eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-poprawka


100
3) wszystkie uprawnienia wpisywane do świadectwa

kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi
za każde uprawnienie
technicznej

4) uprawnienie instruktora
200

za uprawnienie do każdej specjalności

3.2. Rejestracja statków powietrznych

Rodzaj czynności urzędowej Wysokość opłaty lotniczej w PLN
1 2
1. Rezerwacja znaków rozpoznawczych
200
2. Przedłużenie rezerwacji znaków rozpoznawczych
100
3. Przeprowadzenie postępowania o wpisanie statku

powietrznego do rejestru cywilnych statków
powietrznych / ewidencji statków powietrznych i
wydanie świadectwa rejestracji / ewidencji:
a) lotni, motolotni, paralotni, balonów,
300
spadochronów
b) szybowców, motoszybowców, statków
400
powietrznych kategorii specjalnej
c) samolotów i śmigłowców o maksymalnej masie

startowej:
- do 1. 000 kg
1000
- od 1.000 kg do 5.700 kg
3000
- od 5.700 kg do 20.000 kg
10000
- powyżej 20.000 kg
20000
4. Wydanie duplikatu lub wymiana świadectwa
200
rejestracji lub świadectwa ewidencji dokonana na
wniosek jego posiadacza
5.
Wydanie zaświadczenia o wykreśleniu statku

powietrznego z rejestru lub ewidencji albo wydanie
500
zaświadczenia o niewpisaniu statku powietrznego
do rejestru lub ewidencji
6. Wydanie wyciągu z rejestru cywilnych statków
1000
powietrznych lub z ewidencji statków powietrznych
7.
Przeprowadzenie postępowania o wydanie zgody
1000
na wpis do rejestru cywilnych statków
powietrznych zgodnie z art. 35 ustawy
8.
Zaakceptowanie umowy o czasowym oddaniu
1000
statku powietrznego osobie innej niż właściciel
9.
Przydział kodu adresowego transpondera MODE-
200
S

10.
Dokonanie wpisu zastawu
1000
cywilnego/rejestrowego w świadectwie rejestracji
lub świadectwie ewidencji
3.3. Certyfikacja sprzętu lotniczego (Type Certificate)

Rodzaj czynności urzędowej Wysokość stawki w PLN
1 2
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie

dokumentu zdatności równoważnego certyfikatowi
typu (nie obejmuje opłat wnoszonych na rzecz
EASA) dla:
1) samolotów o maksymalnej masie startowej:


23
a) do 1.000 kg (w tym ultralekkie)
1500
b) od 1.000 kg do 5.700 kg
3200
c) od 5.700 kg do 20.000 kg
8000
d) powyżej 20.000 kg
18000
2) wiropłatów
jak dla samolotów
3) sterowców
5000
4) motoszybowców
1500
5) szybowców
1000
6) balonów załogowych
1000
7) statków powietrznych kategorii specjalnej
1500-10000
8) spadochronów
1000
9) silników lotniczych o maksymalnej mocy

startowej lub dopuszczalnym ciągu:

a) do 75 kW
800
b) od 75 kW do 375 kW lub 10.000 N
1200
c) od 375 kW do 750 kW lub od 10.000 N do
3500
50.000 N
d) powyżej 750 kW lub 50.000 N
8000
10) silników do motoszybowców, samolotów
1000
ultralekkich lub motolotni
11) śmigieł:

a) o skoku stałym lub nastawnym na ziemi
600
b) o skoku zmiennym
2000
12) motolotni
1500
13) lotni
1000
14) paralotni
1000
15) wydanie uzupełniającego certyfikatu typu

(STC) dla samolotów i wiropłatów o

maksymalnej masie startowej:
a) do 1.000 kg (w tym ultralekkie)
300
b) od 1.000 kg do 5.700 kg
1000
c) od 5.700 kg do 20.000 kg
2000
d) powyżej 20.000 kg
5000
2. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie

orzeczenia typu dla następującego sprzętu
lotniczego:
1) urządzenia ratownicze dla konstrukcji
200-600
ultralekkich, lotni, motolotni i paralotni
2) zaczepy do holowania szybowców i
100
transparentów
3) uprzęże do lotni i paralotni
60
3. Zmiany i uzupełnienia certyfikacji sprzętu
50 % stawki określonej w pkt 1 lub 2
lotniczego
4. Zatwierdzanie biuletynów zdatności lub

dokumentacji technicznej statków powietrznych

i wyposażenia istotnych dla bezpieczeństwa
lotniczego:
1) programów prób na ziemi oraz programów

prób w locie dla:
a) samolotów i wiropłatów o maksymalnej

masie startowej:
- do 1.000 kg (w tym ultralekkie)
200

24
- od 1.000 kg do 5.700 kg
600
- od 5.700 kg do 20.000 kg
1000
- powyżej 20.000 kg
2000
b) pozostałych rodzajów statków
200
powietrznych
2) instrukcji użytkowania w locie dla:

a) samolotów i śmigłowców o maksymalnej

masie startowej:
- do 1.000 kg (w tym ultralekkie)
600
- od 1.000 kg do 5.700 kg
1000
- od 5.700 kg do 20.000 kg
2000
- powyżej 20.000 kg
8000
b) motoszybowców i szybowców
400
c) sterowców i balonów załogowych
500
d) statków powietrznych kategorii specjalnej
50-800
e) spadochronów
100
f) motolotni, lotni i paralotni
100
3) instrukcji obsługi technicznej dla:

a) samolotów i śmigłowców o maksymalnej

masie startowej:
- do 1.000 kg (w tym ultralekkie)
400
- od 1.000 kg do 5.700 kg
1000
- od 5.700 kg do 20.000 kg
1500
- powyżej 20.000 kg
3000
b) pozostałych statków powietrznych i
300
silników

4) główny wykaz wyposażenia minimalnego

(MMEL) dla statków powietrznych o
maksymalnej masie startowej:
a) do 5.700 kg
500
b) powyżej 5.700 kg
1000
5. Zmiany w dokumentacji technicznej
75 % stawki określonej w pkt 4
6. Szczególne przypadki certyfikacji:

1) uznanie dokumentów zdatności wydanych

przez władze lotnicze innych państw:

a) dla samolotów i wiropłatów o

maksymalnej masie startowej:
- do 1.000 kg (w tym ultralekkie)
300
- od 1.000 kg do 5.700 kg
500
- od 5.700 kg do 20.000 kg
1000
- powyżej 20.000 kg
6000
b) dla pozostałych rodzajów statków
300
powietrznych
2) wydanie świadectw zgodności z normą

hałasu, wibracji oraz zanieczyszczeniem

ziemi, wody i powietrza dla:
a) samolotów i wiropłatów o maksymalnej

masie startowej:
- do 5.700 kg
500
- powyżej 5.700 kg
2000
b) pozostałych rodzajów statków
300
powietrznych

25
3) wydanie świadectwa zgodności normy hałasu,
300
wibracji oraz zanieczyszczenia ziemi, wody i
powietrza dla importowanych statków
powietrznych
4) certyfikacja statków powietrznych
5000
bezpilotowych, wszystkich rodzajów
3.4. Zdatność do lotu statków powietrznych
Rodzaj czynności urzędowej Wysokość opłaty lotniczej w PLN
1 2
1. Przeprowadzenie procesu oceny zdatności do lotu

statku powietrznego i wydanie świadectwa

zdatności do lotu lub dokumentu
równoważnego po raz pierwszy dla:
1) samolotów i wiropłatów o maksymalnej

masie startowej:
a) do 1.000 kg (w tym ultralekkie)
1500
b) od 1.000 kg do 2.730 kg
5000
c) od 2.730 kg do 20.000 kg
20000
d) powyżej 20.000 kg
48000
2) sterowców i bezpilotowych
3000
3) szybowców
1000
4) motoszybowców
2000
5) balonów załogowych
2000
6) spadochronów osobowych
120
7) spadochronów ratunkowych
200
2. Przedłużanie i odnawianie świadectw zdatności
75 % opłaty określonej w pkt 1
do lotu lub dokumentu równoważnego dla

statków powietrznych, wykonanie przeglądu
zdatności do lotu i wydanie poświadczenia
ARC
2a. Wydanie poświadczenia ARC w oparciu o
30% opłaty określonej w pkt 1
rekomendację organizacji CAMO (wg Part-M

podczęść G z przywilejem M.A.711(b)) -
obejmuje to inspekcje ULC, zatwierdzanie
wszelkiego typu dokumentacji i ich zmian
3. Wystawienie eksportowego świadectwa

zdatności do lotu statku powietrznego lub
dokumentu równoważnego dla elementu
wyposażenia:
1) samoloty i wiropłaty o maksymalnej masie

startowej:
a) do 2.730 kg
1000
b) od 2.730 kg do 5.700 kg
3000
c) od 5.700 kg do 20.000 kg
5000
d) powyżej 20.000 kg
10000
2) sterowce
1000
3) motoszybowce
1000
4) szybowce
1000
5) balony załogowe
1000
6) spadochrony osobowe
30
7) spadochrony ratunkowe
80
4. Wystawienie świadectw oględzin dla statków

powietrznych będących w próbach:
1) samoloty i wiropłaty o maksymalnej masie

startowej:
a) do 1.000 kg (w tym ultralekkie)
500


26




b) powyżej 2.730 kg
5000
2) szybowce i motoszybowce
1000
3) inne (w szczególności sterowce, balony)
2000
6. Wydanie duplikatu dokumentów, o których
500
mowa w pkt 1-5

3.5. Certyfikacja jednostek produkujących wyroby, części i akcesoria
Zakres prac
A1 Samoloty duże
A2 Samoloty małe
B4 Śmigła
A3 Śmigłowce duże
A4 Śmigłowce małe
C1 Akcesoria
B1 Silniki turbinowe
A5 Autożyra
C2 Części
A6 Szybowce
D1 Czynności obsługowe
A7 Motoszybowce
A8 Balony załogowe
A9 Sterowce
A11 Samoloty klasy
VLA
A12 Inne
B2 Silniki tłokowe
B3 APU
1 - Rodzaj czynności urzędowej
D2 Wydawanie

pozwolenia na lot

2 - Wysokość stawki w PLN
1. Przeprowadzenie procesu



certyfikacji i wydanie
60000
40000
20000
Zatwierdzenia Organizacji
Produkującej (POA) po raz
pierwszy lub wznowienie
ważności zatwierdzenia
nieważnego dłużej niż 12
miesięcy

2. Rozszerzenie zakresu

zatwierdzenia:
jak za certyfikację (pkt 1 tabeli)
1) Rozszerzenie zakresu
prac
2) Rozszerzenie o inne
jak za zatwierdzenie zmiany znaczącej
typy wyrobów
(pkt 3 tabeli)
w zatwierdzonym zakresie
prac

3. Zatwierdzenie zmian
25% wartości opłaty jak za certyfikację
znaczących w organizacji
(pkt. 1 tabeli)
posiadającej zatwierdzenie

4. Wydanie zgody na produkcję
50% wartości opłaty jak za certyfikację
wyrobów, części lub
(pkt. 1 tabeli)
akcesoriów bez
przeprowadzenia procesu
certyfikacji i wydania
certyfikatu POA

3.6. Certyfikacja jednostek obsługi technicznej sprzętu lotniczego i
zarządzania ciągłą zdatnością do lotu
Rodzaj czynności urzędowej Wysokość stawki w PLN
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie

certyfikatu jednostki obsługi technicznej i napraw
sprzętu lotniczego (Approved Maintenance
Organization - AMO) po raz pierwszy lub

27
strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: