eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-poprawka

5.4 Procedury
postępowania w przypadku znalezienia podejrzanych przedmiotów, pakunków lub
niebezpiecznych urządzeń na terenie obiektów.
5.5
Obieg informacji w przypadku zaistnienia zagrożeń.
5.6
Informowanie o incydentach.
Załączniki:
- Plan/mapa usytuowania obiektów przedsiębiorstwa w otoczeniu miasta lub lotniska, z uwzględnieniem stref
dostępu.
- Wzory przepustek: osobowych, samochodowych, materiałowych.
- Instrukcja o systemie przepustkowym.
- Kwestionariusz rozmowy z osobą powiadamiającą o zagrożeniu bombowym.
- Wykaz przedmiotów zabronionych do wnoszenia na teren obiektów.
- Pozostałe załączniki w zależności od potrzeb.
SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZAKRESU DANYCH OBJĘTYCH PROGRAMEM
OCHRONY PODMIOTU PROWADZĄCEGO DZIAŁALNOŚĆ LOTNICZĄ WYMIENIONĄ W ART. 160
UST. 3 PKT 7 USTAWY Z DNIA 3 LIPCA 2002 R. - PRAWO LOTNICZE, PRZED AKTAMI
BEZPRAWNEJ INGERENCJI
1. Zagadnienia ogólne
1.1 Definicje.
1.2 Cel
programu.
1.3 Uregulowania
prawne.
1.4
Organizacja ochrony przedsiębiorstwa.
1.5
Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za sprawy ochrony przedsiębiorstwa oraz zakres jej uprawnień,
obowiązków i odpowiedzialności.
2. Charakterystyka fizyczna obiektów
2.1
Usytuowanie obiektów (położenie przedsiębiorstwa względem stref lotniska):
2.1.1
W strefie ogólnodostępnej (poza lotniskiem).
2.1.2
W strefie zastrzeżonej (na terenie lotniska, w bliskim sąsiedztwie np. płyty postojowej).
2.1.3
Na pograniczu stref ogólnodostępnej i zastrzeżonej.
2.2
Granice stref obiektów i zróżnicowanie dostępu do nich przez personel przedsiębiorstwa.
2.3 Urządzenia wykorzystywane do ochrony obiektów.
2.4
Zasady ruchu pojazdów po terenie lotniska oraz wyznaczonych drogach obiektów.
2.5
Ogrodzenie obiektów oraz przejścia eksploatacyjne i awaryjne.
2.6
Lokalizacja miejsca postoju pojazdów przeznaczonych do prowadzenia lotniczej działalności gospodarczej.
2.7
Lokalizacja miejsca do kierowania akcją w sytuacji kryzysowej oraz zapewnienie środków łączności.
2.8
Lokalizacja miejsca składowania i unieszkodliwiania materiałów niebezpiecznych.
2.9
Źródła zasilania zasadnicze i awaryjne.
3. Procedury ochrony i kontroli
3.1 System
przepustkowy:
3.1.1 Kontrola
dostępu osób do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.
3.1.2 Kontrola
dostępu pojazdów do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.
3.1.3
Rodzaje i ilość przepustek.
3.2
Sposób wydawania i przechowywania kluczy do pomieszczeń.
3.3
Ochrona wydzielonych rejonów obiektu.
3.4
Procedury ochrony wynikające z prowadzonej lotniczej działalności gospodarczej.
4. Przedsięwzięcia zapewniające efektywność programu
4.1 Sprawdzanie
wiarygodności zatrudnianego personelu w zakresie bezpieczeństwa.
4.2
Szkolenia dla zatrudnionych pracowników z zakresu ochrony i bezpieczeństwa (podstawowe i okresowe).
4.3 Inspekcje,
przeglądy i testy (nadzór wewnętrzny nad systemem ochrony obiektów):
4.3.1 Inspekcje
dotyczące systemu ochrony obiektów.
4.3.2 Przeglądy systemu ochrony obiektów.

15
4.3.3
Testy systemu ochrony obiektów.
5. Planowanie działań na wypadek sytuacji kryzysowych
5.1 Działania podejmowane w przypadku wtargnięcia na teren obiektów przedsiębiorstwa osób
nieupoważnionych lub zaistnienia sabotażu.
5.2 Procedury
postępowania w przypadku otrzymania informacji o podłożeniu bomby/próbie popełnienia
sabotażu na terenie obiektu:
5.2.1
Technika przyjmowania informacji telefonicznej o zamachu bombowym lub próbie popełnienia sabotażu.
5.2.2 Sposób
postępowania po otrzymaniu pisemnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym
zagrożeniu terrorystycznym.
5.2.3 Sposób
postępowania w przypadku otrzymania bezpośredniej ustnej informacji o planowanym zamachu
bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.
5.3 Sposób
postępowania w przypadku zagrożenia środkami masowego rażenia.
5.4 Procedury
postępowania w przypadku znalezienia podejrzanych przedmiotów, pakunków lub
niebezpiecznych urządzeń na terenie obiektów.
5.5
Obieg informacji w przypadku zaistnienia zagrożeń.
5.6
Informowanie o incydentach.
Załączniki:
- Plan/mapa usytuowania obiektów przedsiębiorstwa w otoczeniu miasta lub lotniska, z uwzględnieniem stref
dostępu.
- Wzory przepustek: osobowych, samochodowych, materiałowych.
- Instrukcja o systemie przepustkowym.
- Kwestionariusz rozmowy z osobą powiadamiającą o zagrożeniu bombowym.
- Wykaz przedmiotów zabronionych do wnoszenia na teren obiektów.
- Pozostałe załączniki w zależności od potrzeb.
SZCZEGÓŁOWY ZAKRES DANYCH OBJĘTYCH PROGRAMEM OCHRONY PAŃSTWOWEGO
ORGANU ZARZĄDZANIA RUCHEM LOTNICZYM
1. Zagadnienia ogólne
1.1 Definicje.
1.2 Cel
programu.
1.3 Uregulowania
prawne.
1.4
Organizacja ochrony przedsiębiorstwa.
1.5
Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za sprawy ochrony przedsiębiorstwa oraz zakres jej uprawnień,
obowiązków i odpowiedzialności.
2. Charakterystyka fizyczna obiektów
2.1
Usytuowanie obiektów (położenie przedsiębiorstwa względem stref lotniska):
2.1.1
W strefie ogólnodostępnej (poza lotniskiem).
2.1.2
W strefie zastrzeżonej (na terenie lotniska, w bliskim sąsiedztwie np. płyty postojowej).
2.1.3
Na pograniczu stref ogólnodostępnej i zastrzeżonej.
2.2
Granice stref obiektów i zróżnicowanie dostępu do nich przez personel przedsiębiorstwa.
2.3 Urządzenia wykorzystywane do ochrony obiektów.
2.4
Zasady ruchu pojazdów po terenie lotniska oraz wyznaczonych drogach obiektów.
2.5
Ogrodzenie obiektów oraz przejścia eksploatacyjne i awaryjne.
2.6
Lokalizacja miejsca do kierowania akcją w sytuacji kryzysowej oraz zapewnienie środków łączności.
2.7
Lokalizacja miejsca składowania i unieszkodliwiania materiałów niebezpiecznych
2.8
Źródła zasilania zasadnicze i awaryjne.
3. Procedury ochrony i kontroli
3.1 System
przepustkowy:
3.1.1 Kontrola
dostępu osób do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.
3.1.2 Kontrola
dostępu pojazdów do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.
3.1.3
Rodzaje i ilość przepustek.

16
3.2
Sposób wydawania i przechowywania kluczy do pomieszczeń.
3.3
Ochrona wydzielonych rejonów obiektu.
3.4
Procedury ochrony związane z działalnością obiektów kontroli ruchu lotniczego.
3.5
Procedury ochrony związane z przekazywaniem informacji o porwanym statku powietrznym za pomocą
systemu AFTN.
4. Przedsięwzięcia zapewniające efektywność programu
4.1 Sprawdzanie
wiarygodności zatrudnianego personelu w zakresie bezpieczeństwa.
4.2
Szkolenia dla zatrudnionych pracowników z zakresu ochrony i bezpieczeństwa (podstawowe i okresowe).
4.3 Inspekcje,
przeglądy i testy (nadzór wewnętrzny nad systemem ochrony obiektów):
4.3.1 Inspekcje
dotyczące systemu ochrony obiektów.
4.3.2 Przeglądy systemu ochrony obiektów.
4.3.3
Testy systemu ochrony obiektów.
5. Planowanie działań na wypadek sytuacji kryzysowych
5.1 Działania podejmowane w przypadku wtargnięcia na teren obiektów przedsiębiorstwa osób
nieupoważnionych lub zaistnienia sabotażu.
5.2 Procedury
postępowania w przypadku otrzymania informacji o podłożeniu bomby/próbie popełnienia
sabotażu na terenie obiektu:
5.2.1
Technika przyjmowania informacji telefonicznej o zamachu bombowym lub próbie popełnienia sabotażu.
5.2.2 Sposób
postępowania po otrzymaniu pisemnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym
zagrożeniu terrorystycznym.
5.2.3 Sposób
postępowania w przypadku otrzymania bezpośredniej ustnej informacji o planowanym zamachu
bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.
5.3 Sposób
postępowania w przypadku zagrożenia środkami masowego rażenia.
5.4 Procedury
postępowania w przypadku znalezienia podejrzanych przedmiotów, pakunków lub
niebezpiecznych urządzeń na terenie obiektów.
5.5
Procedury ewakuacji Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym, uwzględniające konieczność reorganizacji
ruchu lotniczego w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
tego ruchu.
5.6
Obieg informacji w przypadku zaistnienia zagrożeń.
5.7
Informowanie o incydentach.
Załączniki:
- Plan/mapa usytuowania obiektów przedsiębiorstwa w otoczeniu miasta lub lotniska, z uwzględnieniem stref
dostępu.
- Wzory przepustek: osobowych, samochodowych, materiałowych.
- Instrukcja o systemie przepustkowym.
- Kwestionariusz rozmowy z osobą powiadamiającą o zagrożeniu bombowym.
- Wykaz przedmiotów zabronionych do wnoszenia na teren obiektów.
- Pozostałe załączniki w zależności od potrzeb.


17
Uzasadnienie
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie programów ochrony podmiotów
prowadzących działalność lotniczą, zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie programów
ochrony”, stanowi wypełnienie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 189 ust. 1 ustawy
z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.).
Rozporządzenie ma na celu określenie podmiotów, które są obowiązane do
opracowania i wprowadzenia do stosowania programów ochrony przed aktami bezprawnej
ingerencji oraz wykonanie w krajowym porządku prawnym poniższych regulacji Unii
Europejskiej w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego:
1) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 300/2008 z dnia 11 marca
2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i
uchylające rozporządzenie (WE) Nr 2320/2002;
2) rozporządzenia Komisji (WE) nr 272/2009 z dnia 2 kwietnia 2009 r. uzupełniające
wspólne podstawowe normy ochrony lotnictwa cywilnego określone w załączniku do
rozporządzenia (WE) 300/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady;
3) rozporządzenia Komisji (UE) nr 185/2010 z dnia 4 marca 2010 r. ustanawiające
szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm
ochrony lotnictwa cywilnego;
4) decyzji Komisji z dnia 13 kwietnia 2010 r. K(2010)774 ustanawiającej szczegółowe
środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony
lotnictwa cywilnego obejmujących informacje, o których mowa w art. 18 lit. a)
rozporządzenia (WE) nr 300/2008.
Powyższe wpływa także na możliwość skutecznego stosowania w tym zakresie
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie Krajowego Programu
Ochrony Lotnictwa Cywilnego realizującego zasady ochrony lotnictwa (Dz. U. Nr 116, poz.
803, z późn. zm.) – zwanego dalej KPOLC. Rozporządzenie to w § 61 ust. 2 pkt 1 załącznika
stanowi, że „podmiot wystepujący do Prezesa Urzędu z wnioskiem o nadanie statusu
zarejstrowanego agenta jednocześnie dołącza do wniosku program ochrony podmiotu przed
aktami bezprawnej ingerencji, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z
dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie programów ochrony, obowiązków oraz szkolenia w
zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. U. Nr 168, poz. 1638)”. Niniejszy obowiązek
wynika również wprost z pkt 6.3.1.2 lit. a załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr
185/2010 z dnia 4 marca 2010 r. ustanawiającego szczegółowe środki w celu wprowadzenia
w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego.
Obowiązujące zawiera w załączniku szczegółowe wymagania dotyczących zakresu
danych objętych programem ochrony przed aktami bezprawnej ingerencji. Regulacje zawarte
w rozporządzeniu są wynikiem dużego zainteresowania podmiotów, które nie prowadzą
lotniczej działalności gospodarczej jednak są żywotnie zainteresowane uzyskaniem statusu
zarejestrowanego agenta. Chodzi tutaj przede wszystkim o duże firmy transportowe i
spedycyjne, które zajmują się obsługą dużych ilości ładunków, w tym dostarczaniem ich na
lotniska – szczególnie zagraniczne (w innych państwach Unii Europejskiej). W związku z
 
18
faktem, że firmy te nie prowadzą lotniczej działalności gospodarczej, to nie posiadają
programów ochrony opracowanych w trybie rozporządzenia KPOLC i rozporządzenia w
sprawie programów ochrony, ani nie mają możliwości opracowania takich programów w
obecnym kształcie stanu prawnego. Projektowana regulacja umożliwi wspomnianym
podmiotom – firmom transportowym i spedycyjnym uzyskiwanie statusu zarejestrowanego
agenta, tym samym stworzy dla tych podmiotów nowe możliwości rynkowe takie jak:
1) możliwość zwolnienia z kontroli bezpieczeństwa przywożonych do portów lotniczych
ładunków w państwach Unii Europejskiej;
2) obniżenie kosztów działalności (brak konieczności dodatkowej kontroli
bezpieczeństwa ładunku w porcie lotniczym);
3) przyspieszenie procesu obsługi ładunku (zyska na czasie związany ze zwolnieniem z
kontroli bezpieczeństwa);
4) wzrost wiarygodności na rynku przewozu frachtu lotniczego.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z
2004r. Nr 65, poz. 597) i nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej.
Projekt nie wymaga przedłożenia instytucjom i organom Unii Europejskiej oraz
Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania konsultacji lub
uzgodnienia.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu
Informacji Publicznej.
 
19
strony : 1 ... 30 ... 37 . [ 38 ] . 39 ... 50 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: