eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-poprawka

12) certyfikacie TRTO - należy przez to rozumieć certyfikat podmiotu prowadzącego
działalność szkoleniową w zakresie lotnictwa cywilnego upoważniający do
prowadzenia szkolenia członków personelu lotniczego w zakresie wymaganym do
uzyskania uprawnień wpisywanych do posiadanej licencji pilota samolotowego, pilota
samolotowego zawodowego, pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego,
pilota śmigłowcowego zawodowego i pilota śmigłowcowego liniowego;
13)
ICAO - należy przez to rozumieć Organizację Międzynarodowego Lotnictwa
Cywilnego;
14) licencji Part - 66 – należy przez to rozumieć licencję mechanika obsługi technicznej
statku powietrznego, wydaną zgodnie z Załącznikiem III Część 66 do rozporządzenia
Komisji (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie nieprzerwanej
zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i
wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych takim instytucjom i
personelowi zaangażowanemu w takie zadania (Dz. Urz. L 315 z 28.11.2003 r.),
zwanego dalej „rozporządzeniem nr 2042/2003/WE”;
15)
IFR – należy przez to rozumieć przepisy wykonywania lotów według wskazań
przyrządów (IFR - Instrument Flight Rules);
16) VFR – należy przez to rozumieć przepisy dla lotów z widocznością (VFR - Visual
Flight Rules);
17) Part – 21 – należy przez to rozumieć Część 21 Załącznika do rozporządzenia Komisji
(WE) nr 1702/2003 z dnia 24 września 2003 r. ustanawiającego zasady wykonawcze
dla certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i
wyposażenia w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji
organizacji projektujących i produkujących;
18) Part-66 – należy przez to rozumieć Część 66 Załącznika III do rozporządzenia nr
2042/2003/WE;
19) Part-145 – należy przez to rozumieć Część 145 Załącznika II do rozporządzenia nr
2042/2003/WE;
20) Part-147 – należy przez to rozumieć Część 147 Załącznika IV do rozporządzenia nr
2042/2003/WE;
21) Part M/F – należy przez to rozumieć Część M podsekcję F Załącznika I do
rozporządzenia nr 2042/2003/WE;
22) Part M/G – należy przez to rozumieć Część M podsekcję G Załącznika I do
rozporządzenia nr 2042/2003/WE;
23) PL-6 – należy przez to rozumieć Załącznik nr 2 „Szczegółowe zasady dotyczące
bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych lotnictwa ogólnego i usługowego
oraz obowiązków ich użytkowników” do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z
dnia 5 listopada 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych
(Dz. U. Nr 262, poz. 2609);
24) poświadczeniu ARC - należy przez to rozumieć poświadczenie przeglądu zdatności do
lotu statku powietrznego;

3
25) rozporządzeniu 216/2008/WE – należy przez to rozumieć rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie
wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji
Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG,
rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE (Dz. Urz. L );
26) rozporządzeniu w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy do
niektórych rodzajów statków powietrznych – należy przez to rozumieć rozporządzenie
Ministra Infrastruktury z dnia 25 kwietnia 2005 r. w sprawie wyłączenia zastosowania
niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków
powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych
statków (Dz. U. Nr 107, poz. 904 oraz z 2007 r. Nr 197, poz. 1436);
27) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.

§ 3. 1. Szczegółowy wykaz czynności urzędowych, o których mowa w § 1 pkt 1, oraz
wysokość lub sposób ustalania poszczególnych stawek opłat lotniczych za czynności
urzędowe określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust. 2, rozdziału 2 i § 18,
z tym, że:
1) wykaz czynności urzędowych i wysokość stawki opłaty lotniczej za wydawanie
koncesji, zezwoleń, upoważnień, licencji, certyfikatów, świadectw i zaświadczeń określa
tabela nr 1 tego załącznika, zwana dalej „tabelą nr 1”;
2) wykaz przeprowadzanych egzaminów i wysokość stawki opłaty lotniczej za nie
określa tabela nr 2 tego załącznika, zwana dalej „tabelą nr 2”;
3) wykaz czynności urzędowych i wysokość opłaty lotniczej za sprawowanie
bieżącego nadzoru nad lotnictwem cywilnym związanych z utrzymaniem ważności uprawnień
określa tabela nr 3 tego załącznika, zwana dalej „tabelą nr 3”.
2. Wysokość stawek opłat lotniczych ustalonych zgodnie z ust. 1 nie może przekroczyć
stawek określonych w art. 26a ust. 2 ustawy.


Rozdział 2
Sposób ustalania wysokości opłaty lotniczej za poszczególne czynności urzędowe


§
4. 1.Wysokość opłaty lotniczej za czynności urzędowe, o których mowa w tabeli
nr 1 Część II, polegające na wydaniu licencji lub świadectwa kwalifikacji po raz pierwszy w
sytuacji, gdy licencję lub świadectwo kwalifikacji wydaje się z co najmniej jednym
uprawnieniem, kategorią lub podkategorią, stanowi wyłącznie równowartość opłaty
przewidzianej za wydanie danej licencji lub świadectwa kwalifikacji, niepowiększoną
dodatkowo o opłatę lotniczą za uprawnienie, kategorię lub podkategiorię, które muszą być
wpisane do licencji lub świadectwa kwalifikacji.

4
2. Wysokość opłaty lotniczej za czynności urzędowe dotyczące certyfikacji podmiotów w
zakresie szkolenia lotniczego o których mowa w tabeli nr 1 Część III pkt 3.1, związane z
certyfikatem CAPTO, CTO, FTD, FTO, MTO lub TRTO, oraz za sprawowanie bieżącego
nadzoru nad posiadaczem certyfikatu CAPTO, CTO, FTD, FTO, MTO lub TRTO, o której
mowa w tabeli nr 3 Część IV, stanowi sumę opłaty podstawowej i opłat ustalonych osobno za
poszczególne specjalności lub uprawnienia wpisywane do certyfikatu, w zakresie których
podmiotu prowadzącego działalność szkoleniową w zakresie lotnictwa cywilnego lub
posiadacz certyfikatu FTD będzie prowadzić lub prowadzi działalność szkoleniową.

§ 5. 1. Wysokość opłaty lotniczej za czynności urzędowe z zakresu certyfikacji
organizacji obsługowych oraz organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, o których
mowa w tabeli nr 1 Część III pkt 3.6. ppkt 1 i 2, zwiększa się o 10%, jeśli proces certyfikacji
wykaże powyżej 10 niezgodności.
2. Wysokość opłaty lotniczej za sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem
certyfikatu AMO lub posiadaczem certyfikatu CAMO, o którym mowa w tabeli nr 3 część V
pkt 1 i 2, zwiększa się o 1% za każdą kolejną niezgodność powyżej dziesięciu niezgodności
stwierdzonych w trakcie okresowych i doraźnych kontroli prowadzonych w ramach
sprawowania bieżącego nadzoru nad posiadaczem danego certyfikatu.
3. Nie podlegają opłacie lotniczej czynności urzędowe z zakresu certyfikacji organizacji
obsługowych oraz organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, o których mowa w tabeli
nr 1 Część III pkt 3.6. ppkt 3, jeśli zmiana zakresu certyfikatu polega na ograniczeniu
uprawnień z niego wynikających.


§ 6. 1. Wysokość stawki opłaty lotniczej, o której mowa w § 1 pkt 1 lit. b, ustala się
jako koszty określone w art. 5 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1794/2006 z dnia 6
grudnia 2006 r. ustanawiającego wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi
powietrznej (Dz. Urz. UE L 341 z 7.12.2006, str. 3), z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Przy ustaleniu wysokości stawki opłaty lotniczej, o której mowa w ust. 1, nie bierze
się pod uwagę opłat za czynności określone w tabeli 1 Część III pkt 3.12 oraz pkt 3.14 ppkt
37-40 i tabeli 3 Cześć I, które nie wchodzą w zakres kosztów, o których w art. 5 ust. 2
rozporządzenia Komisji (WE) nr 1794/2006 z dnia 6 grudnia 2006 r. ustanawiającego
wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej.


§ 7. 1. Wysokość opłaty lotniczej za sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem
certyfikatu AWC, o której mowa w tabeli nr 3 Część III pkt 8, stanowi sumę opłaty
podstawowej i opłaty ustalonej odpowiednio za każdy statek powietrzny wpisany do
certyfikatu.
2. Wysokość opłaty lotniczej za sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem
certyfikatu AWC dla usług wykonywanych przy użyciu balonów lub sterowców, o którym

5
mowa w tabeli nr 3 Część III pkt 9, stanowi sumę opłaty podstawowej i opłaty ustalonej za
każdy balon lub sterowiec wpisany do certyfikatu.

§ 8. Wysokość opłaty lotniczej za wydanie zezwolenia na prowadzenie pokazów
lotniczych, o której mowa w tabeli nr 1 Część III pkt 3.14 ppkt 36, stanowi sumę opłaty
podstawowej i opłaty ustalonej za każdy dzień wykonywania pokazów lotniczych dla każdego
statku powietrznego używanego w pokazach.

§
9.
Prezes Urzędu może, na zasadzie wzajemności, z wyjątkiem przewoźników
lotniczych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw
członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnych Handlu (EFTA) – stron umowy o
Europejskim Obszarze Gospodarczym, określić w stosunku do obcego przewoźnika
lotniczego opłatę lotniczą za zezwolenia eksploatacyjne lub ogólne, o których mowa w tabeli
nr 1 Część I pkt 1.2. ppkt 8- 9, w wysokości stawki zerowej, w przypadku, gdy odpowiednie
przepisy w państwie ustanowienia tego przewoźnika taką opłatę przewidują, a polscy
przewoźnicy nie są zobowiązani do jej uiszczenia.

Rozdział 3
Tryb wnoszenia opłat lotniczych


§ 10. 1. Opłatę lotniczą za czynności urzędowe, o których mowa w § 3, wnosi się z
chwilą złożenia wniosku o dokonanie danej czynności urzędowej, z wyłączeniem opłaty
lotniczej za czynności urzędowe związane z wydaniem zezwolenia pojedynczego:
1) o którym mowa w tabeli nr 1 Część I pkt 1.2. pkt 10, którą wnosi się w terminie 7
dni od dnia wpłynięcia wniosku o wydanie zezwolenia obejmującego dziesiąty i kolejne loty
w danym sezonie rozkładowym,
2) o którym mowa w tabeli nr 1 Część III pkt 3.14 ppkt 5, którą wnosi się w terminie 7
dni od dnia wpłynięcia wniosku o wydanie zgody
- pod rygorem niewydania zezwolenia albo zgody na kolejne loty w danym sezonie
rozkładowym.
2. Opłatę lotniczą za czynności urzędowe związane z wydaniem zezwolenia ogólnego
lub zezwolenia pojedynczego , o których mowa w tabeli nr 1 Część I pkt 1.2. ppkt 7 i 10,
wnosi się tylko za pierwsze wydanie przewoźnikowi jednego z tych dokumentów w danym
sezonie rozkładowym.
3. W przypadku udzielenia przewoźnikowi zarówno zezwolenia ogólnego i
pojedynczego, o których mowa w tabeli nr 1 Część I pkt 1.2. ppkt 7 i 10 opłatę lotniczą wnosi
się tylko za to zezwolenie, które zostało wydane jako pierwsze.
4. Opłatę lotniczą ustaloną zgodnie z § 5 ust.1, stanowiącą 10 % opłaty należnej za
czynności urzędowe z zakresu certyfikacji organizacji obsługowych oraz organizacji
zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, o których mowa w tabeli nr 1 Część III pkt 3.6. ppkt 1 i

6
2, w przypadku wykazania w procesie certyfikacji powyżej 10 niezgodności, wnosi się
najpóźniej w terminie 30 dni od zakończenia procesu certyfikacji, który wykazał te
niezgodności.
5. Opłata lotnicza, za czynności, o których mowa w § 3 pkt 3, jest opłatą roczną, którą
wnosi się za każdy posiadany certyfikat osobno, zgodnie z § 13 - 17.

§ 11. Z zastrzeżeniem § 18, opłata lotnicza za sprawowanie bieżącego nadzoru, o
którym mowa w tabeli nr 3 Część I, Część II pkt 1 i 2, Część III pkt 6-10, Część IV, Część V
pkt 1-4 i pkt 6, pokrywa koszty związane z przeprowadzaniem okresowych i doraźnych
kontroli mających na celu w szczególności utrzymanie ważności certyfikatu.

§ 12. 1. Opłatę lotniczą, za sprawowanie bieżącego nadzoru, o której mowa w tabeli nr 3
Część I, Część II pkt 1 i 2, Część III pkt 6-10, Część IV, Część V pkt 1-4 i pkt 6 oraz Część
VI za pierwszy rok posiadania certyfikatu, wnosi się w dwunastym miesiącu posiadania
certyfikatu, najpóźniej do 30. dnia tego miesiąca.
2. Opłatę, o której mowa w ust. 1, za każdy następny rok posiadania certyfikatu, wnosi
się po upływie kolejnych dwunastu miesięcy liczonych od dnia uiszczenia tej opłaty za
poprzedni rok sprawowania bieżącego nadzoru, nie później niż do 30. dnia tego miesiąca, w
którym przypada płatność.
3. W przypadku wydania certyfikatu na okres krótszy niż 12 miesięcy opłatę, o której
mowa w ust. 1, wnosi się najpóźniej do 30. dnia ostatniego pełnego miesiąca ważności
certyfikatu, w wysokości proporcjonalnej do liczby pełnych miesięcy kalendarzowych, na
jakie certyfikat został wydany.
4. W przypadku cofnięcia certyfikatu, uiszczona opłata, o której mowa w ust. 1, podlega
zwrotowi zgodnie z § 21 ust. 1 w wysokości proporcjonalnej do liczby pełnych miesięcy
kalendarzowych pozostałych do końca okresu, za jaki nadzór bieżący nad posiadaczem
certyfikatu miał być sprawowany.
5. W przypadku zwiększenia opłaty lotniczej, o której mowa w tabeli nr 3 Część V pkt 1
i 2 zgodnie z § 5 ust.2, kwotę zwiększenia równą 1% tej opłaty za każdą kolejną niezgodność
stwierdzoną w trakcie kontroli, uiszcza się łącznie z opłatą za bieżący rok posiadania
certyfikatu.
6. W przypadku zawieszenia certyfikatu, uiszczona opłata, o której mowa w ust. 1, nie
podlega zwrotowi.
7. Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio do rocznej opłaty lotniczej za sprawowanie
bieżącego nadzoru, o którym mowa tabeli nr 3 Część II pkt 3-6, Część III pkt 1- 5 oraz Część
V pkt 5.

§ 13. Opłatę lotniczą, za sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem ARC, o
której mowa w tabeli nr 3 Część V pkt 7, wnosi się najpóźniej w dniu wydania poświadczenia
ARC.


7
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: