eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

Rządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

projekt ustawy dotyczy zminimalizowania ujemnego wpływu baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i zużytych akumulatorów na środowisko przez redukcję ilości substancji niebezpiecznych w nich zawartych; właściwe zbieranie i recykling powstających z nich odpadów, jak również zharmonizowanie wymogów dotyczących zawartości metali ciężkich w bateriach i akumulatorach; wymogów dotyczących ich oznakowania oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego i uniknięcia zniekształcenia konkurencji w obrębie Wspólnoty Europejskiej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1451
  • Data wpłynięcia: 2008-11-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bateriach i akumulatorach
  • data uchwalenia: 2009-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 666

1451




Art. 3 pkt 25
zbierający zużyte baterie lub zużyte akumulatory – podmiot prowadzący punkt
zbierania odpadów, posiadający zezwolenie na prowadzenie działalno ć w
zakresie zbierania odpadów w postaci zużytych baterii lub zużytych
akumulatorów, gminną jednostkę organizacyjną prowadzącą działalno ć w
zakresie odbierania odpadów komunalnych i przedsiębiorcę posiadającego
zezwolenie na prowadzenie działalno ci w zakresie odbierania odpadów
komunalnych
Art. 19 ust. 2
Systemy te stosuje się również do baterii i akumulatorów przywożonych z
Art. 3 pkt 9
miejsce odbioru – wyznaczoną czę ć obiektu budowlanego, którym włada
państw trzecich na zasadach niedyskryminacji i należy je opracować w
podmiot, którego podstawowa działalno ć nie polega na gospodarowaniu
taki sposób, aby uniknąć ograniczeń w handlu i zniekształcenia
odpadami, w tym szkoła, placówka o wiatowa, kulturalno-o wiatowa, siedziba
konkurencji.
urzędu lub instytucji, punkt wiadczący usługi w zakresie wymiany zużytych
baterii lub zu
73.
żytych akumulatorów, placówki handlowe prowadzone przez
sprzedawcę detalicznego lub sprzedawcę hurtowego, do których użytkownik
końcowy może oddać zużyte baterie przeno ne i zużyte akumulatory przeno ne
Art. 47 ust. 3
W miejscach odbioru zużyte baterie przeno ne i zużyte akumulatory przeno ne
przyjmowane są nieodpłatnie.
Art. 20 ust. 1 i 2
1.Państwa Członkowskie zapewniają, w szczególno ci poprzez kampanie Art. 67 ust. 2
2. Publiczne kampanie edukacyjne, o których mowa w ust. 1, powinny
Informacje dla
informacyjne, aby użytkownicy końcowi byli w pełni poinformowani o:
uwzględniać informowanie użytkowników końcowych w szczególno ci o:
użytkowników
a) możliwym wpływie substancji stosowanych w bateriach i akumulatorach
1) możliwym wpływie substancji stosowanych w bateriach i akumulatorach na
końcowych
na rodowisko i zdrowie ludzkie;
rodowisko i zdrowie ludzkie;

b) zaleceniu nieunieszkodliwiania zużytych baterii i akumulatorów w
2) zaleceniu nieunieszkodliwiania zużytych baterii i zużytych akumulatorów w
formie nieposegregowanych odpadów komunalnych i zaleceniu
formie nieposegregowanych odpadów komunalnych i zaleceniu
74.
prowadzenia selektywnego zbierania, tak aby ułatwić przetwarzanie i
prowadzenia selektywnego zbierania;
recykling;
3) dostępnych dla nich systemach zbierania i recyklingu;
c) dostępnych dla nich systemach zbierania i recyklingu;
4) ich roli w przyczynianiu się do recyklingu zużytych baterii i zużytych
d) ich roli w przyczynianiu się do recyklingu zużytych baterii i
akumulatorów;
akumulatorów;
5) znaczeniu symbolu przekre lonego pojemnika na kółkach oraz symboli
e) znaczeniu symbolu przekre lonego pojemnika na kółkach
chemicznych metali Hg, Cd i Pb.
przedstawionego w załączniku II oraz symboli chemicznych Hg, Cd i Pb.

2. Państwa Członkowskie mogą wymagać od podmiotów gospodarczych
Art. 10 ust. 2
Do wprowadzanego do obrotu i dystrybuowanego sprzętu, w którym
przekazywania niektórych lub wszystkich informacji okre lonych w ust. 1.
zamontowane są baterie lub akumulatory, powinna być dołączona instrukcja
zawierająca informację o:
1)
sposobie bezpiecznego usunięcia baterii lub akumulatorów z tego sprzętu;
2)
rodzaju zamontowanych baterii lub akumulatorów.
Art. 47 ust. 4 i 5
4. W miejscu odbioru powinna znajdować się czytelna i dostępna dla użytkownika
końcowego informacja na temat możliwo ci oddania zużytych baterii przeno nych
i zużytych akumulatorów przeno nych w tym miejscu.
5. Informacja, o której mowa w ust. 4, może być umieszczona na pojemniku
służącym do zbierania zużytych baterii przeno nych i zużytych akumulatorów
przeno nych.

19



Art. 54 ust. 1 i 2
1.
Sprzedawca detaliczny baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych,
akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych, baterii przemysłowych
kwasowo-ołowiowych lub akumulatorów przemysłowych kwasowo-ołowiowych
jest obowiązany do przyjęcia zużytych baterii samochodowych kwasowo-
ołowiowych, zużytych akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych,
zużytych baterii przemysłowych kwasowo-ołowiowych i zużytych akumulatorów
przemysłowych kwasowo-ołowiowych od użytkownika końcowego.
2.
Sprzedawca detaliczny, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do
umieszczenia w punkcie sprzedaży, w widocznym miejscu, informacji o:
1)
warunkach i trybie zwrotu zużytych baterii i zużytych akumulatorów, o
których mowa w ust. 1, oraz możliwo ci zwrotu pobranej opłaty
depozytowej w punkcie sprzedaży;
2)
punktach zbierania zużytych baterii i zużytych akumulatorów, o których
mowa w ust. 1, zorganizowanych przez wprowadzającego baterie lub
akumulatory, którego baterie lub akumulatory sprzedaje.
Art. 20 ust. 3
Jeżeli Państwa Członkowskie wymagają, aby dystrybutorzy odbierali
Art. 47 ust. 4 i 5
4.
W miejscu odbioru powinna znajdować się czytelna i dostępna dla
zużyte baterie i akumulatory przeno ne zgodnie z art. 8, zapewniają one,
użytkownika końcowego informacja na temat możliwo ci oddania zużytych baterii
aby dystrybutorzy tacy informowali użytkowników końcowych o
przeno nych i zużytych akumulatorów przeno nych w tym miejscu.
75.
możliwo ci pozostawienia zużytych baterii i akumulatorów przeno nych w
5.
Informacja, o której mowa w ust. 4, może być umieszczona na pojemniku
punktach ich sprzedaży.
służącym do zbierania zużytych baterii przeno nych i zużytych akumulatorów
przeno nych.
Art. 21 ust. 1
Państwa Członkowskie zapewniają, aby wszystkie baterie, akumulatory i
Art. 8
1.
Wprowadzane do obrotu baterie i akumulatory, w tym zestawy oraz ogniwa
76. Etykietowanie
zestawy baterii były odpowiednio oznaczone symbolem przedstawionym
Złącznik nr 3
guzikowe, powinny być oznakowane symbolem selektywnego zbierania, którego
w załączniku II.
Załącznik nr 4
wzór okre la załącznik nr 3 do ustawy.
2.
Wprowadzane do obrotu:
Art. 21 ust. 2
Państwa Członkowskie zapewniają, aby pojemno ć wszystkich baterii i
1.
baterie i akumulatory, w tym zestawy, powinny być oznakowane:
akumulatorów przeno nych i samochodowych była wskazana na nich w
1)
symbolem chemicznym metalu Cd, jeżeli zawierają powyżej
widoczny, czytelny i nieusuwalny sposób do dnia 26 wrze nia 2009 r.
0,002% wagowo kadmu,
Szczegółowe przepisy wdrożenia tego wymagania, w tym
77.
2)
symbolem chemicznym metalu Pb, jeżeli zawierają powyżej
zharmonizowane metody dla okre lenia pojemno ci i wła ciwego
0,004% wagowo ołowiu;
stosowania, ustanawia się zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 24
2.
ogniwa guzikowe powinny być oznakowane symbolem chemicznym
ust. 2, nie później niż dnia 26 marca 2009 r.
metalu Hg, jeżeli zawierają powyżej 0,0005% wagowo rtęci.

3.
Symbole, o których mowa w ust. 2, okre la załącznik nr 4 do ustawy.
Art. 21 ust. 3
Baterie, akumulatory i ogniwa guzikowe zawierające powyżej 0,0005 %
4.
Wprowadzane do obrotu baterie przeno ne i akumulatory przeno ne oraz
rtęci, powyżej 0,002 % kadmu lub powyżej 0,004 % ołowiu oznacza się
baterie samochodowe i akumulatory samochodowe powinny wskazywać ich
symbolem chemicznym danego metalu: Hg, Cd lub Pb. Symbol
78.
pojemno ć.
wskazujący na zawarto ć metalu ciężkiego należy nadrukować poniżej
5.
Symbole, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz informację, o której mowa w ust.
symbolu przedstawionego w załączniku II i musi on zajmować
4, umieszcza się w sposób widoczny, czytelny i trwały.
powierzchnię co najmniej jednej czwartej wielko ci tego symbolu.
6. Minister
wła ciwy do spraw rodowiska okre li, w drodze rozporządzenia,
Art. 21 ust. 4
Symbol przedstawiony w załączniku II musi zajmować co najmniej 3 %
metody okre lenia pojemno ci baterii lub akumulatorów oraz sposób
największej powierzchni bocznej baterii, akumulatora lub zestawu baterii,
umieszczania informacji o tej pojemno ci na bateriach lub akumulatorach,
79.
osiągając maksymalne wymiary 5 × 5 cm. W przypadku ogniw
kierując się przepisami Wspólnoty Europejskiej w tym zakresie, względami
cylindrycznych symbol ten musi zajmować co najmniej 1,5 % powierzchni
ochrony rodowiska oraz konieczno cią zapewnienia rzetelnej informacji o
baterii lub akumulatora, osiągając maksymalne wymiary 5 × 5 cm.
wła ciwo ciach wprowadzanych do obrotu baterii lub akumulatorów.

20
Art. 21 ust. 5
W przypadku gdy wielko ć baterii, akumulatora lub zestawu baterii jest

wła ciwo ciach wprowadzanych do obrotu baterii lub akumulatorów.
taka, że symbol byłby mniejszy niż 0,5 × 0,5 cm, baterii, akumulatora lub
7. Minister
wła ciwy do spraw rodowiska może okre lić, w drodze
zestawu baterii nie trzeba oznaczać, ale na opakowaniu należy
rozporządzenia, dodatkowe wymagania dotyczące oznakowania wprowadzanych
nadrukować symbol o wymiarach co najmniej 1 × 1 cm.
do obrotu baterii lub akumulatorów, kierując się potrzebą zapewnienia rzetelnej
informacji o wła ciwo ciach wprowadzanych do obrotu baterii lub akumulatorów
oraz względami ochrony rodowiska.
80.
8. Minister
wła ciwy do spraw rodowiska może okre lić, w drodze
rozporządzenia, wyłączenia spod przewidzianych w ustawie wymogów
oznakowania wprowadzanych do obrotu baterii lub akumulatorów, kierując się
przepisami Wspólnoty Europejskiej w tym zakresie oraz względami ochrony
rodowiska.

Art. 21 ust. 6
Symbole należy nadrukować, tak aby były one widoczne, czytelne i
Powyższy symbol powinien zajmować co najmniej 3% największej powierzchni
trwałe.
bocznej baterii lub akumulatora lub zestawu, osiągając maksymalne wymiary 5 x
5 cm. W przypadku ogniw cylindrycznych symbol ten powinien zajmować co
najmniej 1,5 % powierzchni baterii lub akumulatora, osiągając maksymalne
81.
wymiary 5 x 5 cm.
W przypadku, gdy wielko ć baterii lub akumulatora lub zestawu jest taka, że
powyższy symbol byłby mniejszy niż 0,5 x 0,5 cm, baterii i akumulatora lub
zestawu nie oznacza się, a na opakowaniu umieszcza się symbol o wymiarze co
najmniej 1 x 1 cm.
Art. 21 ust. 7
Wyłączenia spod wymogów etykietowania przewidzianych w niniejszym
Powyższe symbole umieszcza się poniżej symbolu, o którym mowa w załączniku
82.
artykule mogą zostać udzielone zgodnie z procedurą, o której mowa w art.
nr 3, w taki sposób, aby zajmował powierzchnię co najmniej jednej czwartej
24 ust. 2.
wielko ci tego symbolu.
Art. 22 ust. 1
Co trzy lata Państwa Członkowskie przesyłają Komisji sprawozdanie
-
Nie wymaga transpozycji.
83. Krajowe sprawozdanie
dotyczące wykonania niniejszej dyrektywy. Jednakże pierwsze
z wykonania
sprawozdanie obejmuje okres do dnia 26 wrze nia 2012 r.
Art. 22 ust. 2
Sprawozdania sporządza się na podstawie kwestionariusza lub modelu
-
Nie wymaga transpozycji.
ustanowionego zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 24 ust. 2.
84.
Kwestionariusz lub model przesyłany jest Państwom Członkowskim sze ć
miesięcy przed rozpoczęciem pierwszego okresu, który ma być objęty
sprawozdaniem.
Art. 22 ust. 3
Państwa Członkowskie przedstawiają również sprawozdanie na temat
-
Nie wymaga transpozycji.
wszelkich działań, które podejmują w celu zachęcenia do zmniejszenia
negatywnego oddziaływania baterii i akumulatorów na rodowisko, w
szczególno ci:
a) działań w zakresie redukcji zawarto ci metali ciężkich i innych
substancji niebezpiecznych w bateriach i akumulatorach, w tym
85.
dobrowolnych działań producentów;
b) nowych technik recyklingu i przetwarzania;
c) uczestnictwa podmiotów gospodarczych w systemach zarządzania
rodowiskiem;
d) badań w tych dziedzinach; oraz
e) rodków służących promowaniu zapobiegania powstawaniu odpadów.
Art. 22 ust. 4
Sprawozdania udostępnia się Komisji nie później niż dziewięć miesięcy od
-
Nie wymaga transpozycji.
86.
końca trzyletniego okresu, do którego się ono odnosi, a w przypadku
pierwszego sprawozdania – nie później niż dnia 26 czerwca 2013 r.
Art. 22 ust. 5
Komisja publikuje sprawozdanie z wykonania niniejszej dyrektywy oraz jej
-
Nie wymaga transpozycji.
wpływu na rodowisko i na funkcjonowanie rynku wewnętrznego nie
87.
później niż dziewięć miesięcy od otrzymania sprawozdań od Państw
Członkowskich zgodnie z ust. 4.

21
Art. 23 ust. 1
Komisja poddaje przeglądowi wykonanie niniejszej dyrektywy oraz jej
-
Nie wymaga transpozycji.
Przegląd
wpływ na rodowisko i na funkcjonowanie rynku wewnętrznego po
88.
otrzymaniu po raz drugi sprawozdań od Państw Członkowskich zgodnie z
art. 22 ust. 4.
Art. 23 ust. 2
Drugie sprawozdanie, które Komisja publikuje zgodnie z art. 22 ust. 5,
-
Nie wymaga transpozycji.
zawiera ocenę następujących aspektów niniejszej dyrektywy:
a) zasadno ci podjęcia dalszych działań w zakresie zarządzania ryzykiem
w odniesieniu do baterii i akumulatorów zawierających metale ciężkie;
b) zasadno ci minimalnych docelowych poziomów zbierania dla
wszystkich zużytych baterii i akumulatorów przeno nych ustanowionych w
89.
art. 10 ust. 2 oraz możliwo ci ustanowienia dalszych poziomów
docelowych na kolejne lata, biorąc pod uwagę postęp techniczny i
praktyczne do wiadczenie nabyte w Państwach Członkowskich;
c) zasadno ci minimalnych wymogów w zakresie recyklingu okre lonych
w załączniku III czę ć B, biorąc pod uwagę informacje przekazywane
przez Państwa Członkowskie, postęp techniczny i praktyczne
do wiadczenie nabyte w Państwach Członkowskich.
Art. 23 ust. 3
Jeżeli jest to konieczne, do sprawozdania załącza się wnioski w zakresie
-
Nie wymaga transpozycji.
90.
zmian odpowiednich przepisów niniejszej dyrektywy.
Art. 24 ust. 1
Komisję wspiera komitet ustanowiony zgodnie z art. 18 dyrektywy
-
Nie wymaga transpozycji.
91. Procedura komitetu
2006/12/WE.
Art. 24 ust. 2
W przypadku odniesienia do niniejszego artykułu stosuje się art. 5 i 7
-
Nie wymaga transpozycji.
decyzji 1999/468/WE8, z uwzględnieniem art. 8 tej decyzji.
92.
Okres, o którym mowa w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE, ustala się na
trzy miesiące.
Art. 24 ust. 3
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
-
Nie wymaga transpozycji.
93.
Art. 25
Państwa Członkowskie ustanawiają przepisy dotyczące sankcji
Art. 76-103
Rozdział 13 Przepisy karne i kary pieniężne
Sankcje
stosowanych w przypadku naruszeń przepisów krajowych przyjętych na


podstawie niniejszej dyrektywy i podejmują wszelkie niezbędne rodki w
94.
celu zapewnienia ich wykonania. Przewidziane sankcje muszą być
skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Państwa Członkowskie
informują Komisję o tych przepisach najpóźniej do dnia 26 wrze nia 2008
r. oraz informują ją niezwłocznie o ich wszelkich późniejszych zmianach.
Art. 26 ust. 1
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe,
Art. 122
Ustawa wchodzi w życie z dniem 26 wrze nia 2008 r., z wyjątkiem:
Transpozycja
wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej
1)
art. 13, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r., z wyjątkiem ust. 1
dyrektywy najpóźniej do dnia 26 wrze nia 2008 r.
pkt 2 i 3, który wchodzi w życie z dniem 26 wrze nia 2011 r.;
2)
art. 15-24, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2009 r., z wyjątkiem art.
95.
16, który wchodzi w życie z dniem 30 wrze nia 2009 r.;
3)
art. 8 ust. 4, który wchodzi w życie z dniem 26 wrze nia 2009 r.;
4)
art. 28, art. 30-43, art. 54-57, art. 66, art. 71, art. 74, art. 104-106, art. 109 i
art. 111, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.;
5)
art. 67-70, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.
Art. 26 ust. 2
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty wszystkich istniejących
-
Nie wymaga transpozycji.
96.
przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych przyjętych w
dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.

8 Decyzja Rady z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz. U. L 184 z 17.7.1999, str. 23—26).


22
Art. 26 ust. 1 akapit 1
Przepisy przyjmowane przez Państwa Członkowskie zawierają odesłanie
Przypis 1
Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy
do niniejszej dyrektywy lub odesłanie takie towarzyszy ich urzędowej
2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 wrze nia 2006 r. w
97.
publikacji. Metody dokonywania takiego odesłania okre lane są przez
sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów oraz
Państwa Członkowskie.
uchylającej dyrektywę 91/157/EWG (Dz.Urz. UE L 266 z 26.9.2006, str. 1).
Art. 26 ust. 2
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty wszystkich istniejących
-
Nie wymaga transpozycji.
98.
przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych przyjętych w
dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Art. 27 ust. 1
Pod warunkiem że cele ustanowione w niniejszej dyrektywie zostaną
-
Nie skorzystano z możliwo ci transponowania przepisów okre lonych w art. 8, 15
Porozumienia
osiągnięte, Państwa Członkowskie mogą transponować przepisy
i 20 dyrektywy 2006/66/WE w drodze porozumień zawieranych pomiędzy
dobrowolne
okre lone w art. 8, 15 i 20 w drodze porozumień zawieranych pomiędzy
wła ciwymi organami a zainteresowanymi podmiotami gospodarczymi.
wła ciwymi organami a zainteresowanymi podmiotami gospodarczymi.
Porozumienia takie muszą spełniać następujące wymagania:
99.
a) muszą być wykonalne;
b) muszą okre lać cele oraz odpowiadające im terminy ich osiągnięcia;
c) muszą zostać opublikowane w krajowym dzienniku urzędowym lub w
urzędowym dokumencie o porównywalnym stopniu dostępno ci oraz
muszą zostać przekazane Komisji.
Art. 27 ust. 2
Osiągnięte wyniki muszą być systematycznie monitorowane i zgłaszane
-
Nie wymaga transpozycji.
100.
wła ciwym organom i Komisji, a także podawane do wiadomo ci
publicznej na warunkach przewidzianych w porozumieniu.
Art. 27 ust. 3
Wła ciwe organy zapewniają, aby zbadano postępy osiągnięte w ramach
-
Nie wymaga transpozycji.
101.
porozumienia.
Art. 27 ust. 4
W przypadku naruszenia porozumienia Państwa Członkowskie
-
Nie wymaga transpozycji.
102.
wprowadzają w życie odpowiednie przepisy niniejszej dyrektywy za
pomocą przepisów ustawowych, wykonawczych lub administracyjnych.
Art. 28 akapit 1
Dyrektywę 91/157/EWG uchyla się ze skutkiem od dnia 26 wrze nia 2008
-
Nie wymaga transpozycji.
103. Uchylenie
r.
Art. 28 akapit 2
Odesłania do dyrektywy 91/157/EWG obowiązują jako odesłania do
-
Nie wymaga transpozycji.
104.
niniejszej dyrektywy.
Art. 29
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej publikacji w Dzienniku
-
Nie wymaga transpozycji.
105. Wej cie w życie
Urzędowym Unii Europejskiej.
Art. 30
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
-
Nie wymaga transpozycji.
106. Adresaci
Zał. I
Monitorowanie zgodno ci z docelowymi poziomami zbierania okre lonymi
-
Nie wymaga transpozycji.
107.
w art. 10.
Zał. II
Symbole dla baterii, akumulatorów i zestawów baterii do selektywnego
Załącznik nr 3
Wzór oznakowania baterii i akumulatorów symbolem selektywnego zbierania.
108.
zbierania.

23
strony : 1 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 ... 40 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: