Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008
- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 16
- Data wpłynięcia: 2007-11-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2008
- data uchwalenia: 2008-01-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117
16-uzasadnienie
D
c do realizacji celu strategicznego, resort obrony narodowej, przyj ł w 2008 roku do
wykonania nast puj ce zasadnicze zadania:
- realizacj zobowi za mi dzynarodowych, w tym Celów Sił Zbrojnych NATO i Wymaga
Długoterminowych dla Rzeczypospolitej Polskiej, Praskich Zobowi za na rzecz
Zdolno ci Obronnych (Prague Capabilities Commitment), a tak e przygotowywanie
pododdziałów do u ycia w ramach Sił Odpowiedzi NATO oraz Grup Bojowych Uni
Europejskiej;
- modernizacj Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, głównie jednostek wojskowych
wysokiej gotowo ci, zdolnych do przerzutu, w drodze zwi kszenia dostaw nowoczesnego
uzbrojenia i sprz tu wojskowego;
- kontynuacj operacji poza granicami kraju oraz wykonanie nowych zada wynikaj cych z
planów operacyjnych NATO;
- dalsze zwi kszanie stopnia uzawodowienia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, przy
jednoczesnej poprawie warunków socjalno-bytowych ołnierzy.
Wyznaczone przez resort obrony narodowej cele realizowane b d poprzez:
- zwi kszenie potencjału bojowego oraz manewrowo ci jednostek wojskowych,
- zapewnienie wła ciwego poziomu szkolenia wojsk i zaopatrzenie polskich kontyngentów
wojskowych poza granicami kraju (paliwa, ywno , leki i umundurowanie);
- utrzymanie infrastruktury wojskowej oraz przygotowanie nieruchomo ci budynków
i budowli dla nowo wprowadzanego uzbrojenia i sprz tu wojskowego;
- realizacj sojuszniczych przedsi wzi w ramach programów inwestycyjnych NATO,
w tym:
- Programu Inwestycyjnego NATO w Dziedzinie Bezpiecze stwa (NSIP) -
185.800 tys. zł,
- współfinansowanie udziału w Programie Inwestycyjnym NATO w Dziedzinie
Bezpiecze stwa (NSIP) - 62.800 tys. zł (kwota ta stanowi wkład strony polskiej do
bud etu inwestycyjnego NATO),
- współfinansowanie systemu obserwacji obiektów naziemnych z powietrza (AGS) –
19.140 tys. zł.
- współfinansowanie udziału w Powietrznych Siłach Wczesnego Ostrzegania
i Naprowadzania (NAPMO – NATO Airborne Early Warning and Central Programme
Management Organisation) - 37.800 tys. zł;
180
- zmiany strukturalno – etatowe i organizacyjne wynikaj ce z przyj tych zobowi za
sojuszniczych oraz wzrost uzawodowienia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
zmiany te b d dokonane w ramach wydatków przewidzianych na wynagrodzenia
planowanych w ł cznej kwocie 6.129.612 tys. zł;
- realizacj Programu Pozamilitarnych Przygotowa Obronnych w latach 2007-2012
w pozostałych resortach i województwach – 46.800 tys. zł oraz Programu Mobilizacji
Gospodarki na lata 2007-2012 w cz ci 20 Gospodarka – 62.000 tys. zł.
Na realizacj misji zagranicznych zaplanowano ł czn kwot 679.694 tys. zł, tj. wy sz
w stosunku do roku 2007 o 111,9%. Wzrost wydatków wynika głównie z koncentracji
wydatków zwi zanych z zabezpieczeniem funkcjonowania polskich kontyngentów
wojskowych poza granicami pa stwa.
Wydatki obronne, stosownie do postanowie ustawy z dnia 25 maja 2001 r.
o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej, zostały zaplanowane w wysoko ci 22.559.550 tys. zł, z tego:
- wydatki w cz ci 29 Obrona narodowa - 22.450.750 tys. zł, w tym na dział Obrona
narodowa przypada 72,8% – tj. 16.341.878 tys. zł,
- wydatki w dziale 752 Obrona narodowa realizowane w pozostałych cz ciach bud etu
pa stwa (Program Pozamilitarnych Przygotowa Obronnych i Program Mobilizacji
Gospodarki) – 108.800 tys. zł.
Ponadto, stosownie do postanowie ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o ustanowieniu
programu wieloletniego „Wyposa enie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty
wielozadaniowe” i zapewnieniu warunków jego realizacji, zostały zaplanowane wydatki
w wysoko ci 1.167.585 tys. zł, z tego w rezerwie celowej bud etu pa stwa uj to wydatki na
sfinansowanie podatku od towarów i usług w wysoko ci 705.000 tys. zł.
Zadania stoj ce przed obron narodow wspierane b d równie rodkami funduszu
celowego, a tak e cz ci rodków pochodz cych z prywatyzacji spółek przemysłu
obronnego oraz rodkami pochodz cymi z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w tym m.in.:
- Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych – 384.933 tys. zł;
- bezzwrotne rodki pomocy zagranicznej, w tym:
- Program Inwestycyjny NATO w Dziedzinie Bezpiecze stwa (NSIP) – 415.600 tys. zł,
- bezzwrotna pomoc USA w uzbrojeniu i wyposa eniu wojskowym (Foreign Military
Financing - FMF) – 27.200 tys. USD,
181
- bezzwrotna pomoc na szkolenie ołnierzy (International Military Education And
Training - IMET oraz Counter Terrorism Fel owship Program – CTFP) –
2.000 tys. USD.
Wydatki bud etowe na obron narodow , a zwłaszcza wydatki maj tkowe b d
oddziaływały równie na realizacj celów gospodarczych i społecznych pa stwa. Dotyczy to
w szczególno ci:
- wpływu na kondycj ekonomiczn i pozycj rynkow spółek nale cych do
przemysłowego potencjału obronnego, w których resort obrony narodowej b dzie
dokonywał zamówie na dostawy uzbrojenia i sprz tu wojskowego, a w przypadku
dostaw z importu równie na inne sektory gospodarki poprzez wykonanie umów
offsetowych,
- dostosowania potencjału produkcyjnego oraz badawczo-rozwojowego do realizacji
zwi kszonych dostaw nowoczesnego uzbrojenia i sprz tu wojskowego i ich wpływu na
zwi kszenie zatrudnienia w spółkach przemysłowego potencjału obronnego.
2. Bezpiecze stwo wewn trzne
Zadania w zakresie bezpiecze stwa wewn trznego obejmuj :
- ochron obywateli i utrzymanie porz dku publicznego,
- ograniczenie poziomu przest pczo ci i popraw społecznego poczucia bezpiecze stwa,
- ochron granicy pa stwowej i kontrol ruchu granicznego,
- zapewnienie bezpiecze stwa placówkom dyplomatycznym, obiektom pa stwowym
i innym obiektom u yteczno ci publicznej,
- ochron przeciwpo arow , działalno ratowniczo-ga nicz oraz zapobiegawcz ,
- obron cywiln ,
- zarz dzanie kryzysowe,
- działalno wywiadu i kontrwywiadu,
- zwalczanie korupcji w yciu publicznym i gospodarczym,
- realizacj zada wynikaj cych z członkostwa w Uni Europejskiej.
Zadania powy sze wykonywane s przez Policj , Pa stwow Stra Po arn , Stra
Graniczn , Biuro Ochrony Rz du, Agencj Bezpiecze stwa Wewn trznego oraz Agencj
Wywiadu, a tak e Centralne Biuro Antykorupcyjne.
182
Nakłady na bezpiecze stwo publiczne i ochron przeciwpo arow zaplanowane
w ustawie bud etowej na rok 2008 wynios 13.332.061 tys. zł, tj. b d wy sze ni w 2007 r.
o 2.201.575 tys. zł.
W ramach tej kwoty zostały uwzgl dnione rodki na realizacj ”Programu modernizacji
Policji, Stra y Granicznej, Pa stwowej Stra y Po arnej i Biura Ochrony Rz du w latach
2007-2009” w wysoko ci 2.508.989 tys. zł.
Stworzone zostan w ten sposób warunki umo liwiaj ce pełn realizacj ustawowych
zada wykonywanych przez formacje bezpiecze stwa i porz dku publicznego, zapewniaj c
w ten sposób popraw skuteczno ci ich działania.
rodki na realizacj Programu przeznaczone b d m.in. na:
- zakup, wymian i modernizacj sprz tu transportowego i teleinformatycznego, uzbrojenia
oraz popraw stanu technicznego u ytkowych obiektów,
- wzmocnienie motywacyjnego systemu uposa e funkcjonariuszy,
- zmian struktury formacji poprzez zast pienie pracownikami cywilnymi cz ci
funkcjonariuszy pełni cych słu b na stanowiskach niezwi zanych bezpo rednio
z podstawowymi zadaniami formacji.
Podstawowe zadania w zakresie bezpiecze stwa wewn trznego i ochrony
przeciwpo arowej realizowa b dzie ł cznie 160.318 funkcjonariuszy, a ich liczebno
w poszczególnych formacjach przedstawia si nast puj co:
- Policja – 103.004,
- Stra Graniczna – 17.199,
- Stra Po arna – 30.278,
- Biuro Ochrony Rz du – 2.336,
- Agencja Bezpiecze stwa Wewn trznego – 5.489,
- Agencja Wywiadu – 1.034,
- Centralne Biuro Antykorupcyjne - 978.
Na zadania realizowane przez Policj w bud ecie pa stwa na 2008 r. zaplanowano
8.603.869 tys. zł, tj. o 1.425.711 tys. zł wi cej ni w 2007 r. Finansowanie tych zada
wspierane b dzie rodkami z Funduszu Wsparcia Policji – 9.063 tys. zł i Funduszu
Modernizacji Bezpiecze stwa Publicznego – 8.823 tys. zł oraz rodkami pochodz cymi
z Uni Europejskiej.
183
Kontynuowane b d zadania w zakresie efektywniejszego wspomagania Stra y
Granicznej w celu:
- przeciwdziałania nielegalnemu przekraczaniu granicy przez osoby, pojazdy i jednostki
pływaj ce,
- przeciwdziałania przemytowi przez granic kradzionych pojazdów oraz innych
przedmiotów,
- wykrywania i zapobiegania nielegalnej migracji i handlowi lud mi,
- przeciwdziałania przemytowi narkotyków, broni, amunicji, materiałów wybuchowych,
radioaktywnych i jonizuj cych,
- zapewnienia bezpiecze stwa osób, w tym turystów poruszaj cych si po terenie kraju.
W 2008 r. prowadzone b d dalsze działania na rzecz bezpiecze stwa Uni
Europejskiej, m.in. w zakresie przygotowania infrastruktury teleinformatycznej Policji do
współpracy z Systemem Informatycznym Schengen (SIS) i Wizowym Systemem
Informatycznym (VIS), przy pomocy których mo liwa b dzie szybka wymiana informacji
słu cych poszukiwaniu osób i rzeczy.
Rozwijana i udoskonalana b dzie współpraca z organizacjami mi dzynarodowymi takimi
jak: Interpol, Europol, Baltcom oraz bezpo rednio z policjami zwłaszcza krajów UE.
W coraz wi kszym stopniu wykorzystywany b dzie Krajowy System Informacji
Kryminalnych, słu cy zapobieganiu i zwalczaniu przest pczo ci, przez podmioty
uprawnione na mocy przepisów ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o gromadzeniu, przetwarzaniu i
przekazywaniu informacji kryminalnych oraz o Krajowym Systemie Informatycznym.
Zwi kszeniu efektywno ci zapobiegania i zwalczania przest pczo ci pospolitej słu y
b dzie m.in.:
- zapewnienie obecno ci słu b patrolowych w miejscach szczególnie zagro onych,
- upowszechnienie monitoringu wizyjnego umo liwiaj cego znacz ce skrócenie czasu
reakcji Policji na zdarzenia przest pcze,
- współdziałanie z jednostkami samorz du terytorialnego i organizacjami po ytku
publicznego w celu samoorganizowania si lokalnych społeczno ci i uczestnictwa
obywateli w działaniach na rzecz bezpiecze stwa,
- wykorzystanie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, jako efektywne narz dzie do
zwalczania przest pczo ci samochodowej.
W celu skuteczniejszego zwalczania transgranicznej przest pczo ci zorganizowanej
oraz innych przest pstw, w tym terroryzmu, korupcji, itp. wdra ane b d nowoczesne
metody i formy działa policyjnych - zapobiegaj ce przest pczo ci w szeroko rozumianym
184
c do realizacji celu strategicznego, resort obrony narodowej, przyj ł w 2008 roku do
wykonania nast puj ce zasadnicze zadania:
- realizacj zobowi za mi dzynarodowych, w tym Celów Sił Zbrojnych NATO i Wymaga
Długoterminowych dla Rzeczypospolitej Polskiej, Praskich Zobowi za na rzecz
Zdolno ci Obronnych (Prague Capabilities Commitment), a tak e przygotowywanie
pododdziałów do u ycia w ramach Sił Odpowiedzi NATO oraz Grup Bojowych Uni
Europejskiej;
- modernizacj Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, głównie jednostek wojskowych
wysokiej gotowo ci, zdolnych do przerzutu, w drodze zwi kszenia dostaw nowoczesnego
uzbrojenia i sprz tu wojskowego;
- kontynuacj operacji poza granicami kraju oraz wykonanie nowych zada wynikaj cych z
planów operacyjnych NATO;
- dalsze zwi kszanie stopnia uzawodowienia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, przy
jednoczesnej poprawie warunków socjalno-bytowych ołnierzy.
Wyznaczone przez resort obrony narodowej cele realizowane b d poprzez:
- zwi kszenie potencjału bojowego oraz manewrowo ci jednostek wojskowych,
- zapewnienie wła ciwego poziomu szkolenia wojsk i zaopatrzenie polskich kontyngentów
wojskowych poza granicami kraju (paliwa, ywno , leki i umundurowanie);
- utrzymanie infrastruktury wojskowej oraz przygotowanie nieruchomo ci budynków
i budowli dla nowo wprowadzanego uzbrojenia i sprz tu wojskowego;
- realizacj sojuszniczych przedsi wzi w ramach programów inwestycyjnych NATO,
w tym:
- Programu Inwestycyjnego NATO w Dziedzinie Bezpiecze stwa (NSIP) -
185.800 tys. zł,
- współfinansowanie udziału w Programie Inwestycyjnym NATO w Dziedzinie
Bezpiecze stwa (NSIP) - 62.800 tys. zł (kwota ta stanowi wkład strony polskiej do
bud etu inwestycyjnego NATO),
- współfinansowanie systemu obserwacji obiektów naziemnych z powietrza (AGS) –
19.140 tys. zł.
- współfinansowanie udziału w Powietrznych Siłach Wczesnego Ostrzegania
i Naprowadzania (NAPMO – NATO Airborne Early Warning and Central Programme
Management Organisation) - 37.800 tys. zł;
180
- zmiany strukturalno – etatowe i organizacyjne wynikaj ce z przyj tych zobowi za
sojuszniczych oraz wzrost uzawodowienia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
zmiany te b d dokonane w ramach wydatków przewidzianych na wynagrodzenia
planowanych w ł cznej kwocie 6.129.612 tys. zł;
- realizacj Programu Pozamilitarnych Przygotowa Obronnych w latach 2007-2012
w pozostałych resortach i województwach – 46.800 tys. zł oraz Programu Mobilizacji
Gospodarki na lata 2007-2012 w cz ci 20 Gospodarka – 62.000 tys. zł.
Na realizacj misji zagranicznych zaplanowano ł czn kwot 679.694 tys. zł, tj. wy sz
w stosunku do roku 2007 o 111,9%. Wzrost wydatków wynika głównie z koncentracji
wydatków zwi zanych z zabezpieczeniem funkcjonowania polskich kontyngentów
wojskowych poza granicami pa stwa.
Wydatki obronne, stosownie do postanowie ustawy z dnia 25 maja 2001 r.
o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej, zostały zaplanowane w wysoko ci 22.559.550 tys. zł, z tego:
- wydatki w cz ci 29 Obrona narodowa - 22.450.750 tys. zł, w tym na dział Obrona
narodowa przypada 72,8% – tj. 16.341.878 tys. zł,
- wydatki w dziale 752 Obrona narodowa realizowane w pozostałych cz ciach bud etu
pa stwa (Program Pozamilitarnych Przygotowa Obronnych i Program Mobilizacji
Gospodarki) – 108.800 tys. zł.
Ponadto, stosownie do postanowie ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o ustanowieniu
programu wieloletniego „Wyposa enie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty
wielozadaniowe” i zapewnieniu warunków jego realizacji, zostały zaplanowane wydatki
w wysoko ci 1.167.585 tys. zł, z tego w rezerwie celowej bud etu pa stwa uj to wydatki na
sfinansowanie podatku od towarów i usług w wysoko ci 705.000 tys. zł.
Zadania stoj ce przed obron narodow wspierane b d równie rodkami funduszu
celowego, a tak e cz ci rodków pochodz cych z prywatyzacji spółek przemysłu
obronnego oraz rodkami pochodz cymi z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w tym m.in.:
- Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych – 384.933 tys. zł;
- bezzwrotne rodki pomocy zagranicznej, w tym:
- Program Inwestycyjny NATO w Dziedzinie Bezpiecze stwa (NSIP) – 415.600 tys. zł,
- bezzwrotna pomoc USA w uzbrojeniu i wyposa eniu wojskowym (Foreign Military
Financing - FMF) – 27.200 tys. USD,
181
- bezzwrotna pomoc na szkolenie ołnierzy (International Military Education And
Training - IMET oraz Counter Terrorism Fel owship Program – CTFP) –
2.000 tys. USD.
Wydatki bud etowe na obron narodow , a zwłaszcza wydatki maj tkowe b d
oddziaływały równie na realizacj celów gospodarczych i społecznych pa stwa. Dotyczy to
w szczególno ci:
- wpływu na kondycj ekonomiczn i pozycj rynkow spółek nale cych do
przemysłowego potencjału obronnego, w których resort obrony narodowej b dzie
dokonywał zamówie na dostawy uzbrojenia i sprz tu wojskowego, a w przypadku
dostaw z importu równie na inne sektory gospodarki poprzez wykonanie umów
offsetowych,
- dostosowania potencjału produkcyjnego oraz badawczo-rozwojowego do realizacji
zwi kszonych dostaw nowoczesnego uzbrojenia i sprz tu wojskowego i ich wpływu na
zwi kszenie zatrudnienia w spółkach przemysłowego potencjału obronnego.
2. Bezpiecze stwo wewn trzne
Zadania w zakresie bezpiecze stwa wewn trznego obejmuj :
- ochron obywateli i utrzymanie porz dku publicznego,
- ograniczenie poziomu przest pczo ci i popraw społecznego poczucia bezpiecze stwa,
- ochron granicy pa stwowej i kontrol ruchu granicznego,
- zapewnienie bezpiecze stwa placówkom dyplomatycznym, obiektom pa stwowym
i innym obiektom u yteczno ci publicznej,
- ochron przeciwpo arow , działalno ratowniczo-ga nicz oraz zapobiegawcz ,
- obron cywiln ,
- zarz dzanie kryzysowe,
- działalno wywiadu i kontrwywiadu,
- zwalczanie korupcji w yciu publicznym i gospodarczym,
- realizacj zada wynikaj cych z członkostwa w Uni Europejskiej.
Zadania powy sze wykonywane s przez Policj , Pa stwow Stra Po arn , Stra
Graniczn , Biuro Ochrony Rz du, Agencj Bezpiecze stwa Wewn trznego oraz Agencj
Wywiadu, a tak e Centralne Biuro Antykorupcyjne.
182
Nakłady na bezpiecze stwo publiczne i ochron przeciwpo arow zaplanowane
w ustawie bud etowej na rok 2008 wynios 13.332.061 tys. zł, tj. b d wy sze ni w 2007 r.
o 2.201.575 tys. zł.
W ramach tej kwoty zostały uwzgl dnione rodki na realizacj ”Programu modernizacji
Policji, Stra y Granicznej, Pa stwowej Stra y Po arnej i Biura Ochrony Rz du w latach
2007-2009” w wysoko ci 2.508.989 tys. zł.
Stworzone zostan w ten sposób warunki umo liwiaj ce pełn realizacj ustawowych
zada wykonywanych przez formacje bezpiecze stwa i porz dku publicznego, zapewniaj c
w ten sposób popraw skuteczno ci ich działania.
rodki na realizacj Programu przeznaczone b d m.in. na:
- zakup, wymian i modernizacj sprz tu transportowego i teleinformatycznego, uzbrojenia
oraz popraw stanu technicznego u ytkowych obiektów,
- wzmocnienie motywacyjnego systemu uposa e funkcjonariuszy,
- zmian struktury formacji poprzez zast pienie pracownikami cywilnymi cz ci
funkcjonariuszy pełni cych słu b na stanowiskach niezwi zanych bezpo rednio
z podstawowymi zadaniami formacji.
Podstawowe zadania w zakresie bezpiecze stwa wewn trznego i ochrony
przeciwpo arowej realizowa b dzie ł cznie 160.318 funkcjonariuszy, a ich liczebno
w poszczególnych formacjach przedstawia si nast puj co:
- Policja – 103.004,
- Stra Graniczna – 17.199,
- Stra Po arna – 30.278,
- Biuro Ochrony Rz du – 2.336,
- Agencja Bezpiecze stwa Wewn trznego – 5.489,
- Agencja Wywiadu – 1.034,
- Centralne Biuro Antykorupcyjne - 978.
Na zadania realizowane przez Policj w bud ecie pa stwa na 2008 r. zaplanowano
8.603.869 tys. zł, tj. o 1.425.711 tys. zł wi cej ni w 2007 r. Finansowanie tych zada
wspierane b dzie rodkami z Funduszu Wsparcia Policji – 9.063 tys. zł i Funduszu
Modernizacji Bezpiecze stwa Publicznego – 8.823 tys. zł oraz rodkami pochodz cymi
z Uni Europejskiej.
183
Kontynuowane b d zadania w zakresie efektywniejszego wspomagania Stra y
Granicznej w celu:
- przeciwdziałania nielegalnemu przekraczaniu granicy przez osoby, pojazdy i jednostki
pływaj ce,
- przeciwdziałania przemytowi przez granic kradzionych pojazdów oraz innych
przedmiotów,
- wykrywania i zapobiegania nielegalnej migracji i handlowi lud mi,
- przeciwdziałania przemytowi narkotyków, broni, amunicji, materiałów wybuchowych,
radioaktywnych i jonizuj cych,
- zapewnienia bezpiecze stwa osób, w tym turystów poruszaj cych si po terenie kraju.
W 2008 r. prowadzone b d dalsze działania na rzecz bezpiecze stwa Uni
Europejskiej, m.in. w zakresie przygotowania infrastruktury teleinformatycznej Policji do
współpracy z Systemem Informatycznym Schengen (SIS) i Wizowym Systemem
Informatycznym (VIS), przy pomocy których mo liwa b dzie szybka wymiana informacji
słu cych poszukiwaniu osób i rzeczy.
Rozwijana i udoskonalana b dzie współpraca z organizacjami mi dzynarodowymi takimi
jak: Interpol, Europol, Baltcom oraz bezpo rednio z policjami zwłaszcza krajów UE.
W coraz wi kszym stopniu wykorzystywany b dzie Krajowy System Informacji
Kryminalnych, słu cy zapobieganiu i zwalczaniu przest pczo ci, przez podmioty
uprawnione na mocy przepisów ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o gromadzeniu, przetwarzaniu i
przekazywaniu informacji kryminalnych oraz o Krajowym Systemie Informatycznym.
Zwi kszeniu efektywno ci zapobiegania i zwalczania przest pczo ci pospolitej słu y
b dzie m.in.:
- zapewnienie obecno ci słu b patrolowych w miejscach szczególnie zagro onych,
- upowszechnienie monitoringu wizyjnego umo liwiaj cego znacz ce skrócenie czasu
reakcji Policji na zdarzenia przest pcze,
- współdziałanie z jednostkami samorz du terytorialnego i organizacjami po ytku
publicznego w celu samoorganizowania si lokalnych społeczno ci i uczestnictwa
obywateli w działaniach na rzecz bezpiecze stwa,
- wykorzystanie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, jako efektywne narz dzie do
zwalczania przest pczo ci samochodowej.
W celu skuteczniejszego zwalczania transgranicznej przest pczo ci zorganizowanej
oraz innych przest pstw, w tym terroryzmu, korupcji, itp. wdra ane b d nowoczesne
metody i formy działa policyjnych - zapobiegaj ce przest pczo ci w szeroko rozumianym
184
Dokumenty związane z tym projektem:
-
druk-nr-16
› Pobierz plik

-
16-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
16-Strategia-zarzadzania-dlugiem
› Pobierz plik

-
trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei