Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego, ustawy - Kodeks karny wykonawczy, ustawy - Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego, ustawy - Kodeks karny wykonawczy, ustawy - Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1394
- Data wpłynięcia: 2008-11-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego, ustawy - Kodeks karny wykonawczy, ustawy - Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-11-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 206, poz. 1589
1394
77
miesięczny koszt ubezpieczenia jednego skazanego.
W 2007 r. wykonywano karę ograniczenia wolności, orzeczoną za przestępstwa
i wykroczenia, w 102.184 sprawach (71.947 + 30.237), w formie nieodpłatnej
kontrolowanej pracy na cele społeczne (nie wliczając w to potrąceń za pracę
z art. 35 § 2 k.k.). W tym samym czasie wykonywano 17.536 spraw (14.317 + 3.219)
związanych z wykonywaniem pracy społecznie użytecznej w zamian za nieuiszczoną
grzywnę. W sumie karę ograniczenia wolności oraz pracę społecznie użyteczną
wykonywano w 2007 r. w 119.720 sprawach1).
Należy wskazać, że średni wymiar kary ograniczenia wolności orzeczonej
w postępowaniu karnym wynosi 6 miesięcy. Jednakże, także uśredniając okres
trwania postępowania wykonawczego, wykonanie kary ograniczenia wolności trwa
dwukrotnie dłużej, a zatem zasadne jest przyjęcie, że wykonywanie orzeczenia
w takiej sprawie trwa około 12 miesięcy.
Ten fakt potwierdzają dane statystyczne, z których wynika, że w 2007 r.
orzeczono 49.700 kar ograniczenia wolności2), a wykonywano w tym czasie 102.184
tego typu kar (czyli dwukrotnie więcej).
W
postępowaniu w sprawach o wykroczenia wymiar kary ograniczenia
wolności jest znacznie niższy (1 miesiąc), jednakże i w tym przypadku należy przyjąć,
że wykonanie obowiązku pracy w wymiarze od 20 do 40 godzin może zająć około
3 miesięcy.
Przyjmując zatem powyższe założenia, należy dokonać następujących obliczeń.
1. Wykonywanie kary ograniczenia wolności i pracy społecznie użytecznej
w postępowaniu karnym zajmuje średnio około 12 miesięcy. Przy przyjęciu zatem, że
kara taka wykonywana była w 2007 r. wobec 86.264 osób (71.947 + 14.317), koszt
roczny ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków takich skazanych
wyniesie 2 774 250,24 zł (86.264 x 12 x 2,68 zł), przy przyjęciu, że w 2008 r.
i następnych latach orzekanie kary ograniczenia wolności oscylowało będzie na
dotychczasowym poziomie 11–13% wszystkich orzekanych kar.
1) dane pochodzą z MS – Wydział Statystyki MS – S10r SPRAWOZDANIE z sądowego wykonywania orzeczeń według właściwości
rzeczowej w sądzie rejonowym za 2007 rok.
2) dane pochodzą z MS – Wydział Statystyki MS – S6r SPRAWOZDANIE w sprawie osób osądzonych w pierwszej instancji wg
właściwości rzeczowej w sądzie rejonowym za 2007 rok.
78
2. Wykonywanie kary ograniczenia wolności i pracy społecznie użytecznej
w postępowaniu w sprawach o wykroczenia zajmuje średnio około 3 miesięcy. Przy
przyjęciu zatem, że kara taka wykonywana była w 2007 r. wobec 33.456 osób (30.237
+ 3.219), koszt roczny ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków takich
ukaranych wyniesie 268 986,24 zł, przy przyjęciu, że w 2008 r. i latach następnych
kary tego rodzaju orzekane będą na podobnym poziomie.
Podsumowując, ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków
skazanych i ukaranych karą ograniczenia wolności bądź pracą społecznie użyteczną
może kosztować Skarb Państwa około 3 043 236 (2 774 250 + 268 986) zł, przy
dodatkowym założeniu, że przyjęta do
powyższych wyliczeń stawka 2,68 zł
pozostanie na tym samym poziomie, co w wypadku wzrostu inflacji może być
wątpliwe.
Projektowana ustawa może pociągnąć za sobą skutki finansowe dla budżetów
jednostek samorządu terytorialnego, polegające na zwiększeniu wydatków
finansowanych z budżetów gmin, a związanych z czynnościami organów gminy
w zakresie wykonywania kary ograniczenia wolności, w szczególności określonych
w projektowanym art. 58 k.k.w. Ewentualne wydatki z tego tytułu, choć jak można
przypuszczać nie będą wysokie, są niemożliwe do oszacowania, a pozostawać będą
w ścisłej zależności zarówno od sposobu organizacji czynności organów gminy, jak
i ich zakresu, związanego również z liczbą udostępnionych miejsc pracy dla
skazanych odbywających karę ograniczenia wolności.
Kara ograniczenia wolności w proponowanych rozwiązaniach spowoduje
wystąpienie pozytywnych skutków społecznych i gospodarczych.
Praca wykonywana w ramach kary ograniczenia wolności lub w zamian
nieuiszczonej grzywny służy bowiem społeczeństwu, w szczególności społeczności
lokalnej, na rzecz której jest bezpłatnie wykonywana. Sprzyja to budowaniu ładu
społecznego oraz społeczeństwa obywatelskiego.
79
5. Zainteresowanie pracami nad projektem ustawy
Projekt niniejszej ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji
Publicznej z chwilą przekazania tego projektu do uzgodnień z członkami Rady
Ministrów.
Nie zostały wniesione zgłoszenia zainteresowania tym projektem w trybie
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
6. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projektowana regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
11/27zb
Projekt
Rozporządzenie
Ministra Sprawiedliwości
z dnia
w sprawie trybu postępowania przy zawieraniu przez podmioty uprawnione
umowy ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków skazanych
wykonujących nieodpłatną, kontrolowaną pracę na cele społeczne oraz pracę
społecznie użyteczną
Na podstawie art. 56a § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny
wykonawczy (Dz. U. Nr 90, poz. 557, ze zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa tryb postępowania przy zawieraniu przez podmioty
uprawnione umowy ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków skazanych
wykonujących nieodpłatną, kontrolowaną pracę na cele społeczne oraz pracę
społecznie użyteczną, minimalną i maksymalną sumę ubezpieczenia, na którą umowa
taka może zostać zawarta, podmioty uprawnione do zawierania umów ubezpieczenia
oraz termin zawierania umów.
§ 2. Ubezpieczeniem następstw nieszczęśliwych wypadków jest objęty skazany
wykonujący nieodpłatną, kontrolowaną pracę na cele społeczne lub pracę społecznie
użyteczną, która jest wykonywana na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu,
w czasie wykonywania pracy.
§ 3. 1.
Minimalna suma ubezpieczenia skazanego, o którym mowa w § 2,
w
odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 160, poz. 1083, z 1999 r. Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 60, poz. 701,
Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1318, z 2001 r. Nr 98, poz. 1071, Nr 111, poz. 1194 i Nr 151, poz. 1686, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 121,
poz. 1033 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 111, poz. 1061, Nr 142, poz. 1380 i Nr 179, poz. 1750 oraz z 2004 r. Nr 93, poz. 889, Nr 210,
poz. 2135 i Nr 240, poz. 2405, Nr 243, poz. 2426, Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 163, poz. 1363., Nr 178, poz.1479.
ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków, stanowi 250% minimalnego
wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w dacie zawierania umowy ubezpieczenia.
2. Maksymalna suma ubezpieczenia skazanego, o którym mowa w § 2, w odniesieniu
do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia następstw
nieszczęśliwych wypadków, stanowi 1250% minimalnego wynagrodzenia za pracę,
obowiązującego w dacie zawierania umowy ubezpieczenia.
§ 4. Podmiotem uprawnionym do zawierania umów ubezpieczenia jest dyrektor sądu
okręgowego, w okręgu którego jest wykonywana przez skazanego nieodpłatna,
kontrolowana praca na cele społeczne lub praca społecznie użyteczna.
§ 5. 1. Dyrektor sądu okręgowego zawiera umowę ubezpieczenia, o którym mowa
w § 2 na cały rok kalendarzowy, na ogólnych zasadach przewidzianych
w ustawie Prawo o zamówieniach publicznych, nie później niż do dnia 31 grudnia
roku poprzedzającego rok, na który ma zostać zawarta umowa ubezpieczenia.
2. Liczba osób objętych ubezpieczeniem w danym roku kalendarzowym jest
wskazywana przez prezesa sądu okręgowego, nie później niż do dnia 15 grudnia roku
poprzedzającego rok, na który ma zostać zawarta umowa ubezpieczenia. Prezes sądu
okręgowego wskazuje liczbę osób objętych ubezpieczeniem na podstawie liczby
skazanych wykonujących nieodpłatną, kontrolowaną pracę na cele społeczne lub pracę
społecznie użyteczną do 31 października roku poprzedzającego rok, na który ma
zostać zawarta umowa ubezpieczenia.
3. Dyrektor sądu okręgowego jest zobowiązany do zachowania ciągłości
ubezpieczenia, o którym mowa w § 2.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Sprawiedliwości
2



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei