eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt dotyczy: podniesienia bezpieczeństwa lotniczego, zwiększenia ochrony lotnictwa cywilnego oraz rozszerzenia nadzoru i kontroli, usprawnienia procesu zarządzania lotniskami oraz modernizacji i rozbudowy infrastruktury lotniczej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1403
  • Data wpłynięcia: 2008-08-11
  • Uchwalenie: wycofany dnia 02-02-2009

1403


6. Stwierdzenie ważności Pozwolenia na Wykonywanie Lotów w Kategorii Specjalnej
Validity Confirmation of the Special Category Flight Permit


Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:



1

wiadectwo Oględzin


Nr:


z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:



2

wiadectwo Oględzin


Nr:


z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:



3

wiadectwo Oględzin


Nr:


z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:

Permit valid till:


4

wiadectwo Oględzin


Nr:


z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:



5

wiadectwo Oględzin


Nr:


z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:



6

wiadectwo Oględzin


Nr:


z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:



7

wiadectwo Oględzin


Nr:


z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:



8

wiadectwo Oględzin


Nr:


z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn
Pozwolenie ważne do:

Permit valid till:


9

wiadectwo Oględzin


Nr:


z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:



10

wiadectwo Oględzin


Nr:


z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:

Permit valid till:


11

wiadectwo Oględzin


Nr:


z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:

Permit valid till:


12

wiadectwo Oględzin


Nr:


z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:



13

wiadectwo Oględzin


Nr:


z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:



14

wiadectwo Oględzin


Nr:


z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
25

UZASADNIENIE


Przepisy projektowanego rozporządzenia dotyczą grupy statków powietrznych określonych nazwą –
statki powietrzne kategorii specjalnej. Do grupy tej zaliczone zostały statki powietrzne, dla których
certyfikat typu lub świadectwo zdatności do lotu nie zostało wydane lub, które nie spełniają w pełnym
zakresie wymagań Załącznika 8 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (ICAO).
Statki powietrzne kategorii specjalnej nie spełniają obowiązujących w EASA szczegółowych
wymagań technicznych, określonych w specyfikacjach certyfikacyjnych (CS) lub mogą być nimi nie objęte.
Jednakże, ze względu na swoje zastosowanie nie związane z komercyjnym przewozem lotniczym, mogą
zostać dopuszczone do lotu do określonych zastosowań, po wprowadzeniu dodatkowych ograniczeń w
użytkowaniu, na podstawie spełnienia przepisów zapewniających wymagany minimalny poziom
bezpieczeństwa. Ponadto statki powietrzne kategorii specjalnej w procesie uznania zdatności do lotu są
traktowane w sposób szczególny, polegający na konieczności indywidualnego podejścia do oceny zdatności
do lotu każdego zgłoszonego do nadzoru egzemplarza statku powietrznego.

W projektowanej regulacji, w oparciu o zapis art. 53d ust.1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo
lotnicze, proponuje się wprowadzenie rozporządzenia dla kategorii specjalnej, które umożliwi
dopuszczenie tych statków powietrznych do użytkowania oraz wpisanie ich do Rejestru Cywilnych Statków
Powietrznych.
Rozporządzenie to określa: rodzaje statków powietrznych kategorii specjalnej, przepisy
techniczne i eksploatacyjne dotyczące statków powietrznych kategorii specjalnej oraz tryb
sprawdzania zdatności do lotu, wydawania i odnawiania ważności pozwoleń na wykonywanie lotów
dla tych statków powietrznych,
przy czym w nowej regulacji prawnej uwzględniono międzynarodowe
wymagania rozporządzenia (WE) Nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2002r. w
sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa
Lotniczego EASA, w tym zapisy dotyczące statków powietrznych zawarte w Aneksie II do tego
rozporządzenia.

Wobec braku innych międzynarodowych uregulowań w tym zakresie przyjęto klasyfikację statków
powietrznych kategorii specjalnej zgodną z Aneksem II rozporządzenia (WE) Nr 1592/2002 z dnia 15 lipca
2002 r. :
1) statki powietrzne mające czysto historyczne odniesienie wynikające z:
- uczestnictwa w ważnych wydarzeniach historycznych; lub
- stanowiące ważny krok w rozwoju lotnictwa; lub
- pełniące ważna rolę w siłach zbrojnych państwa członkowskiego
oraz dodatkowo spełniające jeden lub więcej z poniżej wymienionych warunków:
- ich projekt powstał więcej niż 40 lat temu
- ich produkcja została zakończona przynajmniej 25 lat temu
- mniej niż 50 egzemplarzy o tej samej podstawowej konstrukcji jest nadal zarejestrowanych w
państwie członkowskim;
2) statki powietrzne specjalnie zaprojektowane lub zmodyfikowane do prowadzenia badań
rozwojowych, eksperymentów lub do celów naukowych, z zamiarem wyprodukowania ich w ściśle
ograniczonej liczbie egzemplarzy;
3) statki powietrzne amatorskie, w których co najmniej 51% udziału w budowie posiada amator, lub
stowarzyszenie non-profit amatorów, z przeznaczeniem na cele własne z wykluczeniem użycia
komercyjnego;
4) statki powietrzne zaprojektowane do celów wyłącznie militarnych;
5) repliki statków powietrznych, spełniające kryteria określone w pkt 1 lub 4, których struktura
konstrukcji jest podobna do oryginalnego statku powietrznego
6) bezzałogowe statki powietrzne o ciężarze operacyjnym mniejszym niż 150 kg


Zgodnie z zapisami Aneksu II rozporządzenia (WE) Nr 1592/2002 z dnia 15 lipca 2002 r. statki
powietrzne amatorskie są przeznaczone wyłącznie do użycia niekomercyjnego, na przykład: do lotów
sportowo-rekreacyjnych, uczestniczenia w pokazach lub zlotach, itp.
26

Dotychczasowe uregulowania prawne, tj rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 czerwca
2005 r. w sprawie przepisów technicznych o zdatności do lotu statków powietrznych kategorii specjalnej
(Dz. U. Nr 124, poz. 1037) zostaną zastąpione projektowanym rozporządzeniem.
Rozporządzenie pozwoli na rejestrowanie coroczne około 40 konstrukcji lotniczych wśród, których
będą: odbudowywane egzemplarze historyczne, repliki, konstrukcje budowane przez amatorów, konstrukcje
jednostkowe doświadczalne, budowane przez wytwórnie lotnicze lub małe podmioty. Obecnie obserwujemy
stały wzrost zainteresowania zgłoszeniami budowy lub odbudowy statków powietrznych w kategorii
specjalnej
.



Ostatecznie nowa regulacja prawna w zakresie kategorii specjalnej obejmuje statki powietrzne
określone w Aneksie II do Rozporządzenia (WE) Nr 1592/2002, z wyłączeniem: samolotów ultralekkich
dwumiejscowych o maksymalnej masie do startu poniżej 450 kg –lądowych (495 kg – lądujących na
wodzie) oraz statków powietrznych tak zwanych „sportowych urządzeń latających”, objętych
rozporządzeniem na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy.

Ocena skutków regulacji

a) Wpływ na budżet państwa- wprowadzenie niniejszego rozporządzenia nie powoduje skutków
finansowych dla budżetu państwa

b) Wpływ na rynek pracy – regulacja nie wpłynie na rynek pracy

c) Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw – nie ma wpływu na konkurencyjność gospodarki i funkcjonowanie
przedsiębiorstw.

d) Wpływ na sytuację i rozwój regionalny – regulacja nie ma bezpośredniego wpływu na sytuację i
rozwój regionalny.

e) Wskazanie źródeł finansowania - wprowadzenie niniejszego rozporządzenia nie wymaga środków
finansowych z budżetu państwa

f) Konsultacje społeczne - projekt będzie konsultowany z następującymi jednostkami organizacyjnymi
lotnictwa cywilnego: Aeroklub Polski, Krajowe Towarzystwo lotnicze AOPA, Stowarzyszenie
Lotnictwa Eksperymentalnego Oddział EAA 991, Technika Aerotechnika, Centralna Szkoła
Lotniczo –Techniczna Aeroklubu Polskiego w Krośnie, Grupa Kama Eko S.A. oraz Aero Plane PL.

Wymagania techniczne zawarte w rozporządzeniu będą przedmiotem oceny i zostaną zaopiniowane
przez jednostki organizacyjne lotnictwa cywilnego, poddane konsultacjom społecznym oraz notyfikacji
Komisji WE.
Projektowana regulacja przyczyni się do przywrócenia zdatności do lotu wielu statkom powietrznym np.
o historycznym znaczeniu, zarówno wojskowym jak i cywilnym, a także konstrukcjom amatorskim oraz
jednostkowym-doświadczalnym, umożliwiając ich eksploatację i wykorzystywanie w celach głównie
niekomercyjnych: edukacyjnych, pokazowych, doświadczalnych, własnych rekreacyjnych, itd.
Rozporządzenie będzie podstawą prawną utrzymania w eksploatacji niektórych, starych typów samolotów i
szybowców, przydatnych w działalności m.in. Aeroklubu Polskiego.
Projektowana regulacja, poprzez zapis dopuszczający prowadzenie szkoleń do uzyskania świadectwa
kwalifikacji na statkach powietrznych w kategorii do 495 kg (MTOM), przyczyni się do unormowania
kwestii szkolenia personelu na tego typu statkach powietrznych i poprawi bezpieczeństwo użytkowania w tej
grupie statków.
Biuletyn Informacji Publicznej
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach urzędowego informatora
teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.

11-08-aa
27
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 2008 r.

w sprawie certyfikatu typu i orzeczeń zdatności



Na podstawie art. 53 d ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz.
U. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa sposób postępowania przy wydawaniu zmianie zawieszaniu
i cofaniu certyfikatu typu, uzupełniającego certyfikatu typu, orzeczenia zdatności oraz wzory
tych dokumentów, w zakresie niezastrzeżonym dla Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa
Lotniczego (EASA).


§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) posiadaczu certyfikatu typu - rozumie się przez to podmiot, któremu wydano certyfikat
typu;
2) orzeczeniu zdatności - rozumie się przez to orzeczenie, o którym mowa w art. 48 ustawy
z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;

§ 3. Postępowanie w sprawie wydania certyfikatu typu wszczyna się na wniosek złożony
do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej „Prezesem Urzędu”.

§ 4. 1. Prezes Urzędu wyznacza Zespół Roboczy Certyfikacji, w skład którego wchodzą
przewodniczący oraz członkowie.
2. Prezes Urzędu zawiadamia stronę o składzie Zespołu Roboczego Certyfikacji.
3. W postępowaniu w sprawie wydania certyfikatu typu przeprowadza się czynności
certyfikacyjne według harmonogramu sporządzonego przez stronę i zaakceptowanego przez
przewodniczącego Zespołu Roboczego Certyfikacji.

§ 5. 1. Zespół Roboczy Certyfikacji działa na posiedzeniach:
1) wstępnym;
2) bieżącym;
3) przed lotami;
4) końcowym.

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury
(Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331, Nr 82, poz. 558 oraz z
2008 r. Nr 97, poz. 625.


2. Z każdego z posiedzeń, o których mowa w ust. 1, sporządza się protokół, którego
kopię doręcza się stronie.

§ 6. 1. Certyfikat typu jest wydawany po uprzednim:
1) przeprowadzeniu prób w locie,
2) zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu:
a) instrukcji użytkowania w locie,
b) odpowiednio instrukcji użytkowania silnika lub instrukcji użytkowania śmigła,
c) odpowiednio instrukcji zabudowy silnika lub śmigła,
d) instrukcji obsługi technicznej statku powietrznego w części dotyczącej zdatności do lotu,
e) odpowiednio instrukcji obsługi silnika lub śmigła,
f) instrukcji napraw.
2. Do certyfikatu typu załącza się arkusz danych technicznych, zawierający:
1) warunki użytkowania statku powietrznego;
2) ograniczenia ustalone ze względu na bezpieczeństwo lotów.
3. W przypadku dokonania istotnych zmian w wyrobach, na które wydano certyfikat
typu, na wniosek osoby zainteresowanej wydaje się uzupełniający certyfikat typu.
4. Do postępowania w sprawie wydania uzupełniającego certyfikatu typu stosuje się
odpowiednio przepisy dotyczące wydawania certyfikatu typu.

§ 7. 1. Wzory certyfikatu typu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Przepisy dotyczące certyfikatu typu stosuje się odpowiednio do orzeczenia zdatności.
3. Wzór orzeczenia zdatności określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 8.
Certyfikat typu może być wydany innemu niż posiadacz certyfikatu typu
podmiotowi, z zachowaniem tego samego numeru certyfikatu typu.

§ 9. 1. Prezes Urzędu cofa certyfikat typu, gdy:
1) nie jest możliwe usunięcie przyczyny zawieszenia certyfikatu typu;
2) posiadacz certyfikatu typu wystąpi z wnioskiem o rezygnację z tego certyfikatu.
2. Cofnięcie certyfikatu typu jest skuteczne w stosunku do wszystkich statków
powietrznych wyprodukowanych zgodnie z danym certyfikatem typu.

§ 10. 1. Posiadacz certyfikatu typu, któremu cofnięto ten certyfikat, jest obowiązany
zwrócić go Prezesowi Urzędu.
2. W certyfikacie, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się:
1) nadruk albo pieczątkę o treści: "cofnięto" - w przypadku, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 1;
2) nadruk albo pieczątkę o treści: "zwrócony w wyniku rezygnacji" - w przypadku, o którym
mowa w § 9 ust. 1 pkt 2;
3) datę oraz podpis osoby zamieszczającej nadruk albo pieczątkę.
3. W arkuszu danych technicznych do certyfikatu typu zamieszcza się datę cofnięcia
certyfikatu typu.
4. Oznaczenia, o których mowa w ust. 2 i 3, zamieszcza się również na egzemplarzu
certyfikatu typu będącym w posiadaniu Prezesa Urzędu.
5. Po zamieszczeniu oznaczeń, o których mowa w ust. 2 i 3, certyfikat typu podlega
zwrotowi dotychczasowemu posiadaczowi certyfikatu typu.

§ 11. 1. Posiadacz certyfikatu typu, który utracił jego oryginał, może wystąpić do
Prezesa Urzędu z wnioskiem o wydanie duplikatu tego certyfikatu.

2
strony : 1 ... 40 ... 50 . [ 51 ] . 52 ... 60 ... 94

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: