Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-poprawka
Ocena Skutków Regulacji
Podmioty, których dotyczy regulacja zawarta w akcie wykonawczym:
1) zarządzający lotniskami;
2) podmioty
prowadzące działalność lotniczą;
3) firmy transportowe i spedycyjne.
Konsultacje społeczne – projektowane rozporządzenie będzie przedmiotem konsultacji społecznych z
następującymi podmiotami:
1) Air Italy Polska sp. z o.o.
2) Air Cargo Service Lodz sp. z o.o.
3) Airnet Service sp. z o.o.
4) Aviation
Support
5) Deutsche Lufthansa S.A.
6) Excel Handling sp. z o.o.
7) Enter Air sp. z o.o.
8) EUROLOT S.A.
9) Exin Sp. z o.o.
10) GDN Airport Services sp. z o.o.
11) GTL LOT Usługi lotniskowe, Sp. z o.o.
12) KRK Airport Services sp. z o.o.
13) LOT Services Sp. z o.o.
14) Menzies Aviation (Polska) sp. z o.o.
15) NSZZ „Solidarność” 80 Region Mazowsze K.Z. Nr 25 w P.P. „ Porty Lotnicze”
16) NSZZ „Solidarność” Region Mazowsze K.Z. Nr 2937 w P.P. „Porty Lotnicze”
17) NSZZ Pracowników Umysłowych P.P. „ Porty Lotnicze”
18) NSZZ Solidarność
19) OPZZ Konfederacja Pracy
20) PLL LOT SA
21) Polska Izba Spedycji i Logistyki
22) Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”
23) Sprint Air S.A.
24) Sprintair Cargo sp. z o.o.
25) Swissport Poland sp. z o.o.
26) SZZ Airport Services sp. z o.o.
27) Warsaw Airport Services Sp. z o.o.
28) WRO-LOT Usługi Lotniskowe sp. z o.o.
20
29) Związek Regionalnych Portów Lotniczych
30) Związek Zawodowy Pracowników Portu Lotniczego Warszawa – Okęcie;
31) Związek Zawodowy Naziemnego Personelu Lotniczego
32) Związek Zawodowy Pracowników PPL, pracowników spółek z udziałem
przedsiębiorstwa i lotnisk niekomunikacyjnych
Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego - projektowane rozporządzenie nie ma wpływu na sektor
finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Wpływ na rynek pracy - projektowane rozporządzenie nie wpłynie na rynek pracy.
Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw – projektowana regulacja pozytywnie wpłynie na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Może dać nowe
możliwości polskim przedsiębiorcom z branży transportowej polegające na szybszym i
łatwiejszym przekazywaniu skontrolowanych ładunków do transportu lotniczego, co znacznie
skróci czas oczekiwania na wykonanie procedur w zakresie ochrony lotnictwa dokonywanych
w portach lotniczych, gdzie ładunek będzie nadawany do dalszego transportu. W dłuższej
perspektywie czasu niniejsza regulacja może przyczynić się do obniżenia kosztów
działalności gospodarczej.
Wpływ na sytuację i rozwój regionalny - projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów
mających wpływ na sytuację i rozwój regionów.
Zgodność z prawem UE - przedmiot regulacji jest objęty prawem wspólnotowym, z którym
jest zgodny i spełnia określone w nim postanowienia.
21
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ……………………………………………..
w sprawie Krajowego Programu Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego
Na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100,
poz. 696, z późn. zm.2) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Krajowy Program Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, zwany dalej
„Krajowym Programem Kontroli Jakości”, określa metody kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa
cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji, a w szczególności:
1) organizację i funkcjonowanie systemu kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przed
aktami bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym;
2) metodologię prowadzenia kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami
bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym;
3) dodatkowe wymagania jakie powinien spełnić audytor krajowy i audytor wewnętrzny dotyczące w
szczególności wiedzy i umiejętności przeprowadzania audytu;
4) szczegółowe warunki uzyskania certyfikatu audytora krajowego i audytora wewnętrznego;
5) sposób prowadzenia listy audytorów;
6) zakres i sposób przeprowadzenia egzaminów certyfikujących audytorów.
2. Krajowy Program Kontroli Jakości ustala się zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 300/2008
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie
ochrony lotnictwa cywilnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 (Dz. Urz. WE L 97 z
09.04.2008, str. 72).
§ 2. Ilekroć w Krajowym Programie Kontroli Jakości jest mowa o:
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
2) rozporządzeniu 300/2008 - rozumie się przez to rozporządzenie (WE) nr 300/2008 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony
lotnictwa cywilnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 2320/2002;
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216,
poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz.
1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz.
901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340 oraz z 2010 r. Nr
47, poz. 278 i Nr 182, poz. 1228.
1
3)
KPOLC- rozumie się przez to Krajowy Program Ochrony Lotnictwa Cywilnego ustalony
rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 187 ustawy;
4) KPS – rozumie się przez to Krajowy Program Szkolenia, ustalony rozporządzeniem wydanym na
podstawie art. 189 ust. 3 ustawy;
5) podmiocie prowadzącym działalność lotniczą - rozumie się przez to podmiot, który uzyskał certyfikat,
koncesje lub zezwolenie na podstawie ustawy oraz o którym mowa w art. 2;
6) lotnisku współużytkowanym - rozumie się przez to lotnisko, o którym mowa w art. 60 ust. 3 ustawy;
7) ocenie stanu ochrony - rozumie się przez to działania kontrolne, mające na celu określenie stopnia i
zakresu zgodności stosowanych metod i środków z metodami i środkami określonymi w przepisach z
zakresu ochrony lotnictwa cywilnego;
8) ochronie lotnictwa cywilnego - rozumie się przez to działania, o których mowa w art. 3 pkt 2
załącznika I do rozporządzenia 300/2008;
9) kontroli - rozumie się przez to każdą procedurę lub proces stosowany na poziomie krajowym w celu
kontrolowania zgodności stanu ochrony z postanowieniami przepisów z zakresu ochrony lotnictwa
cywilnego;
10) wewnętrznym audycie ochrony - rozumie się przez to każdą procedurę lub proces stosowany na
poziomie podmiotu prowadzącego działalność lotniczą w celu kontrolowania zgodności stanu
ochrony podmiotu z obowiązującymi przepisami, obejmujący audyty ochrony, inspekcje ochrony,
przeglądy ochrony, testy ochrony oraz ćwiczenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
11) uchybieniu - rozumie się przez to uchybienie, o którym mowa w pkt 1.1.1.6 załącznika II do
rozporządzenia 300/2008;
12) audytor krajowy – oznacza każdą certyfikowaną osobę przeprowadzającą w imieniu Prezesa Urzędu
kontrolę jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego na poziomie krajowym;
13) audytor wewnętrzny – oznacza każdą certyfikowaną osobę przeprowadzającą czynności kontrolne na
poziomie podmiotu prowadzącego działalność lotniczą,
14) audycie ochrony - rozumie się przez to audyt, o którym mowa w pkt 1.1.1.11 załącznika II do
rozporządzenia 300/2008;
15) inspekcji ochrony - rozumie się przez to szczegółową weryfikację wybranych elementów w zakresie
ochrony lotnictwa cywilnego, w celu ustalenia czy są one zgodne z przepisami prawa, a także w celu
stwierdzenia ewentualnych nieprawidłowości;
16) przeglądzie ochrony - rozumie się przez to weryfikację wybranych elementów w zakresie ochrony
lotnictwa cywilnego, przeprowadzaną w celu ustalenia potrzeb tej ochrony, obejmującą identyfikację
nieprawidłowości, które umożliwiłyby dokonanie aktu bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym,
pomimo zastosowanych metod, środków i procedur ochrony lotnictwa cywilnego bądź innych
zalecanych działań zastępczych adekwatnych do zidentyfikowanego stanu zagrożenia;
17) badaniu systemu ochrony - rozumie się przez to prowadzenie badania w przypadku:
a) aktu bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym,
b) niewłaściwego funkcjonowania środków ochrony oraz norm lub zalecanych praktyk
wynikających z przepisów międzynarodowych
- w celu wyjaśnienia przyczyny ich zaistnienia;
2
18) teście ochrony – rozumie się przez to sprawdzenie środków w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
polegające na symulacji przez audytorów krajowych zamiaru popełnienia aktu bezprawnej ingerencji
w lotnictwie cywilnym w celu zbadania skuteczności zastosowania istniejących środków w zakresie
ochrony lotnictwa cywilnego;
19) wewnętrzny test ochrony – oznacza sprawdzenie skuteczności stosowania środków ochrony w
podmiocie prowadzącym działalność lotniczą, z wyłączeniem użycia przedmiotów zabronionych do
przewozu w transporcie lotniczym;
20) ćwiczeniu w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego - rozumie się przez to przygotowany z
wyprzedzeniem zespół działań zmierzających do oceny stopnia przygotowania systemu zarządzania
lotniskiem, systemu zarządzania przewoźnika oraz systemów zarządzania innych podmiotów
prowadzących działalność lotniczą do reagowania na akt bezprawnej ingerencji w lotnictwie
cywilnym - w przypadku prowadzenia działań antykryzysowych i likwidacji skutków sytuacji
kryzysowej w lotnictwie cywilnym;
21) protokole kontroli - rozumie się przez to dokument sporządzany przez przewodniczącego zespołu, z
przeprowadzonych czynności kontrolnych;
22) certyfikacji – rozumie się przez to formalną ocenę i formalne potwierdzenie przez Prezesa Urzędu
lub w jego imieniu, że osoba posiada odpowiednie kompetencje do sprawowania funkcji audytora
krajowego lub audytora wewnętrznego.
§ 3. 1. Krajowy Program Kontroli Jakości ma na celu zapewnienie skutecznego stosowania przepisów w
zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.
2. Skuteczne stosowanie, o którym mowa w ust. 1, zapewnia się poprzez:
1) sprawdzanie
efektywności stosowanych procedur, metod i środków ochrony lotnictwa cywilnego;
2) wskazywanie procedur, metod i środków działania gwarantujących skuteczność systemu ochrony
lotnictwa cywilnego i usunięcie stwierdzonych w tym systemie uchybień;
3) wskazywanie zmian niezbędnych w przepisach z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego oraz w
programach ochrony podmiotów prowadzących działalność lotniczą;
4) stosowanie środków egzekucyjnych, o których mowa w pkt 2.3 załącznika II do rozporządzenia
300/2008.
§ 4. Zarządzający lotniskami, przewoźnicy lotniczy oraz inne podmioty prowadzące działalność lotniczą,
są obowiązani do wprowadzenia procedur wewnętrznej kontroli jakości w zakresie swojej
odpowiedzialności w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego, wynikającej z programu ochrony danego
podmiotu oraz z przepisów z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego.
§ 5. Krajowy Program Kontroli Jakości jest realizowany poprzez następujące metody kontroli:
1) audyt ochrony;
2) inspekcję ochrony,
3) test ochrony;
4) przegląd ochrony;
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik