eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o organizacji rynku rybnego

Rządowy projekt ustawy o organizacji rynku rybnego

projekt ustawy dotyczy usprawnienia systemu organizacji rynku rybnego, obowiązku dokonywania transakcji pierwszej sprzedaży dorszy bałtyckich w centrach pierwszej sprzedaży, możliwości opracowania kodeksów dobrej praktyki rybackiej, doprecyzowania przepisów dotyczących m.in. tzw. karty sprzedaży, wystawianej w przypadku wprowadzenia po raz pierwszy do obrotu produktów rybnych z połowów morskich, rejestru przedsiębiorców skupujących produkty rybne, udzielania pomocy finansowej na rynku rybnym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1210
  • Data wpłynięcia: 2008-10-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o organizacji rynku rybnego
  • data uchwalenia: 2008-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 34, poz. 168

1210

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wzoru
dokumentu wycofania stanowi realizację upoważnienia zawartego w art. 51 ust. 5 ustawy z
dnia ... 2008 r. o organizacji rynku rybnego (Dz. U. Nr ..., poz. ... ).
Stosownie do tego przepisu minister właściwy do spraw rybołówstwa ma określić, w
drodze rozporządzenia, wzór dokumentu wycofania, mając na względzie skuteczność i
efektywność kontroli prawidłowości wycofywania produktów rybnych
Dokument wycofania wystawiany jest przez organizację producentów prowadzącą
działania interwencyjne na rynku rybnym i musi zawierać: datę wystawienia, kolejny numer,
nazwę, siedzibę i adres organizacji producentów wystawiającej dokument, imię, nazwisko i
adres albo nazwę, siedzibę i adres członka organizacji producentów, który dokonał połowu,
oznakę rybacką statku rybackiego i rejon połowu, z odniesieniem do numeru strony
dziennika połowowego, informacje o wycofanym produkcie rybnym: nazwę gatunku, ilość,
kategorię wielkości, kategorię świeżości, formę prezentacji, datę i godzinę wycofania
produktu rybnego, miejsce wystawienia do sprzedaży i wycofania produktu rybnego, cenę
wycofania produktu rybnego, wskazanie sposobu rozdysponowania i miejsca przeznaczenia
produktu rybnego, a także podpis członka organizacji producentów, który dokonał połowu
oraz osoby upoważnionej do reprezentowania organizacji producentów. Ponadto, na
dokumencie musi znaleźć się potwierdzenie wycofania produktów rybnych dokonane przez
okręgowego inspektora rybołówstwa morskiego, zawierające wskazanie jego siedziby,
podpis i odcisk imiennej pieczęci.

W porównaniu do obecnie istniejącego stanu prawnego, projekt rozporządzenia
reguluje kwestie dotychczas nieregulowane w polskim prawie.

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039 z późn. zm.), w związku z czym nie podlega notyfikacji, stosownie do trybu
przewidzianego w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych.

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju
Wsi.

Projekt rozporządzenia zostanie objęty programem prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi (z dniem ogłoszenia).

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporz dzenia
Podmioty, których dotyczy rozporządzenie to:
– organizacje
producentów
realizujące działania interwencyjne na rynku rybnym
– członkowie organizacji producentów,
– Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
– okręgowi inspektorzy rybołówstwa morskiego.

2. Wpływ projektu rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet

państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego

3
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor
finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego

3. Wpływ projektu rozporz dzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek
pracy.

4. Wpływ projektu rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
Wpływ na przedsiębiorczość odnosi się do zapewnienia możliwości uczestnictwa
niektórych przedsiębiorców (określonych stosownie do przepisów UE) w mechanizmach
interwencyjnych na rynku rybnym.

5. Wpływ projektu rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionów.

6. Konsultacje
społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z organizacjami producentów,
organizacjami społeczno-zawodowymi rybaków, producentów akwakultury i przetwórców ryb.





10/20si

4
PROJEKT

ROZPORZ DZENIE

MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)

z
dnia


w sprawie ustalenia wartości standardowej na rok 2009


Na podstawie art. 53 ustawy z dnia ............... 2008 r. o organizacji rynku
rybnego (Dz. U. Nr ...., poz. …) zarządza się, co następuje:

§ 1. Wartość standardowa stosowana w 2009 r. do obliczania pomocy
finansowej za niezależne wycofanie produktów rybnych wynosi:
1) 0,50 zł/kg – w przypadku wycofanych produktów rybnych wykorzystanych
po przetworzeniu na mączkę (karma dla zwierząt) (FMEAL);
2) 0,50 zł/kg – w przypadku wycofanych produktów rybnych wykorzystanych
w stanie świeżym lub zakonserwowanym (karma dla zwierząt) (OTHER);
3) 0,50 zł/kg – w przypadku wycofanych produktów rybnych wykorzystanych
do celów innych niż karma dla zwierząt (NOALIM);
4) 0,50 zł/kg – w przypadku wycofanych produktów rybnych wykorzystanych
w celu swobodnej (bezpłatnej) dystrybucji (DIST);
5) 0,50 zł/kg – w przypadku wycofanych produktów rybnych wykorzystanych
jako przynęta (BAIT).

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI

________
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rybołówstwo, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216,
poz. 1599).

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie ustalenia
wartości standardowej na rok 2009 stanowi realizację upoważnienia zawartego w art.
53 ustawy z dnia ... 2008 r. o organizacji rynku rybnego (Dz. U. Nr ..., poz. ... ).
Stosownie do tego przepisu minister właściwy do spraw rybołówstwa określa
corocznie, w drodze rozporządzenia, wartość standardową stosowaną w danym roku
połowowym do obliczania zryczałtowanej rekompensaty za niezależne wycofanie
produktów rybnych, o której mowa w art. 24 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr
104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków
produktów rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. WE L 17 z 21.01.2000, str. 22, z
późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 4, t. 4, str. 198). Wydanie
przedmiotowego rozporządzenia ma na celu zapewnienie sprawnego
funkcjonowania systemu działań interwencyjnych na rynku rybnym oraz pomocy
finansowej dla organizacji producentów.
Projekt reguluje kwestie dotychczas nieuregulowane w prawie polskim w
formie rozporządzenia. Przedmiotowa wartość standardowa ustalana była przez
ministra właściwego do spraw rybołówstwa w oparciu o obowiązujące regulacje Unii
Europejskiej.
Należy wyjaśnić, że stosownie do art. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr
939/2001 z dnia 14 maja 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania
rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w zakresie przyznawania zryczałtowanej
pomocy w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa (Dz. Urz. UE L 132 z
15.05.2001, str. 10; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 4, t. 5, str. 62)
Państwa Członkowskie ustalają standardową wartość, która będzie stosowana do
obliczania zryczałtowanej rekompensaty oraz związanych z nią zaliczek, w podziale
według przeznaczenia wycofywanych produktów, zgodnie z art. 1 lit. b, c oraz d
rozporządzenia (EWG) nr 1501/83 (zastąpione przez rozporządzenie Komisji (WE) nr
2493/2001 z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie zbytu niektórych produktów
rybołówstwa wycofanych z rynku Dz. Urz. UE L 337 z 20.12.2001, str. 20; Polskie
wydanie specjalne rozdz. 4, t. 5, str. 266)
. Wartość standardową ustala się na
początku roku połowowego i jest ona taka sama dla wszystkich organizacji
producentów uznanych przez dane Państwo Członkowskie. Wartość tę ustala się na
podstawie średnich wpływów ze sprzedaży na rynkach zbytu danego Państwa
Członkowskiego, z sześciu miesięcy poprzedzających ustalenie tej wartości. Wartość
ta zostanie zmieniona, jeżeli zostaną odnotowane znaczne i długotrwałe zmiany we
wpływach na rynku danego Państwa Członkowskiego. W Polsce obliczanie średniej
ceny dla danego gatunku w danym porcie jest możliwe na podstawie danych
zawartych w dziennikach połowowych oraz dokumentach pierwszej sprzedaży, które
są wprowadzane do systemu informacji rybołówstwa morskiego.
Wartość standardowa jest niezbędna do ustalenia wysokości zryczałtowanej
rekompensaty za niezależne wycofanie produktów rybnych, która stanowi iloczyn
75% autonomicznej ceny wycofania produktu pomniejszonej o wartość standardową i
ilości produktów wycofanych. Przy czym ilość produktów wycofanych nie może być
większa niż 5% produktów rybnych wystawionych do sprzedaży w danym roku
połowowym.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.
U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), w związku z czym nie podlega
2


notyfikacji, stosownie do trybu przewidzianego w przepisach dotyczących sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Projekt rozporządzenia zostanie objęty programem prac legislacyjnych
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (z dniem ogłoszenia).

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporz dzenia
Podmioty, których dotyczy rozporządzenie to uznane organizacje
producentów, które prowadzą działania interwencyjne na rynku rybnym oraz Agencja
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, jako właściwa w sprawach obliczania i
wypłacania pomocy z tytułu działań interwencyjnych na rynku rybnym.

2. Wpływ projektu rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego. Nie nastąpi zmiana poziomu zobowiązań z tytułu pomocy finansowej
dla organizacji producentów, która pochodzi z Europejskiego Funduszu Rolniczego
Gwarancji. Dotychczas w Polsce nie było przypadków wystąpienia z wnioskiem o
udzielenie takiej pomocy.

3. Wpływ projektu rozporz dzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
rynek pracy.

4. Wpływ projektu rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
przedsiębiorczość, gdyż nie wprowadza nowych obowiązków na przedsiębiorców.

5. Wpływ projektu rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
sytuację i rozwój regionów.

6. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z organizacjami producentów,
organizacjami społeczno-zawodowymi rybaków, producentów akwakultury
i przetwórców ryb.
10/18si
3


strony : 1 ... 20 ... 30 ... 37 . [ 38 ] . 39 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: