eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 16
  • Data wpłynięcia: 2007-11-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2008
  • data uchwalenia: 2008-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117

16-uzasadnienie

- popraw jako ci procesu kształcenia – podnoszenie poziomu wiedzy i umiej tno ci
absolwentów szkół wiejskich,
- podnoszenie kompetencji nauczycieli wiejskich,
- zwi kszanie dost pu do edukacji dla niepełnosprawnych mieszka ców wsi,
- aktywizowanie rodowisk wiejskich do podejmowania działa o charakterze edukacyjnym,
społecznym i kulturalnym,
- d enie do efektywniejszego wykorzystania bazy szkolnej na obszarach wiejskich,
- rozwój umiej tno ci wykorzystania komputera oraz Internetu w yciu codziennym
obywatela na wsi.
Realizatorami zada edukacyjnych b d współdziałaj ce ze sob , cho zachowuj ce
odr bne kompetencje i to samo , organy administracji rz dowej i samorz dowej, szkoły
i placówki o wiatowe, a tak e organizacje pozarz dowe i pracodawcy.
rodki na realizacj przedstawionych zamierze pochodzi b d z bud etu pa stwa,
bud etów jednostek samorz du terytorialnego oraz z innych ródeł. Planowane jest równie
wsparcie rozwoju o wiaty ze rodków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego.
W ustawie bud etowej na 2008 r. na finansowanie zada o wiaty przewidziano
32.017.058 tys. zł. Gros rodków w tym obszarze tj. 29.056.617 tys. zł skierowanych
zostanie do jednostek samorz du terytorialnego w formie cz ci o wiatowej subwencji
ogólnej. W ramach cz ci o wiatowej subwencji ogólnej przekazywane s rodki na
funkcjonowanie szkół i placówek o wiatowych prowadzonych przez jednostki samorz du
terytorialnego. Nale y mie na uwadze, i zadania o wiatowe w ok. 91% finansowane s
przez jednostki samorz du terytorialnego.
Podział cz ci o wiatowej subwencji ogólnej na poszczególne jednostki samorz du
terytorialnego zostanie dokonany za pomoc algorytmu uwzgl dniaj cego zakres zada
realizowanych przez te jednostki, m.in. liczb uczniów lub wychowanków, rodzaj oraz typ
szkół i placówek, a tak e struktur zatrudnienia nauczycieli na poszczególnych szczeblach
awansu zawodowego.
Oprócz cz ci o wiatowej subwencji ogólnej bud ety samorz dów w zakresie o wiaty
zostan zasilone dodatkowo strumieniem dotacji z bud etu pa stwa przeznaczonych na
dofinansowanie systemu pomocy materialnej dla uczniów, dofinansowanie pracodawcom
kosztów przygotowania zawodowego młodocianych pracowników oraz innych zada
zwi zanych z wdra aniem reformy systemu o wiaty.

140
W roku 2008 z bud etu pa stwa na pomoc materialn dla uczniów planuje si
przeznaczy ok. 679.213 tys. zł. Znaczna cz
tych rodków skierowana zostanie do gmin,
dla których realizacja powy szego celu jest zadaniem własnym.
W ramach ww. kwoty finansowane lub dofinansowywane b d :
-
stypendia i zasiłki losowe wypłacane bezpo rednio przez szkoły w ramach Narodowego
Programu Stypendialnego, w oparciu o przepisy ustawy o systemie o wiaty,
-
stypendia w ramach Rz dowego programu wyrównywania szans edukacyjnych uczniów
pochodz cych z rodzin byłych pracowników pa stwowych przedsi biorstw gospodarki
rolnej na lata 2006-2008,
-
stypendia Prezesa Rady Ministrów dla uczniów szczególnie uzdolnionych,
-
działania maj ce na celu dofinansowanie zakupu podr czników szkolnych dla uczniów,
-
kolonie i obozy dla dzieci i młodzie y pochodz cej z rodzin najubo szych.
Na funkcjonowanie szkół i placówek o wiatowych prowadzonych przez wła ciwych
ministrów zaplanowane zostały na 2008 r. rodki w ł cznej wysoko ci 743.480 tys. zł, z tego
w bud ecie cz ci:
- 15 – S dy powszechne – 29. 400 tys. zł,
- 24 – Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego – 506.320 tys. zł,
- 32 – Rolnictwo – 67.348 tys. zł + 7.600 tys. zł = 74.948 tys. zł,
- 37 - Sprawiedliwo – 97.770 tys. zł,
- 41 - rodowisko – 35.042 tys. zł.
Na finansowanie zada wykonywanych przez kuratorów o wiaty – organów
odpowiedzialnych m.in. za realizacj polityki o wiatowej pa stwa oraz współprac przy
tworzeniu i realizacji regionalnej i lokalnej polityki o wiatowej, sprawowanie nadzoru
pedagogicznego nad szkołami i placówkami o wiatowymi oraz placówkami doskonalenia
nauczycieli, współdziałanie w sprawach warunków rozwoju dzieci i młodzie y, przewidziano
136.565 tys. zł.
Na wydatki inwestycyjne zaplanowano 77.520 tys. zł, w tym na centralny zakup
autobusów szkolnych – 30.900 tys. zł.
Szkolnictwo wy sze
W projekcie ustawy bud etowej na rok 2008 na finansowanie zada w obszarze
szkolnictwa wy szego zaplanowano 11.106.371 tys. zł. rodki te uj te zostały w bud ecie
ministra wła ciwego do spraw szkolnictwa wy szego oraz w bud etach ministrów

141
nadzoruj cych uczelnie medyczne, artystyczne, wojskowe, morskie i uczelnie słu b
pa stwowych. Ponadto na dofinansowanie zada szkolnictwa wy szego przewidziano rodki
w rezerwach celowych w kwocie 326.845 tys. zł.
Zapewnienie wszystkim obywatelom mo liwo ci kształcenia na poziomie wy szym
stanowi jedn z podstawowych funkcji pa stwa. Edukacja akademicka jest
podstawowym narz dziem rozwoju współczesnego
wiata. Wzrost poziomu
wykształcenia stanowi istotny czynnik przyczyniaj cy si do budowania opartego na
wiedzy społecze stwa przyszło ci, pełniejszego wykorzystania zasobów pracy,
pozytywnie oddziałuje na stopie integracji społecznej, tym samym stanowi c kluczowe
narz dzie wzrostu i wzmacniania konkurencyjno ci gospodarki.
W 2008 r. Minister Nauki i Szkolnictwa Wy szego, we współpracy z zainteresowanymi
resortami, b dzie kontynuował realizowane dotychczas zadania oraz podejmował nowe
inicjatywy zmierzaj ce do:
- zapewnienia powszechno ci szkolnictwa wy szego,
- wsparcia procesu studiowania,
- podnoszenia poziomu wykształcenia, jako ci kształcenia i kadr naukowych,
- poszerzania współpracy mi dzynarodowej w obszarze szkolnictwa wy szego.
D
c do upowszechnienia wy szego wykształcenia w społecze stwie polskim pa stwo
wspiera finansowo działalno dydaktyczn wykonywan przez szkoły wy sze. Na ww.
działalno z bud etu pa stwa przekazane zostan uczelniom publicznym dotacje na
zadania zwi zane z:
- kształceniem studentów studiów stacjonarnych,
- kształceniem uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich,
- kształceniem kadr naukowych,
- utrzymaniem uczelni,
- kształceniem i rehabilitacj lecznicz studentów niepełnosprawnych.
W 2008 r. podejmowane b d tak e działania maj ce na celu rozwój infrastruktury
szkolnictwa wy szego. Wykorzystanie rodków zaplanowanych na dofinansowanie kosztów
realizacji inwestycji budowlanych w obiektach dydaktycznych, takich jak wydziały, instytuty,
aule, biblioteki, czy obiekty sportowe, b dzie słu y zapewnieniu odpowiedniej bazy
dydaktycznej do procesu kształcenia.

142
Ponadto planuje si rozszerzenie i wzbogacenie oferty edukacyjnej szkół wy szych, co
pozwoli na zwi kszenie liczby absolwentów kierunków o znaczeniu kluczowym dla
gospodarki opartej na wiedzy.
Zwi kszenie dost pno ci wykształcenia wy szego dla osób w trudnej sytuacji
materialnej i osób niepełnosprawnych realizowane b dzie głównie poprzez udzielania
bezpo redniej pomocy materialnej. W bud ecie pa stwa na 2008 r. zaplanowano rodki,
które zostan przekazane uczelniom na wypłat stypendiów socjalnych, stypendiów na
wy ywienie,
stypendiów
mieszkaniowych,
stypendiów
specjalnych
dla
osób
niepełnosprawnych, stypendiów za wyniki w nauce oraz na zapomogi. Ponadto przewidziano
rodki na potrzeby Funduszu Po yczek i Kredytów Studenckich, z którego spłacane s
odsetki od kredytów pobranych przez studentów oraz pokrywane skutki finansowe umorze
spłaty kredytów studenckich.
Wsparcie procesu studiowania realizowane b dzie tak e poprzez działania zmierzaj ce
do poprawy warunków studiowania, tj. dotowanie zada inwestycyjnych polegaj cych na
budowie lub modernizacji domów i stołówek studenckich, dofinansowanie wydawania
podr czników szkolnych, refundacj składek na ubezpieczenie zdrowotne studentów
i doktorantów niepodlegaj cych ubezpieczeniu z innego tytułu, dofinansowanie
przedsi wzi polegaj cych na organizowaniu i animowaniu czasu wolnego studentów.
Zwi kszenie konkurencyjno ci polskiego szkolnictwa wy szego planuje si osi gn
poprzez tworzenie wysokich standardów kształcenia. W ramach tego zadania finansowana
b dzie działalno Pa stwowej Komisji Akredytacyjnej, do kompetencji której nale y
przedstawianie opini i wniosków dotycz cych utworzenia uczelni, przyznania uczelniom
uprawnie do prowadzenie studiów na danym kierunku i okre lonym poziomie kształcenia,
dokonywanie oceny kształcenia na danym kierunku oraz przestrzegania warunków
prowadzenia studiów.
Ponadto w celu zach cenia do zaanga owania w proces dydaktyczno-naukowy
nauczycieli akademickich i studentów w bud ecie 2008 r. zaplanowano rodki na nagrody
dla nauczycieli akademickich za osi gni cia naukowe, dydaktyczne, organizacyjne lub za
całokształt dorobku oraz na stypendia ministra dla studentów za osi gni cia w nauce
i wybitne osi gni cia sportowe.
Poszerzenie współpracy mi dzynarodowej w obszarze szkolnictwa wy szego
realizowane b dzie poprzez przyznawanie stypendiów studenckich, sta owych
i doktoranckich dla Polaków skierowanych na kształcenie zagraniczne oraz dla młodzie y
polonijnej studiuj cej w miejscu zamieszkania, jak równie wiadcze stypendialnych,

143
rodków na wy ywienie, zakwaterowanie i przejazdy dla cudzoziemców – stypendystów
MNiSW.
Realizacja ww. zadania polega b dzie równie na wspieraniu nauczanie j zyka
polskiego. W tym celu planuje si zakup materiałów metodyczno-dydaktycznych dla
zagranicznych o rodków akademickich oraz organizacj letnich kursów j zyka i kultury
polskiej dla cudzoziemców
W obszarze szkolnictwa wy szego finansowane s równie jednostki wspomagaj ce
funkcjonowanie uczelni: Biuro Uznawalno ci Wykształcenia i Wymiany Mi dzynarodowej,
Biuro Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów, Parlament Studentów Rzeczpospolitej
Polskiej oraz Rada Główna Szkolnictwa Wy szego.
3. Sport
Współczesne rozwi zania w obszarze kultury fizycznej i sportu id w kierunku ł czenia
szeroko rozumianego poj cia sportu z innymi obszarami działalno ci pa stwa, zale nie
od narodowych priorytetów.
Sport jest jedn z istotnych warto ci dla rozwoju społecznego i gospodarczego kraju.
Rol pa stwa w obszarze kultury fizycznej i sportu, na miar standardów rozwini tych krajów
Uni Europejskiej jest przede wszystkim stwarzanie warunków i dbało o prawidłowy rozwój
poprzez tworzenie prawa reguluj cego zasady uczestnictwa i działalno ci w sporcie,
subsydiowanie ze rodków bud etowych oraz pa stwowych funduszy celowych, tj. Funduszu
Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zaj Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów zada
w zakresie: sportu powszechnego, maj cego na celu upowszechnianie aktywno ci fizycznej
dzieci i młodzie y; aktywno ci fizycznej społecze stwa, a tak e promocj sportu osób
niepełnosprawnych; sportu kwalifikowanego, obejmuj cego swym zasi giem przygotowania
olimpijskie, budow nowoczesnych obiektów o szczególnym znaczeniu dla sportu, szkolenie
młodzie y uzdolnionej sportowo, kształcenie i doskonalenie specjalistów.
Jednocze nie przyznanie Polsce i Ukrainie prawa do organizacji Mistrzostw Europy
w Piłce No nej EURO 2012 oznacza konieczno wywi zania si z przyj tych zobowi za
i udzielonych gwarancji dotycz cych szerokiego zakresu działa , a w szczególno ci
przygotowania infrastruktury u yteczno ci publicznej, w tym infrastruktury sportowej.
Realizacja tych zada znajduje si w kompetencjach zarówno organów administracji
rz dowej, jak i jednostek samorz du terytorialnego.



144
strony : 1 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29 ... 40 ... 76

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: