Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008
- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 16
- Data wpłynięcia: 2007-11-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2008
- data uchwalenia: 2008-01-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117
16-uzasadnienie
z podatków dochodowych – PIT oraz CIT. Wy sze ni planowano dochody z podatków
dochodowych oznaczaj równie wy sze ni pierwotnie planowano dochody jednostek
samorz du terytorialnego z tytułu udziałów w tych podatkach oraz lepsz sytuacj po stronie
dochodowej w NFZ oraz FUS.
Przewiduje si , e wydatki bud etowe w 2007 r. wykonane zostan w granicach
okre lonych w ustawie bud etowej.
Przy zało eniu, e wydatki bud etu pa stwa zostan zrealizowane w 2007 r.
w wysoko ci 258.760,2 mln zł, a dochody wynios ok. 235.760,2 mln zł – deficyt bud etu
pa stwa wyniesie 23.000 mln zł wobec planowanego w ustawie bud etowej na poziomie
30.000 mln zł.
Finansowanie
deficytu
bud etowego,
ujemnego
salda
przychodów
z prywatyzacji i ich rozdysponowania oraz ujemnego salda prefinansowania
w 2007 r.
Przewiduje si , e w 2007 r.:
a) deficyt bud etu pa stwa nie przekroczy kwoty 23.000,0 mln zł, wobec planowanego w
ustawie na poziomie 30.000,0 mln zł,
b) ujemne saldo przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania wyniesie
14.091,8 mln zł, wobec planowanego w ustawie ujemnego salda na poziomie
12.278,2 mln zł,
c) ujemne saldo prefinansowania zada realizowanych z udziałem rodków pochodz cych
z bud etu Uni Europejskiej wyniesie 2.437,0 mln zł, wobec planowanego w ustawie
ujemnego salda na poziomie 2.783,4 mln zł.
Po uwzgl dnieniu pozycji znajduj cych si w finansowaniu krajowym (salda po yczek
udzielonych oraz rodków przechodz cych) oraz w finansowaniu zagranicznym (salda
udziałów w mi dzynarodowych instytucjach finansowych, kredytów udzielonych, wpływów od
podmiotów, przepływów na rachunku walutowym) b dzie to oznaczało ukształtowanie si
potrzeb po yczkowych netto na poziomie 39.224,5 mln zł wobec planowanych w ustawie
w wysoko ci 47.788,7 mln zł.
Planuje si , e deficyt bud etowy, ujemne saldo przychodów z prywatyzacji i ich
rozdysponowania oraz ujemne saldo prefinansowania w ł cznej kwocie 39.528,8 mln zł
(wobec planowanej 45.061,5 mln zł) zostan sfinansowane nast puj co:
a) finansowanie krajowe jest szacowane w wysoko ci 32.177,4 mln zł (w ustawie
36.032,9 mln zł),
18
b) finansowanie zagraniczne jest szacowane na poziomie 7.351,4 mln zł (w ustawie
9.028,6 mln zł).
Finansowanie krajowe
Szacowane saldo finansowania krajowego wyniesie 32.177,4 mln zł i b dzie mniejsze
od zało onego w ustawie bud etowej (36.032,9 mln zł). B dzie ono wynikiem przychodów
w wysoko ci 118.683,8 mln zł i rozchodów w wysoko ci 86.506,4 mln zł. Na kształtowanie
si tego salda zło si nast puj ce pozycje:
a) dodatnie saldo z tytułu sprzeda y i wykupu skarbowych papierów warto ciowych
w wysoko ci 32.080,0 mln zł,
b) ujemne saldo udzielonych po yczek w wysoko ci 261,4 mln zł jako wynik:
- przychodów z tytułu spłaty po yczek przez:
-
Narodowy Fundusz Zdrowia (80,2 mln zł),
-
publiczne zakłady opieki zdrowotnej (74,4 mln zł),
-
Polsk Agencj eglugi Powietrznej (65,0 mln zł),
-
Korporacj Ubezpiecze Kredytów Eksportowych S.A. (5,1 mln zł),
-
jednostki samorz du terytorialnego (4,2 mln zł),
- i rozchodów z tytułu udzielenia po yczek:
-
Polskiej Agencji eglugi Powietrznej (65,0 mln zł),
-
publicznym zakładom opieki zdrowotnej w ramach restrukturyzacji (425,2 mln zł),
c) dodatnie saldo pozostałych przychodów i rozchodów w wysoko ci 20,5 mln zł b d ce
efektem głównie rozlicze z tytułu rekompensat wypłacanych w latach 2000-2004,
d) dodatnie saldo rodków pozostaj cych na rachunkach bud etu pa stwa na koniec
2006 r. i 2007 r. w wysoko ci 338,2 mln zł. Na wysoko salda zło si rodki
przechodz ce z roku 2006 na rok 2007 w kwocie 7.904,4 mln zł, pomniejszone o rodki
przechodz ce z roku 2007 na rok 2008 w wysoko ci 7.566,2 mln zł.
Najwa niejsz pozycj w krajowym finansowaniu potrzeb po yczkowych s skarbowe
papiery warto ciowe. Na saldo przychodów i rozchodów z tego tytułu w kwocie
32.080,0 mln zł zło si :
a) ujemne saldo sprzeda y i wykupu bonów skarbowych w wysoko ci 4.697,7 mln zł jako
wynik:
- przychodów ze sprzeda y w wysoko ci 20.134,0 mln zł,
- rozchodów z tytułu wykupu w wysoko ci 24.831,7 mln zł,
19
b) dodatnie saldo sprzeda y i wykupu obligacji rynkowych w wysoko ci 37.922,6 mln zł,
b d ce wynikiem:
- przychodów w wysoko ci 87.853,3 mln zł ze sprzeda y obligacji, z czego:
stałoprocentowych na kwot 67.960,1 mln zł, zmiennoprocentowych w wysoko ci
18.795,2 mln zł oraz obligacji indeksowanych na kwot 1.098,0 mln zł,
- rozchodów z tytułu wykupu obligacji rynkowych w wysoko ci 49.930,7 mln zł, na które
zło si wykupy obligacji stałoprocentowych w wysoko ci 44.333,3 mln zł oraz
zmiennoprocentowych na kwot 5.597,3 mln zł,
c) ujemne saldo sprzeda y i wykupu, w tym przedterminowego, obligacji
oszcz dno ciowych w wysoko ci 1.047,7 mln zł b d ce wynikiem:
- przychodów ze sprzeda y obligacji w wysoko ci 2.542,7 mln zł,
- rozchodów z tytułu wykupu, w tym przedterminowego w kwocie 3.590,4 mln zł,
d) ujemne saldo obligacji nierynkowych w wysoko ci 97,2 mln zł z tytułu spłaty rat
kapitałowych obligacji na zwi kszenie funduszy własnych BG .
Finansowanie zagraniczne
Przewiduje si , e w 2007 r. saldo finansowania zagranicznego wyniesie 7.351,4 mln zł
i b dzie ni sze od przyj tego w ustawie bud etowej (9.028,6 mln zł). B dzie ono wynikiem
przychodów w wysoko ci 30.081,4 mln zł i rozchodów w wysoko ci 22.730,0 mln zł.
Na kształtowanie si tego salda zło si nast puj ce pozycje:
a) dodatnie saldo z tytułu emisji obligacji skarbowych jako wynik przychodów w wysoko ci
12.124,4 mln zł i braku rozchodów,
b) ujemne saldo kredytów otrzymanych w wysoko ci 4.024,1 mln zł w wyniku przychodów
na poziomie 3.061,1 mln zł oraz rozchodów w wysoko ci 7.085,2 mln zł.
ródłem przychodów s
rodki z kredytów zaci gni tych w nast puj cych
mi dzynarodowych instytucjach finansowych:
- Europejski Bank Inwestycyjny (2.995,4 mln zł) - na projekty usuwania skutków kl sk
ywiołowych oraz zwi zane z infrastruktur drogow , nauk i promocj technologi ,
- Bank Awiatowy (54,2 mln zł) - na projekty wsparcia obszarów wiejskich, ochrony
przeciwpowodziowej Odry oraz zwi zane z infrastruktur drogow ,
- Bank Rozwoju Rady Europy (11,5 mln zł) - na projekt ochrony przeciwpowodziowej
Odry.
Rozchody dotycz spłat kredytów otrzymanych od:
- wierzycieli z Klubu Paryskiego (6.375,3 mln zł),
- Europejskiego Banku Inwestycyjnego (223,5 mln zł),
20
- Banku Awiatowego (348,4 mln zł),
- Banku Rozwoju Rady Europy (94,8 mln zł),
- Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (15,6 mln zł),
- pozostałych wierzycieli (27,6 mln zł).
c) ujemne saldo w wysoko ci 139,8 mln zł z tytułu wpłat na Ekofundusz,
d) ujemne saldo z tytułu udzielenia i spłaty kredytów na finansowanie z Polski importu
towarów i usług w wysoko ci 404,6 mln zł jako wynik spłat kredytów przez kraje
(67,2 mln zł) oraz udzielenia nowych (471,9 mln zł),
e) ujemne saldo z tytułu wpłat udziałów w mi dzynarodowych organizacjach finansowych
(Europejski Bank Inwestycyjny, Bank Awiatowy, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju,
Mi dzynarodowe Stowarzyszenie Rozwoju) w wysoko ci 595,3 mln zł,
f) dodatnie saldo z tytułu pozostałych przychodów i rozchodów w wysoko ci 390,8 mln zł
w wyniku przychodów na poziomie 14.828,7 mln zł oraz rozchodów w wysoko ci
14.437,8 mln zł.
ródłem tych przychodów s rodki z tytułu:
- płatno ci dokonywanych z rachunku walutowego (14.735,6 mln zł),
- wpływów od podmiotów gospodarczych na spłat udost pnionych im kredytów
zagranicznych (58,6 mln zł),
- innych rozlicze (34,4 mln zł) uzyskanych przede wszystkim ze sprzeda y
ameryka skich obligacji zerokuponowych b d cych zabezpieczeniem wykupionych
obligacji Brady’ego.
Rozchody dotycz :
- wpływów na rachunek walutowy (13.621,9 mln zł),
- przedterminowej spłaty zobowi za zagranicznych (815,9 mln zł). B d one
wynikiem przedterminowej spłaty kredytu FMF w kwocie 643,4 mln zł oraz wykupu
obligacji Brady’ego o warto ci nominalnej 63,4 mln USD na kwot 172,6 mln zł.
21
Rozdział III
Podstawowe wielko ci bud etu pa stwa w 2008 r.
W projekcie ustawy bud etowej na 2008 rok zaplanowano:
- dochody bud etu pa stwa na kwot 281.803.096 tys. zł,
- wydatki bud etu pa stwa na kwot nie wi ksz ni 310.433.096 tys. zł,
- deficyt bud etu pa stwa na kwot nie wi ksz ni 28.630.000 tys. zł.
Na wielko prognozy dochodów bud etu pa stwa w 2008 r. istotny wpływ miały głównie
rozwój sytuacji gospodarczej oraz planowane zmiany systemowe.
Rozwój sytuacji gospodarczej determinowany jest przede wszystkim szacunkiem
nast puj cych czynników makroekonomicznych: wzrostem zatrudnienia w gospodarce -
2,0%, realn dynamik wzrostu PKB - 5,5%, wska nikiem wzrostu cen towarów i usług
konsumpcyjnych - 2,3%, realn dynamik wynagrodze w gospodarce narodowej - 3,6%,
wzrostem spo ycia ogółem o 5,1%. Wska niki te maj pozytywny wpływ na wysoko
dochodów bud etu pa stwa w 2008 r.
W zakresie planowanych zmian systemowych najwa niejszymi s : dalsze obni enie
składki rentowej, waloryzacj kwot progów podatkowych, kosztów uzyskania przychodu
i tzw. kwoty wolnej w podatku dochodowym od osób fizycznych, podwy szenie kwoty ulgi
podatkowej dla podatników posiadaj cych dzieci, podwy szenie stawki podatku akcyzowego
na wyroby tytoniowe wynikaj ce z konieczno ci spełnienia wymogów unijnych.
Ponadto w 2008 r. w stosunku do 2007 r. zostanie ponownie zwi kszony udział gmin1
we wpływach z podatku PIT. Ł czny udział jednostek samorz du terytorialnego we
wpływach z PIT wzro nie w 2008 r. z 48,07% do 48,34%. W przypadku podatku CIT
planowane jest zmniejszenie o 1,9 punktu procentowego udziału wielko ci dochodów
województw we wpływach z tego podatku, które wynika z konieczno ci doprowadzenia do
zgodno ci z Konstytucj RP przepisów zakwestionowanych przez Trybunał Konstytucyjny
w wyroku z dnia 25 lipca 2006 r., sygn. akt. K 30/04 (Dz.U. Nr 141, poz. 1011), zawartych
1 Zgodnie z ustaw o dochodach jednostek samorz du terytorialnego udział gmin we wpływach z PIT
uzale niony jest m.in. od liczby pensjonariuszy Domów Pomocy Społecznej.
23
dochodowych oznaczaj równie wy sze ni pierwotnie planowano dochody jednostek
samorz du terytorialnego z tytułu udziałów w tych podatkach oraz lepsz sytuacj po stronie
dochodowej w NFZ oraz FUS.
Przewiduje si , e wydatki bud etowe w 2007 r. wykonane zostan w granicach
okre lonych w ustawie bud etowej.
Przy zało eniu, e wydatki bud etu pa stwa zostan zrealizowane w 2007 r.
w wysoko ci 258.760,2 mln zł, a dochody wynios ok. 235.760,2 mln zł – deficyt bud etu
pa stwa wyniesie 23.000 mln zł wobec planowanego w ustawie bud etowej na poziomie
30.000 mln zł.
Finansowanie
deficytu
bud etowego,
ujemnego
salda
przychodów
z prywatyzacji i ich rozdysponowania oraz ujemnego salda prefinansowania
w 2007 r.
Przewiduje si , e w 2007 r.:
a) deficyt bud etu pa stwa nie przekroczy kwoty 23.000,0 mln zł, wobec planowanego w
ustawie na poziomie 30.000,0 mln zł,
b) ujemne saldo przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania wyniesie
14.091,8 mln zł, wobec planowanego w ustawie ujemnego salda na poziomie
12.278,2 mln zł,
c) ujemne saldo prefinansowania zada realizowanych z udziałem rodków pochodz cych
z bud etu Uni Europejskiej wyniesie 2.437,0 mln zł, wobec planowanego w ustawie
ujemnego salda na poziomie 2.783,4 mln zł.
Po uwzgl dnieniu pozycji znajduj cych si w finansowaniu krajowym (salda po yczek
udzielonych oraz rodków przechodz cych) oraz w finansowaniu zagranicznym (salda
udziałów w mi dzynarodowych instytucjach finansowych, kredytów udzielonych, wpływów od
podmiotów, przepływów na rachunku walutowym) b dzie to oznaczało ukształtowanie si
potrzeb po yczkowych netto na poziomie 39.224,5 mln zł wobec planowanych w ustawie
w wysoko ci 47.788,7 mln zł.
Planuje si , e deficyt bud etowy, ujemne saldo przychodów z prywatyzacji i ich
rozdysponowania oraz ujemne saldo prefinansowania w ł cznej kwocie 39.528,8 mln zł
(wobec planowanej 45.061,5 mln zł) zostan sfinansowane nast puj co:
a) finansowanie krajowe jest szacowane w wysoko ci 32.177,4 mln zł (w ustawie
36.032,9 mln zł),
18
b) finansowanie zagraniczne jest szacowane na poziomie 7.351,4 mln zł (w ustawie
9.028,6 mln zł).
Finansowanie krajowe
Szacowane saldo finansowania krajowego wyniesie 32.177,4 mln zł i b dzie mniejsze
od zało onego w ustawie bud etowej (36.032,9 mln zł). B dzie ono wynikiem przychodów
w wysoko ci 118.683,8 mln zł i rozchodów w wysoko ci 86.506,4 mln zł. Na kształtowanie
si tego salda zło si nast puj ce pozycje:
a) dodatnie saldo z tytułu sprzeda y i wykupu skarbowych papierów warto ciowych
w wysoko ci 32.080,0 mln zł,
b) ujemne saldo udzielonych po yczek w wysoko ci 261,4 mln zł jako wynik:
- przychodów z tytułu spłaty po yczek przez:
-
Narodowy Fundusz Zdrowia (80,2 mln zł),
-
publiczne zakłady opieki zdrowotnej (74,4 mln zł),
-
Polsk Agencj eglugi Powietrznej (65,0 mln zł),
-
Korporacj Ubezpiecze Kredytów Eksportowych S.A. (5,1 mln zł),
-
jednostki samorz du terytorialnego (4,2 mln zł),
- i rozchodów z tytułu udzielenia po yczek:
-
Polskiej Agencji eglugi Powietrznej (65,0 mln zł),
-
publicznym zakładom opieki zdrowotnej w ramach restrukturyzacji (425,2 mln zł),
c) dodatnie saldo pozostałych przychodów i rozchodów w wysoko ci 20,5 mln zł b d ce
efektem głównie rozlicze z tytułu rekompensat wypłacanych w latach 2000-2004,
d) dodatnie saldo rodków pozostaj cych na rachunkach bud etu pa stwa na koniec
2006 r. i 2007 r. w wysoko ci 338,2 mln zł. Na wysoko salda zło si rodki
przechodz ce z roku 2006 na rok 2007 w kwocie 7.904,4 mln zł, pomniejszone o rodki
przechodz ce z roku 2007 na rok 2008 w wysoko ci 7.566,2 mln zł.
Najwa niejsz pozycj w krajowym finansowaniu potrzeb po yczkowych s skarbowe
papiery warto ciowe. Na saldo przychodów i rozchodów z tego tytułu w kwocie
32.080,0 mln zł zło si :
a) ujemne saldo sprzeda y i wykupu bonów skarbowych w wysoko ci 4.697,7 mln zł jako
wynik:
- przychodów ze sprzeda y w wysoko ci 20.134,0 mln zł,
- rozchodów z tytułu wykupu w wysoko ci 24.831,7 mln zł,
19
b) dodatnie saldo sprzeda y i wykupu obligacji rynkowych w wysoko ci 37.922,6 mln zł,
b d ce wynikiem:
- przychodów w wysoko ci 87.853,3 mln zł ze sprzeda y obligacji, z czego:
stałoprocentowych na kwot 67.960,1 mln zł, zmiennoprocentowych w wysoko ci
18.795,2 mln zł oraz obligacji indeksowanych na kwot 1.098,0 mln zł,
- rozchodów z tytułu wykupu obligacji rynkowych w wysoko ci 49.930,7 mln zł, na które
zło si wykupy obligacji stałoprocentowych w wysoko ci 44.333,3 mln zł oraz
zmiennoprocentowych na kwot 5.597,3 mln zł,
c) ujemne saldo sprzeda y i wykupu, w tym przedterminowego, obligacji
oszcz dno ciowych w wysoko ci 1.047,7 mln zł b d ce wynikiem:
- przychodów ze sprzeda y obligacji w wysoko ci 2.542,7 mln zł,
- rozchodów z tytułu wykupu, w tym przedterminowego w kwocie 3.590,4 mln zł,
d) ujemne saldo obligacji nierynkowych w wysoko ci 97,2 mln zł z tytułu spłaty rat
kapitałowych obligacji na zwi kszenie funduszy własnych BG .
Finansowanie zagraniczne
Przewiduje si , e w 2007 r. saldo finansowania zagranicznego wyniesie 7.351,4 mln zł
i b dzie ni sze od przyj tego w ustawie bud etowej (9.028,6 mln zł). B dzie ono wynikiem
przychodów w wysoko ci 30.081,4 mln zł i rozchodów w wysoko ci 22.730,0 mln zł.
Na kształtowanie si tego salda zło si nast puj ce pozycje:
a) dodatnie saldo z tytułu emisji obligacji skarbowych jako wynik przychodów w wysoko ci
12.124,4 mln zł i braku rozchodów,
b) ujemne saldo kredytów otrzymanych w wysoko ci 4.024,1 mln zł w wyniku przychodów
na poziomie 3.061,1 mln zł oraz rozchodów w wysoko ci 7.085,2 mln zł.
ródłem przychodów s
rodki z kredytów zaci gni tych w nast puj cych
mi dzynarodowych instytucjach finansowych:
- Europejski Bank Inwestycyjny (2.995,4 mln zł) - na projekty usuwania skutków kl sk
ywiołowych oraz zwi zane z infrastruktur drogow , nauk i promocj technologi ,
- Bank Awiatowy (54,2 mln zł) - na projekty wsparcia obszarów wiejskich, ochrony
przeciwpowodziowej Odry oraz zwi zane z infrastruktur drogow ,
- Bank Rozwoju Rady Europy (11,5 mln zł) - na projekt ochrony przeciwpowodziowej
Odry.
Rozchody dotycz spłat kredytów otrzymanych od:
- wierzycieli z Klubu Paryskiego (6.375,3 mln zł),
- Europejskiego Banku Inwestycyjnego (223,5 mln zł),
20
- Banku Awiatowego (348,4 mln zł),
- Banku Rozwoju Rady Europy (94,8 mln zł),
- Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (15,6 mln zł),
- pozostałych wierzycieli (27,6 mln zł).
c) ujemne saldo w wysoko ci 139,8 mln zł z tytułu wpłat na Ekofundusz,
d) ujemne saldo z tytułu udzielenia i spłaty kredytów na finansowanie z Polski importu
towarów i usług w wysoko ci 404,6 mln zł jako wynik spłat kredytów przez kraje
(67,2 mln zł) oraz udzielenia nowych (471,9 mln zł),
e) ujemne saldo z tytułu wpłat udziałów w mi dzynarodowych organizacjach finansowych
(Europejski Bank Inwestycyjny, Bank Awiatowy, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju,
Mi dzynarodowe Stowarzyszenie Rozwoju) w wysoko ci 595,3 mln zł,
f) dodatnie saldo z tytułu pozostałych przychodów i rozchodów w wysoko ci 390,8 mln zł
w wyniku przychodów na poziomie 14.828,7 mln zł oraz rozchodów w wysoko ci
14.437,8 mln zł.
ródłem tych przychodów s rodki z tytułu:
- płatno ci dokonywanych z rachunku walutowego (14.735,6 mln zł),
- wpływów od podmiotów gospodarczych na spłat udost pnionych im kredytów
zagranicznych (58,6 mln zł),
- innych rozlicze (34,4 mln zł) uzyskanych przede wszystkim ze sprzeda y
ameryka skich obligacji zerokuponowych b d cych zabezpieczeniem wykupionych
obligacji Brady’ego.
Rozchody dotycz :
- wpływów na rachunek walutowy (13.621,9 mln zł),
- przedterminowej spłaty zobowi za zagranicznych (815,9 mln zł). B d one
wynikiem przedterminowej spłaty kredytu FMF w kwocie 643,4 mln zł oraz wykupu
obligacji Brady’ego o warto ci nominalnej 63,4 mln USD na kwot 172,6 mln zł.
21
Rozdział III
Podstawowe wielko ci bud etu pa stwa w 2008 r.
W projekcie ustawy bud etowej na 2008 rok zaplanowano:
- dochody bud etu pa stwa na kwot 281.803.096 tys. zł,
- wydatki bud etu pa stwa na kwot nie wi ksz ni 310.433.096 tys. zł,
- deficyt bud etu pa stwa na kwot nie wi ksz ni 28.630.000 tys. zł.
Na wielko prognozy dochodów bud etu pa stwa w 2008 r. istotny wpływ miały głównie
rozwój sytuacji gospodarczej oraz planowane zmiany systemowe.
Rozwój sytuacji gospodarczej determinowany jest przede wszystkim szacunkiem
nast puj cych czynników makroekonomicznych: wzrostem zatrudnienia w gospodarce -
2,0%, realn dynamik wzrostu PKB - 5,5%, wska nikiem wzrostu cen towarów i usług
konsumpcyjnych - 2,3%, realn dynamik wynagrodze w gospodarce narodowej - 3,6%,
wzrostem spo ycia ogółem o 5,1%. Wska niki te maj pozytywny wpływ na wysoko
dochodów bud etu pa stwa w 2008 r.
W zakresie planowanych zmian systemowych najwa niejszymi s : dalsze obni enie
składki rentowej, waloryzacj kwot progów podatkowych, kosztów uzyskania przychodu
i tzw. kwoty wolnej w podatku dochodowym od osób fizycznych, podwy szenie kwoty ulgi
podatkowej dla podatników posiadaj cych dzieci, podwy szenie stawki podatku akcyzowego
na wyroby tytoniowe wynikaj ce z konieczno ci spełnienia wymogów unijnych.
Ponadto w 2008 r. w stosunku do 2007 r. zostanie ponownie zwi kszony udział gmin1
we wpływach z podatku PIT. Ł czny udział jednostek samorz du terytorialnego we
wpływach z PIT wzro nie w 2008 r. z 48,07% do 48,34%. W przypadku podatku CIT
planowane jest zmniejszenie o 1,9 punktu procentowego udziału wielko ci dochodów
województw we wpływach z tego podatku, które wynika z konieczno ci doprowadzenia do
zgodno ci z Konstytucj RP przepisów zakwestionowanych przez Trybunał Konstytucyjny
w wyroku z dnia 25 lipca 2006 r., sygn. akt. K 30/04 (Dz.U. Nr 141, poz. 1011), zawartych
1 Zgodnie z ustaw o dochodach jednostek samorz du terytorialnego udział gmin we wpływach z PIT
uzale niony jest m.in. od liczby pensjonariuszy Domów Pomocy Społecznej.
23
Dokumenty związane z tym projektem:
-
druk-nr-16
› Pobierz plik

-
16-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
16-Strategia-zarzadzania-dlugiem
› Pobierz plik

-
trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei