Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-poprawka
w formie elektronicznej przewoźnik lotniczy przekazuje
ją telefaksem w terminie, o którym mowa w ust. 1.
4. W przypadku braku możliwości przekazania informacji
w sposób, o którym mowa w ust. 1 – 3, lub w przypadku
błędu w przekazaniu informacji, przewoźnik lotniczy, po
uzgodnieniu z komendantem placówki Straży
Granicznej, może ją przekazać w inny sposób
umożliwiający otrzymanie informacji, nie później niż
przed rozpoczęciem kontroli granicznej.
5. Przewoźnik lotniczy, nie później niż w chwili
wylądowania statku powietrznego, jest obowiązany
powiadomić pasażerów o przekazaniu komendantowi
placówki Straży Granicznej informacji oraz o prawie
pasażera do wglądu do informacji znajdującej się
w dyspozycji przewoźnika lotniczego i poprawienia
zawartych w niej danych dotyczących jego osoby.
Art. 202c. 1. Komendant placówki Straży Granicznej przechowuje
informacje otrzymane w formie elektronicznej
w
systemie teleinformatycznym placówki Straży
Granicznej.
2. Komendant placówki Straży Granicznej usuwa
informacje po zakończeniu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej kontroli granicznej pasażerów
danego lotu, jednak nie później niż po upływie 24 godzin
od chwili przekazania informacji przez przewoźnika
lotniczego.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, w przypadku gdy dane
objęte informacją są niezbędne do wykonywania przez
Straż Graniczną lub inne organy państwa zadań
mających na celu ochronę bezpieczeństwa państwa albo
ochronę bezpieczeństwa lub porządku publicznego oraz
51
na potrzeby prowadzenia postępowania, o którym mowa
w art. 209ua.
Art. 202d.
Przewoźnik lotniczy, w terminie do 24 godzin od
wylądowania statku powietrznego na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, usuwa informację przekazaną
komendantowi placówki Straży Granicznej.”;”,
l) w pkt 124:
a) po projektowanym art. 209u dodaje się art. 209ua w brzmieniu:
„Art. 209ua. 1. Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą
w
zakresie wykonywania przewozu lotniczego, który
wbrew obowiązkowi, o którym mowa w art. 202a:
1) nie przekazał informacji – podlega karze pieniężnej
w wysokości 22 500 zł,
2) przekazał informację nieprawdziwą – podlega karze
pieniężnej w wysokości 18 000 zł,
3) przekazał informację niepełną – podlega karze
pieniężnej w wysokości 13 500 zł
– za każdy lot, w którym odpowiednio nie przekazał
informacji, przekazał informację nieprawdziwą lub
przekazał informację niepełną.
2. Kary pieniężne, o których mowa w ust. 1, Prezes Urzędu
wymierza na uzasadniony wniosek komendanta placówki
Straży Granicznej właściwego ze względu na miejsce
przekroczenia granicy państwowej przez pasażerów statku
powietrznego. Do wniosku tego komendant dołącza akta
sprawy wraz z niezbędnymi dowodami.”,
b) w projektowanym art. 209v ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Kary, o których mowa w art. 209a – 209ua, nakłada Prezes Urzędu,
w drodze decyzji administracyjnej.”,
52
m) w pkt 125 w lit. f:
a) wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„f) dodaje
się pkt 13 – 15 w brzmieniu:”,
b) w zmienianym art. 210 w ust. 1 uchyla się pkt 16;
2) po art. 2 dodaje się art. 2a w brzmieniu:
„Art. 2a. W ustawie z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U.
z 2005 r. Nr 145, poz. 1221, z późn. zm.3)) wprowadza się następujące
zmiany:
1) po art. 22 dodaje się art. 22a i 22b w brzmieniu:
„Art. 22a. 1. Przedsiębiorca ubiegający się o zawarcie umowy na
prowadzenie działalności w zakresie ochrony lotnictwa
cywilnego w portach lotniczych jest obowiązany:
1) przedstawić informację o dotychczasowej
działalności, w tym dokumenty finansowe za
ostatnie trzy lata oraz za rok, w którym ubiega się
on o wykonywanie działalności w zakresie kontroli
bezpieczeństwa;
2) prowadzić działalność gospodarczą w zakresie
usług ochrony osób i mienia przez okres co
najmniej pięciu lat;
3) przedstawić informację o liczbie zatrudnionych
pracowników ochrony posiadających licencję
pracownika ochrony fizycznej;
4) przedstawić informację o liczbie zatrudnionych
pracowników spełniających wymagania określone
w przepisach z zakresu ochrony lotnictwa
cywilnego dla osób wykonujących zadania
w zakresie kontroli bezpieczeństwa w ruchu
lotniczym;
53
5) przedstawić informację o planowanych szkoleniach
osób, które będą wykonywać zadania w zakresie
kontroli bezpieczeństwa w ruchu lotniczym, oraz
przewidywanym terminie ich zakończenia;
6) przedstawić dokumenty potwierdzające posiadanie
uprawnień do prowadzenia kontroli bezpie-
czeństwa w ruchu lotniczym przez co najmniej
10
% liczby pracowników niezbędnych dla
prawidłowego wykonywania tej kontroli;
7) wskazać deklarowany termin, w którym zostaną
zatrudnieni pracownicy spełniający wymagania
dotyczące osób dokonujących kontroli bezpie-
czeństwa w ruchu lotniczym w liczbie niezbędnej
do wykonywania zadań;
8) przedstawić zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych oraz urzędu skarbowego o nie-
zaleganiu z należnościami z tytułu zobowiązań
publicznoprawnych;
9) przedstawić oświadczenie o posiadaniu środków
finansowych albo zdolności kredytowej
w wysokości niezbędnej do realizacji zadań
w zakresie kosztów przygotowania pracowników
do realizacji zadań;
10) przedstawić oświadczenie, że nie toczy się
postępowanie w sprawie o cofnięcie koncesji na
wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie
usług ochrony osób i mienia;
11) udokumentować możliwość spełnienia warunków
organizacyjnych niezbędnych dla zapewnienia
prawidłowego, niezakłóconego wykonywania
kontroli bezpieczeństwa w ruchu lotniczym
w zakresie
liczby
pracowników
ochrony
54
posiadających odpowiednie poświadczenia
bezpieczeństwa oraz kwalifikacje, którzy mają
wykonywać te zadania;
12) przedstawić
oświadczenie o zdolności do
samodzielnego wykonywania kontroli bezpie-
czeństwa w ruchu lotniczym;
13) zawrzeć umowę ubezpieczenia odpowiedzialności
cywilnej za szkody powstałe w związku
z prowadzoną działalnością gospodarczą
w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w portach
lotniczych.
2. Minister
właściwy do spraw instytucji finansowych
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
transportu oraz ministrem właściwym do spraw
wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego,
o którym mowa w ust. 1 pkt 13, termin powstania
obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę
gwarancyjną, z uwzględnieniem specyfiki prowadzenia
działalności gospodarczej w zakresie ochrony
lotnictwa cywilnego w portach lotniczych.
Art. 22b.
Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą
w
zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w portach
lotniczych jest obowiązany wykonywać tę działalność
samodzielnie bez możliwości powierzania wykonywania
czynności z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego
w portach lotniczych innym podmiotom.”;
2) w art. 23a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych może upoważnić
Komendanta Głównego Straży Granicznej do kontroli
działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia
55
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik