eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze

techniczne wykonania każdego z tych pokazów.

§ 25. Prezes może, z zastrzeżeniem § 26, na pisemny wniosek przewodniczącego zespołu
certyfikującego, zwolnić podmiot z przeprowadzenia testów praktycznych w powietrzu lub
ograniczyć ich zakres albo uznać za wystarczający pokaz przeprowadzony na zatwierdzonym i
właściwym do tego symulatorze lotu, jeśli istnieją inne dowody, że podmiot jest zdolny
prowadzić wnioskowaną działalność lotniczą w sposób bezpieczny i zgodny z obowiązującymi
przepisami oraz warunkami i ograniczeniami, jakie Prezes nałoży na ten rodzaj działalności w
specyfikacjach, o których mowa w § 4, oraz w instrukcjach wykonawczych.

§ 26. Nie można zwolnić z przeprowadzenia testów praktycznych na ziemi i w powietrzu
podmiotu, który ubiega się o uzyskanie Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) w zakresie
przewozu lotniczego po raz pierwszy.

§ 27. Certyfikat może być wydany na okres krótszy niż 12 miesięcy, jeśli w procesie certyfikacji
zostanie stwierdzone, że:
1) została trwale osłabiona kondycja finansowa podmiotu, tak, że nie gwarantuje
dostatecznych środków na prowadzenie działalności w lotnictwie cywilnym przez cały
okres ważności certyfikatu;
2) występują częste zmiany kadrowe wywołujące brak stabilizacji w kierownictwie
firmy albo braki dosiecznej liczby odpowiednio wykwalifikowanego personelu;
3) umowy handlowe, kooperacyjne, a w szczególności prawo do dysponowania
środkami produkcji, statkami powietrznymi, korzystania z urządzeń naziemnych lub
pomieszczeń, mają ograniczone, krótsze niż 12 miesięcy, terminy ważności;
4) występują braki ilościowe środków niezbędnych dla zapewnienia ciągłości
prowadzonej działalności w lotnictwie cywilnym.

§ 28. Certyfikat może być wydany na okres dłuższy niż 12 miesięcy, ale nie dłuższy niż 36
miesięcy, jeśli w procesie certyfikacji oraz podczas okresowych i doraźnych sprawdzeń, o
których mowa w art. 162 ust. 1 ustawy, zostanie wykazane, że:
1) podmiot
zdobył doświadczenie i swoim dotychczasowym działaniem daje pewność,
15
że nadal będzie prowadził działalność lotniczą w sposób bezpieczny i zgodny z
obowiązującymi przepisami, normami i zasadami;
2) podmiot
realizuje
rozważną politykę handlową, inwestycyjną, kadrową i sprzętową,
niepowodującą zagrożeń dla bezpieczeństwa prowadzonej działalności w lotnictwie
cywilnym;
3) podmiot
aktywnie
śledzi postęp techniczny, rozwój krajowych i międzynarodowych
standardów i przepisów lotniczych oraz wprowadza je do swojej organizacji, powodując jej
unowocześnienie i poprawę bezpieczeństwa prowadzonej działalności w lotnictwie
cywilnym;
4)
podmiot posiada ustabilizowaną i doświadczoną kadrę kierowniczą, nadzorującą i
wykonawczą oraz sprawnie działające struktury zarządzania i bieżącego kierowania
przedmiotową działalnością lotniczą, a w szczególności skutecznie działający system
zarządzania jakością, jeśli przepisy odrębne ustanowienia takiego systemu wymagają;
5) podmiot terminowo i dokładnie wykonuje polecenia Prezesa oraz aktywnie
współpracuje z Urzędem w sprawach dotyczących bezpieczeństwa prowadzonej
działalności w lotnictwie cywilnym.

§ 29. Prezes odmawia wydania certyfikatu, jeśli stwierdzi, że:
1) podmiot
pojął działalność objętą obowiązkiem posiadania certyfikatu przed jego
uzyskaniem chyba, że prowadzony proces certyfikacji dotyczy działalności, jaką podmiot
prowadził na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów, które posiadania certyfikatu
nie wymagały. W takim przypadku najkrótszy okres dla ponownego złożenia przez
podmiot wniosku o wydanie certyfikatu wynosi 3 lata.
2)
proces certyfikacji zakończył się wynikiem negatywnym.

§ 30. Certyfikat, jako załącznik do decyzji Prezesa, wydawany jest w dwóch egzemplarzach, z
których jeden otrzymuje zainteresowany podmiot, natomiast drugi pozostaje w aktach Urzędu i
jest archiwizowany zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 9.

§ 31. Wnioski zainteresowanego podmiotu o ograniczenie zakresu uprawnień, zawieszenie
ważności, korektę, wydanie duplikatu certyfikatu oraz rezygnacja z posiadania certyfikatu są
16
składane pisemnie i zawierają opis wniosku, jego uzasadnienie oraz podpis osoby upoważnionej
do dokonywania tych czynności zgodnie z § 17.

Rozdział 7
Instrukcje wykonawcze

§ 32. Podmiot ubiegający się o wydanie certyfikatów określonych w § 3 opracowuje instrukcje
wykonawcze, o których mowa w art. 69 ust. 1 i 3, art. 84 ust. 2 pkt 1 i 2 oraz art. 158 ust. 3 pkt 2
ustawy, a także instrukcje wymagane w przepisach międzynarodowych, o których mowa w art. 3
ust. 5 ustawy, właściwe dla przedmiotu certyfikacji, zapewniające prawidłowe i bezpieczne
wykonywanie wnioskowanej działalności w lotnictwie cywilnym.

§ 33. 1. Zakres i formę instrukcji wykonawczych ustala Prezes w podręcznikach certyfikacji,
uwzględniając zasady określone w rozporządzeniu oraz przepisy międzynarodowe, o których
mowa w art. 3 ust. 5 ustawy.
2. Instrukcje wykonawcze oraz każda ich zmiana podlegają obowiązkowi zatwierdzenia przez
Prezesa.
3. Prezes może nakazać podmiotowi wprowadzenie do instrukcji wykonawczych takich zmian,
jakie uzna za konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa działalności w lotnictwie cywilnym.

Rozdział 8

Okresowe i doraźne kontrole posiadacza certyfikatu

§ 34. Prezes prowadzi okresowe i doraźne kontrole, o których mowa w art. 162 ust. 1 oraz w art.
27 ust. 1 ustawy, w celu sprawdzenia, czy w okresie ważności certyfikatu jego posiadacz w
szczególności:
1) spełnia wymagania, jakie zostały określone dla uzyskania tego certyfikatu w
obowiązujących przepisach, oraz przestrzega warunków i ograniczeń wykonywania
działalności w lotnictwie cywilnym, jakie Prezes nałożył na niego w certyfikacie oraz w
specyfikacjach, jeśli występują;
17
2) prowadzi
działalność lotniczą zgodnie z wymaganiami, metodami, zasadami i
procedurami, określonymi dla tej działalności w zatwierdzonych przez Prezesa instrukcjach
wykonawczych;
3) utrzymuje
strukturę organizacyjną oraz zatrudnia odpowiednio wykwalifikowany
personel kierowniczy, nadzorujący i wykonawczy w liczbie dostatecznej dla wykonania
wszystkich zaplanowanych i objętych przedmiotowym certyfikatem zadań;
4) utrzymuje
środki techniczne i urządzenia wykorzystywane do prowadzenia
działalności w lotnictwie cywilnym, a w szczególności eksploatowane statki powietrzne, w
stanie zapewniającym bezpieczeństwo ich użytkowania i obsługi;
5) wywiązuje się z zawartych umów związanych z prowadzoną działalnością w
lotnictwie cywilnym;
6) wywiązuje się z innych obowiązków nałożonych na posiadacza certyfikatu w
odrębnych przepisach.

§ 35. 1. Kontrole okresowe prowadzone są zgodnie z zatwierdzonymi przez Prezesa,
indywidualnie dla każdego posiadacza certyfikatu, programami prowadzenia bieżącego nadzoru.
2. Program, o którym mowa w ust. 1, określa zakres merytoryczny każdego audytu oraz
inspekcji, częstotliwość ich powtarzania w poszczególnych obszarach działalności podmiotu w
lotnictwie cywilnym oraz roczny i kwartalny plan realizacji poszczególnych zadań
inspekcyjnych.
3. Ogólne wytyczne dotyczące zasad i procedur prowadzenia bieżącego nadzoru nad
posiadaczem certyfikatu oraz konstrukcji programu, o których mowa w ust. 1 i 2, określają
podręczniki certyfikacji.

§ 36. Posiadacz certyfikatu jest nadzorowany przez wyznaczonego inspektora z właściwej
terytorialnie delegatury Urzędu, odpowiedzialnego za realizację programu, o którym mowa w §
35 ust. 1. W odniesieniu do organizacji, których wielkość lub złożoność struktury albo też zakres
prowadzonej działalności w lotnictwie cywilnym tego wymaga. Prezes może wyznaczyć więcej
niż jednego inspektora nadzorującego, wskazując tego, który jest upoważniony przedstawiać
stanowiska Urzędu wobec nadzorowanego podmiotu.

18
§ 37. Prezes określa w podręcznikach certyfikacji zasady klasyfikowania uchybień, niezgodności
i braków stwierdzonych podczas audytu i inspekcji, w zależności od powodowanego przez nie
stopnia zagrożenia bezpieczeństwa prowadzonej działalności w lotnictwie cywilnym, oraz
nieprzekraczalne terminy ich usunięcia.

§ 38. Przepisy, o których mowa w art. 30 oraz art. 159 ust. 1 i 2 ustawy, stosuje się odpowiednio.

§ 39. W procesach certyfikacji i oceny zdolności podmiotu do spełniania norm i wymagań
określonych w odrębnych przepisach stosuje się zasady dotyczące prowadzenia kontroli i
postępowań pokontrolnych oraz uwzględnia wyniki kontroli prowadzonych zgodnie z przepisami
działu II ustawy, a w szczególności art. 27 ust. 3, art. 28 i art. 29, oraz działu VII ustawy, a w
szczególności art. 157, 158, 160 ust. 4, art. 161 i 162 ustawy, które stosuje się odpowiednio.

Rozdział 9

Dokumentowanie procesów certyfikacji

§ 40. Każdy proces certyfikacji oraz wykonane w ramach tego procesu sprawdzenia i czynności
inspekcyjne oraz kontrolne muszą być udokumentowane zgodnie z zasadami podanymi w
podręcznikach certyfikacji.

§ 41. Wydane certyfikaty wpisywane są do prowadzonej przez Urząd ewidencji certyfikatów. W
ewidencji gromadzone są i archiwizowane, jako oddzielne zbiory przypisane osobno każdemu
podmiotowi, dokumenty i dane dotyczące każdego wniosku o wydanie certyfikatu oraz każdego
wydanego, zmienionego, przedłużonego, wygasłego, zawieszonego lub cofniętego certyfikatu, a
w szczególności:
1) drugie egzemplarze wydanych podmiotowi certyfikatów i specyfikacji oraz
certyfikaty zwrócone, wygasłe lub zmienione;
2) wszelkie
złożone przez podmiot w procesie certyfikacji dokumenty, świadectwa,
materiały dowodowe, polisy ubezpieczenia, wykazy oraz załączniki do składanych
wniosków;
19
strony : 1 ... 60 ... 100 ... 109 . [ 110 ] . 111 ... 120 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: