eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

Rządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

projekt ustawy dotyczy zminimalizowania ujemnego wpływu baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i zużytych akumulatorów na środowisko przez redukcję ilości substancji niebezpiecznych w nich zawartych; właściwe zbieranie i recykling powstających z nich odpadów, jak również zharmonizowanie wymogów dotyczących zawartości metali ciężkich w bateriach i akumulatorach; wymogów dotyczących ich oznakowania oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego i uniknięcia zniekształcenia konkurencji w obrębie Wspólnoty Europejskiej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1451
  • Data wpłynięcia: 2008-11-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bateriach i akumulatorach
  • data uchwalenia: 2009-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 666

1451

Art. 12 ust. 3
Tam, gdzie baterie lub akumulatory są zbierane razem ze zużytym
Art. 114
W ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i
sprzętem elektrycznym i elektronicznym na podstawie dyrektywy
elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495) wprowadza się następujące zmiany:
2002/96/WE, baterie i akumulatory usuwa się z zebranego sprzętu
1)
po art. 1 dodaje się art. 1a w brzmieniu:
elektrycznego i elektronicznego.
"Art. 1a. W sprawach dotyczących postępowania z bateriami i
akumulatorami oraz ze zużytymi bateriami i zużytymi akumulatorami
stanowiącymi przynależno ć lub czę ć składową sprzętu stosuje się
przepisy ustawy z dnia … o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr …, poz.
…).”;
2)
w art. 4 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Przy ustalaniu ilo ci i masy sprzętu wprowadzonego na terytorium kraju
nie uwzględnia się masy baterii i akumulatorów.”;
3)
w art. 10 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Minister wła ciwy do spraw rodowiska okre li, w drodze rozporządzenia,
sposób nadawania numeru rejestrowego, o którym mowa w ust. 1,
uwzględniając konieczno ć zidentyfikowania przedsiębiorców wpisanych do
rejestru, zapewnienia spójno ci i ciągło ci numeru rejestrowego z numerem
rejestrowym nadawanym zgodnie z przepisami ustawy z dnia … o bateriach
i akumulatorach (Dz. U. Nr …, poz. …) oraz wyeliminowania sytuacji, w
której przedsiębiorcy będą posługiwać się dwoma numerami rejestrowymi.”;
4)
art. 47 otrzymuje brzmienie:
„Art.47.1. Prowadzący zakład przetwarzania jest obowiązany przekazywać
51.
odpady powstałe w wyniku przetworzenia zużytego sprzętu prowadzącemu
działalno ć w zakresie recyklingu lub prowadzącemu działalno ć w zakresie
innych niż recykling procesów odzysku, wpisanym do rejestru, o którym
mowa w art. 6.
2. Prowadzący zakład przetwarzania jest obowiązany do przekazania
zużytych baterii i zużytych akumulatorów zbierającemu zużyte baterie lub
zużyte akumulatory lub do zakładu przetwarzania zużytych baterii lub
zużytych akumulatorów.”;
5)
w art. 77:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) wbrew przepisowi art. 47 ust. 1, nie przekazuje odpadów powstałych w
wyniku przetwarzania zużytego sprzętu prowadzącemu działalno ć w
zakresie recyklingu, prowadzącemu działalno ć w zakresie innych niż
recykling procesów odzysku lub prowadzącemu działalno ć w zakresie
unieszkodliwiania odpadów,”;
b)
po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) wbrew przepisowi art. 47 ust. 2, nie przekazuje zużytych baterii i
zużytych akumulatorów zbierającemu zużyte baterie lub zużyte akumulatory
lub do zakładu przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów,”;
6) w
załączniku nr 2 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) baterie i akumulatory,".


14
Art. 12 ust. 4
Najpóźniej w dniu 26 wrze nia 2011 r. recykling musi być zgodny z
Art. 13 ust. 1
Za pomocą technologii i instalacji służących do przetwarzania i recyklingu
poziomami wydajno ci recyklingu oraz ze związanymi z tym przepisami

poszczególnych rodzajów zużytych baterii lub zużytych akumulatorów muszą
załącznika III czę ć B.
zostać osiągnięte następujące minimalne poziomy wydajno ci recyklingu:
1)
w przypadku zużytych baterii kwasowo-ołowiowych i zużytych akumulatorów
kwasowo-ołowiowych – 65% masy zużytych baterii kwasowo-ołowiowych lub
zużytych akumulatorów kwasowo-ołowiowych, w tym poziom recyklingu
ołowiu wynoszący co najmniej 90% obliczany jako wyrażony w procentach
stosunek masy ołowiu w ołowiu rafinowanym oraz masy ołowiu w stopach
ołowiu rafinowanego do sumy masy ołowiu we frakcji metalicznej i pa cie
ołowiowej zawartych w zużytych bateriach kwasowo-ołowiowych lub zużytych
52.
akumulatorach kwasowo-ołowiowych;
2)
w przypadku zużytych baterii niklowo-kadmowych i zużytych akumulatorów
niklowo-kadmowych - 75% masy zużytych baterii niklowo-kadmowych lub
zużytych akumulatorów niklowo-kadmowych, w tym recykling kadmu w
najwyższym, technicznie możliwym do osiągnięcia stopniu przy
jednoczesnym unikaniu nadmiernych kosztów;
3)
w przypadku pozostałych zużytych baterii i zużytych akumulatorów - 50%
masy zużytych baterii lub zużytych akumulatorów.
Art. 121 pkt 1
Ustawa wchodzi w życie z dniem 26 wrze nia 2008 r., z wyjątkiem:
1)
art. 13, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r., z wyjątkiem ust. 1
pkt 2 i 3, który wchodzi w życie z dniem 26 wrze nia 2011 r.;
Art. 12 ust. 5
Państwa Członkowskie przedstawiają sprawozdanie na temat poziomów
-
Nie wymaga transpozycji.
recyklingu, osiągniętych w każdym danym roku kalendarzowym, oraz na
53.
temat tego, czy poziomy wydajno ci recyklingu okre lone w załączniku III
czę ć B zostały osiągnięte. Przekazują tę informację Komisji w ciągu
sze ciu miesięcy od końca danego roku kalendarzowego.
Art. 12 ust. 6
Załącznik III może być dostosowywany lub uzupełniany w celu
-
Nie wymaga transpozycji.
uwzględnienia postępu technicznego lub naukowego zgodnie z procedurą
okre loną w art. 24 ust. 2. w szczególno ci:
a) szczegółowe przepisy dotyczące obliczania poziomów wydajno ci
54.
recyklingu dodane zostaną najpóźniej dnia 26 marca 2010 r.; oraz
b) minimalne poziomy wydajno ci recyklingu muszą być poddawane
systematycznej ocenie oraz dostosowywane do najlepszych dostępnych
technik w wietle działań, o których mowa w ust. 1 akapit drugi.
Art. 12 ust. 7
Przed wystąpieniem z wnioskiem w sprawie zmiany załącznika III Komisja
-
Nie wymaga transpozycji.
zasięga opinii odpowiednich zainteresowanych stron, w szczególno ci
producentów, podmiotów prowadzących działalno ć w zakresie zbierania,
55.
recyklingu, przetwarzania, organizacji działających w zakresie ochrony
rodowiska, organizacji konsumenckich i organizacji pracowników. O
wyniku tych konsultacji informuje ona komitet, o którym mowa w art. 24
ust. 1.
Art. 13 ust. 1
Państwa Członkowskie zachęcają do opracowywania nowych technologii Art. 109
W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony rodowiska (Dz. U. z 2008
Nowe technologie
recyklingu i przetwarzania oraz wspierają badania nad przyjaznymi dla
r. Nr 25, poz. 150, Nr 111, poz. 708, Nr 138, poz. 865 i Nr 154, poz. 958) w art.
recyklingu
rodowiska naturalnego i opłacalnymi metodami recyklingu wszystkich
401 po ust. 12c dodaje się ust. 12d i 12e w brzmieniu:
rodzajów baterii i akumulatorów.
„12d. Przychodami Narodowego Funduszu są także wpływy z opłat, o których
mowa w art. 66 ust. 2 ustawy z dnia … o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr …,
poz. …).;
56.
12e. Przychody, o których mowa w ust. 12d, Narodowy Fundusz przeznacza
na dofinansowanie działań w zakresie:
4) zbierania
zużytych baterii i zużytych akumulatorów;
5) przetwarzania i recyklingu zużytych baterii i zużytych akumulatorów;
6) unieszkodliwiania
zużytych baterii i zużytych akumulatorów;
4) badań laboratoryjnych na zawarto ć metali ciężkich w bateriach lub
akumulatorach zleconych przez Inspekcję Handlową.”.

15
1)
Art. 13 ust. 2
Państwa Członkowskie zachęcają zakłady przetwarzania odpadów do
Art. 17 ust. 7
Z obowiązku uiszczania opłaty rejestrowej zwalnia się wprowadzających baterie
wprowadzenia certyfikowanych systemów zarządzania rodowiskowego
lub akumulatory wpisanych do rejestru, o którym mowa w ustawie z dnia 12
zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 761/2001 Parlamentu Europejskiego
marca 2004 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS).
57.
i Rady z dnia 19 marca 2001 r. umożliwiającym organizacjom dobrowolne

uczestnictwo we wspólnotowym systemie ekozarządzania i audytu
(EMAS).
Art. 14
Państwa Członkowskie zakazują unieszkodliwiania zużytych baterii i
Art. 14
1. Zakazuje się unieszkodliwiania zużytych baterii i zużytych akumulatorów przez
Unieszkodliwianie
akumulatorów przemysłowych i samochodowych poprzez składowanie ich
ich składowanie na składowisku odpadów lub termiczne przekształcanie.

na składowiskach odpadów lub poprzez spalanie. Jednakże pozostało ci
2. Odpady powstałe po przetworzeniu zużytych baterii i zużytych akumulatorów, o
58.
baterii i akumulatorów, które zostały poddane zarówno przetworzeniu, jak
którym mowa w art. 64 ust. 1 pkt 2, nienadające się do recyklingu, w zależno ci
i recyklingowi, zgodnie z art. 12 ust. 1 mogą być unieszkodliwiane
od wła ciwo ci, mogą zostać unieszkodliwione przez składowanie na składowisku
poprzez składowanie ich na składowiskach odpadów lub poprzez
odpadów lub poddane termicznemu przekształcaniu.
spalenie.
Art. 15 ust. 1
Przetwarzanie i recykling mogą być dokonywane poza terytorium danego
-
Nie wymaga transpozycji.
Wywóz
Państwa Członkowskiego lub poza obszarem Wspólnoty, pod warunkiem
że przesyłanie zużytych baterii i akumulatorów odbywa się zgodnie z
59.
rozporządzeniem Rady (EWG) nr 259/93 z dnia 1 lutego 1993 r. w
sprawie nadzoru i kontroli przesyłania odpadów w obrębie, do Wspólnoty
Europejskiej oraz poza jej obszar.
Art. 15 ust. 2
Zużyte baterie i akumulatory wywożone poza obszar Wspólnoty zgodnie z
-
Nie wymaga transpozycji.
rozporządzeniem (EWG) nr 259/93, rozporządzeniem Rady (WE) nr
1420/1999 z dnia 29 kwietnia 1999 r. ustanawiającym wspólne zasady i
procedury stosowane do wysyłki niektórych rodzajów odpadów do
niektórych krajów nienależących do OECD i rozporządzeniem Komisji
(WE) nr 1547/1999 z dnia 12 lipca 1999 r. okre lającym procedury
kontrolne, na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 259/93 mającym
60.
zastosowanie do wysyłek niektórych rodzajów odpadów do niektórych
krajów, do których nie ma zastosowania decyzja OECD C(92)39 wersja
ostateczna, zalicza się na poczet wypełnienia zobowiązań i osiągnięcia
poziomów wydajno ci recyklingu okre lonych w załączniku III do
niniejszej dyrektywy tylko wówczas, gdy istnieje niepodważalny dowód, że
recykling został przeprowadzony zgodnie z warunkami odpowiadającymi
wymogom wynikającym z niniejszej dyrektywy.
Art. 15 ust. 3
Szczegółowe przepisy służące wykonaniu niniejszego artykułu ustanawia
-
Nie wymaga transpozycji.
61.
się zgodnie z procedurą okre loną w art. 24 ust. 2.
Art. 16 ust. 1 pkt a i b
Państwa Członkowskie zapewniają, aby producenci lub działające w ich
Art. 25 ust. 1
Wprowadzający baterie lub akumulatory jest obowiązany do zorganizowania i
Finansowanie
imieniu osoby trzecie ponosiły wszystkie koszty netto wynikające ze:
sfinansowania systemu zbierania, przetwarzania, recyklingu i unieszkodliwiania
a)
zbierania, przetwarzania i recyklingu wszystkich zużytych baterii i
zużytych baterii i zużytych akumulatorów oraz wła ciwego gospodarowania
62.
akumulatorów przeno nych zebranych zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2; oraz
zużytymi bateriami i zużytymi akumulatorami.
b)
zbierania, przetwarzania i recyklingu wszystkich zużytych baterii i
akumulatorów przemysłowych i samochodowych zebranych zgodnie z
art. 8 ust. 3 i 4.
Art. 30 ust. 1
Wprowadzający baterie przeno ne lub akumulatory przeno ne, w celu
zapewnienia sprawnego systemu zbierania zużytych baterii przeno nych i
zużytych akumulatorów przeno nych, ma obowiązek zawarcia umowy w formie
pisemnej pod rygorem nieważno ci, ze zbierającym zużyte baterie lub zużyte
akumulatory dotyczącej zbierania zużytych baterii przeno nych lub zużytych
akumulatorów przeno nych.

16



Art. 34 ust. 1
Wprowadzający baterie lub akumulatory, w celu zapewnienia sprawnego systemu
przetwarzania zużytych baterii i zużytych akumulatorów, ma obowiązek zawarcia
umowy w formie pisemnej pod rygorem nieważno ci z zakładem przetwarzania
zużytych baterii lub zużytych akumulatorów.
Art. 16 ust. 2
Państwa Członkowskie zapewniają, aby wdrożenie ust. 1 nie pociągało za Art. 114 pkt 4
art. 47 otrzymuje brzmienie:
sobą podwójnego obciążenia producentów w przypadku baterii lub
„Art.47.1. Prowadzący zakład przetwarzania jest obowiązany przekazywać
akumulatorów zebranych w ramach systemów utworzonych zgodnie z
odpady powstałe w wyniku przetworzenia zużytego sprzętu prowadzącemu
dyrektywą 2000/53/WE lub dyrektywą 2002/96/WE.
działalno ć w zakresie recyklingu lub prowadzącemu działalno ć w zakresie
innych niż recykling procesów odzysku, wpisanym do rejestru, o którym mowa w
art. 6.
2. Prowadzący zakład przetwarzania jest obowiązany do przekazania zużytych
baterii i zużytych akumulatorów zbierającemu zużyte baterie lub zużyte
akumulatory lub do zakładu przetwarzania zużytych baterii lub zużytych
akumulatorów.”;

Art. 112
W ustawie z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z
eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202, Nr 175, poz. 1458 oraz z 2007 r. Nr 176,
63.
poz. 1236) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 21 dotychczasową tre ć oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w
brzmieniu:
„2. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu jest obowiązany do przekazania
zużytych baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych i zużytych akumulatorów
samochodowych kwasowo-ołowiowych do zakładu przetwarzania zużytych baterii
lub zużytych akumulatorów, który prowadzi przetwarzanie, o którym mowa w art.
64 ust. 2 ustawy z dnia … o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr …, poz. …).”.
2)
po art. 48 dodaje się art. 48a w brzmieniu:
„Kto, wbrew przepisowi art. 21 ust. 2, nie przekazuje zużytych baterii
samochodowych kwasowo-ołowiowych i zużytych akumulatorów samochodowych
kwasowo-ołowiowych do zakładu przetwarzania zużytych baterii lub zużytych
akumulatorów, podlega karze grzywny.”.

Art. 16 ust. 3
Państwa Członkowskie zobowiązują producentów lub osoby trzecie
Art. 40
Wprowadzający baterie przeno ne lub akumulatory przeno ne jest obowiązany
działające w ich imieniu do pokrywania wszelkich kosztów wynikających z
do ponoszenia opłaty za wprowadzenie do obrotu baterii przeno nych lub
publicznych kampanii informacyjnych na temat zbierania, przetwarzania i
akumulatorów przeno nych na terytorium kraju, zwanej dalej „opłatą za
recyklingu wszelkich zużytych baterii i akumulatorów przeno nych.
wprowadzenie".
Art. 66 ust. 4
Wpływy z tytułu opłaty za wprowadzenie, powiększone o przychody z
oprocentowania rachunków bankowych i pomniejszone o dochody budżetu
samorządu województwa, o których mowa w ust. 5, marszałek województwa
64.
przekazuje w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego następującego
po roku, którego opłata dotyczy, na dochody budżetu państwa.

Art. 67 ust. 4
Minister wła ciwy do spraw rodowiska w porozumieniu z ministrem wła ciwym
do spraw finansów publicznych okre li, w drodze rozporządzenia, sposób
ustalania wydatków oraz podziału rodków dotacji celowej na prowadzenie
publicznych kampanii edukacyjnych, biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców w
danym województwie oraz konieczno ć osiągnięcia wymaganych poziomów
zbierania.

17
Art. 16 ust. 4
Kosztów zbierania, przetwarzania i recyklingu nie wykazuje się oddzielnie Art. 48
Przy sprzedaży użytkownikowi końcowemu nowych baterii przeno nych i
użytkownikom końcowym przy sprzedaży nowych baterii i akumulatorów
akumulatorów przeno nych nie wykazuje się oddzielnie kosztów zbierania,
65.
przeno nych.
przetwarzania i recyklingu.

Art. 16 ust. 5
Producenci i użytkownicy baterii i akumulatorów przemysłowych i
Art. 25 ust. 2
Wprowadzający baterie samochodowe, akumulatory samochodowe, baterie
samochodowych mogą zawierać porozumienia okre lające postanowienia
przemysłowe lub akumulatory przemysłowe oraz użytkownicy tych baterii lub
66.
dotyczące finansowania inne niż te, o których mowa w ust. 1.
akumulatorów mogą zawierać między sobą porozumienia dotyczące
finansowania zbierania, przetwarzania, recyklingu i unieszkodliwiania tych baterii
lub akumulatorów.
Art. 16 ust. 6
Niniejszy artykuł stosuje się do wszystkich baterii i akumulatorów,
Art. 2 ust. 1
1. Przepisy ustawy stosuje się do:
niezależnie od daty wprowadzenia ich do obrotu.

1) wszystkich rodzajów baterii i akumulatorów produkowanych i wprowadzanych
do obrotu, niezależnie od ich kształtu, pojemno ci, masy, składu materiałowego,
67.
użycia oraz niezależnie od tego czy stanowią przynależno ć, czę ć składową
urządzenia lub dodatek do innych produktów;
2) zużytych baterii I zużytych akumulatorów.
Art. 17
Państwa Członkowskie zapewniają, aby każdy producent był
Art. 16 ust. 1 i 2
1. Przedsiębiorca, który zamierza rozpocząć działalno ć w zakresie
Rejestracja
zarejestrowany. Do rejestracji stosuje się te same wymogi proceduralne
wprowadzania do obrotu baterii lub akumulatorów na terytorium kraju lub
we wszystkich Państwach Członkowskich. Takie wymogi dotyczące
przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, przed dokonaniem
rejestracji ustala się zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 24 ust. 2.
pierwszego wprowadzenia do obrotu baterii lub akumulatorów na terytorium kraju
lub pierwszego przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, jest
68.
obowiązany złożyć Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska wniosek o wpis
do rejestru oraz uzyskać numer rejestrowy.
2. Przedsiębiorca prowadzący działalno ć w obu zakresach, o których mowa w
ust. 1, jest obowiązany do złożenia Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska
jednego wniosku o wpis do rejestru, obejmującego dane wymagane dla obu
wniosków o wpis do rejestru w zakresie wykonywanej działalno ci gospodarczej.
Art. 18 ust. 1
Państwa Członkowskie mogą zwolnić producentów, którzy, zależnie od
-
Nie skorzystano z możliwo ci zwolnienia producentów, którzy, zależnie od
Mali producenci
wielko ci krajowego rynku, wprowadzają do obrotu krajowego bardzo
wielko ci krajowego rynku, wprowadzają do obrotu krajowego bardzo małe ilo ci
69.
małe ilo ci baterii lub akumulatorów, od wymogów art. 16 ust. 1, pod
baterii lub akumulatorów.
warunkiem że nie naruszy to prawidłowego funkcjonowania systemów
zbierania i recyklingu ustanowionych na podstawie art. 8 i 12.
Art. 18 ust. 2
Państwa Członkowskie podają do wiadomo ci publicznej takie projekty
-
Nie wymaga transpozycji.
rodków i powody ich zaproponowania oraz powiadamiają o nich Komisję
70.
i pozostałe Państwa Członkowskie za po rednictwem komitetu, o którym
mowa w art. 24 ust. 1.
Art. 18 ust. 3
Komisja w ciągu 6 miesięcy od powiadomienia, o którym mowa w ust. 2,
-
Nie wymaga transpozycji.
zatwierdza lub odrzuca projekt rodków po zweryfikowaniu, czy są one
zgodne z kryteriami, o których mowa w ust. 1, i nie stanowią rodka
71.
arbitralnej dyskryminacji lub ukrytej restrykcji w handlu między Państwami
Członkowskimi. Jeżeli w tym terminie Komisja nie wyda decyzji, projekt
rodków uznaje się za zatwierdzony.
Art. 19 ust. 1
Państwa Członkowskie zapewniają, aby wszystkie podmioty gospodarcze Art. 3 pkt 9
miejsce odbioru – wyznaczoną czę ć obiektu budowlanego, którym włada
Uczestnictwo
oraz wszystkie wła ciwe organy administracji publicznej mogły
podmiot, którego podstawowa działalno ć nie polega na gospodarowaniu
uczestniczyć w systemach zbierania, przetwarzania i recyklingu, o których
odpadami, w tym szkoła, placówka o wiatowa, kulturalno-o wiatowa, siedziba
72.
mowa w art. 8 i 12.
urzędu lub instytucji, punkt wiadczący usługi w zakresie wymiany zużytych
baterii lub zużytych akumulatorów, placówki handlowe prowadzone przez
sprzedawcę detalicznego lub sprzedawcę hurtowego, do których użytkownik
końcowy może oddać zużyte baterie przeno ne i zużyte akumulatory przeno ne

18
strony : 1 ... 20 ... 25 . [ 26 ] . 27 ... 40 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: