eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 16
  • Data wpłynięcia: 2007-11-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2008
  • data uchwalenia: 2008-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117

16-uzasadnienie

W kolejnych miesi cach 2007 r. i w 2008 r. dynamika cen b dzie kształtowa si
z jednej strony pod wpływem wysokiej dynamiki popytu krajowego i poprawy sytuacji na
rynku pracy, skutkuj cej wzrostem kosztów pracy, a z drugiej strony pod wpływem
spodziewanej aprecjacji złotego, procesów globalizacyjnych wpływaj cych na obni anie cen
towarów podlegaj cych silnej konkurencji mi dzynarodowej oraz zacie nienia polityki
pieni nej
Przy zało eniu braku silnych negatywnych szoków poda owych na rynku artykułów
rolnych oraz na rynkach surowcowych rednioroczny wzrost cen towarów i usług
konsumpcyjnych w 2007 r. prognozowany jest na 2,2% (wobec 1,0% odnotowanego
w 2006 r.), a w 2008 r. na 2,3%. Dynamika cen produkcji sprzedanej przemysłu
prognozowana jest na 2,6% w 2007 r. i 2,9% w 2008 r., a cen nakładów inwestycyjnych na
3,0% w obu latach.
Parametry nominalne: stopy procentowe i kurs walutowy
Stopy procentowe
Prognoza stóp procentowych przewiduje, e w latach 2007-2008 Narodowy Bank Polski
b dzie nadal prowadził polityk pieni n w ramach strategi bezpo redniego celu
inflacyjnego. Podstawowym zadaniem polityki monetarnej w tym okresie b dzie
stabilizowanie inflacji na niskim poziomie, poprzez realizacj ci głego celu inflacyjnego
w wysoko ci 2,5% w uj ciu rok do roku, z dopuszczalnym przedziałem waha +/-1 punkt
procentowy. Kluczow rol w sygnalizowaniu kierunku polityki pieni nej b dzie jak
dotychczas odgrywała stopa referencyjna, okre laj ca minimalne oprocentowanie
podstawowych operacji otwartego rynku.
Przyj to, e w latach 2007-2008 decyzje Rady Polityki Pieni nej w zakresie wysoko ci
podstawowych stóp procentowych NBP b d podejmowane w warunkach utrzymuj cego si
ryzyka wzrostu presji inflacyjnej ze wzgl du na wysokie tempo wzrostu popytu krajowego
oraz pogarszaj c si relacj pomi dzy wzrostem wydajno ci pracy i wynagrodze
w gospodarce. Bior c pod uwag powy sze czynniki przyj to, e w 2007 r. stopa
referencyjna ukształtuje si rednio na poziomie 4,4%, a w 2008 r. wzro nie do 5,2%.
Kurs walutowy
W okresie stycze -sierpie 2007 r. odnotowano aprecjacj złotego, odpowiednio o 1,8%
do euro i 8,9% do dolara. W kolejnych miesi cach br. kurs złotego b dzie pozostawał pod
wpływem wydarze krajowych oraz sytuacji na mi dzynarodowych rynkach finansowych.
W dalszym horyzoncie prognozy oczekuje si natomiast stopniowej aprecjacji złotego
w relacji do euro. Wsparcie dla złotego b d stanowiły przede wszystkim silne fundamenty
makroekonomiczne polskiej gospodarki, wzrost atrakcyjno ci aktywów denominowanych

13
w złotych w rezultacie zacie niania przez RPP polityki pieni nej oraz napływ kapitału do
Polski (w szczególno ci wzrost zagranicznych inwestycji bezpo rednich). Jednocze nie
w całym horyzoncie prognozy zało ono stabilizacj kursu dolara ameryka skiego w relacji do
euro na poziomie zbli onym do aktualnie notowanego.
Uwzgl dniaj c powy sze czynniki wpływaj ce na popyt i poda walut zagranicznych
oraz prognoz kształtowania si kursu dolara ameryka skiego do euro w latach 2007-2008
szacuje si , e w 2007 r. rednioroczny kurs złotego ukształtuje si na poziomie
3,83 PLN/EUR oraz 2,85 PLN/USD. Natomiast w 2008 r. rednio w roku kurs złotego
wyniesie 3,74 PLN/EUR i 2,77 PLN/USD.
Prognoza makroekonomiczna na lata 2009-2010
Oczekuje si , e w kolejnych latach tempo wzrostu PKB b dzie nieco ni sze od
potencjalnego i luka produktowa b dzie si domyka . Powinno to przyczyni si do
wyhamowania tempa narastania nierównowagi zewn trznej i zmniejszy napi cia inflacyjne
w nominalnej sferze gospodarki krajowej. Szacuje si , e w latach 2009-2010 realne tempo
wzrostu PKB wyniesie odpowiednio 5,2% i 5,0% przy wzro cie popytu krajowego
odpowiednio o 6,0% i 5,1%. Wzrost popytu krajowego w latach 2009-2010 b dzie zwi zany
z oczekiwanymi 5,4% i 4,7% dynamikami realnymi spo ycia gospodarstw domowych oraz
11,5 i 9,5% realnymi wzrostami inwestycji. Szacuje si , e wkład we wzrost PKB ze strony
eksportu netto wyniesie minus 1,2 pkt. proc. w 2009 r. i minus 0,5 pkt. proc. w 2010 r.
W latach 2009-2010 nast pi wyhamowanie tempa narastania nierównowagi
zewn trznej, jednak deficyt obrotów bie cych b dzie si utrzymywał na wysokim poziomie
ok. 6% PKB.
Pozostawanie polskiej gospodarki na cie ce szybkiego wzrostu gospodarczego
pozwala na kontynuacj , zapocz tkowanych w 2005 r., wzrostowych tendencji
w zatrudnieniu. Prozatrudnieniowemu wzrostowi gospodarczemu sprzyja te b dzie
realizacja programów gospodarczych. Transfer płatno ci z UE do Polski skierowany b dzie
w du ej mierze na popraw mobilno ci siły roboczej i elastyczno ci rynku pracy, co powinno
zmniejszy niedopasowania strukturalne popytu i poda y pracy i tym samym b dzie miało
pozytywny wpływ na rynek pracy. Prognozuje si , e w latach 2009-10 odnotowywa si
b dzie znacz cy wzrost popytu na prac , co pozwoli na dalsze zmniejszanie bezrobocia. Na
koniec 2010 r. stopa bezrobocia kształtowa si b dzie na poziomie 7,5% a wska nik
zatrudnienia wzro nie do około 54,9%. Szacuje si , e tempo wzrostu realnego
wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2009 r. wyniesie 4,1%, a w 2010 r. wzro nie do
4,3%.

14
W latach 2009-2010 celem polityki pieni nej NBP b dzie osi gni cie stabilno ci cen
pozwalaj cej na wypełnienie przez Polsk inflacyjnego kryterium konwergencji. Realizacji
tego celu podporz dkowana b dzie polityka stóp procentowych banku centralnego, w tym
krótkoterminowej stopy operacji otwartego rynku. Wysoko stóp procentowych b dzie
w tym okresie determinowana zarówno przez czynniki o charakterze popytowym, jak
i poda owym. Jednocze nie inflacja powinna kształtowa si na poziomie zbli onym do celu
inflacyjnego (2,5%). Prognoza kursu złotego na lata 2009-2010 zakłada, e b dzie on w tym
okresie podlegał stopniowej aprecjacji wynikaj cej przede wszystkim z silnych fundamentów
makroekonomicznych gospodarki polskiej.
Uwarunkowania prognozy makroekonomicznej
Przedstawion powy ej prognoz podstawowych kategori makroekonomicznych nale y
traktowa jako najbardziej prawdopodobny scenariusz bazowy. W przypadku ka dej
zmiennej makroekonomicznej mo na wskaza zagro enia, które mog spowodowa inne jej
wykonanie.

W ród głównych zagro e dla szacunków wzrostu gospodarczego nale y wymieni
sytuacj gospodarcz u głównych partnerów handlowych Polski w zwi zku
z wydarzeniami na wiatowych rynkach finansowych. Obserwowany w ostatnim okresie
wzrost ryzyka na wiatowych parkietach i pogorszenie ocen rozwoju przyszłej sytuacji
gospodarczej przez konsumentów mog skutkowa obni eniem si popytu wiatowego.
Sytuacja na giełdach wiatowych znajduje równie odzwierciedlenie w notowaniach
warszawskiej Giełdy Papierów Warto ciowych. W przypadku silnej korekty,
uwzgl dniaj c znaczny wzrost oszcz dno ci w funduszach inwestycyjnych
w oszcz dno ciach ogółem Polaków, mo na spodziewa si obni enia wydatków
konsumpcyjnych. Dodatkowym zagro eniem dla popytu konsumpcyjnego s równie
napi cia inflacyjne w gospodarce i zwi zana z tym reakcja polityki pieni nej,
a obserwowane ostatnio zawirowania na scenie politycznej mog obni y zaufanie
inwestorów zagranicznych do fundamentów gospodarczych.

Ewentualne nasilenie zawirowa na rynkach finansowych mo e przeło y si na dalszy
wzrost awersji do ryzyka i zmniejszenia zaanga owania inwestorów zagranicznych
w polskim rynku, a tym samym znacz cy odpływ inwestycji portfelowych, zmniejszaj c
tym samym nadwy k rachunku finansowego z niekorzystnymi konsekwencjami dla
finansowania deficytu obrotów bie cych.

Czynnik ryzyka mo e tak e stanowi nasilenie barier poda owych dla gospodarki
w zakresie rynku pracy (m.in. w rezultacie migracji zarobkowej, dezaktywizacji ludno ci
w wieku produkcyjnym na skutek zmian w przepisach przewiduj cych wygasanie

15
mo liwo ci przechodzenia na wcze niejsze emerytury i renty lub wprowadzenie zbyt
szerokiego zakresu uprawnionych do korzystania z emerytury pomostowej).

Czynnikiem ryzyka dla prognozy inflacyjnej oraz dla prognozy stopy procentowej mo e
by szybsze od zakładanego narastanie ogranicze poda owych w gospodarce
prowadz ce do wzrostu presji inflacyjnej i silniejszego zacie nienia polityki pieni nej.
Kolejnym ródłem niepewno ci zwi zanym z realizacj prognozy inflacyjnej pozostaje
mo liwo wyst pienia negatywnych szoków poda owych na rynkach surowcowych i na
rynkach produktów rolnych.

Dla prognozy kursu walutowego czynnikami ryzyka mog by znaczne zmiany nastrojów
inwestycyjnych w regionie (prowadz ce do wzrostu zmienno ci kursu złotego) oraz inne
ni zakładane ukształtowanie si kursu dolara ameryka skiego na globalnym rynku
walutowym.


16
Rozdział II
Przewidywane wykonanie bud etu pa stwa w 2007 r.

W ustawie bud etowej na rok 2007 z dnia 25 stycznia 2007 r. ustalono:
1) dochody bud etu pa stwa w kwocie 228.952.516 tys. zł, z tego:
a) podatkowe i niepodatkowe dochody bud etu pa stwa na kwot 214.266.048 tys. zł;
b) rodki z Uni Europejskiej i z innych ródeł niepodlegaj cych zwrotowi na kwot
14.686.468 tys. zł.
2) wydatki bud etu pa stwa na kwot nie wi ksz ni 258.952.516 tys. zł,
3) deficyt bud etu pa stwa na kwot nie wi ksz ni 30.000.000 tys. zł.
Warunki realizacji dochodów bud etu pa stwa w 2007 r. s w głównej mierze
determinowane przez czynniki o charakterze makroekonomicznym oraz zmiany systemowe
dotycz ce poszczególnych kategori dochodów bud etowych.
W 2007 r. przewiduje si wy sze wykonanie wszystkich kategori dochodów
podatkowych, w tym:
- podatku od towarów i usług o 5.711.000 tys. zł,
- podatku dochodowego od osób fizycznych o 3.395.000 tys. zł,
- podatku akcyzowego o 2.820.000 tys. zł,
- podatku dochodowego od osób prawnych o 1.434.000 tys. zł,
- podatku od gier o 51.810 tys. zł.
Natomiast na ni szym ni prognozowano poziomie zrealizowane zostan głównie
wpływy z tytułu:
-
rodków z UE i z innych ródeł niepodlegaj cych zwrotowi o 5.384.468 tys. zł,
- dywidend i wpłat z zysku o 840.000 tys. zł,
- dochodów jednostek bud etowych o 526.679 tys. zł,
- dochodów zagranicznych o 35.380 tys. zł.
Wy szy popyt krajowy jest powodem lepszego ni planowano wykonania dochodów
z podatków po rednich – VAT i akcyzy, natomiast dobra sytuacja na rynku pracy oraz wzrost
aktywno ci gospodarczej przyczyni si do wy szego ni planowano wykonania dochodów

17
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 50 ... 76

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: