eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o organizacji rynku rybnego

Rządowy projekt ustawy o organizacji rynku rybnego

projekt ustawy dotyczy usprawnienia systemu organizacji rynku rybnego, obowiązku dokonywania transakcji pierwszej sprzedaży dorszy bałtyckich w centrach pierwszej sprzedaży, możliwości opracowania kodeksów dobrej praktyki rybackiej, doprecyzowania przepisów dotyczących m.in. tzw. karty sprzedaży, wystawianej w przypadku wprowadzenia po raz pierwszy do obrotu produktów rybnych z połowów morskich, rejestru przedsiębiorców skupujących produkty rybne, udzielania pomocy finansowej na rynku rybnym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1210
  • Data wpłynięcia: 2008-10-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o organizacji rynku rybnego
  • data uchwalenia: 2008-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 34, poz. 168

1210

PROJEKT
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z
dnia


w sprawie przekazywania danych przez organizacje producentów oraz oznaczania
wycofanych produktów rybnych


Na podstawie art. 54 ustawy z dnia ............... 2008 r. o organizacji rynku rybnego
(Dz. U. Nr ..., poz. ...) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) formę, sposób i tryb przekazywania danych przez organizacje producentów;
2) sposób, w jaki oznacza się wycofane produkty rybne uznane za nienadające się do
spożycia przez ludzi.

§ 2. Organizacja producentów planująca w danym roku połowowym dokonanie
wycofania produktów rybnych przekazuje dyrektorowi Oddziału Regionalnego Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwanej dalej „Agencją”, właściwemu ze względu
na siedzibę tej organizacji:
1) przed rozpoczęciem roku połowowego, którego informacje dotyczą – deklarację o
zamiarze ubiegania się o pomoc finansową w ramach określonych mechanizmów
wspólnej organizacji rynku rybnego, zawierającą oświadczenie o wyrażeniu zgody na
poddanie się kontrolom realizowanym w ramach programu oraz obejmującą:
a) wykaz produktów rybnych, w odniesieniu do których organizacja producentów
zamierza ustalić cenę wycofania lub sprzedaży,
b) proponowany poziom cen wycofania lub cen sprzedaży dla poszczególnych
produktów rybnych,
c) wykaz produktów rybnych w podziale według kategorii i określoną autonomiczną
cenę wycofania,
d) okres, w którym będą miały zastosowanie ceny wycofania, autonomiczne ceny
wycofania, ceny sprzedaży;
2) przynajmniej raz na kwartał:
a) kopie faktur sprzedaży produktów rybnych wycofanych w celach dozwolonych
przepisami, zawierające następujące informacje: imię, nazwisko i adres albo
nazwę siedzibę i adres sprzedającego i kupującego, sposób wykorzystania
zakupionych produktów, cenę sprzedaży oraz ilość sprzedanych produktów,
opisane i potwierdzone przez osobę odpowiedzialną za sprawy księgowe w
organizacji,
b) powiadomienie o ilości określonych produktów rybnych wycofanych z rynku, które
nie znalazły nabywcy od momentu zaoferowania ich na sprzedaż po wycofaniu,
uznanych za nie nadające się do wykorzystania przez organizacje producentów i
znajdujące się pod kontrolą państwa;
3) każdego miesiąca danego roku połowowego informacje o:
a) dacie, gatunkach, kategorii i ilościach produktów rybnych wycofanych i
zastosowanych poziomach cen wycofania,
b) dacie przyjęcia, gatunku, kategorii i ilości produktów rybnych prywatnie
składowanych i zastosowanych poziomach cen sprzedaży,
c) dacie, gatunku, kategorii i ilości produktów rybnych utrwalonych określoną
metodą i włączonych do przechowywania oraz o zastosowanych poziomach cen
wycofania lub cen sprzedaży,
d) dacie, gatunkach, kategorii i ilościach produktów rybnych niezależnie wycofanych
oraz niezależnie wycofanych i utrwalonych określoną metodą i zastosowanych
poziomach autonomicznych cen wycofania;
4) w trakcie danego roku połowowego każdorazowo w przypadku:
a) korzystania z marginesu tolerancji w odniesieniu do wspólnotowej ceny
wycofania, wspólnotowej ceny sprzedaży lub autonomicznej ceny wycofania -
informacje o przyjętym poziomie ceny wycofania, sprzedaży lub autonomicznej
ceny wycofania dla każdej z kategorii swoich produktów rybnych we wszystkich
częściach obszaru swojej działalności, na co najmniej dwa dni robocze przed
dniem jego zastosowania,
b) zamiaru zmiany okresu stosowania marginesu tolerancji lub poziomu ceny
wycofania, ceny sprzedaży lub autonomicznej ceny wycofania albo skorzystania z
możliwości przyjęcia poziomu cen ustalonego przez inną organizację
producentów na tym samym obszarze - informacje o tym, na co najmniej dwa dni
robocze przed datą rozpoczęcia stosowania tej zmiany.

§ 3. Informacje, o których mowa w § 2, organizacja producentów przekazuje w
zakresie i na zasadach określonych w przepisach:
1) rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej
organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. WE L 17 z
21.01.2000, str. 22, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 4, t. 4,
str. 198);
2) rozporządzenia Komisji (WE) nr 2509/2000 z dnia 15 listopada 2000 r. ustanawiającego
szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w zakresie
przyznawania rekompensat finansowych za wycofywanie niektórych produktów
rybołówstwa (Dz. Urz. WE L 289 z 16.11.2000, str. 11; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne rozdz. 4, t. 4, str. 339);
3) rozporządzania Komisji (WE) nr 2813/2000 z dnia 21 grudnia 2000 r. ustanawiającego
zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w odniesieniu do
przyznawania pomocy do prywatnego składowania niektórych produktów rybołówstwa
(Dz. Urz. L 326 z 22.12.2000, str. 30);
4) rozporządzenia Komisji (WE) nr 2814/2000 z dnia 21 grudnia 2000 r. ustanawiającego
szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w odniesieniu
do przyznawania prolongowanej pomocy dla niektórych produktów rybołówstwa (Dz. Urz.
L 326 z 22.12.2000, str. 34);
5) rozporządzenia Komisji (WE) nr 939/2001 z dnia 14 maja 2001 r. ustanawiające
szczegółowe zasady w celu stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w
zakresie przyznawania zryczałtowanej pomocy w odniesieniu do niektórych produktów
rybołówstwa (Dz. Urz. L 132 z 15.05.2001, str. 10);
6) rozporządzenia Komisji (WE) nr 2493/2001 z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie zbytu
niektórych produktów rybołówstwa wycofanych z rynku (Dz. Urz. L 337 z 20.12.2001, str.
20).

§ 4. Informacje, o których mowa w § 2, organizacja producentów składa na
formularzach opracowanych i udostępnianych przez Agencję, w formie papierowej lub
elektronicznej.

§ 5. Wycofane produkty rybne są oznaczane w sposób trwały, uniemożliwiający
usunięcie oznaczenia oraz uniemożliwiający spożycie tych produktów.

§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI

1)
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rybołówstwo, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
2


UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie przekazywania
danych przez organizacje producentów oraz oznaczania wycofanych produktów rybnych
stanowi realizację upoważnienia zawartego w art. 54 ustawy z dnia ... 2008 r. o organizacji
rynku rybnego (Dz. U. Nr ..., poz. ...).
Stosownie do tego przepisu, w przypadku gdy przepisy Unii Europejskiej dotyczące
działań interwencyjnych na rynku rybnym określają obowiązki w zakresie przekazywania
danych przez organizację producentów lub pozostawiają państwu członkowskiemu Unii
Europejskiej możliwość określenia szczegółowych warunków lub trybu realizacji czynności
związanych z tymi działaniami minister właściwy do spraw rybołówstwa ma określić, w
drodze rozporządzenia:
– formę, sposób i tryb przekazywania danych przez organizację producentów, w tym
terminy przekazywania tych danych,

sposób, w jaki oznacza się wycofane produkty rybne uznane za nienadające się do
spożycia przez ludzi w celu skutecznego uniemożliwienia wprowadzenia ich do obrotu.
Wydanie przedmiotowego rozporządzenia ma na celu zapewnienie sprawnej obsługi
administracyjnej działań interwencyjnych na rynku rybnym, ochronę praw podmiotów
uczestniczących w tych działaniach oraz możliwość zapewnienia im prawidłowego w nich
udziału.

W porównaniu do obecnie istniejącego stanu prawnego, projekt rozporządzenia
reguluje kwestie dotychczas nieregulowane w polskim prawie. Niezbędne informacje były
przekazywane do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wprost na podstawie
przepisów unijnych, jako do organu właściwego do wypłacania pomocy z tytułu działań
interwencyjnych na rynku rybnym.

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039 z późn. zm.), w związku z czym nie podlega notyfikacji, stosownie do trybu
przewidzianego w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych.

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju
Wsi.

Projekt rozporządzenia zostanie objęty programem prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi (z dniem ogłoszenia).

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporz dzenia
Podmioty, których dotyczy rozporządzenie to:
– organizacje
producentów
realizujące działania interwencyjne na rynku rybnym,
– Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

2. Wpływ projektu rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet

państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor
finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego

3. Wpływ projektu rozporz dzenia na rynek pracy
3


Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek
pracy.

4. Wpływ projektu rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
Wpływ na przedsiębiorczość odnosi się do zapewnienia możliwości uczestnictwa
niektórych przedsiębiorców (określonych stosownie do przepisów UE) w mechanizmach
interwencyjnych na rynku rybnym.

5. Wpływ projektu rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionów.

6. Konsultacje
społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z organizacjami producentów,
organizacjami społeczno-zawodowymi rybaków, producentów akwakultury i przetwórców ryb.





10/17si
4


PROJEKT

ROZPORZ DZENIE

MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)

z
dnia
...............
2008
r.

w sprawie warunków, jakie powinny spełniać jednostki, którym można powierzyć
przeprowadzanie kontroli zwi zanych z przyznawaniem pomocy finansowej
organizacjom producentów, wzoru upoważnienia do wykonywania czynności
kontrolnych oraz sposobu sporz dzania i wzoru protokołu z kontroli



Na podstawie art. 56 ust. 7 ustawy z dnia ... 2008 r. o organizacji rynku rybnego (Dz.
U. Nr ..., poz. ...) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
warunki organizacyjne, kadrowe i techniczne, jakie powinny spełniać jednostki, którym
można powierzyć prowadzenie kontroli, o których mowa w art. art. 56 ust. 1 ustawy z
dnia ... 2008 r. o organizacji rynku rybnego;
2) wzór
upoważnienia do wykonywania czynności kontrolnych;
3) sposób
sporządzenia i wzór protokołu z kontroli.

§ 2. Przeprowadzanie kontroli administracyjnych może być powierzone jednostce
organizacyjnej, która:
1)
nie jest organizacyjnie powiązana z podmiotami, których dotyczy kontrola;
2) zatrudnia
pracowników:
a) w
liczbie
zapewniającej samodzielne wykonanie powierzanych im czynności
kontrolnych,
b) posiadających wykształcenie wyższe na kierunku prawo, ekonomia, rolnictwo lub
rybactwo,
c) posiadających co najmniej roczne doświadczenie w zakresie wykonywania
kontroli;
3) dysponuje pomieszczeniami i sprzętem informatycznym oraz oprogramowaniem
zapewniającym możliwość przetwarzania danych w zakresie powierzonej kontroli.

§ 3. Wzór upoważnienia do wykonywania czynności kontrolnych stanowi załącznik nr
1 do rozporządzenia.

§ 4. 1. Kierownik zespołu kontrolnego przedstawia wyniki przeprowadzonej kontroli w
protokole kontroli, sporządzonym przez zespół.
2. Protokół kontroli zawiera:
1) datę i miejsce przeprowadzonej kontroli;
2) nazwę organu kontrolującego;
3) nazwę i adres organizacji kontrolowanej;
4) imię i nazwisko kierownika organizacji kontrolowanej;
5) podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;
6)
imiona, nazwiska, stanowiska służbowe i podpisy kierownika zespołu kontrolnego oraz
członków zespołu kontrolnego;
7)
cel i zakres przeprowadzonej kontroli;
8)
wskazanie dokumentów, na podstawie których dokonano ustaleń;
9) opis stanu faktycznego, stwierdzonego w toku kontroli działalności organizacji
kontrolowanej;
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 38 . [ 39 ] . 40 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: