eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 16
  • Data wpłynięcia: 2007-11-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2008
  • data uchwalenia: 2008-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117

16-uzasadnienie

obrocie gospodarczym - dotycz ce: telekomunikacji, teleinformatyki, bankowo ci
elektronicznej, własno ci intelektualnej i przemysłowej, nadu y w wykorzystaniu rodków
unijnych, „praniu brudnych pieni dzy”.
Na wydatki maj tkowe w bud ecie na 2008 r. zaplanowano ł cznie 871.740 tys. zł,
z tego z przeznaczeniem na zakupy sprz tu ł czno ci, uzbrojenia, sprz tu transportowego,
sprz tu techniki specjalnej oraz sprz tu informatycznego – 529.672 tys. zł oraz na realizacj
zada w zakresie budowy, rozbudowy, modernizacji oraz remontów siedzib komend
i komisariatów, na które przeznaczono 342.068 tys. zł.
Na zadania realizowane przez Stra Graniczn w 2008 r. zaplanowano rodki
w wysoko ci 1.550.650 tys. zł, tj. o 309.744 tys. zł wi cej ni w 2007 r.
Polska ochraniaj c zewn trzn granic Uni Europejskiej musi zapewni wysoki poziom
skuteczno ci
przeciwdziałania
niepo danym
wjazdom
osób
i
bezprawnemu
przemieszczaniu towarów przez granic pa stwow , przy jednoczesnym utrzymaniu
dobros siedzkich kontaktów z pa stwami pozostaj cymi poza Uni Europejsk .
Istotnym elementem efektywnego działania Stra y Granicznej b dzie zatem aktywna
współpraca mi dzynarodowa w ramach struktur unijnych, przy dwustronnej współpracy
z wszystkimi słu bami granicznymi pa stw s siaduj cych.
Nowym zadaniem Stra y Granicznej b dzie ochrona na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej szlaków komunikacyjnych o szczególnym znaczeniu mi dzynarodowym w zwi zku
ze zniesieniem kontroli na granicach RP, stanowi cych zewn trzne granice Uni
Europejskiej.
W zwi zku z członkostwem Polski w Uni Europejskiej wyst puje dalsze nasilenie prób
przekraczania granicy przez nielegalnych migrantów na podstawie fałszywych dokumentów,
przemytu samochodów i innych towarów, napływu grup przest pczych itp. W celu
wywi zania si z rozszerzonych zada niezb dne b dzie dostosowanie w zakresie zasad
i procedur funkcjonowania Stra y Granicznej, jak te systemu ochrony granicy pa stwowej,
struktury organizacyjnej, zakresu kompetencji, logistyki oraz polityki kadrowej do standardów
obowi zuj cych w Uni Europejskiej.
Ze rodków Uni Europejskiej finansowane b d zadania Stra y Granicznej wynikaj ce
z Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Zadania te dotycz zapewnienia infrastruktury
technicznej i wyposa enia gwarantuj cego wła ciw realizacj zada zwi zanych zarówno
z wła ciw kontrol ruchu granicznego, jak i ochron granicy oraz kontrol legalno ci pobytu
cudzoziemców na terenie kraju.

185
Wydatki maj tkowe Stra y Granicznej finansowane z bud etu pa stwa w 2008 r.
wynios 301.032 tys. zł i b d przeznaczone przede wszystkim na zakupy sprz tu ł czno ci
i sprz tu techniki specjalnej.
Wydatki na zadania realizowane przez Pa stwow Stra Po arn w 2008 r. wynios
2.060.604 tys. zł, tj. b d o 279.414 tys. zł wy sze ni w 2007 r.
Pa stwowa Stra Po arna realizuje zadania dotycz ce wykrywania i oceny zagro e
w zakresie ochrony przeciwpo arowej, w szczególno ci poprzez prowadzenie czynno ci
kontrolno-rozpoznawczych oraz kontrol działa zapobiegaj cych powa nym awariom
przemysłowym.
Na Pa stwowej Stra y Po arnej spoczywa ustawowy obowi zek ochrony ycia, zdrowia
obywateli i stanu rodowiska wobec kl sk ywiołowych oraz zagro e po arowych, awari
i katastrof chemicznych, zwi zanych z nieodpowiednim magazynowaniem i transportem
materiałów niebezpiecznych.
W tym celu niezb dne b dzie dostosowywanie sprz tu do aktualnych zada ochrony
przeciwpo arowej, a w szczególno ci wyposa enie PSP w samochody ratownictwa
drogowego i ratownictwa ekologicznego.
W szerszym stopniu monitorowany b dzie obszar nadgraniczny i tworzony system
ł czno ci pomi dzy polskimi słu bami i słu bami pa stw s siednich, w celu szybkiego
alarmowania o przekroczeniu dopuszczalnych norm, alarmowania sił ratowniczych
i podejmowania innych niezb dnych działa .
Pa stwowa Stra Po arna, słu ba przewidziana do niesienia pomocy ratowniczej
w sytuacjach zagro e na terenie Polski, aktywnie wł cza si równie w niesienie pomocy
ratowniczej na forum mi dzynarodowym.
Przedstawiciele Pa stwowej Stra y Po arnej aktywnie uczestnicz tak e w pracach
Mi dzynarodowej Grupy Doradczej do spraw Poszukiwania i Ratownictwa – INSARAG.
W ramach Krajowego Systemu Ratowniczo-Ga niczego kontynuowane b dzie
wyposa anie baz w specjalistyczne pojazdy i sprz t ratowniczy. Do Krajowego Systemu
Ratowniczo-Ga niczego wł czone s równie jednostki Ochotniczych Stra y Po arnych,
które otrzymuj dotacje z bud etu pa stwa na cz ciowe pokrycie kosztów utrzymania tych
jednostek w gotowo ci bojowej. W 2008 r. dotacja dla OSP wł czonych do tego systemu
wynosi 29.667 tys. zł.


186
Dotacj z bud etu otrzymuje równie Zwi zek Ochotniczych Stra y Po arnych na
finansowanie zada zleconych zwi zanych z ochron przeciwpo arow oraz jednostki
realizuj ce zadania z zakresu ratownictwa górskiego i wodnego. Dotacje te w ustawie
bud etowej na 2008 r. zostały zaplanowane w wysoko ci 43.333 tys. zł.
Na wydatki maj tkowe obejmuj ce m.in. zakup sprz tu ratowniczego, rodków
transportu, sprz tu ł czno ci i informatycznego dla Pa stwowej Stra y Po arnej
zaplanowano rodki w wysoko ci 119.628 tys. zł.
3. Wymiar sprawiedliwo ci
Wydatki zwi zane z wymiarem sprawiedliwo ci obejmuj nakłady na funkcjonowanie
s downictwa powszechnego, jednostek powszechnych prokuratury, instytutów naukowych
resortu sprawiedliwo ci, wi ziennictwa, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich,
Krajowego Centrum Szkolenia Kadr S dów Powszechnych i Prokuratury, centrali
Ministerstwa Sprawiedliwo ci a tak e wydatki s dów wojskowych, wojskowych jednostek
organizacyjnych prokuratury oraz izb morskich.
W 2008 roku wynios one 9.582.603 tys. zł i b d wy sze w stosunku do roku 2007
o 1.058.920 tys. zł, tj. o 12,4%.
Na zadania realizowane przez s downictwo powszechne, sklasyfikowane w dziale
wymiar sprawiedliwo ci zaplanowano
rodki w wysoko ci 5.306.936 tys. zł, tj.
o 481.854 tys. zł wi cej ni w 2007 roku, z tego na wydatki bie ce 4.832.410 tys. zł a na
wydatki maj tkowe 474.526 tys. zł.
Zakładany poziom wydatków jest pochodn szerokiego katalogu dodatkowych zada ,
jakie przed s downictwem powszechnym stawiaj nowe regulacje wynikaj ce z przyj tej
przez Rz d reformy wymiaru sprawiedliwo ci, która jest odpowiedzi na społeczne
oczekiwania zwi zane z popraw bezpiecze stwa obywateli, walk z przest pczo ci
i korupcj oraz konieczno ci poprawy sprawno ci przebiegu post powa s dowych
zarówno cywilnych jak i karnych.
W celu zabezpieczenia zada zwi zanych z realizacj reformy wymiaru sprawiedliwo ci,
konieczno ci usprawnienia i przyspieszenia post powa oraz likwidacj zaległo ci
zaplanowano od 1 kwietnia 2008 roku wzrost zatrudnienia o 2.650 etatów ( redniorocznie
1988 etatów). Wzrost dotyczy pracowników wspieraj cych prac s dziów: 1500 urz dników,
800 asystentów s dziów, 200 referendarzy oraz 150 kuratorów s dowych.
Projektowany wzrost liczby etatów asystenckich słu y ma pełnemu i bardziej
efektywnemu wykorzystaniu kwalifikacji s dziów. Pozwoli na zbli enie si do poziomu

187
1 asystent na 4 s dziów (asesorów) w s dach okr gowych oraz 1 asystent na 2,5 s dziego
w s dach apelacyjnych. Zmiana modelu pracy s dziego poprzez ograniczenie jego roli
jedynie do czynno ci orzeczniczych i zapewnienie mu wła ciwej obsługi poprzez
przydzielenie asystenta doprowadzi ma do sytuacji, w której s dziowie b d mogli
po wi ca cały swój czas na efektywne rozpoznawanie spraw.
Wzrost liczby etatów referendarskich umo liwi zast powanie, w przypadku niektórych
kategori spraw, s dziów referendarzami i w efekcie przesuwanie zwolnionych w ten sposób
etatów s dziowskich zgodnie z potrzebami s dów. Uzyskanie w 2008 roku dodatkowych 200
etatów referendarskich powinno zabezpieczy m.in. potrzeby pionu wieczysto-ksi gowego,
którego sprawne funkcjonowanie ma zasadnicze znaczenie dla obrotu nieruchomo ciami.
Zabezpieczeniu wła ciwego poziomu obsługi kadry orzeczniczej słu y równie wzrost
zatrudnienia w grupie urz dników s dowych. Ponadto planowany wzrost liczby urz dników
s dowych zwi zany jest z uruchomieniem aplikacji referendarskiej, utworzeniem nowych
punktów Krajowego Rejestru Karnego oraz utworzeniem jednolitej struktury oddziałów
informatycznych w s dach apelacyjnych i okr gowych.
Na wynagrodzenia zaplanowano kwot 2.790.631 tys. zł, tj. o 10,8% wi cej ni w 2007 r.
Pochodne od wynagrodze wynosz 348.294 tys. zł. Na powy szy wzrost, poza
zwi kszeniem zatrudnienia, wpływ ma zmiana zasad wynagradzania s dziów wynikaj ca
z ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju s dów
powszechnych oraz niektórych innych ustaw, wprowadzaj ca m.in. mo liwo awansu
poziomego oraz skrócenie okresu wymaganego do uzyskania wy szych stawek
awansowych z 7 do 5 lat, a tak e planowane od 1 lipca 2008 r. podwy szenie wska nika
wielokrotno ci kwoty bazowej dla s dziego s du rejonowego z poziomu 3,3 do poziomu 3,6.
Na pozapłacowe wydatki bie ce zaplanowano kwot 1.693.485 tys. zł. Ponad 50%
pozapłacowych wydatków bie cych w sposób bezpo redni zwi zane jest z prowadzeniem
post powa s dowych (dor czanie wezwa i innych pism, wynagrodzenia biegłych
i tłumaczy, ryczałty dla kuratorów, koszty obrony z urz du, rekompensaty dla ławników itp.).
Wydatki maj tkowe w wysoko ci 474.526 tys. zł zaplanowane zostały na poziomie
umo liwiaj cym przede wszystkim realizacj zada zwi zanych z reform wymiaru
sprawiedliwo ci. S to głównie wydatki, które zostan przeznaczone na kontynuacj
budownictwa inwestycyjnego, w celu poprawy warunków pracy w s dach (budynek dla S du
Apelacyjnego i Krajowego Centrum Kształcenia Kadr S dów Powszechnych i Prokuratury
w Krakowie, budynek dla S du Rejonowego w Rzeszowie), kontynuacj rozpocz tych
programów informatycznych, maj cych na celu popraw skuteczno ci i szybko ci pracy

188
s dów, m.in. projekt realizacji systemu nagrywania audio przebiegu rozprawy, program
Nowej Ksi gi Wieczystej, system Elektronicznej Prezentacji Dowodów.
Na zadania wykonywane przez jednostki powszechne prokuratury w ustawie
bud etowej na rok 2008 zaplanowano wydatki w wysoko ci 1.448.814 tys. zł, co w stosunku
do 2007 roku oznacza wzrost o 144.604 tys. zł.
W ramach tych rodków zabezpieczone zostan m.in rosn ce koszty post powa
prokuratorskich, których wzrost spowodowany jest stosowanymi na coraz wi ksz skal
nowymi metodami działania przez przest pców oraz zwi kszaj c si ilo ci i stopniem
skomplikowania spraw prowadzonych przez jednostki powszechne prokuratury.
Ponadto, zaplanowano wydatki na zmian struktury organizacyjnej prokuratury poprzez
wyodr bnienie w Prokuraturze Krajowej pionu do spraw zwalczania przest pczo ci
zorganizowanej.
Od 1 kwietnia 2008 roku planowany jest wzrost zatrudnienia o 950 etatów tj. 50
prokuratorów, 300 asystentów prokuratora, 500 urz dników, 50 analityków kryminalnych
oraz 50 innych pracowników.
Na wynagrodzenia zaplanowano kwot 927.524 tys. zł, tj. o 15,4% wi cej ni w 2007 r.
Pochodne od wynagrodze wynosz 69.618 tys. zł. Na powy szy wzrost wydatków, poza
zwi kszeniem zatrudnienia, wpływ ma wzrost poziomu wynagrodze prokuratorów
wynikaj cy z ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju s dów
powszechnych oraz niektórych innych ustaw, która przewiduje dla prokuratorów rozwi zania
analogiczne jak dla s dziów tj. mo liwo awansu poziomego oraz skrócenie okresu
wymaganego do uzyskania wy szych stawek awansowych z 7 do 5 lat, a tak e wzrost
wynikaj cy z planowanego od 1 lipca 2008 r. podwy szenia wska nika wielokrotno ci kwoty
bazowej dla prokuratora prokuratury rejonowej z poziomu 3,3 do poziomu 3,6.
Na pozapłacowe wydatki bie ce zaplanowano kwot 359.712 tys. zł.
Na wydatki maj tkowe jednostek powszechnych prokuratury zaplanowano rodki
w wysoko ci 91.960 tys. zł, które przeznaczone zostan głównie na: budow nowych
obiektów, rozbudow i modernizacj istniej cych oraz na informatyzacj prokuratur
w zakresie zakupu sprz tu komputerowego.
Przewiduje si równie zakup sprz tu komputerowego i oprogramowania w zwi zku
z planowanym utworzeniem nowej struktury Biura Prokuratury Krajowej ds. Przest pczo ci
Zorganizowanej, obejmuj cej central i 11 o rodków zamiejscowych.

189
strony : 1 ... 30 ... 36 . [ 37 ] . 38 ... 50 ... 76

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: