Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008
- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 16
- Data wpłynięcia: 2007-11-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2008
- data uchwalenia: 2008-01-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117
16-uzasadnienie
W stosunkach z Ukrain Polska b dzie przekonywa Kijów do kontynuowania
transformacji oraz utrzymania prozachodniego kursu w polityce zagranicznej. Polska b dzie
d y do poprawy stosunków z Rosj , w tym kontynuowa działania na rzecz normalizacji
eksportu polskich produktów mi snych oraz zapewnienia stabilnych dostaw i tranzytu ropy
naftowej i gazu ziemnego z Rosji do Polski.
W stosunkach z pa stwami Azji oraz Australi i pa stwami Oceanii priorytetem
b dzie promowanie stosunków gospodarczych, w tym zwłaszcza kreowanie podstaw
i warunków sprzyjaj cych promocji polskiej oferty eksportowej oraz kontynuowanie działa
maj cych na celu wypromowanie Polski w oczach naszych zagranicznych partnerów
azjatyckich jako atrakcyjnego miejsca do lokowania inwestycji zagranicznych. Polska
pozostaje aktywna w obszarze problematyki bezpiecze stwa. Rok 2008 b dzie okresem
naszej wzmo onej aktywno ci, zarówno dyplomatycznej jak i wojskowej w Afganistanie.
Z krajami regionu (Japonia, Singapur, Nowa Zelandia oraz Australia) b dziemy nadal
współpracowa w ramach Inicjatywy Krakowskiej (PSI).
Stosunki z pa stwami Bliskiego Wschodu i Afryki b d podporz dkowane realizacji
interesów gospodarczych oraz podkre laniu znaczenia udziału Polski w wojnie
z terroryzmem dla stabilizacji sytuacji w regionie i wiecie. Szczególna uwaga zwrócona
zostanie na stosunki Polski z eksporterami ropy naftowej z obszaru Zatoki Perskiej,
Półwyspu Arabskiego i Afryki Północnej w celu zwi kszenia bezpiecze stwa energetycznego
pa stwa. W relacjach z pa stwami Ameryki Łaci skiej priorytetem b dzie rozwój
współpracy gospodarczej i zmniejszenie deficytu w wymianie handlowej.
Sprawy promocji Polski i informacji.
Celem działalno ci promocyjnej w 2008 r. b dzie kształtowanie pozytywnego wizerunku
Polski jako pa stwa demokratycznego i stabilnego, wzmacnianie presti u RP na arenie
mi dzynarodowej oraz przeciwdziałanie negatywnym stereotypom i uprzedzeniom o podło u
historycznym. Nacisk poło ony b dzie na docieranie do zagranicznych
rodowisk
opiniotwórczych i decyzyjnych z obiektywn informacj o Polsce, ułatwiaj c kształtowanie
pozytywnych opini o naszym kraju. Priorytetowym wydarzeniem promocyjnym w 2008 r.
b dzie Rok Polski w Izraelu. Kontynuowane b d przygotowania do Sezonu Polskiego
w Wielkiej Brytani (2009 – 2010). Planowane jest powołanie Instytutu Polskiego w Madrycie,
którego program stanowił b dzie tak e ofert dla placówek w Ameryce Łaci skiej oraz
nast pi wzmocnienie attachatów promocyjnych w Chinach i Japoni . W działalno ci
informacyjnej podejmowane b d starania aby dociera z rzeteln informacj na temat
polskiej polityki zagranicznej do opini publicznej w kraju i za granic .
175
Zagraniczna Polityka Ekonomiczna.
Kontynuowane b d prace nad doko czeniem procesu budowy dyplomacji
ekonomicznej, a tak e dalszym rozwojem zaplecza analitycznego i bazy informacyjnej dla
realizacji celów ekonomicznej polityki zagranicznej. W roku 2008 priorytetem b d kwestie
zwi zane z zapewnieniem bezpiecze stwa energetycznego kraju oraz analiza polityk UE
pod k tem szans na długofalow konkurencyjno Polski. Dla dyplomacji ekonomicznej
priorytetem b dzie tak e usuwanie barier handlowych oraz zapobieganie ich powstawaniu.
Udział w Systemie NZ.
W 2008 r. du e znaczenie Polska przywi zywa b dzie do prac Rady Bezpiecze stwa
w zakresie utrzymania pokoju i bezpiecze stwa mi dzynarodowego, szczególnie
w odniesieniu do obszarów, gdzie działaj polskie jednostki wojskowe. Działania
koncentrowane b d na wła ciwym przygotowaniu kandydatury Polski do odbywaj cych si
w 2009 r wyborów do Rady Bezpiecze stwa. Kontynuowana b dzie nasza aktywno na
rzecz promocji praw człowieka i demokracji. Przejawem naszej aktywno ci w tej dziedzinie
jest zaanga owanie Polski w prace Wspólnoty Demokracji.
Polska pomoc rozwojowa.
Zwi kszenie funduszy na pomoc zagraniczn pozwoliło na zdecydowane rozszerzenie
zakresu pomocy udzielanej przez Polsk . Rozpocz te zostało wdra anie strategi pomocy
zagranicznej na lata 2008–2015. Priorytetowymi odbiorcami wiadczonej przez Polsk
pomocy w 2008 r. b d Ukraina, Białoru , Mołdowa i Gruzja. Pomoc udzielana b dzie tak e
Irakowi i Afganistanowi oraz krajom Afryki Subsaharyjskiej.
Działalno konsularna i współpraca z Poloni .
Podstawowym zadaniem słu by konsularnej b dzie niesienie opieki konsularnej
Polakom, którzy na skutek zdarze losowych za granic wymagaj pilnej pomocy.
Prowadzone b d przygotowywania urz dów konsularnych do pełnego stosowania
uregulowa UE w zwi zku z przyst pieniem Polski do Schengen. Polska zabiega b dzie
o obj cie obywateli RP ułatwieniami wizowymi przy podró ach do USA, Kanady i Australi ,
a tak e sprawowa opiek nad polsk emigracj zarobkow w ramach rz dowego programu
„Bli ej pracy, bli ej Polski”. Wdra ane b d zapisy ustawy o Karcie Polaka.
Sprawy prawno-traktatowe.
W ramach zagadnie traktatowych priorytetem b dzie uzupełnienie bazy traktatowej
poprzez ratyfikacje konwencji wielostronnych ONZ i Rady Europy, uczestniczenie w pracach
zwi zanych z kolejnymi projektami rozwoju prawa mi dzynarodowego, w tym
przygotowywanie materiałów na VI Komitet (Prawny) Zgromadzenia Ogólnego ONZ.
176
W zakresie restytucji dóbr kultury priorytetem pozostanie prowadzenie rokowa ze
stosownymi pa stwami w sprawie likwidacji skutków wojny w dziedzinie kultury
i utrzymywanie współpracy z innymi kompetentnymi instytucjami m.in. muzealnymi,
bibliotecznymi, archiwalnymi oraz słu b dyplomatyczn w Polsce i za granic . B d
prowadzone, wespół z Diaspor ydowsk , prace informacyjne i wyja niaj ce polityk Polski
w zakresie restytucji dóbr kultury. Wa nym zadaniem pozostanie reprezentowanie interesu
Polski przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka i Komitetem Praw Człowieka ONZ
i zwi zana z tym realizacja zobowi za Skarbu Pa stwa z tytułu decyzji tych organów.
Wydatki na powy sze zadania w kwocie 1.308.193 tys. zł, zostały zaplanowane
w cz ci 45 – Sprawy zagraniczne (1.070.747 tys. zł) oraz w cz ci 83 Rezerwy celowe
(237.446 tys. zł).
Na wydatki o charakterze inwestycyjnym zaplanowane zostało 66.600 tys. zł, w tym na
popraw infrastruktury i wyposa enia placówek zagranicznych – 50.800 tys. zł.
177
4.7. Bezpiecze stwo pa stwa i wymiar sprawiedliwo ci
1. Obrona narodowa
Zapewnieniu bezpiecze stwa zewn trznego pa stwa słu rodki przeznaczone na
obron narodow . Odpowiednia wysoko nakładów na obron narodow ma strategiczne
znaczenie dla sprawnego funkcjonowania naszego systemu obronnego, zapewnienia
realizacji zobowi za wynikaj cych z członkostwa w NATO i UE oraz stwarza mo liwo
aktywnego zaanga owania w działania na rzecz utrzymania pokoju i bezpiecze stwa w kraju
i na wiecie. Zaplanowane wydatki gwarantuj wykonanie zada stoj cych przed Siłami
Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej, których stan liczebny ma wynie docelowo ok. 150
tysi cy ołnierzy.
Nakłady w 2008 r. na obron narodow kształtowane udziałem w PKB wynios
22.559.550 tys. zł i w porównaniu do roku 2007 b d wy sze o 11,7%, tj. o 2,4 mld zł.
Zwi kszone wydatki b d przeznaczone na realizacj zada obj tych centralnymi planami
rzeczowymi
(inwestycje
budowlane,
zakupy
inwestycyjne,
remonty
uzbrojenia
i nieruchomo ci, zakupy paliw, umundurowania, amunicji, leków oraz ywno ci na zapasy
mobilizacyjne).
W projekcie bud etu na 2008 rok, w porównaniu do roku bie cego, w resorcie obrony
narodowej dokonano szeregu zmian systemowo - organizacyjnych.
Do najwa niejszych z nich nale y zaliczy :
- powstanie Inspektoratu Wojskowej Słu by Zdrowia na podstawie decyzji Nr Z -94/Org/P1
Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 listopada 2006 r. w sprawie sformowania
Inspektoratu Wojskowej Słu by Zdrowia, w celu skupienia w jednej jednostce
organizacyjnej zada z zakresu wojskowej słu by zdrowia. Zadaniami Inspektoratu jest
m.in. przygotowywanie jednostek słu by zdrowia do realizacji zada na czas stanów
nadzwyczajnych i wojny, a tak e sprawowanie nadzoru merytorycznego nad
funkcjonowaniem słu by zdrowia Sił Zbrojnych,
- ustanowienie Wojsk Specjalnych nowym rodzajem Sił Zbrojnych RP, na podstawie ustawy
z dnia 24 maja 2007 r. o zmianie ustawy o powszechnym obowi zku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 107,
poz. 732); zdecydowane zwi kszenie udziału militarnego Rzeczypospolitej Polskiej
w operacjach mi dzynarodowych wymusiło potrzeb posiadania w Siłach Zbrojnych RP
jednolitych, dobrze przygotowanych wojsk specjalnych, których czynny udział
w operacjach jest gwarantem sukcesu.
178
- likwidacj zakładu bud etowego „Centrala Wojskowe Misje Pokojowe” z uwagi na fakt, i
wpływy uzyskiwane z tytułu refundacji przez ONZ wydatków dotycz cych kontyngentów
ONZ nie pokrywaj wydatków w tym zakresie, przez co zakład bud etowy utracił płynno
finansow ,
- koncentracj wydatków zwi zanych z zabezpieczeniem funkcjonowania polskich
kontyngentów wojskowych poza granicami pa stwa polegaj c na przeniesieniu z
likwidowanego zakładu bud etowego „Centrala Wojskowe Misje Pokojowe” i zwi kszeniu
nakładów na kontyngenty wojskowe ONZ oraz przeniesieniu wydatków maj tkowych
dotychczas klasyfikowanych w rozdziale Centralne Wsparcie do rozdziału Wojskowe
Misje Pokojowe, a tak e przyznaniu Dowódcy Operacyjnemu uprawnie do
dysponowania wszystkimi rodkami na ten cel.
Cele stoj ce przed obron narodow zostały sformułowane w oparciu o Strategi
Bezpiecze stwa
Narodowego
Rzeczypospolitej
Polskiej,
Strategi
Wojskow
Rzeczypospolitej Polskiej, Polityczno-Strategiczn Dyrektyw Obronn i uj te w Programie
Rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2007-2012.
Cele i zadania szczegółowe, uj te w Programie, podporz dkowane s strategicznemu
celowi narodowemu, jakim jest stopniowe osi ganie, do ko ca 2008 r., przez 1/3 Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej pełnej interoperacyjno ci w ramach NATO, w zakresie
uzbrojenia, wyposa enia, mobilno ci i mo liwo ci działania wojsk w ka dych warunkach.
Sposobem realizacji celu strategicznego jest:
- kształtowanie poziomu wydatków obronnych, które zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 25 maja
2001 roku o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, osi ga maj corocznie poziom nie ni szy ni 1,95% PKB roku
poprzedniego;
- finansowanie „programu samolotowego”, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 22 czerwca
2001 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Wyposa enie Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe” i zapewnieniu warunków jego
realizacji;
- osi gni cie co najmniej 20% udziału wydatków maj tkowych w strukturze wydatków
przeznaczanych na finansowanie potrzeb obronnych Rzeczypospolitej Polskiej; w roku
2008 planowany udział wyniesie 21,8%.
179
transformacji oraz utrzymania prozachodniego kursu w polityce zagranicznej. Polska b dzie
d y do poprawy stosunków z Rosj , w tym kontynuowa działania na rzecz normalizacji
eksportu polskich produktów mi snych oraz zapewnienia stabilnych dostaw i tranzytu ropy
naftowej i gazu ziemnego z Rosji do Polski.
W stosunkach z pa stwami Azji oraz Australi i pa stwami Oceanii priorytetem
b dzie promowanie stosunków gospodarczych, w tym zwłaszcza kreowanie podstaw
i warunków sprzyjaj cych promocji polskiej oferty eksportowej oraz kontynuowanie działa
maj cych na celu wypromowanie Polski w oczach naszych zagranicznych partnerów
azjatyckich jako atrakcyjnego miejsca do lokowania inwestycji zagranicznych. Polska
pozostaje aktywna w obszarze problematyki bezpiecze stwa. Rok 2008 b dzie okresem
naszej wzmo onej aktywno ci, zarówno dyplomatycznej jak i wojskowej w Afganistanie.
Z krajami regionu (Japonia, Singapur, Nowa Zelandia oraz Australia) b dziemy nadal
współpracowa w ramach Inicjatywy Krakowskiej (PSI).
Stosunki z pa stwami Bliskiego Wschodu i Afryki b d podporz dkowane realizacji
interesów gospodarczych oraz podkre laniu znaczenia udziału Polski w wojnie
z terroryzmem dla stabilizacji sytuacji w regionie i wiecie. Szczególna uwaga zwrócona
zostanie na stosunki Polski z eksporterami ropy naftowej z obszaru Zatoki Perskiej,
Półwyspu Arabskiego i Afryki Północnej w celu zwi kszenia bezpiecze stwa energetycznego
pa stwa. W relacjach z pa stwami Ameryki Łaci skiej priorytetem b dzie rozwój
współpracy gospodarczej i zmniejszenie deficytu w wymianie handlowej.
Sprawy promocji Polski i informacji.
Celem działalno ci promocyjnej w 2008 r. b dzie kształtowanie pozytywnego wizerunku
Polski jako pa stwa demokratycznego i stabilnego, wzmacnianie presti u RP na arenie
mi dzynarodowej oraz przeciwdziałanie negatywnym stereotypom i uprzedzeniom o podło u
historycznym. Nacisk poło ony b dzie na docieranie do zagranicznych
rodowisk
opiniotwórczych i decyzyjnych z obiektywn informacj o Polsce, ułatwiaj c kształtowanie
pozytywnych opini o naszym kraju. Priorytetowym wydarzeniem promocyjnym w 2008 r.
b dzie Rok Polski w Izraelu. Kontynuowane b d przygotowania do Sezonu Polskiego
w Wielkiej Brytani (2009 – 2010). Planowane jest powołanie Instytutu Polskiego w Madrycie,
którego program stanowił b dzie tak e ofert dla placówek w Ameryce Łaci skiej oraz
nast pi wzmocnienie attachatów promocyjnych w Chinach i Japoni . W działalno ci
informacyjnej podejmowane b d starania aby dociera z rzeteln informacj na temat
polskiej polityki zagranicznej do opini publicznej w kraju i za granic .
175
Zagraniczna Polityka Ekonomiczna.
Kontynuowane b d prace nad doko czeniem procesu budowy dyplomacji
ekonomicznej, a tak e dalszym rozwojem zaplecza analitycznego i bazy informacyjnej dla
realizacji celów ekonomicznej polityki zagranicznej. W roku 2008 priorytetem b d kwestie
zwi zane z zapewnieniem bezpiecze stwa energetycznego kraju oraz analiza polityk UE
pod k tem szans na długofalow konkurencyjno Polski. Dla dyplomacji ekonomicznej
priorytetem b dzie tak e usuwanie barier handlowych oraz zapobieganie ich powstawaniu.
Udział w Systemie NZ.
W 2008 r. du e znaczenie Polska przywi zywa b dzie do prac Rady Bezpiecze stwa
w zakresie utrzymania pokoju i bezpiecze stwa mi dzynarodowego, szczególnie
w odniesieniu do obszarów, gdzie działaj polskie jednostki wojskowe. Działania
koncentrowane b d na wła ciwym przygotowaniu kandydatury Polski do odbywaj cych si
w 2009 r wyborów do Rady Bezpiecze stwa. Kontynuowana b dzie nasza aktywno na
rzecz promocji praw człowieka i demokracji. Przejawem naszej aktywno ci w tej dziedzinie
jest zaanga owanie Polski w prace Wspólnoty Demokracji.
Polska pomoc rozwojowa.
Zwi kszenie funduszy na pomoc zagraniczn pozwoliło na zdecydowane rozszerzenie
zakresu pomocy udzielanej przez Polsk . Rozpocz te zostało wdra anie strategi pomocy
zagranicznej na lata 2008–2015. Priorytetowymi odbiorcami wiadczonej przez Polsk
pomocy w 2008 r. b d Ukraina, Białoru , Mołdowa i Gruzja. Pomoc udzielana b dzie tak e
Irakowi i Afganistanowi oraz krajom Afryki Subsaharyjskiej.
Działalno konsularna i współpraca z Poloni .
Podstawowym zadaniem słu by konsularnej b dzie niesienie opieki konsularnej
Polakom, którzy na skutek zdarze losowych za granic wymagaj pilnej pomocy.
Prowadzone b d przygotowywania urz dów konsularnych do pełnego stosowania
uregulowa UE w zwi zku z przyst pieniem Polski do Schengen. Polska zabiega b dzie
o obj cie obywateli RP ułatwieniami wizowymi przy podró ach do USA, Kanady i Australi ,
a tak e sprawowa opiek nad polsk emigracj zarobkow w ramach rz dowego programu
„Bli ej pracy, bli ej Polski”. Wdra ane b d zapisy ustawy o Karcie Polaka.
Sprawy prawno-traktatowe.
W ramach zagadnie traktatowych priorytetem b dzie uzupełnienie bazy traktatowej
poprzez ratyfikacje konwencji wielostronnych ONZ i Rady Europy, uczestniczenie w pracach
zwi zanych z kolejnymi projektami rozwoju prawa mi dzynarodowego, w tym
przygotowywanie materiałów na VI Komitet (Prawny) Zgromadzenia Ogólnego ONZ.
176
W zakresie restytucji dóbr kultury priorytetem pozostanie prowadzenie rokowa ze
stosownymi pa stwami w sprawie likwidacji skutków wojny w dziedzinie kultury
i utrzymywanie współpracy z innymi kompetentnymi instytucjami m.in. muzealnymi,
bibliotecznymi, archiwalnymi oraz słu b dyplomatyczn w Polsce i za granic . B d
prowadzone, wespół z Diaspor ydowsk , prace informacyjne i wyja niaj ce polityk Polski
w zakresie restytucji dóbr kultury. Wa nym zadaniem pozostanie reprezentowanie interesu
Polski przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka i Komitetem Praw Człowieka ONZ
i zwi zana z tym realizacja zobowi za Skarbu Pa stwa z tytułu decyzji tych organów.
Wydatki na powy sze zadania w kwocie 1.308.193 tys. zł, zostały zaplanowane
w cz ci 45 – Sprawy zagraniczne (1.070.747 tys. zł) oraz w cz ci 83 Rezerwy celowe
(237.446 tys. zł).
Na wydatki o charakterze inwestycyjnym zaplanowane zostało 66.600 tys. zł, w tym na
popraw infrastruktury i wyposa enia placówek zagranicznych – 50.800 tys. zł.
177
4.7. Bezpiecze stwo pa stwa i wymiar sprawiedliwo ci
1. Obrona narodowa
Zapewnieniu bezpiecze stwa zewn trznego pa stwa słu rodki przeznaczone na
obron narodow . Odpowiednia wysoko nakładów na obron narodow ma strategiczne
znaczenie dla sprawnego funkcjonowania naszego systemu obronnego, zapewnienia
realizacji zobowi za wynikaj cych z członkostwa w NATO i UE oraz stwarza mo liwo
aktywnego zaanga owania w działania na rzecz utrzymania pokoju i bezpiecze stwa w kraju
i na wiecie. Zaplanowane wydatki gwarantuj wykonanie zada stoj cych przed Siłami
Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej, których stan liczebny ma wynie docelowo ok. 150
tysi cy ołnierzy.
Nakłady w 2008 r. na obron narodow kształtowane udziałem w PKB wynios
22.559.550 tys. zł i w porównaniu do roku 2007 b d wy sze o 11,7%, tj. o 2,4 mld zł.
Zwi kszone wydatki b d przeznaczone na realizacj zada obj tych centralnymi planami
rzeczowymi
(inwestycje
budowlane,
zakupy
inwestycyjne,
remonty
uzbrojenia
i nieruchomo ci, zakupy paliw, umundurowania, amunicji, leków oraz ywno ci na zapasy
mobilizacyjne).
W projekcie bud etu na 2008 rok, w porównaniu do roku bie cego, w resorcie obrony
narodowej dokonano szeregu zmian systemowo - organizacyjnych.
Do najwa niejszych z nich nale y zaliczy :
- powstanie Inspektoratu Wojskowej Słu by Zdrowia na podstawie decyzji Nr Z -94/Org/P1
Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 listopada 2006 r. w sprawie sformowania
Inspektoratu Wojskowej Słu by Zdrowia, w celu skupienia w jednej jednostce
organizacyjnej zada z zakresu wojskowej słu by zdrowia. Zadaniami Inspektoratu jest
m.in. przygotowywanie jednostek słu by zdrowia do realizacji zada na czas stanów
nadzwyczajnych i wojny, a tak e sprawowanie nadzoru merytorycznego nad
funkcjonowaniem słu by zdrowia Sił Zbrojnych,
- ustanowienie Wojsk Specjalnych nowym rodzajem Sił Zbrojnych RP, na podstawie ustawy
z dnia 24 maja 2007 r. o zmianie ustawy o powszechnym obowi zku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 107,
poz. 732); zdecydowane zwi kszenie udziału militarnego Rzeczypospolitej Polskiej
w operacjach mi dzynarodowych wymusiło potrzeb posiadania w Siłach Zbrojnych RP
jednolitych, dobrze przygotowanych wojsk specjalnych, których czynny udział
w operacjach jest gwarantem sukcesu.
178
- likwidacj zakładu bud etowego „Centrala Wojskowe Misje Pokojowe” z uwagi na fakt, i
wpływy uzyskiwane z tytułu refundacji przez ONZ wydatków dotycz cych kontyngentów
ONZ nie pokrywaj wydatków w tym zakresie, przez co zakład bud etowy utracił płynno
finansow ,
- koncentracj wydatków zwi zanych z zabezpieczeniem funkcjonowania polskich
kontyngentów wojskowych poza granicami pa stwa polegaj c na przeniesieniu z
likwidowanego zakładu bud etowego „Centrala Wojskowe Misje Pokojowe” i zwi kszeniu
nakładów na kontyngenty wojskowe ONZ oraz przeniesieniu wydatków maj tkowych
dotychczas klasyfikowanych w rozdziale Centralne Wsparcie do rozdziału Wojskowe
Misje Pokojowe, a tak e przyznaniu Dowódcy Operacyjnemu uprawnie do
dysponowania wszystkimi rodkami na ten cel.
Cele stoj ce przed obron narodow zostały sformułowane w oparciu o Strategi
Bezpiecze stwa
Narodowego
Rzeczypospolitej
Polskiej,
Strategi
Wojskow
Rzeczypospolitej Polskiej, Polityczno-Strategiczn Dyrektyw Obronn i uj te w Programie
Rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2007-2012.
Cele i zadania szczegółowe, uj te w Programie, podporz dkowane s strategicznemu
celowi narodowemu, jakim jest stopniowe osi ganie, do ko ca 2008 r., przez 1/3 Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej pełnej interoperacyjno ci w ramach NATO, w zakresie
uzbrojenia, wyposa enia, mobilno ci i mo liwo ci działania wojsk w ka dych warunkach.
Sposobem realizacji celu strategicznego jest:
- kształtowanie poziomu wydatków obronnych, które zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 25 maja
2001 roku o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, osi ga maj corocznie poziom nie ni szy ni 1,95% PKB roku
poprzedniego;
- finansowanie „programu samolotowego”, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 22 czerwca
2001 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Wyposa enie Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe” i zapewnieniu warunków jego
realizacji;
- osi gni cie co najmniej 20% udziału wydatków maj tkowych w strukturze wydatków
przeznaczanych na finansowanie potrzeb obronnych Rzeczypospolitej Polskiej; w roku
2008 planowany udział wyniesie 21,8%.
179
Dokumenty związane z tym projektem:
-
druk-nr-16
› Pobierz plik

-
16-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
16-Strategia-zarzadzania-dlugiem
› Pobierz plik

-
trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei