eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zwiększenia skuteczności kontroli skarbowej oraz ograniczenia rozmiarów "szarej strefy", zwłaszcza funkcjonującej za pośrednictwem internetu; doprecyzowania uprawnień organów kontroli skarbowej, głównie w dostępie do informacji i zadań realizowanych przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1852
  • Data wpłynięcia: 2009-03-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 858

1852

4. W przypadku zmiany rodzaju stanowiska inspektora Generalny Inspektor Kontroli
Skarbowej dokonuje zmiany treści aktu powołania. Przepis ust. 3 stosuje się odpo-
wiednio.”;
51) po art. 40 dodaje się art. 40a w brzmieniu:
„Art. 40a. 1. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej, gdy jest to uzasadnione potrzebami
kontroli skarbowej, może oddelegować inspektora do wykonywania zadań służbowych
w innej jednostce organizacyjnej kontroli skarbowej albo poza kontrolą skarbową na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na okres nieprzekraczający 3 miesięcy w ciągu roku
kalendarzowego.
2. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej może oddelegować inspektora, na jego
wniosek lub za jego zgodą, do wykonywania zadań służbowych w innej jednostce orga-
nizacyjnej kontroli skarbowej lub poza kontrolą skarbową na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia,
warunki i tryb oddelegowania, przyznawania wynagrodzenia oraz innych świadczeń
przysługujących inspektorowi w czasie oddelegowania oraz organy uprawnione do
występowania z wnioskiem o oddelegowanie inspektora, biorąc pod uwagę:
1) sytuację rodzinną inspektora;
2) charakter zadań służbowych w innej jednostce organizacyjnej kontroli skarbowej oraz
poza kontrolą skarbową, do których inspektor może być oddelegowany;
3) sposób zgłaszania wniosku i wyrażania zgody przez inspektora na oddelegowanie;
4) tryb postępowania w przypadku zmiany warunków oddelegowania, uprawnienia
i świadczenia przysługujące inspektorowi w tym czasie, w szczególności w zakresie
ustalania i wypłaty wynagrodzenia oraz prawa do urlopu;
5) tryb i sposób odwołania inspektora z oddelegowania oraz zwolnienia inspektora przez
instytucję ze stanowiska, które zajmował w niej podczas oddelegowania;
6) sposób udokumentowania przez inspektora poniesionych kosztów oddelegowania,
w tym podróży.”;



30
52) w art. 41 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Organ prowadzący postępowanie przygotowawcze w trybie i na zasadach
określonych w przepisach Kodeksu postępowania karnego i Kodeksu karnego
skarbowego, z wyłączeniem finansowego organu postępowania przygotowawczego,
zawiadamia Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej o zamiarze przesłuchania
inspektora w charakterze świadka albo podejrzanego co do faktów, o których dowiedział
się w związku z wykonywaniem czynności służbowych. Zdanie pierwsze stosuje się do
sądu, jeżeli przesłuchanie inspektora następuje po raz pierwszy na rozprawie głównej.”;
53) art. 42 otrzymuje brzmienie:
„Art. 42. 1. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej odwołuje inspektora z zajmowanego
stanowiska w przypadku:
1) otrzymania negatywnej oceny kwalifikacyjnej potwierdzonej ponowną negatywną
oceną;
2) utraty nieposzlakowanej opinii;
3) podjęcia zatrudnienia poza urzędem kontroli skarbowej albo komórkami organi-
zacyjnymi, o których mowa w art. 10 ust. 3;
4) przyjęcia obywatelstwa innego państwa;
5) złożenia przez inspektora rezygnacji z zajmowanego stanowiska;
6) orzeczenia przez lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych trwałej
niezdolności do pracy uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków inspektora.
2. Odwołanie ze stanowiska inspektora z przyczyn określonych w ust. 1 pkt 1 i 2 jest
równoznaczne z rozwiązaniem stosunku pracy, z zachowaniem trzymiesięcznego okresu
wypowiedzenia. Odwołanie następuje z upływem okresu wypowiedzenia.
3. Odwołanie ze stanowiska inspektora z przyczyn określonych w ust. 1 pkt 3 – 6 nie jest
równoznaczne z rozwiązaniem stosunku pracy. Nowe warunki pracy i płacy na
stanowisku zajmowanym lub równorzędnym z zajmowanym przed powołaniem na
stanowisko inspektora proponuje dyrektor urzędu kontroli skarbowej, w którym jest
zatrudniony inspektor, albo dyrektor generalny urzędu obsługującego ministra właściwego
do spraw finansów publicznych – jeżeli inspektor jest zatrudniony w tym urzędzie.”;


31
54) po art. 42 dodaje się art. 42a – 42k w brzmieniu:
„Art.
42a.
1.
Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej może odwołać inspektora
z zajmowanego stanowiska w przypadku:
1) osiągnięcia wieku 65 lat, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie prawa do
emerytury;
2) skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe inne
niż określone w art. 42d ust. 1 pkt 3;
3) jego nieobecności w pracy z powodu choroby trwającej dłużej niż rok;
4) ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków członka korpusu służby cywilnej,
jeżeli wina inspektora jest oczywista;
5) popełnienia w czasie trwania umowy o pracę albo stosunku pracy przestępstwa, które
uniemożliwia dalsze zatrudnienie, jeżeli przestępstwo jest oczywiste lub zostało
stwierdzone prawomocnym wyrokiem.
2. W przypadku odwołania:
1) z przyczyny, o której mowa w ust. 1 pkt 1 – przepis art. 42 ust. 2 stosuje się
odpowiednio;
2) z przyczyny, o której mowa w ust. 1 pkt 2 – przepis art. 42 ust. 3 stosuje się
odpowiednio;
3) z przyczyn, o których mowa w ust. 1 pkt 3 – 5 – odwołanie jest równoznaczne
z rozwiązaniem stosunku pracy bez wypowiedzenia.
3. Odwołanie z przyczyn, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 5, nie może nastąpić po
upływie miesiąca od dnia uzyskania przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej
wiadomości o okoliczności uzasadniającej odwołanie.
Art. 42b.
Rozwiązanie stosunku pracy z inspektorem może nastąpić w drodze
porozumienia stron lub za trzymiesięcznym wypowiedzeniem na skutek rezygnacji
inspektora.
Art. 42c. Rozwiązanie stosunku pracy z inspektorem może nastąpić tylko w przypadkach
określonych w art. 42 – 42b. Do rozwiązania stosunku pracy inspektora nie stosuje się
przepisów Kodeksu pracy oraz ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej
(Dz. U. Nr 227, poz. 1505) dotyczących przyczyn jego rozwiązania.

32
Art. 42d. 1. Stosunek pracy inspektora wygasa w przypadku:
1) zrzeczenia się obywatelstwa polskiego;
2) prawomocnego orzeczenia pozbawienia praw publicznych;
3) skazania prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe;
4) prawomocnego orzeczenia kary dyscyplinarnej wydalenia ze służby cywilnej lub
z pracy w urzędzie;
5) upływu trzech miesięcy nieobecności w pracy z powodu tymczasowego aresztowania;
6) śmierci inspektora.
2. Wygaśnięcie stosunku pracy inspektora stwierdza Generalny Inspektor Kontroli
Skarbowej.
3. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej powołuje na stanowisko inspektora osobę,
której stosunek pracy wygasł z przyczyny, o której mowa w ust. 1 pkt 5, jeżeli
postępowanie karne lub postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe zostało
umorzone albo wydany został prawomocny wyrok uniewinniający; nie dotyczy to
warunkowego umorzenia postępowania karnego oraz wydania wyroku o zezwoleniu na
dobrowolne poddanie się odpowiedzialności.
4. Powołanie, o którym mowa w ust. 3, może nastąpić wyłącznie na podstawie wniosku
inspektora, którego stosunek pracy wygasł, złożonego nie później niż 3 miesiące od
umorzenia postępowania karnego lub postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe
albo wydania prawomocnego wyroku uniewinniającego.
Art. 42e. W razie likwidacji jednostki organizacyjnej kontroli skarbowej, w której
inspektor wykonuje pracę, lub reorganizacji tej jednostki w sposób uniemożliwiający
dalsze zatrudnienie inspektora Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej przenosi go do
innej jednostki organizacyjnej kontroli skarbowej.
Art. 42f. Pracę w komórkach organizacyjnych, o których mowa w art. 11g ust. 1, oraz
wywiadzie skarbowym może podjąć osoba, która:
1) posiada wyłącznie obywatelstwo polskie i korzysta w pełni z praw publicznych;
2) ma nieposzlakowaną opinię i nie została skazana za przestępstwo lub przestępstwo
skarbowe;

33
3) posiada co najmniej średnie wykształcenie oraz zdolność fizyczną i psychiczną do
służby w formacjach uzbrojonych, podległych szczególnej dyscyplinie służbowej, której
gotowa jest się podporządkować;
4) daje rękojmię zachowania tajemnicy stosownie do wymogów określonych w prze-
pisach o ochronie informacji niejawnych.
Art. 42g. 1. Informacje o wolnych stanowiskach pracy w wywiadzie skarbowym,
kandydatach zgłaszających się do naboru na te stanowiska oraz o zatrudnieniu w wyniku
naboru na te stanowiska nie podlegają upowszechnianiu ani udostępnianiu.
2. Do obsady stanowisk kierujących komórkami organizacyjnymi właściwymi
w sprawach wywiadu skarbowego przepisów rozdziału 4 ustawy z dnia 21 listopada
2008 r. o służbie cywilnej nie stosuje się.
Art. 42h. 1. Zdolność fizyczną i psychiczną kandydatów do pracy w komórkach
organizacyjnych, o których mowa w art. 11g ust. 1, inspektorów i pracowników
zatrudnionych w tych komórkach oraz kandydatów do pracy w wywiadzie skarbowym,
a także pracowników wywiadu skarbowego, ustalają komisje lekarskie podległe
ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. Koszty ustalania zdolności fizycznej
i psychicznej przez komisje lekarskie ponosi minister właściwy do spraw finansów
publicznych.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych określa, w drodze rozporządzenia:
1) warunki i tryb orzekania o zdolności do pracy w komórkach organizacyjnych,
o których mowa w art. 11g ust. 1, oraz wywiadzie skarbowym,
2) wykaz chorób i ułomności, na podstawie którego jest wydawane orzeczenie o stanie
zdrowia,
3) kategorie zdolności do pracy,
4) tryb kierowania do komisji lekarskiej,
5) wzór karty skierowania do komisji lekarskiej
– biorąc pod uwagę możliwość skierowania do komisji z urzędu lub na prośbę osoby
ubiegającej się o wydanie orzeczenia lekarskiego oraz możliwość złożenia odwołania od
każdego nieprawomocnego orzeczenia komisji lekarskiej.

34
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: