Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zwiększenia skuteczności kontroli skarbowej oraz ograniczenia rozmiarów "szarej strefy", zwłaszcza funkcjonującej za pośrednictwem internetu; doprecyzowania uprawnień organów kontroli skarbowej, głównie w dostępie do informacji i zadań realizowanych przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1852
- Data wpłynięcia: 2009-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 858
1852
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na jednostki organizacyjne kontroli
skarbowej oraz zakłady opieki zdrowotnej.
2. Konsultacje społeczne
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz.1414) projekt rozporządzenia – z chwilą poddania uzgodnieniom
międzyresortowym – zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej. Stosownie
do postanowień art. 7 ust. 1 ww. ustawy od tego momentu każdy będzie mógł zgłosić
zainteresowanie projektem rozporządzenia.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projekt spowoduje zwiększenie obciążenia budżetu państwa, lecz ze względu na brak
możliwości określenia liczby osób, które po zatrzymaniu będą wymagały udzielenia pomocy
medycznej oraz rodzaju tej pomocy, nie można na tym etapie oszacować jej kosztów.
4. Wpływ rozporządzenia na polski rynek pracy
Projektowane rozwiązania nie mają bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje negatywnych skutków społecznych
i gospodarczych. Postanowienia niniejszego rozporządzenia nie mają bezpośredniego
wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz sytuację i rozwój
regionalny.
6. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia nie podlega harmonizacji z prawem unijnym.
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia …………………….. 2009 r.
w sprawie warunków, sposobu i szczegółowego trybu legitymowania, zatrzymywania
i przeszukiwania osób, przeszukiwania pomieszczeń, bagażu i ładunku, zatrzymywania
pojazdów i innych środków przewozowych przez inspektorów i pracowników kontroli
skarbowej, badania towarów i pobierania ich próbek oraz zdejmowania i ponownego
nakładania zamknięć celnych
Na podstawie art. 11c ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U.
z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepis ogólny
§ 1. Rozporządzenie określa warunki, sposób i szczegółowy tryb:
1) legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości,
2) zatrzymywania i przeszukiwania osób oraz przeszukiwania pomieszczeń, bagażu i
ładunku,
3) zatrzymywania pojazdów i innych środków przewozowych w celu przeprowadzenia
kontroli przewożonych towarów lub dokumentów przewozowych dotyczących tych
towarów,
4) badania towarów i pobierania ich próbek oraz przeprowadzania kontroli rodzaju
używanego paliwa przez pobranie próbek paliwa ze zbiornika pojazdu mechanicznego,
5) zdejmowania i ponownego nakładania zamknięć celnych,
6) oraz sposób i tryb współpracy z Policją w zakresie wykonywania czynności, o których
mowa w pkt 1- 5
- przez inspektorów i pracowników kontroli skarbowej wykonujących czynności związane z
realizacją zadań ustawowych, o których mowa w art. 2, art. 10 ust. 2 pkt 17 i art. 11 ust. 2 pkt
7 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej, zwanej dalej "ustawą".
Rozdział 2
Tryb legitymowania osób
§ 2. 1. Przed rozpoczęciem legitymowania osób inspektorzy i pracownicy są obowiązani do:
1) podania osobie legitymowanej swojego imienia i nazwiska oraz stanowiska
służbowego, okazania znaku identyfikacyjnego oraz legitymacji służbowej w taki
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 594, Nr 91, poz. 868,
Nr 171, poz. 1800 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 124, poz. 1042, Nr 132, poz. 1110 i Nr 183, poz. 1537, z 2006 r. Nr 66, poz.
470, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 157, poz. 1119, Nr 191, poz. 1413 i Nr 217, poz. 1590, z 2007 r. Nr 171, poz. 1207, z 2008 r.
Nr 110, poz. 707, Nr 209, poz. 1318 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2008 r. Nr 18, poz. 97.
1
sposób, aby osoba legitymowana miała możliwość odczytania i zanotowania
zawartych tam danych;
2) podania osobie legitymowanej podstawy prawnej i przyczyny legitymowania.
2. Po zakończeniu legitymowania inspektorzy i pracownicy informują osobę, wobec której
podjęto tę czynność, o prawie do złożenia zażalenia do właściwego miejscowo prokuratora na
sposób przeprowadzenia tej czynności.
§ 3. Tożsamość osoby legitymowanej ustala się na podstawie:
1) dowodu osobistego;
2) dokumentu paszportowego;
3) zagranicznego dokumentu tożsamości;
4) innego niebudzącego wątpliwości dokumentu zaopatrzonego w fotografię i oznaczonego
numerem lub serią;
5) oświadczenia innej osoby, której tożsamość została ustalona na podstawie dokumentów,
o których mowa w pkt 1-4.
§ 4. 1. Inspektorzy i pracownicy są obowiązani do zanotowania danych dotyczących tożsamości
osoby legitymowanej oraz czasu, miejsca i przyczyny legitymowania.
2. Dane, o których mowa w ust. 1, należy następnie zamieścić w notatce służbowej i włączyć tę
notatkę, w zależności od rodzaju prowadzonych czynności służbowych, do akt postępowania
kontrolnego, postępowania w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie, postępowania w sprawie
o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe lub akt operacyjno-rozpoznawczych.
§ 5.
W przypadku gdy osoba legitymowana okaże niebudzące wątpliwości dokumenty,
potwierdzające korzystanie przez tę osobę z immunitetu, dalsze czynności służbowe z udziałem
osoby legitymowanej mogą być wykonywane jedynie za jej zgodą.
§ 6. W razie legitymowania osób znajdujących się w pojeździe, gdy uzasadniają to względy
bezpieczeństwa, inspektorzy i pracownicy mają prawo żądać opuszczenia pojazdu przez te osoby.
Rozdział 3
Zatrzymywanie i przeszukiwanie osób oraz przeszukiwanie pomieszczeń, bagażu i ładunku
§ 7. 1.Inspektorzy i pracownicy, przystępując do zatrzymania osoby, są obowiązani:
1) podać osobie legitymowanej swoje imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe, okazać
znaki identyfikacyjne oraz legitymację służbową w taki sposób, aby osoba legitymowana
miała możliwość odczytania i zanotowania zawartych tam danych, a także podać
podstawę prawną i przyczynę podjęcia czynności służbowej;
2) sprawdzić, czy osoba zatrzymywana posiada broń lub inne niebezpieczne przedmioty
mogące służyć do popełnienia przestępstwa lub wykroczenia albo mogące stanowić
dowody w postępowaniu lub podlegające przepadkowi;
3) odebrać broń i przedmioty, o których mowa w pkt 2;
4) wylegitymować osobę zatrzymywaną;
5) poinformować osobę zatrzymywaną o zatrzymaniu i jego przyczynach oraz uprzedzić o
obowiązku podporządkowania się wydawanym poleceniom, a także o możliwości użycia
środków przymusu bezpośredniego w przypadku niepodporządkowania się wydanym
poleceniom;
2
6) doprowadzić osobę zatrzymaną do pomieszczeń służbowych najbliższej jednostki
organizacyjnej kontroli skarbowej, spełniającej warunki określone odrębnymi
przepisami, lub Policji.
2. W przypadku zatrzymywania osoby, co do której z posiadanych informacji lub okoliczności
faktycznych wynika, że może posiadać broń palną lub inne niebezpieczne przedmioty mogące
służyć do popełnienia przestępstwa lub wykroczenia albo mogące stanowić dowody w
postępowaniu lub podlegające przepadkowi, inspektorzy i pracownicy, przystępując do
zatrzymania, poprzedzają je okrzykiem "kontrola skarbowa", a następnie w kolejności są
obowiązani:
1) sprawdzić, czy osoba zatrzymywana posiada przy sobie broń lub inne niebezpieczne
przedmioty mogące służyć do popełnienia przestępstwa lub wykroczenia albo przedmioty
mogące stanowić dowody w postępowaniu kontrolnym, postępowaniu w sprawie o
przestępstwo lub wykroczenie, postępowaniu w sprawie o przestępstwo skarbowe lub
wykroczenie skarbowe lub podlegające przepadkowi;
2) odebrać broń i przedmioty, o których mowa w pkt 1;
3) wykonać czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4;
4) poinformować osobę zatrzymaną o zatrzymaniu i jego przyczynach oraz uprzedzić o
obowiązku podporządkowania się wydawanym poleceniom, a także o możliwości użycia
środków przymusu bezpośredniego w przypadku niepodporządkowania się wydanym
poleceniom;
5) doprowadzić osobę zatrzymaną do pomieszczeń służbowych najbliższej jednostki
organizacyjnej kontroli skarbowej, spełniającej warunki określone odrębnymi przepisami,
lub Policji.
§ 8. 1. Inspektorzy i pracownicy mają obowiązek udzielenia, w granicach dostępnych środków,
pierwszej pomocy medycznej osobie zatrzymanej, która ma widoczne obrażenia ciała lub utraciła
przytomność.
2. Osobie zatrzymanej należy zapewnić w razie potrzeby badanie lekarskie, w szczególności
w przypadkach:
1) wymienionych w ust. 1;
2) żądania przez osobę zatrzymaną niezwłocznego zbadania przez lekarza;
3) oświadczenia osoby zatrzymanej, że cierpi ona na schorzenia wymagające stałego lub
okresowego leczenia, którego przerwanie zagrażałoby życiu lub zdrowiu;
4) jeżeli z posiadanych przez inspektorów i pracowników informacji lub z okoliczności
zatrzymania wynika, że osoba zatrzymana jest chora zakaźnie;
5) zatrzymania kobiety ciężarnej.
§ 9. 1. Po doprowadzeniu osoby zatrzymanej do pomieszczenia służbowego najbliższej jednostki
organizacyjnej kontroli skarbowej, spełniającego warunki określone odrębnymi przepisami, lub
Policji, inspektorzy i pracownicy są obowiązani do:
1) pouczenia osoby zatrzymanej o prawie:
a) wniesienia, w terminie 7 dni, zażalenia na zatrzymanie do sądu rejonowego
właściwego dla miejsca zatrzymania,
b) wypowiedzenia się co do przyczyn zatrzymania,
c) zawiadomienia o zatrzymaniu osoby najbliższej lub innej przez nią wskazanej,
zakładu pracy, szkoły lub uczelni o zatrzymaniu, a w stosunku do żołnierza
jego dowódcy,
3
d) nawiązania w dostępnej formie kontaktu z adwokatem, a także bezpośredniej z
nim rozmowy, w obecności inspektorów i pracowników,
e) nawiązania w dostępnej formie kontaktu z właściwym urzędem konsularnym
lub przedstawicielstwem dyplomatycznym, jeżeli osoba zatrzymana jest
cudzoziemcem;
2) wysłuchania osoby zatrzymanej na okoliczność zatrzymania;
3) sporządzenia protokołu zatrzymania osoby, zawierającego:
a) podstawę prawną zatrzymania,
b) dane osoby zatrzymanej,
c) pouczenie o przysługującym środku odwoławczym;
4) doręczenia kopii protokołu zatrzymania osobie zatrzymanej, za potwierdzeniem
odbioru;
5) podjęcia czynności mających na celu realizację uprawnień, o których mowa w pkt 1,
jeżeli żąda tego osoba zatrzymana;
6) powiadomienia o zatrzymaniu miejscowo właściwego prokuratora;
7) powiadomienia o zatrzymaniu dowódcy jednostki wojskowej, w razie powzięcia
wiadomości, że osoba zatrzymana jest żołnierzem.
2. Jeżeli zachowanie osoby zatrzymanej wskazuje na to, że jest pod wpływem alkoholu lub
innego podobnie działającego środka albo z innych powodów ma zakłóconą świadomość,
czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, wykonuje się po ustaniu tych przyczyn.
3. Wzór protokołu zatrzymania, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia.
§ 10.
W razie wniesienia przez osobę zatrzymaną zażalenia na zatrzymanie, należy je
niezwłocznie przekazać do sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce zatrzymania,
wraz z kopią protokołu zatrzymania osoby oraz materiałami uzasadniającymi zatrzymanie.
§ 11. 1. Czas zatrzymania liczy się od chwili faktycznego pozbawienia wolności, choćby
poinformowanie o zatrzymaniu nastąpiło później.
2. Osobę zatrzymaną umieszcza się w pomieszczeniu służbowym najbliższej jednostki
organizacyjnej kontroli skarbowej spełniającym warunki określone odrębnymi przepisami, lub
Policji, przeznaczonym dla osób zatrzymanych.
3. Każdy przypadek zatrzymania dokumentuje się w ewidencji osób zatrzymanych, prowadzonej
w pomieszczeniu służbowym, o którym mowa w ust. 2.
§ 12. Pomieszczenia przeznaczone dla osób zatrzymanych wyposaża się i zabezpiecza w sposób
zapewniający bezpieczeństwo zatrzymanym oraz realizację celu zatrzymania.
4