eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zwiększenia skuteczności kontroli skarbowej oraz ograniczenia rozmiarów "szarej strefy", zwłaszcza funkcjonującej za pośrednictwem internetu; doprecyzowania uprawnień organów kontroli skarbowej, głównie w dostępie do informacji i zadań realizowanych przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1852
  • Data wpłynięcia: 2009-03-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 858

1852

„5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze zarządzenia,
wykaz komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, oraz liczbę zatrudnionych
w nich pracowników i inspektorów.”;
20) w art. 12:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Postępowanie kontrolne jest prowadzone zgodnie z planem kontroli.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Postępowanie kontrolne może być również prowadzone poza planem kontroli,
w oparciu o uzyskane informacje lub materiały albo przeprowadzone analizy.”;
21) w art. 13:
a) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Wszczęcie kontroli podatkowej następuje przez doręczenie kontrolowanemu lub
osobie, o której mowa w art. 281a, albo osobie wymienionej w art. 284 § 2 ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, upoważnienia do jej przeprowadzenia;
art. 282b tej ustawy nie stosuje się.”,
b) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. W czynnościach kontrolnych mogą uczestniczyć osoby uprawnione na podstawie
ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, w tym także
przedstawiciele organów Unii Europejskiej oraz, w zakresie realizacji wspólnych
programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,
przedstawiciele innych państw.”;
22) art. 13b otrzymuje brzmienie:
„Art. 13b. 1. Inspektor lub pracownik, w związku z prowadzonym u kontrolowanego
postępowaniem kontrolnym lub kontrolą podatkową, może żądać od kontrahentów
kontrolowanego, z wyjątkiem osób fizycznych nieprowadzących działalności
gospodarczej w okresie objętym postępowaniem kontrolnym lub kontrolą podatkową,
przedstawienia dokumentów, w zakresie objętym postępowaniem kontrolnym lub kontrolą
podatkową, w celu sprawdzenia ich prawidłowości i rzetelności. Z czynności tych
sporządza się protokół.

15
2. Za kontrahentów kontrolowanego uważa się także wszystkie podmioty prowadzące
działalność gospodarczą uczestniczące w dostawie tego samego towaru lub usługi będące
zarówno dostawcami, jak i nabywcami biorącymi udział pośrednio lub bezpośrednio
w dostawie towaru lub usługi. W takim przypadku żądanie, o którym mowa w ust. 1,
może dotyczyć wyłącznie dokumentów związanych z tą dostawą towaru lub usługi.
3. Jeżeli miejsce zamieszkania, siedziba lub miejsce wykonywania działalności
kontrahenta kontrolowanego znajdują się poza obszarem działania organu kontroli
skarbowej, czynności, o których mowa w ust. 1, na zlecenie tego organu może
przeprowadzić także inspektor lub pracownik upoważniony przez organ kontroli
skarbowej właściwy ze względu na miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce
wykonywania działalności kontrahenta.”;
23) po art. 13b dodaje się art. 13c w brzmieniu:
„Art. 13c. Inspektor lub pracownik, w związku z prowadzonym u kontrolowanego
postępowaniem kontrolnym lub kontrolą podatkową, w zakresie, o którym mowa w art. 2
ust. 1 pkt 4 i 5, jest uprawniony do żądania przedstawienia dokumentów i dokonywania
oględzin we wszystkich miejscach realizacji projektu finansowanego ze środków
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, w zakresie objętym postępowaniem
kontrolnym lub kontrolą podatkową. Jeżeli miejsce realizacji projektu znajduje się poza
obszarem działania organu kontroli skarbowej, czynności na zlecenie tego organu może
przeprowadzić także inspektor lub pracownik upoważniony przez organ kontroli
skarbowej właściwy ze względu na miejsce realizacji projektu.”;
24) uchyla się art. 14b;
25) w art. 14c ust. 6 i 7 otrzymują brzmienie:
„6. Kontrolowany ma obowiązek, nie później niż w terminie 3 dni, zawiadomić organ
kontroli skarbowej o złożeniu do właściwego organu podatkowego korygującej deklaracji
zgodnie z ust. 2 oraz o złożeniu deklaracji korygującej deklarację złożoną zgodnie z ust. 2.
W pisemnym uzasadnieniu przyczyn korekty kontrolowany wskazuje w szczególności, że
korekta deklaracji jest związana z postępowaniem kontrolnym prowadzonym przez organ
kontroli skarbowej.
7.
Organ podatkowy informuje niezwłocznie właściwy organ kontroli skarbowej
o złożeniu korygującej deklaracji zgodnie z ust. 2 oraz o złożeniu deklaracji korygującej
deklarację złożoną zgodnie z ust. 2.”;

16
26) art. 24 otrzymuje brzmienie:
„Art. 24. 1. Organ kontroli skarbowej kończy postępowanie kontrolne:
1) decyzją w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, gdy:
a) ustalenia dotyczą podatków, których określanie lub ustalanie należy do właściwości
naczelników urzędów skarbowych, oraz podatku akcyzowego, z zastrzeżeniem ust. 2,
b) ustalenia dotyczą opłat i niepodatkowych należności budżetu państwa, których
określanie lub ustalanie należy do właściwości naczelników urzędów skarbowych,
z zastrzeżeniem pkt 2 lit. a,
c) w trakcie toczącego się postępowania kontrolnego zobowiązanie podatkowe uległo
przedawnieniu;
2) wynikiem kontroli, gdy:
a) ustalenia dotyczą nieprawidłowości w zakresie, o którym mowa w art. 2 ust. 1
pkt 4 i 5 i ust. 2,
b) ustalenia dotyczą nieprawidłowości w zakresie innym niż wymieniony w pkt 1,
w szczególności w zakresie oświadczeń o stanie majątkowym albo gdy nieprawidłowości
nie stwierdzono,
c) kontrolowany złożył zgodnie z art. 14c ust. 2 korygującą deklarację obejmującą
w całości stwierdzone nieprawidłowości.
2. Organ kontroli skarbowej kończy postępowanie kontrolne decyzją, o której mowa
w art. 115 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, jeżeli kontro-
lowana spółka cywilna, jawna, partnerska, komandytowa albo komandytowo-akcyjna
została rozwiązana w trakcie postępowania kontrolnego.
3. Jeżeli kontrolowany złoży korygującą deklarację w zakresie nieprawidłowości
stwierdzonych w postępowaniu kontrolnym zakończonym wynikiem kontroli, o którym
mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c, organ kontroli skarbowej, który wydał wynik kontroli,
podejmuje, w formie postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie, zakończone
postępowanie kontrolne. Czynności przeprowadzone w postępowaniu kontrolnym, które
jest podejmowane, pozostają w mocy.

17
4. Przed wydaniem decyzji lub wyniku kontroli organ kontroli skarbowej wyznacza
kontrolowanemu 7-dniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału
dowodowego.
5. Jeżeli decyzja, o której mowa w ust. 1 pkt 1 i ust. 2, nie została doręczona w terminie
6 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania kontrolnego, nie nalicza się odsetek za
zwłokę za okres od dnia wszczęcia postępowania kontrolnego do dnia doręczenia decyzji.
6. Przepisu ust. 5 nie stosuje się, jeżeli do opóźnienia w wydaniu decyzji przyczynił się
kontrolowany lub jego przedstawiciel lub opóźnienie powstało z przyczyn niezależnych
od organu.”;
27) uchyla się art. 24a;
28) w art. 25 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Decyzję, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1 i ust. 2, doręcza się kontrolowanemu
oraz organowi podatkowemu właściwemu dla kontrolowanego w dniu zakończenia
postępowania kontrolnego, reprezentującemu Skarb Państwa, który staje się wierzycielem
obowiązków wynikających z tej decyzji.”;
29) art. 26 – 28 otrzymują brzmienie:
„Art. 26. 1. Od decyzji, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1 i ust. 2, służy odwołanie do
właściwego dla kontrolowanego w dniu zakończenia postępowania kontrolnego dyrektora
izby skarbowej lub dyrektora izby celnej – jeżeli decyzję wydał dyrektor urzędu kontroli
skarbowej.
2. Od decyzji, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1 i ust. 2, wydanych przez Generalnego
Inspektora Kontroli Skarbowej oraz od decyzji w sprawach stwierdzenia nieważności
decyzji, uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej oraz o wznowienie postępowania,
wydanych przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej albo przez dyrektora urzędu
kontroli skarbowej, nie służy odwołanie.
3. Od decyzji, o których mowa w ust. 2, stronie służy wniosek o ponowne rozpatrzenie
sprawy przez organ, który wydał decyzję. Do wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy
stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa dotyczące odwołań.
4. Właściwym w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej jest:

18
1) Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej albo dyrektor urzędu kontroli skarbowej,
jeżeli decyzja została wydana przez ten organ;
2) Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej, jeżeli decyzja została wydana przez
dyrektora urzędu kontroli skarbowej, z tym że w tym przypadku postępowanie może być
wszczęte wyłącznie z urzędu.
5. Do uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej właściwy jest organ kontroli skarbowej,
który ją wydał.
6. Organem właściwym w sprawach o wznowienie postępowania jest dyrektor urzędu
kontroli skarbowej, jeżeli wydał w sprawie decyzję w ostatniej instancji.
7. Jeżeli przyczyną wznowienia postępowania jest działanie dyrektora urzędu kontroli
skarbowej, o wznowieniu postępowania rozstrzyga Generalny Inspektor Kontroli
Skarbowej, który równocześnie wyznacza dyrektora urzędu kontroli skarbowej
właściwego do przeprowadzenia postępowania co do przesłanek wznowienia oraz co do
rozstrzygnięcia istoty sprawy.
8.
W sprawach o wznowienie postępowania zakończonego decyzją ostateczną
Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej właściwy jest ten organ.
Art. 27. 1. Wynik kontroli powinien zawierać:
1) oznaczenie organu kontroli skarbowej;
2) oznaczenie kontrolowanego;
3) datę wydania;
4) zakres postępowania kontrolnego;
5) powołanie podstawy prawnej;
6) końcowe ustalenia i wnioski w zakresie ustalonym w art. 24 ust. 1 pkt 2;
7) termin usunięcia nieprawidłowości wskazanych przez organ kontroli skarbowej;
8) podpis organu kontroli skarbowej.
2. Wynik kontroli doręcza się kontrolowanemu oraz, z uwzględnieniem ust. 4, właś-
ciwemu organowi lub dysponentowi części budżetu, któremu, w przypadku stwierdzenia
nieprawidłowości, doręcza się ponadto dokumentację z czynności kontrolnych. Jeżeli
wynik kontroli zawiera ustalenia obejmujące zagadnienia należące do właściwości

19
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: