eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 16
  • Data wpłynięcia: 2007-11-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2008
  • data uchwalenia: 2008-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117

16-uzasadnienie

rozchodów
bud etu
pa stwa.
Zgodnie
z
ESA’95
transfer
ten
jest
przeklasyfikowywany „nad kresk ” jako wydatek bud etu pa stwa;
- koszty obsługi długu Skarbu Pa stwa netto (ró nica mi dzy kosztami narosłymi
w danym roku a zapłaconymi w danym roku);
- dostosowanie podatków i składek do memoriału z uwzgl dnieniem podatków
i składek, które nigdy nie zostan ci gni te;
-
rodki z bezzwrotnej pomocy z UE – zgodnie z decyzj Eurostatu z 2005 r. transfery
z UE nie powinny mie wpływu na wynik sektora instytucji rz dowych
i samorz dowych, po stronie dochodów i wydatków wykazywane s te same warto ci
(w wysoko ci równej wydatkom);
- korekta wydatków militarnych, umorzenia podatków i składek, umorzenia długu.
2.3. Dług publiczny
W tabeli przedstawione zostały prognozy dotycz ce kształtowania si poziomu długu
publicznego obliczonego według metodologi polskiej i unijnej oraz jego relacji do PKB
w latach 2007-2009 i wykonanie roku 2006.
Wyszczególnienie
2006
2007
2008
2009
2010
Pa stwowy dług publiczny
mld zł
505,0
543,6
593,6
644,1
694,1
% PKB
47,7
47,0
47,4
47,6
47,7
w tym:
mld zł
sektor rz dowy
477,9
515,6
563,4
610,5
657,0

sektor samorz dowy
23,3
26,9
29,6
33,0
36,6

sektor ubezpiecze społecznych
3,8
1,1
0,6
0,6
0,6
Dług Skarbu Pa stwa
mld zł
478,5
515,9
564,2
612,2
659,8
% PKB
45,2
44,6
45,0
45,3
45,3
Dług sektora instytucji rz dowych i samorz dowych
(wg metodologi UE)
mld zł
505,2
545,4
596,9
647,3
697,2
% PKB
47,8
47,1
47,7
47,9
47,9

Przedstawione prognozy s zgodne z wielko ciami zawartymi w Strategi zarz dzania
długiem sektora finansów publicznych w latach 2008-2010, przedkładanej wraz z niniejszym
uzasadnieniem do projektu ustawy bud etowej.
W omawianym okresie zarz dzanie długiem Skarbu Pa stwa oraz oddziaływanie na
dług sektora finansów publicznych b dzie ukierunkowane na realizacj celu Strategi , jakim
jest minimalizacja kosztów obsługi długu przy przyj tych ograniczeniach zwi zanych
z ryzykiem.
2
81
Zakłada si , e w 2008 r. pa stwowy dług publiczny w uj ciu nominalnym wzro nie
o 50,0 mld zł, a w kolejnych dwóch latach odpowiednio o 50,5 i 50,0 mld zł. Relacja
pa stwowego długu publicznego do PKB, po spadku do 47,0% (tj. o 0,7 p.proc.) w 2007 r.,
w latach 2008-2010 nieznacznie wzro nie, odpowiednio do 47,4%, 47,6% i 47,7%. Je li nie
wyst pi na szerok skal zagro enia opisane w Strategi , w latach 2008-2010 pa stwowy
dług publiczny nie przekroczy 50% PKB, czyli pozostanie poni ej pierwszego progu
ostro no ciowego okre lonego w ustawie o finansach publicznych.
Główn przyczyn wzrostu długu w uj ciu nominalnym b dzie, podobnie jak w ubiegłych
latach, finansowanie potrzeb po yczkowych bud etu pa stwa, przy ograniczonych wpływach
z prywatyzacji. Obok deficytu bud etu pa stwa głównym ródłem potrzeb po yczkowych
bud etu pa stwa netto b d : transfery do FUS z tytułu ubytku składki przekazywanej do
OFE (ich udział w potrzebach po yczkowych b dzie rósł i przewiduje si , e w 2010 r.
osi gnie 22,9 mld zł wobec 16,4 mld zł w 2007 r.), saldo prefinansowania zada
realizowanych z udziałem rodków pochodz cych z bud etu Uni Europejskiej oraz po yczki
udzielane ze rodków bud etu pa stwa.
Podobnie jak w latach poprzednich, znacz c wi kszo pa stwowego długu
publicznego stanowił b dzie dług Skarbu Pa stwa (powy ej 95%).
Relacja długu sektora instytucji rz dowych i samorz dowych do PKB po zmianie
klasyfikacji OFE (wył czeniu ich z sektora) jest zbli ona do relacji pa stwowego długu
publicznego do PKB liczonej według metodologi krajowej. Główne ró nice dotycz ce
zakresu sektora i tytułów dłu nych zostały przedstawione w poni szej tabeli.
2006
2007
2008
2009
2010
Wyszczególnienie
% PKB
Pa stwowy dług publiczny
47,7
47,0
47,4
47,6
47,7
1) Dostosowania zakresu sektora
0,4
0,5
0,5
0,4
0,4
w tym:
dług Krajowego Funduszu Drogowego
0,4
0,5
0,5
0,4
0,4
2) Ró nice dotycz ce tytułów dłu nych
-0,3
-0,3
-0,2
-0,2
-0,2
zobowi zania wymagalne
-0,3
-0,3
-0,2
-0,2
-0,2
przej cie długu gwarantowanego
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Dług sektora instytucji rz dowych
i samorz dowych
47,8
47,1
47,7
47,9
47,9

Prognozy wskazuj , e w latach 2008-2010 Polska b dzie spełniała fiskalne kryterium
konwergencji dotycz ce długu sektora instytucji rz dowych i samorz dowych.

2
82
2.4. Por czenia i gwarancje Skarbu Pa stwa
Przewidywane wykonanie dotycz ce udzielenia por cze i gwarancji przez Skarb
Pa stwa w 2007 r. prognozuje si w kwocie 4,0 mld zł, w tym:
- do ko ca sierpnia 2007 r. została udzielona gwarancja na ł czn kwot 1,4 mld zł na
wsparcie sektora drogowego,
- planowane jest udzielenie por cze i gwarancji na ł czn kwot 2,6 mld zł, głównie na
wsparcie sektorów: bankowego, drogowego i kolejowego.
W ustawie bud etowej na 2008 r. zaplanowano udzielenie przez Skarb Pa stwa
gwarancji i por cze na ł czn kwot 15,0 mld zł. Przewiduje si mo liwo udzielenia
por cze i gwarancji wspieraj cych m.in. realizacj strategicznych programów rz dowych,
takich jak budowa autostrad oraz wspieranie rozwoju infrastruktury i ochrony rodowiska,
a tak e tworzenie przez banki lini kredytowych w celu finansowania przedsi wzi
inwestycyjnych jednostek samorz du terytorialnego oraz małych i rednich przedsi biorców.
Prognoza kształtowania si kwoty ł cznych potencjalnych zobowi za z tytułu
udzielonych przez Skarb Pa stwa gwarancji i por cze jest nast puj ca:
2007
2008
2009
2010
Wyszczególnienie
mld zł
Potencjalne zobowi zania z tytułu udzielonych
33,9
47,5
54,1
57,0
przez Skarb Pa stwa gwarancji i por cze

2.5. Podsumowanie
Przedstawione prognozy pozwalaj na stwierdzenie, e sytuacja sektora instytucji
rz dowych i samorz dowych zmierza w kierunku systematycznego ograniczenia
wyst puj cej nierównowagi. Prognozowany deficyt sektora instytucji rz dowych
i samorz dowych w roku 2007 wyniesie 3,0% PKB i do 2010 roku zmniejszy si do poziomu
2,5% PKB. W 2009 r. przewidywane jest obni enie deficytu poni ej 3% warto ci
referencyjnej.
Nale y podkre li , e obecnie prognozowany wynik sektora instytucji rz dowych
i samorz dowych na rok 2007 jest lepszy ni zaprezentowany w aktualizacji Programu
Konwergencji z listopada 2006 r. oraz wiosennej notyfikacji fiskalnej z marca 2007 r.
Równie prognozy z zakresu długu sektora instytucji rz dowych i samorz dowych wskazuj ,
e w okresie 2007 – 2010 jego relacja do PKB pozostanie znacznie poni ej 60% warto ci
referencyjnej.
2
83
Ostateczna decyzja o ewentualnym zako czeniu procedury nadmiernego deficytu,
a zatem decyzja o wypełnieniu przez Polsk kryterium fiskalnego, podj ta zostanie przez
Komisj Europejsk i Rad Ecofin w pierwszej połowie 2008 r. w oparciu o dane przesłane
w ramach tzw. notyfikacji fiskalnej, a dotycz ce faktycznego wykonania roku 2007. Zgodnie
z wprowadzon zasad malej cego uwzgl dniania kosztów netto reformy emerytalnej, Rada
Ecofin podejmuj c decyzj mo e uwzgl dni 60% kosztów netto reformy przy ocenie
deficytu roku 2007.
W poni szej tablicy przedstawiono koszty netto reformy emerytalnej.
2007
2008
2009
2010
Wyszczególnienie
% PKB
Koszty netto reformy emerytalnej
2,8
2,8
2,9
3,1
Transfer z bud etu pa stwa do FUS z tytułu:
1,9
1,8
1,9
2,0
- ubytku składki
1,4
1,4
1,5
1,6
- 30-krotno ci
0,5
0,4
0,4
0,4
Koszty netto obsługi długu
0,9
0,9
1,1
1,2

2
84
Rozdział X
Kierunki prywatyzacji maj tku Skarbu Pa stwa w 2008 r.

1. Podstawy prawne
Obowi zek opracowywania Kierunków prywatyzacji wynika z zapisów dwóch aktów
prawnych:
- ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnie przysługuj cych
Skarbowi Pa stwa (Dz. U. Nr 106 poz. 493, z pó n. zm.), na podstawie której (art. 2,
pkt 2) Minister wła ciwy do spraw Skarbu Pa stwa ma obowi zek przygotowania
i przedkładania Radzie Ministrów rocznych kierunków prywatyzacji maj tku pa stwowego;
- ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249
poz. 2104 z pó n. zm.) , zgodnie z któr (art. 124 pkt. 8) do projektu ustawy bud etowej
doł cza si uzasadnienie zawieraj ce m.in. kierunki prywatyzacji maj tku Skarbu
Pa stwa.
2. Cele oraz uwarunkowania procesów prywatyzacji
Działania Ministra Skarbu Pa stwa, w 2008 roku, wynika b d z przyj tych przez Rad
Ministrów programów i strategi sektorowych dla poszczególnych bran jak np. program dla
elektroenergetyki, strategia dla przemysłu naftowego czy te polityka dla przemysłu gazu
ziemnego, z uwzgl dnieniem programu bezpiecze stwa energetycznego kraju.
Wa n cz ci działa MSP b dzie monitorowanie i egzekwowanie zobowi za
inwestorów, wynikaj cych z umów prywatyzacyjnych oraz poprawa efektywno ci
zarz dzania maj tkiem Skarbu Pa stwa. Słu y temu b dzie opracowany
w Ministerstwie Skarbu Pa stwa projekt ustawy o nadzorze wła cicielskim nad spółkami
z udziałem Skarbu Pa stwa oraz o przekształceniach własno ciowych.
Projekt ten ma celu realizacj zawartej w Programie Rz du zapowiedzi sformułowania
i wprowadzenia jednolitych standardów nadzoru wła cicielskiego nad spółkami z udziałem
Skarbu Pa stwa niezale nie od tego w jakim powstały trybie oraz jaka była podstawa
prawna ich utworzenia oraz wprowadzenie kompleksowych regulacji dotycz cych
funkcjonowania wszystkich spółek z udziałem Skarbu Pa stwa, w tym tak e spółek
zale nych od spółek z udziałem Skarbu Pa stwa i odpowiada w tym zakresie dyrektywom
zawartym w „Wytycznych OECD dotycz cych nadzoru korporacyjnego w przedsi biorstwach
publicznych”.
285


strony : 1 ... 10 ... 50 ... 55 . [ 56 ] . 57 ... 70 ... 76

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: