eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 16
  • Data wpłynięcia: 2007-11-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2008
  • data uchwalenia: 2008-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117

16-uzasadnienie

w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorz du terytorialnego
(Dz.U. Nr 203, poz. 1966, z pó n. zm.), poprzez odej cie od finansowania ustawowych ulg
w przewozach autobusowych z dochodów własnych województwa i w konsekwencji
zmniejszenie wska nika udziałów województw we wpływach z podatku dochodowego od
osób prawnych, a tym samym wzrost dochodów bud etu pa stwa z tego tytułu.
rodki z UE i z innych ródeł niepodlegaj cych zwrotowi2 stanowi przede wszystkim
dochody wynikaj ce ze zwrotu z Uni Europejskiej wydatków poniesionych na realizacj
projektów finansowanych z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójno ci. W 2008 r.
planowany jest ponad dwukrotny wzrost tych dochodów w porównaniu z rokiem 2007. Jest to
głównie wpływ realizacji w 2008 r. Nowej Perspektywy Finansowej 2007-2013.
Struktur dochodów bud etu pa stwa według ródeł przedstawia poni szy wykres:
rodki z UE
12,5%
Dochody
niepodatkowe
6,5%
CIT
Dochody
11,9%
podatkowe
81,0%
Podatki
po rednie
PIT
72,3%
15,8%


2 Zgodnie z art. 200 ust. 4 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z
pó n. zm.), rodki pochodz ce z bud etu Uni Europejskiej oraz niepodlegaj ce zwrotowi rodki z pomocy
udzielonej przez pa stwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) z wył czeniem
rodków przeznaczonych na realizacj programów przedakcesyjnych, stanowi dochody bud etu pa stwa po
ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów bud etu pa stwa.

24
Poziom wydatków bud etu pa stwa w 2008 r. został ustalony w oparciu o nast puj ce
zało enia:
1. Wydatki na obron narodow oszacowano zgodnie z zapisami ustaw:
- z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu
Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.Nr 76, poz. 804 z pó n. zm.) – co
najmniej 1,95% PKB z roku poprzedzaj cego rok bud etowy oraz
- z dnia 22 czerwca 2001 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Wyposa anie Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe” i zapewnieniu
warunków jego realizacji (Dz. U. Nr 89, poz. 972 z pó n. zm.) – do 0,05% PKB.
2. W zakresie wiadcze emerytalno-rentowych od 2008 r. nast pi powrót do mechanizmu
corocznej waloryzacji o konstrukcji – wska nik inflacji powi kszony o 20% realnego
wzrostu wynagrodze w gospodarce narodowej, przy czym wska nik waloryzacji
w 2008 r. b dzie skumulowany obejmuj c lata 2006 i 2007 – zgodnie z ustaw z dnia
7 wrze nia o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpiecze
Społecznych.
3. W 2008 r. nast pi zako czenie procesu wyrównywania tzw. starego portfela,
tj. podwy szania kwoty bazowej do 100% przeci tnego wynagrodzenia tych wiadcze
emerytalno-rentowych, które zostały obliczone od kwoty bazowej ni szej ni 100%.
4. Wydatki na infrastruktur transportu l dowego, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 16 grudnia
2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu l dowego (Dz. U. Nr 267, poz. 2251,
z pó n. zm.) ustalone zostały w wysoko ci nie ni szej ni 18% planowanych na 2008 rok
wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych. Ponadto, zostały zaplanowane
rodki na Program Budowy Dróg Krajowych w latach 2007-2012.
5. Wysoko składki do bud etu Uni Europejskiej ustalana w trakcie procedury bud etowej
UE, w której bior udział Komisja Europejska (jako autor projektu bud etu UE), Rada UE
oraz Parlament Europejski. Wielko składki członkowskiej danego Pa stwa
Członkowskiego jest okre lona głównie przez relacj dochodu narodowego brutto tego
pa stwa do sumy dochodów narodowych brutto wszystkich pa stw Uni Europejskiej.
Nale y jednak podkre li , i głównym celem przyszłego bud etu b dzie zapewnienie
rodków na finansowanie projektów wykorzystuj cych fundusze z UE. W 2008 r.
finansowane i współfinansowane b d programy realizowane w ramach funduszy
strukturalnych i Funduszu Spójno ci, a tak e Nowa Perspektywa Finansowa 2007-2013.


25
Struktura wydatków według podstawowych grup ekonomicznych przedstawia si
nast puj co:

wiadczenia na
rzecz osób

Dotacje i subwencje
fizycznych
42,6%
7,2%
Wydatki bie
ce

jednostek
bud etowych

16,9%


Wydatki maj tkowe
Finansowanie
5,9%

projektów z
udziałem rodków
Obsługa długu

rodki własne Unii
Unii Europejskiej
publicznego
Europejskiej
14,6%
9,0%
3,9%


Na sfinansowanie planowanego w 2008 r. deficytu bud etowego (28.630.000 tys. zł),
ujemnego salda przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania (16.783.934 tys. zł) oraz
ujemnego salda prefinansowania (106.056 tys. zł) w ł cznej kwocie 45.519.990 tys. zł zło
si :
a) dodatnie saldo finansowania krajowego w kwocie 38.546.364 tys. zł,
b) dodatnie saldo finansowania zagranicznego w kwocie 6.973.626 tys. zł.


26
Rozdział IV
Dochody bud etu pa stwa

1. Warunki realizacji dochodów bud etu pa stwa w 2007 r.
Warunki realizacji dochodów bud etu pa stwa w 2007 r. s w głównej mierze
determinowane przez czynniki o charakterze makroekonomicznym oraz zmiany systemowe
dotycz ce poszczególnych kategori dochodów bud etowych.
Sytuacja makroekonomiczna w 2007 r. jest znacz co lepsza ni pierwotnie zakładano.
Przewiduje si , e realne tempo wzrostu PKB wyniesie 6,5% wobec 4,6% przewidywanego
w ustawie bud etowej na 2007 r. Widoczna jest, istotna z punktu widzenia społecznego
poprawa na rynku pracy, która ma swoje odzwierciedlenie w wysokich dochodach
podatkowych bud etu.
W 2007 r. utrzymuje si wysoka dynamika płac w gospodarce narodowej. Przewiduje
si , e wy sze ni planowano w ustawie bud etowej na 2007 r. b dzie zarówno rednie
wynagrodzenie w gospodarce narodowej w 2007 r. o ok. 2,6%, jak te zatrudnienie
w gospodarce narodowej - o blisko 1%.
Korzystniejsza ni pierwotnie planowano sytuacja gospodarcza kraju znajduje swoje
odzwierciedlenie w przewidywanym na 2007 r. poziomie dochodów bud etowych. W 2007 r.
przewiduje si wy sze wykonanie wszystkich kategori dochodów podatkowych. Wy szy
popyt krajowy jest powodem lepszego ni planowano wykonania dochodów z podatków
po rednich – VAT i akcyzy, natomiast dobra sytuacja na rynku pracy oraz wzrost aktywno ci
gospodarczej przyczyni si do wy szego ni planowano wykonania dochodów z podatków
dochodowych – PIT i CIT. Wy sze ni planowano dochody z podatków dochodowych
oznaczaj równie wy sze dochody jednostek samorz du terytorialnego z tytułu udziałów
w tych podatkach oraz lepsz sytuacj po stronie dochodowej w NFZ oraz FUS.
Bie ca realizacja dochodów bud etu pa stwa oraz przewidywany rozwój sytuacji
makroekonomicznej wskazuj , e dochody bud etu pa stwa b d w 2007 r. wy sze
o ok. 6,8 mld zł od pierwotnie prognozowanych.



27
2. Dochody bud etu pa stwa w 2008 r.
Prognoza dochodów bud etu pa stwa w 2008 r. opiera si na scenariuszu rozwoju
sytuacji gospodarczej oraz uwzgl dnia planowane zmiany systemowe. Na wysoko
dochodów bud etu pa stwa w 2008 r. b d miały wpływ głównie nast puj ce czynniki
makroekonomiczne (prognozy):
- wzrost zatrudnienia w gospodarce o 2,0%,
- realna dynamika wzrostu PKB - 105,5%,
-
rednioroczny wska nik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych - 2,3%,
- realna dynamika wynagrodze w gospodarce narodowej - 103,6%,
- wzrost spo ycia ogółem o 5,1%.
W ród planowanych zmian systemowych, jako najwa niejsze nale y wymieni :
- dalsze obni enie składki rentowej,
- waloryzacj kwot progów podatkowych, kosztów uzyskania przychodu i tzw. kwoty wolnej
w podatku dochodowym od osób fizycznych,
- podwy szenie kwoty ulgi podatkowej dla podatników posiadaj cych dzieci,
- podwy szenie stawki podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe wynikaj ce
z konieczno ci spełnienia wymogów unijnych.
W 2008 r. w stosunku do 2007 r. zostanie ponownie zwi kszony udział gmin1
we wpływach z podatku PIT. Ł czny udział jednostek samorz du terytorialnego we
wpływach z PIT wzro nie w 2008 r. z 48,07% do 48,34%. W przypadku podatku CIT
planowane jest zmniejszenie o 1,9 punktu procentowego udziału wielko ci dochodów
województw we wpływach z tego podatku.
W 2008 r. dochody bud etu pa stwa przewiduje si w wysoko ci 281.803.096 tys. zł,
tj. o 19,5% wi cej ni w 2007 r.
1 Zgodnie z ustaw o dochodach jednostek samorz du terytorialnego udział gmin we wpływach z PIT
uzale niony jest m.in. od liczby pensjonariuszy Domów Pomocy Społecznej.

28
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20 ... 60 ... 76

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: