Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
Niniejszy projekt dotyczy szczegółowych warunków dotyczących wykonywania lotów z
materiałem niebezpiecznym. Dotyczy kwestii proceduralnych związanych z zamiarem
wykonania takiego lotu. Na uwagę zasługuje fakt, iż przy takim zgłoszeniu przewoźnik musi
przedstawić polisę ubezpieczeniową potwierdzającą zawarcie umowy OC za szkody związane
z eksploatacją statków powietrznych. Kwestie związane z wydawaniem zezwoleń na przewóz
materiałów niebezpiecznych reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 13 maja
2004 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie przewozu lotniczego (Dz. U z 2004 r. Nr 118,
poz. 1240).
Ocena skutków regulacji
1. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego – wprowadzenie niniejszej zmiany do rozporządzenia nie
powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa ani budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
2. Wpływ na rynek pracy – wprowadzenie niniejszej zmiany do rozporządzenia nie
wpłynie na rynek pracy.
3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw – wprowadzenie niniejszej zmiany do rozporządzenia
nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw.
4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny – wprowadzenie niniejszej zmiany do
rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
5. Wpływ na podmioty działające na rynku przewozów lotniczych – rozporządzenie ma
wpływ na osoby eksploatujące statki powietrzne.
6. Konsultacje społeczne. Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem konsultacji z
partnerami społecznymi w szczególności z przewoźnikami, aeroklubami.
7. Zgodność z prawem UE - projekt rozporządzenia nie jest sprzeczny z obecnie
obowiązującymi przepisami UE. Nowelizowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji
zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych ponieważ niniejszy akt nie zwiera
przepisów technicznych. Niniejszy dokument rządowy nie został przestawiony do opinii
instytucjom lub organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu,
gdyż opinia ww. instytucji nie była konieczna do dalszej realizacji procedury
legislacyjnej.
8. Biuletyn Informacji Publicznej:
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej. Organizacje
o charakterze lobbingowym wymienione w rejestrze podmiotów wykonujących zawodową
działalność lobbingową (bip.mswia.gov.pl) nie zgłosiły zainteresowania pracami nad
projektem rozporządzenia.
05/19si
3
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ………………. 2009 r.
w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym
Na podstawie art. 163 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100,
poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Przepisy rozporządzenia określają:
1) szczegółowe warunki, tryb dokonywania, zakres oraz kryteria oceny czy dany podmiot
spełnia wymagania niezbędne w procesie certyfikacji;
2) szczegółowe zasady i tryb uznawania certyfikatów i równoznacznych dokumentów
wydanych przez organy obcego państwa lub inne wyspecjalizowane instytucje;
3) szczegółowe warunki zawieszania ważności certyfikatów, ograniczenia uprawnień z nich
wynikających oraz cofania certyfikatów.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
2) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Lotnictwa Cywilnego;
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury(Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr
141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97,
poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i
Nr 42, poz. 340.
3)
Prezesie - należy przez to rozumieć Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
4) ICAO - należy przez to rozumieć Organizację Międzynarodowego Lotnictwa
Cywilnego;
5) JAA
(Joint Aviation Authorities) - należy przez to rozumieć Zrzeszenie Władz
Lotniczych;
6) EASA
(European Aviation Safety Agency) - należy przez to rozumieć Europejską
Agencję Bezpieczeństwa Lotnictwa;
7) EUROCONTROL – należy przez to rozumieć Europejską Organizację
Bezpieczeństwa eglugi Powietrznej;
8)
Konwencji ICAO - należy przez to rozumieć Konwencję o międzynarodowym
lotnictwie cywilnym, podpisaną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r.
Nr 35, poz. 212 i 214, z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211,
z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984
r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i
528 oraz z 2003 r. Nr 78, poz. 700 i 701);
9)
SARPs ICAO (Standards and Recommended Practices) - należy przez to
rozumieć międzynarodowe normy i zasady postępowania ustanowione przez
Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w załącznikach (Annexes) do
Konwencji ICAO, wydane zgodnie z jej art. 37, 38 i 54;
10) ICAO Manuals - należy przez to rozumieć podręczniki wydawane przez ICAO
z upoważnienia Sekretarza Generalnego;
11) wymaganiach JAR (Joint Aviation Requirements) - należy przez to rozumieć
europejskie wymagania bezpieczeństwa lotniczego JAR, ustanowione przez JAA;
12) systemie certyfikacji - należy przez to rozumieć przepisy, zasady, normy, zalecenia
oraz procedury określające wymagania, jakie podmiot powinien spełnić w procesie
certyfikacji;
13) przedmiocie certyfikacji - należy przez to rozumieć usługę, wyrób, urządzenie lub
technologię oraz każdą inną specyfikację cech w zakresie działalności lotniczej,
podlegające sprawdzeniu w procesie certyfikacji;
14) certyfikacie - należy przez to rozumieć dokument wydawany przez organ
certyfikujący, który potwierdza spełnienie przez jego posiadacza wymagań ustanowionych
2
dla uzyskania certyfikatu oraz trwałą zdolność jego posiadacza do bezpiecznego
wykonywania określonej w nim działalności lotniczej;
15) zespole certyfikującym - należy przez to rozumieć inspektorów i innych
pracowników Urzędu oraz ekspertów, wyznaczonych lub upoważnionych przez Prezesa do
przeprowadzenia określonego procesu certyfikacji;
16) inspektorze - należy przez to rozumieć pracownika Urzędu posiadającego
kwalifikacje, umiejętności i praktykę oraz potwierdzone uprawnienia zawodowe w
określonej specjalności, właściwe do prowadzenia certyfikacji i bieżących inspekcji;
17) inspektorze
prowadzącym - należy przez to rozumieć inspektora wyznaczonego przez
Prezesa do kierowania określonym procesem certyfikacji i przewodniczenia zespołowi
certyfikującemu;
18) inspektorze
nadzorującym - należy przez to rozumieć inspektora wyznaczonego przez
Prezesa do sprawowania bieżącego nadzoru nad działalnością lotniczą posiadacza
certyfikatu w okresie ważności certyfikatu;
19) ekspercie - należy przez to rozumieć osobę, niebędącą pracownikiem Urzędu,
posiadającą kwalifikacje, umiejętności, praktykę oraz potwierdzone uprawnienia
zawodowe w określonej specjalności, upoważnioną przez Prezesa do uczestniczenia w
procesach certyfikacji;
20) działaniu korygującym - należy przez to rozumieć działanie podejmowane przez
podmiot certyfikowany w celu trwałego usunięcia przyczyn powstałego uchybienia, braku
lub błędu, stwierdzonego podczas certyfikacji, okresowych lub doraźnych inspekcji tego
podmiotu;
21) państwie akredytacji - należy przez to rozumieć państwo, które wyznaczyło i
upoważniło swój organ lub inną instytucję wyspecjalizowaną do prowadzenia
certyfikacji i wydawania certyfikatów zgodności lub dokumentów równoznacznych, o
których mowa w art. 162a, ust. 1 ustawy;
22) obcym organie certyfikującym - należy przez to rozumieć organ obcego
państwa lub właściwą instytucję wyspecjalizowaną upoważnioną przez państwo
akredytacji do prowadzenia certyfikacji i wydania certyfikatu zgodności lub
dokumentu równoznacznego, o których mowa w art. 162a ust. 3 ustawy;
23) agencie obsługi naziemnej - należy przez to rozumieć podmiot świadczący
3
użytkownikom portu lotniczego jedną lub więcej kategorii usług obsługi naziemnej w
porcie lotniczym, o których mowa w art. 176 ustawy;
24) podręcznikach certyfikacji - należy przez to rozumieć wydane przez Prezesa
podręczniki certyfikacji i bieżącego nadzoru zawierające wytyczne i instrukcje w sprawach
technicznych, związanych ze stosowaniem przepisów lotniczych, oraz procedury dotyczące
danego procesu certyfikacji, ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Urzędu;
25) instrukcjach wykonawczych - należy przez to rozumieć dokumenty, który określają
metody postępowania, warunki i ograniczenia zapewniające prawidłowe wykonanie
czynności lub bezpieczne korzystanie z urządzeń technicznych, w tym instrukcje
użytkowania wydane przez producentów oraz każdą inną instrukcję, jaką Prezes nakaże
opracować i stosować w interesie bezpieczeństwa prowadzonej działalności lotniczej.
§ 3. Ustala się następujące rodzaje certyfikatów:
1) Certyfikat
przewoźnika lotniczego (Air Operator Certificate - AOC) - upoważniający
do prowadzenia działalności gospodarczej przy użyciu statków powietrznych w zakresie
przewozu lotniczego oraz spedycji rzeczy do przewozu lotniczego;
2) Certyfikat
usług lotniczych (Aerial Works Certificate - AWC) - upoważniający do
prowadzenia działalności gospodarczej przy użyciu statków powietrznych, w zakresie usług
lotniczych innych niż przewóz lotniczy;
3) Certyfikat
ośrodka szkolenia lotniczego - upoważniający do prowadzenia szkolenia
personelu lotniczego, o którym mowa w art. 160 ust. 3 pkt 2 ustawy, w następujących
specjalnościach:
a) personelu
wchodzącego w skład załóg statków powietrznych, wymienionego w
art. 94 ust. 6 pkt 1 ustawy:
-
- w zakresie wymaganym dla uzyskania licencji lotniczej (Flight Training
Organization - FTO),
-
- w zakresie wymaganym dla uzyskania uprawnień wpisywanych do
posiadanej licencji lotniczej (Type Rating Training Organization - TRTO),
b) mechaników
poświadczenia obsługi statku powietrznego, wymienionych w art.
94 ust. 6 pkt 3 ustawy - w zakresie wymaganym dla uzyskania licencji lotniczej
mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego (Approved Maintenance
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik