operatora kontroli bezpieczeństwa.
§ 26. 1. W przypadku zaliczenia szkolenia uczestnik szkolenia otrzymuje certyfikat.
2. Certyfikat operatora kontroli bezpieczeństwa w przypadku szkolenia specjalistycznego -
podstawowego dla kategorii osób, o których mowa w § 5 pkt 4, wydaje Prezes Urzędu.
3. Warunkiem wydania przez Prezesa Urzędu certyfikatu operatora kontroli bezpieczeństwa dla kategorii
osób, o których mowa w § 5 pkt 4, jest ukończenie z wynikiem pozytywnym szkolenia specjalistycznego -
podstawowego, obejmującego zagadnienia określone w § 13 ust. 3, oraz zdanie egzaminu, o którym mowa w §
25 ust. 3, sprawdzającego wiedzę oraz umiejętności praktyczne.
4. W przypadku pozostałych szkoleń certyfikat wydaje organizator szkolenia.
5. Zatwierdzenie operatorów kontroli bezpieczeństwa następuje przez wpisanie na listę, o której mowa w
§ 6 ust. 3 Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego oraz wydanie certyfikatu, o którym mowa w ust.
2.
§ 27. W odniesieniu do osób, które posiadają zaświadczenia ukończenia szkolenia zagranicznego
właściwego dla kategorii osób, o których mowa w § 5 pkt 4, Prezes Urzędu może odstąpić od obowiązku
odbycia szkolenia krajowego pod warunkiem pozytywnego zdania egzaminu, o którym mowa w § 25 ust. 3.
Rozdział 5
Nadzór nad realizacją Krajowego Programu Szkolenia
§ 28. Prezes Urzędu sprawuje nadzór nad realizacją postanowień Krajowego Programu Szkolenia, w
szczególności w zakresie:
1) sposobu i poziomu przekazywania wiedzy;
2) wyników szkolenia pod kątem uzyskanej wiedzy i zdobytych umiejętności;
3) kwalifikacji osób prowadzących szkolenia;
4) wyposażenia technicznego, przy którego użyciu odbywa się szkolenie;
5) pomocy
dydaktycznych;
6) dokumentacji ze zrealizowanych szkoleń.
§ 29. W ramach nadzoru, o którym mowa w § 28, Prezes Urzędu przeprowadza kontrole, obejmujące w
szczególności:
1) przegląd wyników i dokumentacji szkoleniowej;
2) wizytacje w trakcie przeprowadzania szkoleń i egzaminów;
3) rozmowę z uczestnikami szkolenia.
§ 30. Przepisy § 28 i 29 stosuje się odpowiednio do jednostek podległych ministrowi właściwemu do
spraw wewnętrznych i Ministrowi Obrony Narodowej.
§ 31. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale, stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 2 września 2003 r. w sprawie kontroli przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu
lotnictwa cywilnego (Dz. U. Nr 168, poz. 1640, z 2005 r. Nr 197, poz. 1638 oraz z 2007 r. Nr 18, poz. 111).
9
Rozdział 6
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 32. 1. Programy szkoleń świadomości ochrony lotnictwa oraz szkoleń specjalistycznych opracowane na
podstawie przepisów dotychczasowych podlegają dostosowaniu do wymogów określonych w rozporządzeniu w
terminie 6 miesięcy od dnia jego wejścia w życie.
2. Programy szkoleń podstawowych i doskonalących opracowane na podstawie dotychczasowych
przepisów przestają obowiązywać z dniem wejścia w życie rozporządzenia.
§ 33. 1. Instruktorzy wyznaczeni na podstawie przepisów dotychczasowych przedkładają Prezesowi
Urzędu dokumentację potwierdzającą wypełnienie wymogów formalnych, o których mowa w § 19
rozporządzenia, w terminie 3 miesięcy od dnia jego wejścia w życie.
2. W przypadku nie przedłożenia dokumentacji, o której mowa w ust. 1, lub w przypadku nie spełnienia
wymogów, o których mowa w § 19 rozporządzenia, osoba traci status instruktora, po upływie terminu, o którym
mowa w ust. 1.
§ 34. Osoby objęte zakresem niniejszego rozporządzenia, są obowiązane do odbycia szkoleń, o których
mowa w § 8 pkt 2, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§ 35. Wymagane minimum uzyskanych punktów, o którym mowa w § 25 ust. 9, pozwalające na
uzyskanie oceny pozytywnej jest ustalane po raz pierwszy przez Prezesa Urzędu w terminie 3 miesięcy licząc od
dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§ 36. Traci moc rozporządzenie z dnia 17 lipca 2009 r. w sprawie Krajowego Programu Szkolenia w
zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. U. Nr 122, poz. 1011).
§ 37. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
W porozumieniu:
MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH
I ADMINISTRACJI
10
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury:
z dnia ……....... (poz. …….)
ZAKRES TEMATYCZNY MODUŁÓW SZKOLEŃ KIERUNKOWYCH DLA POSZCZEGÓLNYCH
KATEGORII OSÓB
Moduły
1
2
3
4
5
6
7
8
9
szkoleń
kierunkowych
Kategorie
Osób
1
X X X X X X X X X
2
X X X X X X X X X
3
X X X X X X X X X
4
X X X X X
5
X X X X X
6
X
X
7
X X
8
X
9
X
10
X
11
X
X X
12
X X
13
X
ZAKRES TEMATYCZNY MODUŁÓW SZKOLEŃ KIERUNKOWYCH
MODUŁ 1
Metody i środki ochrony lotniska
1) Regulacje prawne dotyczące ochrony lotniska;
2) Informacje o lotnisku;
3) System ochrony lotniska;
4) Zadania
służb ochrony na lotnisku (w tym patrolowanie);
5) Zakres odpowiedzialności służb uczestniczących w ochronie lotniska;
6) Zasady funkcjonowania i zakres odpowiedzialności zespołu ochrony i ułatwień lotniska;
7) Położenie stref ogólnodostępnych, operacyjnych, zastrzeżonych i części krytycznych stref zastrzeżonych;
8) System kontroli dostępu (w tym patrolowanie);
9) Sprzęt wykorzystywany do zapewnienia ochrony przed aktami bezprawnej ingerencji;
10) Zarządzenie kryzysowe;
11) Informowanie służb ochrony i organów państwowych o aktach bezprawnej ingerencji oraz o wydarzeniach
mogących skutkować wystąpieniem aktu bezprawnej ingerencji.
11
MODUŁ 2
Metody i środki ochrony przewoźnika lotniczego
1) Regulacje prawne dotyczące ochrony przewoźnika lotniczego;
2) Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego w zakresie ochrony przewozów;
3) Środki ochrony stosowane przed odlotem statku powietrznego;
4) Procedury odprawy biletowo-bagażowej i odprawy pokładowej;
5) Procedury
łączenia pasażera z bagażem rejestrowanym;
6) Obsługa naziemna pasażerów tranzytowych i transferowych oraz ich bagażu;
7) Ochrona
materiałów przewoźnika;
8) Ochrona
bagażu rejestrowanego;
9) Zasady
postępowania w stosunku do pasażerów niebezpiecznych i naruszających warunki przewozu;
10) Zasady przewozu broni oraz innych materiałów niebezpiecznych;
11) Metody postępowania z przedmiotami zabronionymi do przewozu w transporcie lotniczym;
12) Procedury w przypadku zagrożenia bombowego;
13) Przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym w lotnictwie cywilnym w przypadku wystąpienia aktu bezprawnej
ingerencji;
14) Informowanie o zaistniałych sytuacjach kryzysowych w lotnictwie cywilnym.
MODUŁ 3
Ochrona statku powietrznego
1) Procedury ochrony w zakresie możliwości przebywania w pobliżu i na pokładzie statku powietrznego;
2) Procedury
związane z plombowaniem i rozplombowaniem statku powietrznego;
3) Procedury sprawdzenia i przeszukania statku powietrznego;
4) Przedmioty zabronione do wnoszenia na teren strefy zastrzeżonej lotniska i przewozu w bagażu
kabinowym i rejestrowanym pasażera, mogących stanowić zagrożenie dla lotnictwa cywilnego;
5) Procedury w odniesieniu do zaopatrzenia pokładowego przewoźnika, poczty służbowej;
6) Dodatkowe procedury ochrony w przypadku zaistnienia sytuacji wysokiego ryzyka;
7) Informowanie o incydentach.
MODUŁ 4
Procedury ochrony związane z obsługą kabinową oraz wytwarzaniem i dostarczaniem zaopatrzenia
pokładowego i innych dostaw
1) Ochrona zaopatrzenia pokładowego;
2) Ochrona
pomieszczeń wytwarzania zaopatrzenia pokładowego, składowania środków czystości
wykorzystywanych do obsługi kabinowej i sprzątania stref zastrzeżonych lotniska – system kontroli
dostępu i kontroli bezpieczeństwa;
3) Ochrona pomieszczeń wytwarzania i magazynowania innych dostaw przewoźnika;
4) Przedmioty niebezpieczne mogące stanowić zagrożenie dla transportu lotniczego;
5) Procedury
postępowania załogi z zaopatrzeniem pokładowym;
6) Stosowanie
zabezpieczeń zaopatrzenia pokładowego (plomby);
7) Procedury przewozu i załadunku zaopatrzenia pokładowego.
MODUŁ 5
Metody i środki ochrony ładunków, przesyłek kurierskich i ekspresowych oraz poczty
1) Procedury
przyjmowania
ładunków do przewozu drogą lotniczą;
2) Ochrona
zawartości ładunku przewożonego drogą lotniczą;
3) Obsługa naziemna ładunków;
4) Obsługa przesyłek kurierskich i ekspresowych oraz poczty. Zarejestrowany agent i znany nadawca;
5) Ochrona
pomieszczeń do przechowywania ładunku, przesyłek kurierskich i ekspresowych oraz poczty;
6) Procedury ochrony transportu naziemnego;
7) Metody kontroli bezpieczeństwa (np. urządzenia rentgenowskie);
8) Przedmioty zabronione do wnoszenia na teren strefy zastrzeżonej lotniska i przewozu w bagażu kabinowym
i rejestrowanym pasażera, mogących stanowić zagrożenie dla lotnictwa cywilnego;
9) Metody
postępowania z przedmiotami zabronionymi, o których mowa w pkt 8;
12
10) Informowanie o incydentach.
MODUŁ 6
Zarządzanie sytuacjami kryzysowymi w lotnictwie cywilnym
1) Definicja i klasyfikacja aktów bezprawnej ingerencji oraz sytuacji kryzysowych w lotnictwie cywilnym;
2) Zakres
odpowiedzialności za przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym oraz w sytuacji wystąpienia aktu
bezprawnej ingerencji;
3) Sposób zorganizowania i funkcjonowania centrum koordynacji antykryzysowej;
4) Tryb informowania o zaistnieniu sytuacji kryzysowej w lotnictwie cywilnym;
5) Zasady
współpracy ze służbami biorącymi udział w opanowaniu sytuacji kryzysowej w lotnictwie
cywilnym;
6) Ocena
zagrożenia bombowego oraz sposób postępowania;
7) Zarządzanie kryzysowe w sytuacji aktu bezprawnej ingerencji skierowanego wobec statku powietrznego
oraz obiektów lotniskowych;
8) Środki ochrony urządzeń o szczególnym znaczeniu dla wykonywanych operacji lotniczych;
9) Lokalizacja miejsc parkingowych statków powietrznych izolowanych ze względów bezpieczeństwa;
10) Ćwiczenia w zakresie przeciwdziałania sytuacjom kryzysowym w lotnictwie cywilnym.
MODUŁ 7
Środki ochrony w trakcie sytuacji podwyższonego zagrożenia
1) Dodatkowe
środki ochrony w budynku terminala oraz innych obszarach strefy ogólnodostępnej i
zastrzeżonej lotniska;
2) Kontrola
dostępu do poszczególnych stref zastrzeżonych lotniska;
3) Dodatkowe procedury ochrony w przypadku zaistnienia sytuacji wysokiego ryzyka w obrębie stref
zastrzeżonych;
4) Ochrona statku powietrznego;
5) Kontrola
bezpieczeństwa pasażerów i ich bagażu kabinowego;
6) Kontrola
bagażu rejestrowanego;
7) Ochrona
ładunków, przesyłek kurierskich i ekspresowych oraz poczty;
8) Ochrona zaopatrzenia pokładowego;
9) Informowanie o incydentach.
MODUŁ 8
Zarządzanie, szkolenia i kontrola jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego
1) Współczesne zagrożenia dla lotnictwa cywilnego;
2) Zadania osób odpowiedzialnych za zarządzanie ochroną lotnictwa cywilnego w podmiotach prowadzących
lotniczą działalność gospodarczą;
3) Obowiązujące krajowe i międzynarodowe regulacje prawne w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
4) Analiza ryzyka w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
5) Wewnętrzny i zewnętrzny nadzór nad systemem ochrony podmiotów prowadzących lotniczą działalność
gospodarczą;
6) System szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
7) Planowanie
działań w sytuacjach kryzysowych w lotnictwie cywilnym.
MODUŁ 9
Metody i środki ochrony w zarządzaniu ruchem lotniczym
1) Procedury ochrony w zarządzaniu ruchem lotniczym;
2) Procedury
ochrony
związane z przekazywaniem informacji o porwanym statku powietrznym za pomocą
systemu AFTN;
13
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik