eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

Rządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

projekt ustawy dotyczy zminimalizowania ujemnego wpływu baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i zużytych akumulatorów na środowisko przez redukcję ilości substancji niebezpiecznych w nich zawartych; właściwe zbieranie i recykling powstających z nich odpadów, jak również zharmonizowanie wymogów dotyczących zawartości metali ciężkich w bateriach i akumulatorach; wymogów dotyczących ich oznakowania oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego i uniknięcia zniekształcenia konkurencji w obrębie Wspólnoty Europejskiej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1451
  • Data wpłynięcia: 2008-11-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bateriach i akumulatorach
  • data uchwalenia: 2009-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 666

1451

Projekt



ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA1)

z dnia


w sprawie szczegółowych stawek opłaty produktowej



Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia … o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr ..., poz. ...
) zarządza się, co następuje:


§ 1. 1. Rozporządzenie określa wysokość stawek opłaty produktowej.
2. Wysokość stawek opłaty produktowej, o której mowa w ust. 1, określa załącznik do
rozporządzenia.

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister rodowiska
Minister
Gospodarki
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra rodowiska (Dz.U. Nr 216, poz. 1606).

1
Załącznik do rozporządzenia
Ministra rodowiska z dnia … (poz. …)



WYSOKOŚĆ STAWEK OPŁATY PRODUKTOWEJ


Stawka opłaty
Rodzaj wprowadzonych
Lp.
produktowej
baterii lub akumulatorów
[zł/kg]
0 1
2
1 alkaliczne
2 cynkowo-węglowe
4,00
3 cynkowo-powietrzne
4 niklowo-kadmowe
10,30
5 niklowo-żelazowe
4,00
6 niklowo-wodorkowe
7 litowe

8 litowo-jonowe
11,00
9 litowo-polimerowe
10 srebrowe
4,00
11 rtęciowe
12 guzikowe
4,00
13 inne
4,00


2
UZASADNIENIE


Projekt rozporządzenia Ministra rodowiska w sprawie wysokości stawek opłaty
produktowej stanowi wykonanie upoważnienia zwartego w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia …
o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr …, poz. …), wdrażającej w zakresie swojej regulacji
dyrektywę 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 września 2006 r. w
sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów oraz uchylająca
dyrektywę 91/157/EWG.

Celem projektu rozporządzenia jest określenie wysokości stawek opłaty produktowej,
uwzględniając konieczność zróżnicowania tych opłat z uwagi na rodzaje zużytych baterii
i zużytych akumulatorów oraz koszty zbierania i recyklingu zużytych baterii i zużytych
akumulatorów. Zgodnie z obowiązkiem zawartym w ustawie przedsiębiorcy wprowadzający
do obrotu baterie przenośne lub akumulatory przenośne, w przypadku nieosiągnięcia
wymaganego poziomu zbierania w danym roku kalendarzowym, będą zobowiązani zapłacić
opłatę produktową. Opłatę produktową oblicza się jako iloczyn stawki opłaty produktowej i
różnicy pomiędzy masą zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów przenośnych,
jaką należy zebrać, aby osiągnąć wymagany poziom zbierania w danym roku kalendarzowym,
a masą zebranych w tym roku zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów
przenośnych.

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia będzie
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny


Projekt rozporządzenia dotyczy podmiotów wprowadzających do obrotu baterie
przenośne lub akumulatory przenośne.


2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt
rozporządzenia zostanie przekazany w ramach konsultacji społecznych do
podmiotów związanych z gospodarką odpadami, stowarzyszeń zrzeszających
przedsiębiorców oraz związków zawodowych wskazanych poniżej:

1. Wojewodowie;
2. Marszałkowie Województw;
3. Główny Urząd Statystyczny;
4. Główny Inspektor Ochrony rodowiska;
5. Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej;
6. NSZZ
„Solidarność”;
7. Forum
Związków Zawodowych;
8. OPZZ;
9. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego;
10. Państwowa Rada Ochrony rodowiska;
11. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
12. Konfederacja Pracodawców Polskich;
13. Business Centre Club - Związek Pracodawców;
14. Związek Rzemiosła Polskiego;
15. Centrum Prawa Ekologicznego;
16. Polski Klub Ekologiczny;
17. Stowarzyszenie Producentów i Importerów Akumulatorów i Baterii w Polsce;
18. Stowarzyszenie Producentów i Importerów Baterii Małogabarytowych;
19. Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami;
20. Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i AGD;
21. Krajowa Izba Gospodarcza;
22. Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki Złomem;
23. Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa;
24. Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych;
25. Polska Izba Ekologii;
26. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu;
27. Polska Izba Gospodarki Odpadami;
28. Krajowa Izba Gospodarki Odpadami;
29. Instytut na Rzecz Ekorozwoju;
30. Instytut Metali Nieżelaznych w Gliwicach;
31. Instytut Ochrony rodowiska;
32. Instytut Chemii Przemysłowej im. Prof. Ignacego Mościckiego, Zakład Elektrochemii, Zespół
Utylizacji i Recyklingu Baterii;
33. POLSKA GRUPA RECYKLINGU PROEKO, ul. Sikorskiego 5, 05-119 Legionowo;
34. EKOLA Organizacja Odzysku S.A ;
35. DOL-EKO – Organizacja Odzysku S.A.;
36. EUROBAC Organizacja Odzysku S.A.;
37. Oiler Organizacja Odzysku S.A.;
38. Organizacja Odzysku i Recyklingu REBIS S.A.;
39. REBA Organizacja Odzysku S.A.;
40. ReEko Organizacja Odzysku S.A.;
41. ElektroEko Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.;
42. Orzeł Biały S.A.;
43. Baterpol Sp. z o.o. ;
44. Bolesław Recykling Sp. z o.o.;
45. MarcoLtd. Sp. z o.o.;

4
46. Dolnośląska Korporacja Ekologiczna Sp. z o. o.



Projekt zostanie także zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych zostaną zamieszczone na stronie
internetowej Ministerstwa rodowiska oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego
Brak wpływu.
b) rynek pracy
Brak wpływu.
c) konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Brak wpływu.
d) sytuację i rozwój regionalny
Brak wpływu.
e) ochronę rodowiska
Projekt
rozporządzenia pozytywnie wpłynie na ochronę środowiska, motywując
wprowadzających baterie przenośne lub akumulatory przenośne, aby podejmowali działania
mające na celu zwiększenie ilości zebranych odpadów w postaci zużytych baterii przenośnych
lub zużytych akumulatorów przenośnych, które powstały z wprowadzonych przez nich
produktów. Pozwoli to na ograniczenie ilości tych odpadów trafiających do środowiska.

4. Wskazanie źródeł finansowania, zwłaszcza jeżeli projekt poci ga za sob
obci żenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorz du terytorialnego

Nie dotyczy.



10/11/BS

5
strony : 1 ... 30 ... 39 . [ 40 ] . 41 ... 50 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: