Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-poprawka
ruchu lotniczego w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej, z zachowaniem zasad
bezpieczeństwa tego ruchu;
4) Przekazywanie informacji o zagrożeniu.
14
UZASADNIENIE
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie Krajowego Programu Szkolenia w zakresie
ochrony lotnictwa cywilnego stanowi wypełnienie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 189
ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.).
Zasadniczym celem rozporządzenia jest zapewnienie wykonywania w prawie krajowym
przepisów rozporządzenia (WE) nr 300/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11
marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i
uchylającego rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 (Dz. Urz. WE L 97 z 09.04.2008, str. 72)
oraz jego aktów wykonawczych. Ponadto celem rozporządzenia jest określenie warunków w
jakich realizowane są procesy selekcji oraz szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.
Rozporządzenie, o którym mowa na wstępie ma na celu określenie zasad potwierdzania przez Władzę
Lotniczą kwalifikacji specjalistycznych kategorii osób realizujących zadania w zakresie kontroli
bezpieczeństwa w ruchu lotniczym.
W rozdziale 1 określono zakres podmiotowy rozporządzenia, który obejmuje osoby zatrudnione
w podmiotach prowadzących lotniczą działalność gospodarczą i jednocześnie posiadające
samodzielny dostęp do strefy zastrzeżonej lotniska, osoby zatrudnione w podmiotach prowadzących
lotniczą działalność gospodarczą wykonujące obowiązki w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego
wynikające z Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego, oraz pozostałe osoby wykonujące
obowiązki dotyczące środków kontroli w zakresie ochrony wynikające z Krajowego Programu
Ochrony Lotnictwa Cywilnego. W stosunku do ww. osób realizowane powinny być opisane w
rozporządzeniu procedury selekcji oraz szkolenia.
W celu uniknięcia powielania procesów szkolenia w rozdziale tym zostało zawarte
upoważnienie dla Prezesa Urzędu do uznania za równoważne szkoleń innych niż te realizowane na
podstawie niniejszego rozporządzenia, a dotyczących ochrony lotnictwa cywilnego. Ponadto w
rozdziale tym zawarte zostały definicje pojęć stosowanych w rozporządzeniu.
Rozdział 2 określa kategorie osób, które powinny podlegać selekcji (w zakresie wymogów
określonych w § 6) oraz szkoleniu z uwagi na realizowanie przez te kategorie osób zadań związanych
bezpośrednio z zabezpieczeniem lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji.
Rozdział 3 wskazuje rodzaje szkoleń, do których realizacji są zobowiązane podmioty, w których
wyróżnić można wskazane w poprzednim rozdziale kategorie osób. Ponadto wskazane zostały
minimalne zakresy merytoryczne szkoleń (w przypadku szkolenia świadomości oraz szkoleń
specjalistycznych określone odpowiednio w § 9 i 13, w przypadku szkoleń kierunkowych w § 10).
Rozporządzenie określa ponadto w tym rozdziale częstotliwość realizacji cyklicznej szkoleń
kierunkowych dla poszczególnych kategorii osób. Mając na uwadze wymóg prawa wspólnotowego
określony w punkcie 12.2.1. b) załącznika do rozporządzenia (WE) nr 300/2008 w przypadku
kategorii osób 1 i 3 częstotliwość przedmiotowych szkoleń została określona na 1 rok. W celu jak
najlepszego zaadresowania szkoleń i dopasowania ich do specyfiki obowiązków realizowanych przez
poszczególne kategorie osób w zależności od podmiotu dla którego realizują zadania, zakres szkoleń
kierunkowych pod względem zawartości poszczególnych modułów został uzależniony właśnie od
zakresu tych zadań (§ 10 ust. 3). Celem takiego rozwiązania jest zapewnienie, na przykład, w ramach
kategorii 1 tego, iż osoby odpowiedzialne za ochronę przewoźnika lotniczego będą podlegały
szkoleniom dotyczącym ochrony przewoźnika, a osoby realizujące zadania w ramach tej kategorii na
rzecz wielu podmiotów (np. przewoźnik i agent obsługi naziemnej) będą podlegały szkoleniu
dotyczącemu ochrony lotnictwa związanemu z działalnością obu podmiotów.
W przypadku szkoleń specjalistycznych dla kategorii osób – operatorzy kontroli bezpieczeństwa
- § 13 ust. 4 wprowadza obowiązek uzależnienia zawartości szkolenia w zakresie kształtowania
umiejętności oceny obrazów rentgenowskich od obowiązków w ramach kontroli bezpieczeństwa, jakie
będzie realizowała ta kategoria osób. Celem takiego rozwiązania jest zapewnienie, by operatorzy
kontroli bezpieczeństwa kierowani do realizacji zadań kontroli bezpieczeństwa bagażu kabinowego,
rejestrowanego i ładunków byli poddawani szkoleniu w zakresie umiejętności interpretacji grup
przedmiotów, które będą kontrolować. Rozdział ten zawiera także warunki wydania certyfikatu
operatora kontroli bezpieczeństwa, potwierdzającego ukończenie odpowiedniego szkolenia
15
specjalistycznego oraz zdanie egzaminu przeprowadzanego przez Prezesa Urzędu. Wymóg
certyfikowania tej kategorii osób przez Władzę Lotniczą wynika z przepisów punktu 12.2.3.
załącznika do rozporządzenia 2320/2002. Ponadto określono na nie dłuższy niż 30 miesięcy okres
czasu w jakim w. w. kategoria osób powinna podlegać szkoleniu specjalistycznemu odświeżającemu.
Rozdział 4 poświecony zasadom organizacji szkoleń zawiera przepisy określające wymogi
warunkujące wyznaczenie osoby jako instruktora ochrony lotnictwa wraz z określeniem ewentualnych
dopuszczalnych odstępstw od wypełnienia wszystkich wymogów formalnych. Ponadto § 21 określa
zadania spoczywające na instruktorze jako osobie realizującej procesy szkoleniowe.
Minimalne wymogi kwalifikacyjne określone dla instruktorów ochrony zostały ujednolicone w
porównaniu z obowiązującymi dotychczas przepisami. Dotychczasowe regulacje różnicowały bowiem
instruktorów w obrębie dwóch grup tj. instruktorów realizujących szkolenia dla podmiotów
gospodarczych w imieniu Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (mechanizm de facto
niefunkcjonujący ze względu na występujący konflikt interesów w wyniku którego Urząd Lotnictwa
Cywilnego nie realizuje szkoleń dla podmiotów gospodarczych) oraz instruktorów wewnętrznych
realizujących szkolenia na rzecz ww. podmiotów. Z uwagi na znaczną dysproporcję wymogów w
stosunku do obu tych grup, przy faktycznej jednolitości realizowanych obowiązków szkoleniowych
zidentyfikowana została potrzeba ujednolicenia wymogów dla osób prowadzących szkolenia w
zakresie ochrony lotnictwa mająca na celu również zapewnienie zgodności z przepisami
wspólnotowymi określającymi ogólne wymogi dla instruktorów.
Przepis § 11 ust. 3 określa m.in. iż instruktorzy mają obowiązek przed podjęciem pracy na tym
stanowisku przejść szkolenie specjalistyczne dla instruktorów. Ponadto ww. osoby należą do kategorii
3 zatem są objęte szkoleniami kierunkowymi w najszerszym zakresie (przy uwzględnieniu
wykonywanych obowiązków). Z uwagi na powyższe zostało uznane za zasadne wymaganie jako
obowiązkowej minimalnej kwalifikacji ukończenie jednego ze szkoleń, o którym mowa w § 19 ust. 1
pkt 5 projektu rozporządzenia.
§ 25 reguluje ponadto procedurę zaliczania szkoleń, w tym szkoleń specjalistycznych
podstawowych kończących się egzaminem przeprowadzanym przez Prezesa Urzędu. W związku z
planowanym wprowadzeniem procesów certyfikacji operatorów kontroli bezpieczeństwa przy pomocy
testów wiedzy teoretycznej oraz z wykorzystaniem programu komputerowego sprawdzającego
umiejętność prawidłowej oceny obrazów rentgenowskich bagaży i ładunków, wymóg minimalnej
liczby prawidłowych odpowiedzi teoretycznych został ustalony na 70%. W związku z potrzebą
wprowadzenia, zwłaszcza w początkowym okresie wdrażania przedmiotowego mechanizmu
certyfikacji, elastycznego mechanizmu ustalania minimalnego akceptowalnego pułapu w odniesieniu
do sprawdzianu umiejętności praktycznych przyjęto rozwiązanie polegające na określaniu przez
Prezesa Urzędu minimalnego pułapu w cyklicznych odstępach czasu i ogłaszanie tego limitu w formie
obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Brak ustalania
jednoznacznego liczbowego pułapu wynika z konieczności zapewnienia minimalnej elastyczności
przy wdrażaniu tego nowego mechanizmu certyfikowania.
Rozdział 4 ponadto reguluje kwestie dotyczące niezaliczenia szkolenia; zawiera regulacje
obejmujące konstruowanie harmonogramów szkoleń i prowadzenia sprawozdawczości na potrzeby
Prezesa Urzędu oraz określa warunki formalne zatwierdzenia programu szkolenia.
Rozdział 5 formułuje podstawowe kwestie związane z nadzorem Prezesa Urzędu nad realizacją
rozporządzenia.
Rozdział 6 zawiera przepisy określające przejście z regulacji określonych rozporządzeniem
Ministra Infrastruktury z dnia 25 października 2005 r. w sprawie Krajowego Programu Szkolenia w
zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. U. Nr 230, poz. 1956) w regulacje określone w
przedmiotowym projektem. W związku z przedsięwziętymi zmianami mającymi na celu usprawnienie
systemu realizacji szkoleń w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego określono termin dostosowania,
przez podmioty prowadzące przedmiotowe szkolenia, programów szkoleń oraz potwierdzenia
spełniania przez instruktorów odpowiednich kwalifikacji zawartych w § 19.
Uwzględniając potrzeby dostosowania merytorycznego i funkcjonalnego obecnie
obowiązujących, w podmiotach prowadzących lotniczą działalność gospodarczą i podmiotach
prowadzących szkoleniową działalność gospodarczą w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
programów szkolenia świadomości ochrony oraz szkoleń specjalistycznych, wprowadzony został
termin 6 miesięcy na przeprowadzenie procesu adaptacji zawartości ww. programów do wymogów
16
określonych w projekcie rozporządzenia.
Z uwagi na zwiększenie wymogów w odniesieniu do instruktorów wewnętrznych w stosunku
do obecnie zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu, został wprowadzony okres przejściowy (3
miesięcy) pozwalający na przedłożenie odpowiedniej dokumentacji umożliwiającej utrzymanie przez
ww. osoby ich statusu instruktora. Ponadto w celu potwierdzenia, iż również instruktorzy wyznaczeni
na podstawie § 24 dotychczas obowiązującego rozporządzenia spełniają wymogi określone w § 19
niniejszego rozporządzenia zostali oni objęci wymogiem określonym w §33.
Przedmiot regulacji jest objęty prawem wspólnotowym wynikającym z rozporządzenia (WE) nr
300/2008.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w
przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych. Niniejszy dokument rządowy nie zostanie przestawiony do opinii instytucjom lub organom
Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu, gdyż opinia ww. instytucji nie jest
konieczna do dalszej realizacji procedury legislacyjnej.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia został udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.
Organizacje o charakterze lobbingowym wymienione w rejestrze podmiotów wykonujących
zawodową działalność lobbingową (bip.mswia.gov.pl) nie zgłosiły zainteresowania pracami nad
projektem rozporządzenia.
Ocena Skutków Regulacji
Podmioty, których dotyczy regulacja zawarta w akcie wykonawczym:
1) zarządzający lotniskami;
2) przewoźnicy lotniczy;
3) podmioty
prowadzące lotniczą działalność gospodarczą;
4) podmioty
prowadzące szkoleniową działalność gospodarczą;
5) zasoby ludzkie wchodzące w skład systemu ochrony lotnictwa cywilnego Rzeczpospolitej
Polskiej.
Konsultacje społeczne
Projektowane rozporządzenie zostanie przekazane do konsultacji społecznych do następujących
podmiotów:
1) Związek Regionalnych Portów Lotniczych;
2) Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”;
3) PLL LOT S.A.;
4) EuroLOT
S.A.;
5) Nowy
Przewoźnik Sp. z o.o.;
6) LOT Catering Sp. z o.o.;
7) Petrolot Sp. z o.o.;
8) LOT Ground Services Sp. z o.o.;
9) KRK Airport Services Sp. z o.o.;
9) NSZZ „Solidarność" 80 Region Mazowsze K.Z. Nr 25 w P.P. „ Porty Lotnicze";
17
10) NSZZ „Solidarność" Region Mazowsze K.Z. Nr 2937 w P.P. „Porty Lotnicze";
11) NSZZ Pracowników Umysłowych P.P. „ Porty Lotnicze";
12) NSZZ Solidarność;
13) OPZZ Konfederacja Pracy;
14) Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego;
15) Związek Zawodowy Naziemnego Personelu Lotniczego;
16) Związek Zawodowy Personelu Pokładowego;
17) Związek Zawodowy Pilotów Komunikacyjnych;
18) Związek Zawodowy Pilotów Liniowych;
19) Związek Zawodowy Pracowników PLL LOT S.A.;
20) Związek Zawodowy Pracowników Portu Lotniczego Warszawa – Okęcie;
21) Związek Zawodowy Pracowników PPL, pracowników spółek z udziałem
przedsiębiorstwa i lotnisk niekomunikacyjnych;
22) Związek Zawodowy Pracowników Ruchu Lotniczego;
23) Związek Zawodowy Pracowników Technicznych ARL;
Uwagi do projektu rozporządzenia przekazały następujące podmioty:
1) Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”;
2) Polskie Linie Lotnicze LOT;
3) Nowy Przewoźnik Sp. z o.o.;
4) EuroLOT S.A.;
5) Związek Zawodowy Pracowników Portu Lotniczego Warszawa-Okęcie;
6) LOT Ground Services Sp. z o.o.
Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Rozporządzenie w sposób pełny odpowiada rosnącym wymaganiom wobec poziomu ochrony
lotnictwa cywilnego realizowanego przez poszczególne podmioty wchodzące w skład systemu
ochrony lotnictwa cywilnego Rzeczypospolitej Polskiej, a zwłaszcza wobec utrzymującego się
poziomu zagrożenia aktami bezprawnej ingerencji.
Skutki finansowe, wynikające z wejścia w życie projektowanej regulacji zostaną
sfinansowanie w ramach wydatków przewidzianych dla odpowiednich części budżetu państwa, w tym
części 39-Transport oraz części 42 – Sprawy wewnętrzne, bez konieczności przyznawania
dodatkowych środków na ten cel.
Ustanowienie procesu certyfikowania kategorii operatorów kontroli bezpieczeństwa będzie
wiązało się z koniecznością poniesienia przez sektor publiczny wydatków związanych z
prowadzeniem ww. procesu. Planowane wydatki będą związane głównie z koniecznością wyposażenia
Prezesa Urzędu w odpowiednie oprogramowanie komputerowe i pozostałą infrastrukturę (około
30 000 euro). Dochody sektora publicznego związane z realizacją przedmiotowego rozporządzenia
wynikać będą z pobierania za wydanie certyfikatu operatora kontroli bezpieczeństwa opłaty lotniczej
w wysokości 100 zł, zgodnie z obecnie obowiązującym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z
dnia 8 września 2003 r. w sprawie opłaty lotniczej (Dz. U. Nr 176, poz. 1718, z późn. zm.).
Wpływ regulacji na rynek pracy
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik