Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008
- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 16
- Data wpłynięcia: 2007-11-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2008
- data uchwalenia: 2008-01-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117
16-uzasadnienie
4. Finansowanie wybranych dziedzin
4.1. Rozwój gospodarczy, przedsi biorczo i konkurencyjno
Obecno w Uni Europejskiej stwarza Polsce ogromn szans zmniejszenia dystansu
do najwy ej rozwini tych społecze stw. Polska, b d c członkiem Uni Europejskiej, stała si
jednym z krajów realizuj cych cele odnowionej Strategi Lizbo skiej – wieloletniego
programu reform i zmian strukturalnych, maj cych uczyni obszar UE najbardziej
konkurencyjn gospodark wiata.
Rada Europejska dla szybszego i lepszego realizowania Strategi Lizbo skiej podj ła
decyzj o konieczno ci przygotowania trzyletnich krajowych programów reform (KPR),
przyjmowanych przez rz dy pa stw członkowskich po konsultacjach z ich parlamentami.
W polskim KPR uwzgl dniono m.in. ogólne cele Programu Konwergencji na lata 2004-
2007. Nadrz dnym celem Programu Konwergencji jest utrzymanie wysokiego tempa wzrostu
gospodarczego, przy zachowaniu stabilno ci makroekonomicznej, tzn. utrzymanie poziomu
inflacji oraz wysoko ci deficytu sektora general government w granicach umo liwiaj cych
zachowanie stabilno ci kursu walutowego oraz spełnienie formalnych kryteriów z Maastricht.
Bior c powy sze pod uwag , w Krajowym Programie Reform jako cel na lata
2005-2008, przyj to utrzymanie wysokiego tempa wzrostu gospodarczego, sprzyjaj cego
tworzeniu nowych miejsc pracy.
Analiza sytuacji gospodarczej i społecznej wskazuje, e koniecznym warunkiem
przyspieszenia wzrostu gospodarczego i wzrostu zatrudnienia jest: naprawa finansów
publicznych i tworzenie warunków do efektywnego wykorzystania europejskich funduszy
strukturalnych, pobudzanie przedsi biorczo ci i innowacyjno ci przedsi biorstw, promocja
zatrudnienia i wspieranie działa ograniczaj cych bezrobocie.
Jako priorytety polskiego Krajowego Programu Reform przyj to:
W obszarze polityki makroekonomicznej i bud etowej:
1. Konsolidacja finansów publicznych i poprawa zarz dzania finansami publicznymi.
W obszarze polityki mikroekonomicznej i strukturalnej:
2. Rozwój przedsi biorczo ci.
3. Wzrost innowacyjno ci przedsi biorstw.
1
10
4. Rozwój i modernizacja infrastruktury oraz zapewnienie warunków konkurencji
w sektorach sieciowych.
W obszarze polityki rynku pracy:
5. Tworzenie i utrzymanie nowych miejsc pracy oraz zmniejszanie bezrobocia.
6. Poprawa zdolno ci adaptacyjnych pracowników i przedsi biorstw poprzez inwestowanie
w kapitał ludzki.
KPR przygotowany na trzy lata, jest przedmiotem corocznej weryfikacji na podstawie
wska ników, które obrazuj skuteczno podj tych działa w kolejnych latach realizacji
Programu.
W 2008 r. zostanie opracowany kolejny KPR na lata 2009-2011.
1. Rozwój regionalny
Polityka regionalna pa stwa jest jednym z najwa niejszych instrumentów polityki rz du,
ł cz cym i koordynuj cym szereg działa sektorowych pa stwa oraz wspieraj cym działania
samorz dów na rzecz trwałego, zrównowa onego rozwoju, spójno ci społeczno-
gospodarczej i terytorialnej kraju oraz poprawy konkurencyjno ci wszystkich polskich
województw.
W celu realizacji tych zada Sejm RP uchwalił w roku 2006 ustaw o zasadach
prowadzenia polityki rozwoju, która stanowi ramy prawne okre laj ce sposób prowadzenia
polityki rozwoju społeczno-gospodarczego. Regulacja ta w szczególno ci odnosi si do
realizacji programów operacyjnych, które s współfinansowanie ze rodków Uni Europejskiej
w obecnej perspektywie finansowej obejmuj cej lata 2007-2013.
W roku bud etowym 2008 finansowane b d projekty realizowane w ramach programów
operacyjnych sektorowych/krajowych oraz regionalnych przyj tych na dwa okresy
programowania, tj. dotycz ce „starej” perspektywy 2004-2006 oraz „nowej” – 2007-2013.
Dokumentem programowym przyj tym na lata 2004-2006 jest Narodowy Plan Rozwoju
2004-2006, którego realizacja zgodnie z zasad n+2 b dzie trwała jeszcze do ko ca roku
2008. W ramach Planu realizowanych jest pi sektorowych programów operacyjnych,
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego, program operacyjny Pomocy
Technicznej oraz dwa programy Inicjatywy Wspólnotowej - finansowane rodkami
pochodz cymi z funduszy strukturalnych UE.
1
11
Odr bnym programem realizowanym w roku 2008 przy pomocy rodków UE
pochodz cych z Funduszu Spójno ci jest Strategia wykorzystania Funduszu Spójno ci
finansuj ca znacz ce w skali kraju projekty z zakresu transportu i ochrony rodowiska.
Rok 2008 b dzie drugim rokiem realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
na lata 2007-2013 (NSRO) wspieraj cych wzrost gospodarczy i zatrudnienie, okre laj cym
kierunki wsparcia ze rodków finansowych dost pnych z bud etu UE w ramach funduszy
strukturalnych i Funduszu Spójno ci. Realizacja celów polityki rozwoju i spójno ci
okre lonych w NSRO b dzie odbywa si poprzez realizacj sze ciu krajowych programów
operacyjnych oraz 16 regionalnych programów operacyjnych.
Rok 2008 b dzie tak e kolejnym rokiem, w którym jednostki samorz du terytorialnego
otrzymaj wsparcie finansowe z bud etu pa stwa na dofinansowania zada własnych
realizowanych przy u yciu wył cznie rodków krajowych w ramach kontraktów wojewódzkich
(w szczególno ci na kontynuowanie inwestycji zwi zanych z doko czeniem i modernizacj
samorz dowych szpitali).
ródłami finansowania zada słu cych realizacji celów rozwoju regionalnego b d :
- publiczne rodki krajowe, tj. rodki bud etu pa stwa oraz pa stwowych funduszy
celowych, rodki bud etów jednostek samorz du terytorialnego oraz innych rodków
jednostek ora form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych,
-
rodki pochodz ce z bud etu Uni Europejskiej i innych ródeł zagranicznych
-
rodki prywatne.
2. Polityka proinwestycyjna
2.1. Programy wieloletnie wsparcia finansowego inwestycji realizowanych przez
przedsi biorców.
W celu przyspieszenia rozwoju regionalnego i ograniczenia negatywnych skutków
utrzymuj cego si wysokiego bezrobocia, a tak e transferu zaawansowanych technologi ,
istotnego zwi kszenia nakładów inwestycyjnych w gospodarce oraz poprawy
konkurencyjno ci produktowej i technologicznej przedsi biorstw, a tak e rozbudowy sieci
kooperantów, ustanawiane s przez Rad Ministrów programy wieloletnie.
Programy te okre laj wielko nakładów inwestycyjnych, jakie maj ponie inwestorzy,
ilo nowych miejsc pracy, które maj zosta utworzone w okresie obowi zywania programu,
oraz wielko pomocy publicznej dla tych inwestorów. Pomoc t stanowi dotacje z bud etu
pa stwa, które s istotnym instrumentem przyci gania inwestycji oraz zach t do tworzenia
nowych miejsc pracy i ich utrzymania przez okres co najmniej 5 lat.
1
12
Realizacja uchwalonych programów wieloletnich ma głównie na celu:
- wspomaganie osi gni cia i utrzymania w dłu szym okresie wysokiego wzrostu PKB
poprzez wspomaganie najbardziej efektywnych i konkurencyjnych firm;
- zwi kszenie
poziomu
zatrudnienia
i
wykształcenia
poprzez
wspomagania
przeprowadzenia szkole specjalistycznych dla nowych pracowników;
- intensyfikacj procesu zwi kszania w strukturze gospodarki Polski udziału sektorów
o wysokiej warto ci dodanej, wspomagania rozwoju technologi społecze stwa
informacyjnego, w szczególno ci poprzez wspomaganie rozwoju technologi
informatycznych.
Istotnym celem programów wieloletnich jest stworzenie atrakcyjnych warunków dla
inwestorów zagranicznych. Wsparcie udzielanie inwestorom stworzy bowiem przyjazny
klimat dla kolejnych inwestycji, wzmocniony zostanie równie wizerunek Polski jako kraju
sprzyjaj cego inwestorom.
2.2. Promocja eksportu
Jednym z priorytetowych celów polityki handlowej rz du jest wzrost udziału Polski
w mi dzynarodowej wymianie handlowej. Warunkiem jego realizacji jest zwi kszenie
efektywno ci narz dzi i programów promocji i wspierania eksportu, przyczyniaj ce si do
wzrostu konkurencyjno ci polskich przedsi biorstw i ich produktów na rynkach
mi dzynarodowych, jak równie zapewnienie otoczenia instytucjonalnego, gwarantuj cego
nale yte ich funkcjonowanie. Zwi kszenie wolumenu eksportu jest jednym z czynników
pobudzania wzrostu gospodarczego.
W 2008 r. Ministerstwo Gospodarki realizowa b dzie szereg działa promocyjnych,
maj cych na celu kreowanie pozytywnego wizerunku polskiej gospodarki, rozwój współpracy
gospodarczej z zagranic i przede wszystkim wzrost polskiego eksportu a tak e promocj
bezpo rednich inwestycji zagranicznych w Polsce.
Na promocj eksportu w roku 2008 zaplanowano wydatki w kwocie 78.923 tys. zł, w tym
wydatki maj tkowe 500 tys. zł.
Ze rodków tych przewiduje si finansowanie realizacji nast puj cych instrumentów
promocji i wsparcia eksportu:
a) Dofinansowanie udziału polskich przedsi biorstw w targach i wystawach za granic
oraz dofinansowanie uczestnictwa polskich firm w wyjazdowych misjach
gospodarczych za granic zwi zanych z udziałem w targach.
1
13
Ww. instrumenty realizowane s w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost
Konkurencyjno ci Przedsi biorstw, współfinansowanego ze rodków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego.
b) Dofinansowanie udziału w imprezach targowo-wystawienniczych w charakterze
wystawcy, udziału w bran owych misjach gospodarczych za granic , maj cych na
celu wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych, uzyskiwania
niezb dnych dokumentów uprawniaj cych do wprowadzania towarów lub usług na
wybrany rynek zagraniczny.
Ww. instrumenty realizowane s w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna
Gospodarka (działanie 6.1 Paszport do eksportu), współfinansowanego ze rodków
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
c) Dofinansowanie projektów maj cych na celu wspieranie promocji sprzeda y na
Jednolitym Rynku Europejskim i promocji eksportu, budow i rozwój systemu obsługi
inwestorów, promocj polskiej gospodarki na rynku mi dzynarodowym oraz
wspieranie inicjatyw istotnych dla promocji Polski (du e przedsi wzi cia o
charakterze mi dzynarodowym).
Ww. instrumenty realizowane s w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna
Gospodarka (działanie 6.5 Rozwój systemu wsparcia polskiej gospodarki na rynku
mi dzynarodowym), współfinansowanego ze rodków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego.
d) Dofinansowanie kosztów organizacji konferencji, seminariów i innych imprez
promocyjnych po wi conych problematyce gospodarczej, promocji polskiej
gospodarki i eksportu.
e) Dofinansowanie bran owych projektów promocyjnych.
f) Zakup i dofinansowanie kosztów publikacji wydawnictw informacyjnych
i promocyjnych.
g) Dofinansowanie kosztów uzyskania certyfikatów wyrobu wymaganych na rynkach
zagranicznych.
h) Przygotowanie materiałów promuj cych eksport publikowanych przez podmioty
zewn trzne, przede wszystkim przez organizacje samorz du gospodarczego,
instytucje o charakterze bran owym i regionalnym.
i) Dofinansowanie zakupów i dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych na
potrzeby działalno ci promocyjnej Ministerstwa Gospodarki oraz polskich placówek
za granic .
j) Dofinansowanie działalno ci promocyjnej placówek zagranicznych.
1
14
4.1. Rozwój gospodarczy, przedsi biorczo i konkurencyjno
Obecno w Uni Europejskiej stwarza Polsce ogromn szans zmniejszenia dystansu
do najwy ej rozwini tych społecze stw. Polska, b d c członkiem Uni Europejskiej, stała si
jednym z krajów realizuj cych cele odnowionej Strategi Lizbo skiej – wieloletniego
programu reform i zmian strukturalnych, maj cych uczyni obszar UE najbardziej
konkurencyjn gospodark wiata.
Rada Europejska dla szybszego i lepszego realizowania Strategi Lizbo skiej podj ła
decyzj o konieczno ci przygotowania trzyletnich krajowych programów reform (KPR),
przyjmowanych przez rz dy pa stw członkowskich po konsultacjach z ich parlamentami.
W polskim KPR uwzgl dniono m.in. ogólne cele Programu Konwergencji na lata 2004-
2007. Nadrz dnym celem Programu Konwergencji jest utrzymanie wysokiego tempa wzrostu
gospodarczego, przy zachowaniu stabilno ci makroekonomicznej, tzn. utrzymanie poziomu
inflacji oraz wysoko ci deficytu sektora general government w granicach umo liwiaj cych
zachowanie stabilno ci kursu walutowego oraz spełnienie formalnych kryteriów z Maastricht.
Bior c powy sze pod uwag , w Krajowym Programie Reform jako cel na lata
2005-2008, przyj to utrzymanie wysokiego tempa wzrostu gospodarczego, sprzyjaj cego
tworzeniu nowych miejsc pracy.
Analiza sytuacji gospodarczej i społecznej wskazuje, e koniecznym warunkiem
przyspieszenia wzrostu gospodarczego i wzrostu zatrudnienia jest: naprawa finansów
publicznych i tworzenie warunków do efektywnego wykorzystania europejskich funduszy
strukturalnych, pobudzanie przedsi biorczo ci i innowacyjno ci przedsi biorstw, promocja
zatrudnienia i wspieranie działa ograniczaj cych bezrobocie.
Jako priorytety polskiego Krajowego Programu Reform przyj to:
W obszarze polityki makroekonomicznej i bud etowej:
1. Konsolidacja finansów publicznych i poprawa zarz dzania finansami publicznymi.
W obszarze polityki mikroekonomicznej i strukturalnej:
2. Rozwój przedsi biorczo ci.
3. Wzrost innowacyjno ci przedsi biorstw.
1
10
4. Rozwój i modernizacja infrastruktury oraz zapewnienie warunków konkurencji
w sektorach sieciowych.
W obszarze polityki rynku pracy:
5. Tworzenie i utrzymanie nowych miejsc pracy oraz zmniejszanie bezrobocia.
6. Poprawa zdolno ci adaptacyjnych pracowników i przedsi biorstw poprzez inwestowanie
w kapitał ludzki.
KPR przygotowany na trzy lata, jest przedmiotem corocznej weryfikacji na podstawie
wska ników, które obrazuj skuteczno podj tych działa w kolejnych latach realizacji
Programu.
W 2008 r. zostanie opracowany kolejny KPR na lata 2009-2011.
1. Rozwój regionalny
Polityka regionalna pa stwa jest jednym z najwa niejszych instrumentów polityki rz du,
ł cz cym i koordynuj cym szereg działa sektorowych pa stwa oraz wspieraj cym działania
samorz dów na rzecz trwałego, zrównowa onego rozwoju, spójno ci społeczno-
gospodarczej i terytorialnej kraju oraz poprawy konkurencyjno ci wszystkich polskich
województw.
W celu realizacji tych zada Sejm RP uchwalił w roku 2006 ustaw o zasadach
prowadzenia polityki rozwoju, która stanowi ramy prawne okre laj ce sposób prowadzenia
polityki rozwoju społeczno-gospodarczego. Regulacja ta w szczególno ci odnosi si do
realizacji programów operacyjnych, które s współfinansowanie ze rodków Uni Europejskiej
w obecnej perspektywie finansowej obejmuj cej lata 2007-2013.
W roku bud etowym 2008 finansowane b d projekty realizowane w ramach programów
operacyjnych sektorowych/krajowych oraz regionalnych przyj tych na dwa okresy
programowania, tj. dotycz ce „starej” perspektywy 2004-2006 oraz „nowej” – 2007-2013.
Dokumentem programowym przyj tym na lata 2004-2006 jest Narodowy Plan Rozwoju
2004-2006, którego realizacja zgodnie z zasad n+2 b dzie trwała jeszcze do ko ca roku
2008. W ramach Planu realizowanych jest pi sektorowych programów operacyjnych,
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego, program operacyjny Pomocy
Technicznej oraz dwa programy Inicjatywy Wspólnotowej - finansowane rodkami
pochodz cymi z funduszy strukturalnych UE.
1
11
Odr bnym programem realizowanym w roku 2008 przy pomocy rodków UE
pochodz cych z Funduszu Spójno ci jest Strategia wykorzystania Funduszu Spójno ci
finansuj ca znacz ce w skali kraju projekty z zakresu transportu i ochrony rodowiska.
Rok 2008 b dzie drugim rokiem realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
na lata 2007-2013 (NSRO) wspieraj cych wzrost gospodarczy i zatrudnienie, okre laj cym
kierunki wsparcia ze rodków finansowych dost pnych z bud etu UE w ramach funduszy
strukturalnych i Funduszu Spójno ci. Realizacja celów polityki rozwoju i spójno ci
okre lonych w NSRO b dzie odbywa si poprzez realizacj sze ciu krajowych programów
operacyjnych oraz 16 regionalnych programów operacyjnych.
Rok 2008 b dzie tak e kolejnym rokiem, w którym jednostki samorz du terytorialnego
otrzymaj wsparcie finansowe z bud etu pa stwa na dofinansowania zada własnych
realizowanych przy u yciu wył cznie rodków krajowych w ramach kontraktów wojewódzkich
(w szczególno ci na kontynuowanie inwestycji zwi zanych z doko czeniem i modernizacj
samorz dowych szpitali).
ródłami finansowania zada słu cych realizacji celów rozwoju regionalnego b d :
- publiczne rodki krajowe, tj. rodki bud etu pa stwa oraz pa stwowych funduszy
celowych, rodki bud etów jednostek samorz du terytorialnego oraz innych rodków
jednostek ora form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych,
-
rodki pochodz ce z bud etu Uni Europejskiej i innych ródeł zagranicznych
-
rodki prywatne.
2. Polityka proinwestycyjna
2.1. Programy wieloletnie wsparcia finansowego inwestycji realizowanych przez
przedsi biorców.
W celu przyspieszenia rozwoju regionalnego i ograniczenia negatywnych skutków
utrzymuj cego si wysokiego bezrobocia, a tak e transferu zaawansowanych technologi ,
istotnego zwi kszenia nakładów inwestycyjnych w gospodarce oraz poprawy
konkurencyjno ci produktowej i technologicznej przedsi biorstw, a tak e rozbudowy sieci
kooperantów, ustanawiane s przez Rad Ministrów programy wieloletnie.
Programy te okre laj wielko nakładów inwestycyjnych, jakie maj ponie inwestorzy,
ilo nowych miejsc pracy, które maj zosta utworzone w okresie obowi zywania programu,
oraz wielko pomocy publicznej dla tych inwestorów. Pomoc t stanowi dotacje z bud etu
pa stwa, które s istotnym instrumentem przyci gania inwestycji oraz zach t do tworzenia
nowych miejsc pracy i ich utrzymania przez okres co najmniej 5 lat.
1
12
Realizacja uchwalonych programów wieloletnich ma głównie na celu:
- wspomaganie osi gni cia i utrzymania w dłu szym okresie wysokiego wzrostu PKB
poprzez wspomaganie najbardziej efektywnych i konkurencyjnych firm;
- zwi kszenie
poziomu
zatrudnienia
i
wykształcenia
poprzez
wspomagania
przeprowadzenia szkole specjalistycznych dla nowych pracowników;
- intensyfikacj procesu zwi kszania w strukturze gospodarki Polski udziału sektorów
o wysokiej warto ci dodanej, wspomagania rozwoju technologi społecze stwa
informacyjnego, w szczególno ci poprzez wspomaganie rozwoju technologi
informatycznych.
Istotnym celem programów wieloletnich jest stworzenie atrakcyjnych warunków dla
inwestorów zagranicznych. Wsparcie udzielanie inwestorom stworzy bowiem przyjazny
klimat dla kolejnych inwestycji, wzmocniony zostanie równie wizerunek Polski jako kraju
sprzyjaj cego inwestorom.
2.2. Promocja eksportu
Jednym z priorytetowych celów polityki handlowej rz du jest wzrost udziału Polski
w mi dzynarodowej wymianie handlowej. Warunkiem jego realizacji jest zwi kszenie
efektywno ci narz dzi i programów promocji i wspierania eksportu, przyczyniaj ce si do
wzrostu konkurencyjno ci polskich przedsi biorstw i ich produktów na rynkach
mi dzynarodowych, jak równie zapewnienie otoczenia instytucjonalnego, gwarantuj cego
nale yte ich funkcjonowanie. Zwi kszenie wolumenu eksportu jest jednym z czynników
pobudzania wzrostu gospodarczego.
W 2008 r. Ministerstwo Gospodarki realizowa b dzie szereg działa promocyjnych,
maj cych na celu kreowanie pozytywnego wizerunku polskiej gospodarki, rozwój współpracy
gospodarczej z zagranic i przede wszystkim wzrost polskiego eksportu a tak e promocj
bezpo rednich inwestycji zagranicznych w Polsce.
Na promocj eksportu w roku 2008 zaplanowano wydatki w kwocie 78.923 tys. zł, w tym
wydatki maj tkowe 500 tys. zł.
Ze rodków tych przewiduje si finansowanie realizacji nast puj cych instrumentów
promocji i wsparcia eksportu:
a) Dofinansowanie udziału polskich przedsi biorstw w targach i wystawach za granic
oraz dofinansowanie uczestnictwa polskich firm w wyjazdowych misjach
gospodarczych za granic zwi zanych z udziałem w targach.
1
13
Ww. instrumenty realizowane s w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost
Konkurencyjno ci Przedsi biorstw, współfinansowanego ze rodków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego.
b) Dofinansowanie udziału w imprezach targowo-wystawienniczych w charakterze
wystawcy, udziału w bran owych misjach gospodarczych za granic , maj cych na
celu wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych, uzyskiwania
niezb dnych dokumentów uprawniaj cych do wprowadzania towarów lub usług na
wybrany rynek zagraniczny.
Ww. instrumenty realizowane s w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna
Gospodarka (działanie 6.1 Paszport do eksportu), współfinansowanego ze rodków
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
c) Dofinansowanie projektów maj cych na celu wspieranie promocji sprzeda y na
Jednolitym Rynku Europejskim i promocji eksportu, budow i rozwój systemu obsługi
inwestorów, promocj polskiej gospodarki na rynku mi dzynarodowym oraz
wspieranie inicjatyw istotnych dla promocji Polski (du e przedsi wzi cia o
charakterze mi dzynarodowym).
Ww. instrumenty realizowane s w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna
Gospodarka (działanie 6.5 Rozwój systemu wsparcia polskiej gospodarki na rynku
mi dzynarodowym), współfinansowanego ze rodków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego.
d) Dofinansowanie kosztów organizacji konferencji, seminariów i innych imprez
promocyjnych po wi conych problematyce gospodarczej, promocji polskiej
gospodarki i eksportu.
e) Dofinansowanie bran owych projektów promocyjnych.
f) Zakup i dofinansowanie kosztów publikacji wydawnictw informacyjnych
i promocyjnych.
g) Dofinansowanie kosztów uzyskania certyfikatów wyrobu wymaganych na rynkach
zagranicznych.
h) Przygotowanie materiałów promuj cych eksport publikowanych przez podmioty
zewn trzne, przede wszystkim przez organizacje samorz du gospodarczego,
instytucje o charakterze bran owym i regionalnym.
i) Dofinansowanie zakupów i dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych na
potrzeby działalno ci promocyjnej Ministerstwa Gospodarki oraz polskich placówek
za granic .
j) Dofinansowanie działalno ci promocyjnej placówek zagranicznych.
1
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
druk-nr-16
› Pobierz plik
-
16-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
16-Strategia-zarzadzania-dlugiem
› Pobierz plik
-
trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik