eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zwiększenia skuteczności kontroli skarbowej oraz ograniczenia rozmiarów "szarej strefy", zwłaszcza funkcjonującej za pośrednictwem internetu; doprecyzowania uprawnień organów kontroli skarbowej, głównie w dostępie do informacji i zadań realizowanych przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1852
  • Data wpłynięcia: 2009-03-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 858

1852


Druk nr 1852

Warszawa, 25 marca 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-25-09



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o zmianie ustawy o kontroli skarbowej
oraz niektórych innych ustaw wraz z
projektami aktów wykonawczych.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Finansów.


(-) Donald Tusk
Projekt

U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw1)

Art. 1.
W ustawie z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65,
z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Celem kontroli skarbowej jest również badanie zgodności z prawem gospodarowania
mieniem innych państwowych osób prawnych oraz zapobieganie i ujawnianie przestępstw
określonych w art. 228 – 231 Kodeksu karnego popełnianych przez osoby zatrudnione lub
pełniące służbę w jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do
spraw finansów publicznych.”;
2) art. 2 otrzymuje brzmienie:
„Art. 2. 1. Do zakresu kontroli skarbowej należy:
1) kontrola rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości
obliczania i wpłacania podatków stanowiących dochód budżetu państwa, a także innych
należności pieniężnych budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych;
2) ujawnianie i kontrola niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej;
3) kontrola źródeł pochodzenia majątku oraz przychodów nieznajdujących pokrycia
w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych;
4) kontrola celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami publicznymi oraz
środkami pochodzącymi z międzynarodowych instytucji finansowych;
5) kontrola wywiązywania się z warunków finansowania pomocy ze środków, o których
mowa w pkt 4;
6) kontrola prawidłowości przekazywania środków własnych do budżetu Unii
Europejskiej;
7) audyt gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej oraz
niepodlegającymi zwrotowi środkami z innych źródeł zagranicznych, w tym certyfikacja
i wydawanie deklaracji zamknięcia;
8) badanie celowości w czasie podejmowania decyzji i zgodności z prawem
wykorzystania i rozporządzania mieniem państwowym, a w szczególności ujawnianie
niedoborów, a także innych szkód w tym mieniu;
9) badanie wykorzystania mienia otrzymanego od Skarbu Państwa w celu realizacji zadań
publicznych oraz prawidłowości prywatyzacji mienia Skarbu Państwa;
10) kontrola rzetelności wypełniania zobowiązań wynikających z udzielonych przez Skarb
Państwa poręczeń i gwarancji;
11) kontrola zgodności wykorzystania środków, których spłatę poręczył lub gwarantował
Skarb Państwa, z ich przeznaczeniem;
12) zapobieganie i wykrywanie naruszeń krajowych przepisów celnych oraz ściganie
naruszeń krajowych lub wspólnotowych przepisów celnych przez wykonywanie nadzoru
transgranicznego osób, miejsc, środków transportu i towarów oraz dostawy
kontrolowanej, w rozumieniu Konwencji sporządzonej na podstawie artykułu K.3
Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie wzajemnej pomocy i współpracy między
administracjami celnymi, sporządzonej w Brukseli dnia 18 grudnia 1997 r. (Dz. U.
z 2008 r. Nr 6, poz. 31);
13) zapobieganie i ujawnianie przestępstw, o których mowa w art. 228 – 231 Kodeksu
karnego, popełnianych przez osoby zatrudnione lub pełniące służbę w jednostkach
organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych;
14) kontrola oświadczeń o stanie majątkowym osób – obowiązanych do ich składania
– zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych administracji
celnej, podatkowej oraz kontroli skarbowej podległych ministrowi właściwemu do spraw
finansów publicznych, w tym w urzędzie obsługującym tego ministra;
15) badanie prawidłowości stosowania cen urzędowych, a także cen umownych
w zakresie objętym ograniczeniami swobodnego kształtowania ich poziomu – w gra-
nicach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach;

2
16) badanie przestrzegania przez rezydentów i nierezydentów ograniczeń i obowiązków
określonych w przepisach prawa dewizowego oraz warunków udzielonych na ich
podstawie zezwoleń dewizowych, a także warunków wykonywania działalności
kantorowej.
2. W ramach kontroli skarbowej prowadzonej w zakresie, o którym mowa w ust. 1
pkt 1 – 3, badaniu może podlegać również rzetelność deklarowanych podstaw opodat-
kowania oraz prawidłowość obliczania i wpłacania zobowiązań podatkowych
stanowiących dochód jednostek samorządu terytorialnego.”;
3) uchyla się art. 2a i 3;
4) art. 3a otrzymuje brzmienie:
„Art. 3a. 1. Audyt gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej
oraz niepodlegającymi zwrotowi środkami z innych źródeł zagranicznych, w tym
certyfikacja i wydawanie deklaracji zamknięcia, zwany dalej „audytem”, może
obejmować sprawdzenie:
1) skuteczności funkcjonowania systemów zarządzania i kontroli;
2) prawidłowości rachunków;
3) prawidłowości i zgodności z prawem wydatków;
4) wywiązywania się z warunków finansowania pomocy z tych środków.
2. Audyt jest przeprowadzany w:
1) instytucjach zarządzających, certyfikujących, pośredniczących, wdrażających,
instytucji płatniczej, podmiotach zaangażowanych w realizację wspólnych programów
finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz agencjach
płatniczych, o których mowa w odrębnych przepisach,
2) podmiotach i jednostkach organizacyjnych wydatkujących, przekazujących
i otrzymujących środki, o których mowa w ust. 1,
3) podmiotach i jednostkach zobowiązanych do wywiązywania się z warunków, o których
mowa w ust. 1 pkt 4
– zwanych dalej „audytowanymi”.
3. Audyt jest wykonywany z uwzględnieniem międzynarodowych standardów audytu.

3
4. Audyt wykonuje Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej.
5. Czynności w zakresie audytu wykonują inspektorzy kontroli skarbowej i pracownicy
jednostek organizacyjnych kontroli skarbowej, zwani dalej „inspektorami” i „pracowni-
kami”, zatrudnieni w:
1) wyodrębnionej komórce organizacyjnej, o której mowa w art. 10 ust. 3, właściwej
w
sprawach audytu – na podstawie upoważnienia wydanego przez Generalnego
Inspektora Kontroli Skarbowej, lub
2) urzędach kontroli skarbowej – na podstawie upoważnienia wydanego przez
Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej lub z jego upoważnienia przez dyrektora
urzędu kontroli skarbowej.
6. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej lub z jego upoważnienia dyrektor urzędu
kontroli skarbowej sporządzają:
1) sprawozdanie;
2) opinię, w tym certyfikat albo deklarację zamknięcia.
7. Sprawozdanie lub opinię doręcza się audytowanemu oraz właściwej instytucji
certyfikującej. Sprawozdanie lub opinia mogą być doręczone również podmiotom
wymienionym w art. 27 ust. 5 pkt 2 – 4.
8. Inspektor lub pracownik, w związku z wykonywaniem czynności w zakresie audytu,
może żądać od podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, i ich kontrahentów
przedstawienia dokumentów w celu sprawdzenia ich prawidłowości i rzetelności oraz
przeprowadzić oględziny. Z czynności tych sporządza się protokół.
9. Do audytu:
1) nie stosuje się przepisów rozdziału 3 ustawy, z wyjątkiem art. 13 ust. 6 i 8, art. 13c
i 32, które stosuje się odpowiednio;
2) przepisy rozdziału 1, 2, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 14, 16, 22 i 23 działu IV oraz art. 143,
art. 285a – 287 i art. 289 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.3)) stosuje się odpowiednio.”;
5) w art. 4 w ust. 1:
a) pkt 5 otrzymuje brzmienie:

4
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 20 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: