Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-poprawka
czeństwa przeprowadzanej w portach lotniczych.”;
3) art. 44a otrzymuje brzmienie:
„Art. 44a. Komendant Główny Straży Granicznej, na zasadach
określonych w art. 43 oraz w przepisach dotyczących
ochrony lotnictwa cywilnego, sprawuje nadzór nad
specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi
w zakresie wykonywania zadań związanych z kontrolą
bezpieczeństwa przeprowadzaną w portach lotniczych.
Przepis art. 46 stosuje się odpowiednio.”;”;
3) po art. 11 dodaje się art. 11a i 11b w brzmieniu:
„Art. 11a. 1. Zadania związane z kontrolą bezpieczeństwa w związku z przewozem
lotniczym, o których mowa w art. 186b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy
zmienianej w art. 1, do czasu ich przejęcia przez zarządzających
lotniskami, jednak nie dłużej niż przez okres 18 miesięcy od dnia
wejścia w życie niniejszej ustawy, wykonuje Straż Graniczna na
dotychczasowych zasadach w zakresie liczby funkcjonariuszy Straży
Granicznej wspólnie ze służbą ochrony lotniska. Przejęcie przez
zarządzającego wykonywania zadań związanych z kontrolą
bezpieczeństwa odbywa się na podstawie porozumienia zawartego,
nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy, przez właściwego terytorialnie komendanta
oddziału Straży Granicznej i zarządzającego lotniskiem.
2. W okresie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy kontrolę
bezpieczeństwa mogą wykonywać także funkcjonariusze Straży
Granicznej niespełniający wymagań, o których mowa w art. 186b
ust. 10 ustawy zmienianej w art. 1.
3. Do czasu przejęcia przez zarządzającego lotniskiem, o którym mowa
w ust. 1, zadań związanych z kontrolą bezpieczeństwa, Straż
Graniczna jest zwolniona z obowiązku pokrywania kosztów,
56
o których mowa w art. 74 ust. 1 i 2 ustawy zmienianej w art. 1,
wynikających z wykonywania przez nią kontroli bezpieczeństwa.
4. Kontrola
bezpieczeństwa w utworzonych po dniu wejścia w życie
niniejszej ustawy portach lotniczych i stanowiskach kontrolnych jest
prowadzona przez zarządzającego lotniskiem.
5. Osoby wpisane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na
listę operatorów kontroli bezpieczeństwa prowadzoną przez Prezesa
Urzędu wpisuje się do wykazu, o którym mowa w art. 186b ust. 10
ustawy zmienianej w art. 1.
Art. 11b.
Zarządzający lotniskiem, po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia
niniejszej ustawy, może powierzyć swoje zadania wykonywane przez
służbę ochrony lotniska przedsiębiorcy, który uzyskał koncesję na
prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób
i mienia, działającemu na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r.
o ochronie osób i mienia.”;
4) art. 14 otrzymuje brzmienie:
„Art. 14. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 25
ust. 3, art. 33 ust. 2, art. 47 ust. 10, art. 53, art. 93 ust. 5, art. 104 ust. 1,
art. 112 ust. 1, art. 123 ust. 1, art. 128, art. 130 ust. 8, art. 133, art. 140
ust. 4 i 5, art. 163, art. 182, art. 187, art. 189, art. 189a, art. 202 oraz
art. 209 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do dnia
wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych odpowiednio na
podstawie art. 26a ust. 11, art. 33 ust. 2, art. 53a ust. 5, art. 53d, art. 93
ust. 8, art. 104 ust. 1 i 2, art. 112 ust. 1, art. 123 ust. 1f, art. 128, art. 130
ust. 8, art. 133, art. 140 ust. 4 i 5b, art. 163, art. 182, art. 187, art. 189,
art. 189a ust. 2, art. 191 ust. 14 i art. 202 oraz art. 209 ust. 7 ustawy
zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej
jednak niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.”;
5) w art. 16 dodaje się pkt 4 i 5 w brzmieniu:
„4) art. 1 pkt 11a, 11b i 75a – które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.;
57
5) art. 2a w zakresie art. 22a ustawy, o której mowa w art. 2a – które wchodzą
w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.”.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 85, poz. 727,
Nr 86, poz. 732 i Nr 143, poz. 1199, z 2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708, Nr 143, poz. 1031,
Nr 217, poz. 1590 i Nr 225, poz. 1635, z 2007 r. Nr 112, poz. 769, Nr 120, poz. 818, Nr 192, poz. 1378
i Nr 225, poz. 1671, z 2008 r. Nr 118, poz. 745, Nr 141, poz. 888, Nr 180, poz. 1109 i Nr 209,
poz. 1316, 1318 i 1320, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 44, poz. 362, Nr 57, poz. 466, Nr 131, poz. 1075,
Nr 157, poz. 1241, Nr 166, poz. 1317, Nr 168, poz. 1323, Nr 213, poz. 1652 i Nr 216, poz. 1676 oraz
z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 57, poz. 355, Nr 127, poz. 858, Nr 167, poz. 1131, Nr 182, poz. 1228
i Nr 197, poz. 1306.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708
i 711 i Nr 170, poz. 1218, z 2007 r. Nr 57, poz. 390 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 86, poz. 521,
Nr 195, poz. 1199, Nr 216, poz. 1367 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 22, poz. 120, Nr 85, poz. 716,
Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 127,
poz. 857, Nr 164, poz. 1108 i Nr 182, poz. 1228.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708,
z 2008 r. Nr 171, poz. 1055 i Nr 180, poz. 1112, z 2009 r. Nr 98, poz. 817 oraz z 2010 r. Nr 47,
poz. 278 i Nr 182, poz. 1228.
11/33rch
58
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia……………………
w sprawie opłaty lotniczej
Na podstawie art. 26a ust. 11 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z
2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wykaz opłat lotniczych za:
a) wykonywane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej
„Prezesem Urzędu”, czynności związane z wydawaniem uprawnień
wynikających z zezwoleń, promes, certyfikatów, świadectw, zaświadczeń,
licencji oraz innych dokumentów określonych w ustawie z dnia 3 lipca 2002
r. – Prawo lotnicze i jej przepisach wykonawczych oraz przepisach Unii
Europejskiej i przepisach międzynarodowych,
b) sprawowanie nadzoru nad instytucjami zapewniającymi służby żeglugi
powietrznej,
c) wydawane przez Prezesa Urzędu koncesje, zezwolenia, promesy, licencje,
świadectwa, upoważnienia, zaświadczenia i inne dokumenty określone w
przepisach wymienionych w lit. a,
d) przeprowadzane przez Prezesa Urzędu egzaminy;
2) wysokość lub sposób ustalania stawek opłat lotniczych, o których mowa w pkt 1;
3) terminy i tryb wnoszenia opłat lotniczych.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) certyfikacie AHAC – należy przez to rozumieć certyfikat agenta obsługi naziemnej;
2) certyfikacie AMO – należy przez to rozumieć certyfikat organizacji obsługi technicznej
statków powietrznych;
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz.
U. Nr 216, poz. 1594);
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz.
1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144,
poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 130, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340 oraz z 2010 r.
Nr 47, poz. 278 i Nr 182, poz. 1228.
1
3) certyfikacie AOC - należy przez to rozumieć certyfikat przewoźnika lotniczego;
4) certyfikacie AWC – należy przez to rozmieć certyfikat usług lotniczych;
5) certyfikacie CAMO – należy przez to rozumieć certyfikat zarządzania ciągłą zdatnością
do lotu;
6) certyfikacie CAPTO – należy przez to rozumieć certyfikat podmiotu prowadzącego
działalność szkoleniową w zakresie lotnictwa cywilnego upoważniający do
prowadzenia szkolenia członków personelu lotniczego w zakresie wymaganym do
uzyskania licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera ruchu
lotniczego lub uprawnień wpisywanych do tych licencji oraz świadectw kwalifikacji
informatora służby informacji powietrznej i informatora lotniskowej służby informacji
powietrznej i/lub uprawnień wpisywanych do tych świadectw;
7) certyfikacie CTO - należy przez to rozumieć certyfikat podmiotu prowadzącego
działalność szkoleniową w zakresie lotnictwa cywilnego upoważniający do
prowadzenia szkolenia członków personelu lotniczego w zakresie wymaganym do
uzyskania licencji pilota wiatrakowcowego, pilota wiatrakowcowego zawodowego,
pilota sterowcowego, pilota sterowcowego zawodowego, pilota pionowzlotu, pilota
pionowzlotu zawodowego, pilota pionowzlotu liniowego, pilota balonu wolnego,
pilota szybowcowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego,
radiooperatora pokładowego, dyspozytora lotniczego lub uprawnień wpisywanych do
tych licencji;
8) certyfikacie FTD - należy przez to rozumieć certyfikat dla urządzenia do szkolenia
lotniczego, o którym mowa w europejskich wymaganiach bezpieczeństwa lotniczego
JAR – FSTD, wprowadzonych do stosowania na mocy rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 5 października 2004 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania
europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR oraz europejskich wymagań w
zakresie ułatwień w lotnictwie cywilnym (Dz. U. Nr 224, poz. 2282 oraz z 2010 r. Nr
93, poz. 598);
9) certyfikacie FTO – należy przez to rozumieć certyfikat podmiotu prowadzącego
działalność szkoleniową w zakresie lotnictwa cywilnego upoważniający do
prowadzenia szkolenia członków personelu lotniczego w zakresie wymaganym do
uzyskania licencji pilota samolotowego, pilota samolotowego zawodowego, pilota
samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego, pilota śmigłowcowego zawodowego
i pilota śmigłowcowego liniowego;
10) certyfikacie POA - należy przez to rozumieć certyfikat upoważniający do produkcji
wyrobów, części i akcesoriów lotniczych;
11) certyfikacie MTO – należy przez to rozumieć certyfikat podmiotu prowadzącego
działalność szkoleniową w zakresie lotnictwa cywilnego upoważniający do
prowadzenia szkolenia członków personelu lotniczego w zakresie wymaganym do
uzyskania licencji lub uprawnień wpisywanych do licencji mechanika lotniczego
obsługi technicznej;
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik