Rządowy projekt ustawy o organizacji rynku rybnego
projekt ustawy dotyczy usprawnienia systemu organizacji rynku rybnego, obowiązku dokonywania transakcji pierwszej sprzedaży dorszy bałtyckich w centrach pierwszej sprzedaży, możliwości opracowania kodeksów dobrej praktyki rybackiej, doprecyzowania przepisów dotyczących m.in. tzw. karty sprzedaży, wystawianej w przypadku wprowadzenia po raz pierwszy do obrotu produktów rybnych z połowów morskich, rejestru przedsiębiorców skupujących produkty rybne, udzielania pomocy finansowej na rynku rybnym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1210
- Data wpłynięcia: 2008-10-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o organizacji rynku rybnego
- data uchwalenia: 2008-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 34, poz. 168
1210
b) nakładania kary po raz kolejny - dwudziestokrotność stawki;
11)
wprowadzanie do obrotu produktów rybnych niezaopatrzonych w dokument
potwierdzający ich pochodzenie wbrew zakazowi, o którym mowa w art. 62 ust. 5 ustawy,
w przypadku:
a) nakładania kary po raz pierwszy, przy skupie:
– do 50 kg włącznie w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę) -
jednokrotność stawki,
– od 51 do 100 kg włącznie w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę) -
pięciokrotność stawki,
– powyżej 100 kg w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę) -
dziesięciokrotność stawki,
b) nakładania kary po raz kolejny, przy skupie:
– do 50 kg włącznie w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę) -
pięciokrotność stawki,
– od 51 do 100 kg włącznie w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę) -
dziesięciokrotność stawki,
– powyżej 100 kg w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę) -
dwudziestokrotność stawki;
12)
brak dokumentacji połowów dla Dissostichus spp. w rozumieniu art. 3 lit. b
rozporządzenia nr 1035/2001 w przypadku:
a) nakładania kary po raz pierwszy - dwukrotność stawki,
b) nakładania kary po raz kolejny - dziesięciokrotność stawki;
13) nienależyte wypełnienie dokumentacji połowów dla Dissostichus spp., w rozumieniu art.
3 lit. b rozporządzenia nr 1035/2001, w przypadku:
a) nakładania kary po raz pierwszy - jednokrotność stawki,
b) nakładania kary po raz kolejny - pięciokrotność stawki.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
________
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rybołówstwo,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16
listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i
Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
3
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wysokości kar
pieniężnych za naruszenia przepisów o rynku rybnym stanowi realizację upoważnienia
zawartego w art. 63 ust. 2 ustawy z dnia ... 2008 r. o organizacji rynku rybnego (Dz. U. Nr ...,
poz. ... ).
Stosownie do tego przepisu, minister właściwy do spraw rybołówstwa ma określić, w
drodze rozporządzenia wysokość kar pieniężnych za naruszenia, o których mowa w art. 63
ust. 1 ww. ustawy, mając na względzie rodzaj naruszenia i stopień tego naruszenia ze
względu na prawidłowe funkcjonowanie rynku rybnego oraz oddziaływanie na stan żywych
zasobów wód oraz wysokość możliwej do osiągnięcia korzyści finansowej wynikającej z
naruszenia.
Przepis art. 63 ust. 1 ww. ustawy przewiduje, że karze pieniężnej do wysokości
nieprzekraczającej dwudziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce
narodowej za rok poprzedzający, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" podlega
ten, kto:
–
skupuje produkty rybne, o których mowa w art. 13 ust. 1 lub 2 ww. ustawy, nie będąc
wpisanym do rejestru skupujących,
– posługuje się zaświadczeniem o wpisie do rejestru skupujących zawierającym dane
niezgodne ze stanem faktycznym,
–
będąc do tego zobowiązanym jako przedsiębiorca wpisany do rejestru skupujących,
nie dokonuje zgłoszenia, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ww. ustawy,
–
sprzedaje produkty rybne podmiotom niewpisanym do rejestru skupujących, w ilości
przekraczającej dopuszczoną do sprzedaży bezpośredniej,
– wbrew
obowiązkowi określonemu w art. 18 ust. 1 i 5 ww. ustawy nie wystawia karty
sprzedaży lub deklaracji przejęcia,
– wystawia
kartę sprzedaży lub deklarację przejęcia z naruszeniem przepisów
dotyczących ich zakresu lub terminu ich przekazywania właściwym organom,
określonych w art. 9 rozporządzenia nr 2847/93 i w ustawie,
– dokonuje
sprzedaży dorszy pochodzących z połowów w Morzu Bałtyckim w sposób
niezgodny z art. 23 ww. ustawy,
–
podpisuje dokument wycofania, o którym mowa w art. 51 ust. 1 ww. ustawy, nie
będąc osobą, o której mowa w art. 51 ust. 1 pkt 11 lub 12 ww. ustawy lub podpisuje
dokument zawierający dane niezgodne ze stanem faktycznym,
–
wprowadza do obrotu produkty rybne niezaopatrzone w dokument potwierdzający ich
pochodzenie wbrew zakazowi, o którym mowa w art. 62 ust. 5 ww. ustawy,
–
będąc do tego obowiązanym nie posiada dokumentacji połowów dla Dissostichus
spp., w rozumieniu art. 3 lit. b rozporządzenia nr 1035/2001 lub nienależycie taką
dokumentację wypełnia.
W porównaniu do obecnie istniejącego stanu prawnego, projekt rozporządzenia
reguluje kwestie dotychczas nieregulowane szczegółowo w polskim prawie. Uprzednio
obowiązująca ustawa określała kary za naruszenie przepisów o organizacji rynku rybnego,
wskazując jedynie górną i dolną granicę kary, pozostawiając ustalenie ich wymiaru
każdorazowo okręgowemu inspektorowi rybołówstwa morskiego, właściwemu w danej
sprawie. Kwestia ta nie była natomiast uregulowana w rozporządzeniu.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039 z późn. zm.), w związku z czym nie podlega notyfikacji, stosownie do trybu
przewidzianego w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych.
4
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju
Wsi.
Projekt rozporządzenia zostanie objęty programem prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi (z dniem ogłoszenia).
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporz dzenia
Podmioty, których dotyczy rozporządzenie to podmioty dokonujące działań na rynku
rybnym, w tym :
–
organizacje producentów, organizacje międzybranżowe i związki organizacji
producentów rybnych,
–
podmioty uprawnione do skupu wprowadzanych po raz pierwszy do obrotu produktów
rybnych pochodzących z połowów morskich,
– podmioty
prowadzące połowy i chów lub hodowlę ryb
– podmioty
prowadzące obrót i przetwórstwo produktów rybnych.
2. Wpływ projektu rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor
finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ projektu rozporz dzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek
pracy.
4. Wpływ projektu rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki i przedsiębiorczość.
5. Wpływ projektu rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionów.
6. Konsultacje
społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z organizacjami producentów,
organizacjami społeczno-zawodowymi rybaków, producentów akwakultury i przetwórców ryb.
10/22si
5