eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181


6. Do sprawozdania, o którym mowa w ust. 7, Rada Ministrów dołącza:
1) sprawozdanie
dotyczące przestrzegania zasady stanowiącej, że łączna kwota:
a) państwowego długu publicznego,
b) długu Skarbu Państwa
– nie może przekroczyć 60% wartości rocznego produktu krajowego brutto w
danym roku budżetowym;
2) informację dotyczącą długu, poręczeń i gwarancji sektora finansów
publicznych, o których mowa w art. 30.
7. Rada Ministrów przedstawia Sejmowi i Najwyższej Izbie Kontroli, w terminie do
dnia 31 maja roku następnego, roczne sprawozdanie z wykonania budżetu państwa
oraz:
1) sprawozdanie o dochodach i wydatkach związanych z zadaniami z zakresu
administracji rządowej, realizowanymi przez jednostki samorządu
terytorialnego, i innymi zadaniami zleconymi jednostkom samorządu
terytorialnego odrębnymi ustawami;
2) zbiorczą informację o wykonaniu budżetów jednostek samorządu
terytorialnego;
3) ocenę realizacji założeń makroekonomicznych oraz przebiegu prywatyzacji
majątku Skarbu Państwa;
4) informację o wykonaniu zadań.

Art. 172.
Minister Finansów przedstawia komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu
i Najwyższej Izbie Kontroli informację o przebiegu wykonania budżetu państwa za
pierwsze półrocze w terminie do dnia 10 września tego roku.


Rozdział 6
Bankowa obsługa budżetu państwa

Art. 173.
1. Dla obsługi budżetu państwa w zakresie krajowych środków finansowych są
prowadzone następujące rachunki bankowe:
1) centralny rachunek bieżący budżetu państwa, z wyodrębnieniem rachunków
dochodów i wydatków budżetu państwa oraz rachunków środków do
sfinansowania pożyczkowych potrzeb budżetu państwa;
2) rachunki bieżące państwowych jednostek budżetowych, z wyodrębnieniem
rachunków dochodów i wydatków;
3) rachunki
bieżące urzędów obsługujących organy podatkowe, dla gromadzenia
dochodów budżetu państwa, z wyodrębnieniem rachunków dla niektórych
rodzajów dochodów;
4) rachunki
bieżące państwowych funduszy celowych, o ile przepisy odrębnych
ustaw nie stanowią inaczej;
5) rachunki
pomocnicze;

75

6) rachunki bieżące państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę
poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Obsługę bankową budżetu państwa w zakresie rachunków bankowych
wymienionych w ust. 1 pkt 1-5 prowadzi Narodowy Bank Polski lub Bank
Gospodarstwa Krajowego, z zastrzeżeniem ust. 3-5.
3. Wyboru podmiotu prowadzącego obsługę rachunków, o których mowa w ust. 1 pkt
1-4, dokonuje Minister Finansów, uwzględniając niezbędne warunki techniczne i
organizacyjne, które powinny być spełnione przez ten podmiot, jak również wpływ
na stan finansów publicznych w związku z podjęciem i prowadzeniem obsługi tych
rachunków.
4. Bank Gospodarstwa Krajowego może podjąć obsługę rachunków, o których mowa
w ust. 1 pkt 1-3, nie wcześniej niż z dniem przyjęcia przez Rzeczpospolitą Polską
waluty euro.
5. Obsługę bankową budżetu państwa w zakresie rachunków wymienionych w ust. 1
pkt 5 oraz rachunków państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 9 pkt
14, może prowadzić Narodowy Bank Polski, Bank Gospodarstwa Krajowego lub
inny bank, z zastrzeżeniem ust. 6. Wyboru banku innego niż Narodowy Bank
Polski lub Bank Gospodarstwa Krajowego dla obsługi tych rachunków dokonuje
się w trybie przepisów prawa zamówień publicznych.
6.
Minister Finansów może dokonać wyboru podmiotu prowadzącego obsługę
rachunków bankowych, wymienionych w ust. 1 pkt 5, dla niektórych rodzajów
rachunków pomocniczych.

Art. 174.
1. Dochody
budżetu państwa są gromadzone odpowiednio na rachunkach urzędów
obsługujących organy podatkowe dla gromadzenia dochodów lub na rachunkach
bieżących dochodów państwowych jednostek budżetowych, i przekazywane na
centralny rachunek bieżący budżetu państwa, którego dysponentem jest Minister
Finansów.
2. Wydatki budżetu państwa są dokonywane przez dysponentów środków
budżetowych z ich rachunków bieżących wydatków ze środków otrzymanych
bezpośrednio lub przez rachunek bieżący wydatków dysponenta nadrzędnego, z
centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.
3. Niewykorzystane przez dysponentów środków budżetowych środki, o których
mowa w ust. 2, są przekazywane bezpośrednio lub przez rachunek bieżący
wydatków dysponenta nadrzędnego, na centralny rachunek bieżący budżetu
państwa.
4. Operacje z tytułu przychodów i rozchodów budżetu państwa są dokonywane na
centralnym rachunku bieżącym budżetu państwa.

Art. 175.
Minister Finansów, kierując się ogólnie sprawowaną kontrolą realizacji dochodów i
wydatków budżetu państwa, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób
wykonywania budżetu państwa, w tym w szczególności:
1) sposób i warunki ustanawiania przez dysponentów części budżetowych
dysponentów drugiego i trzeciego stopnia;

76

2) tryb i terminy przekazywania:
a) na centralny rachunek bieżący budżetu państwa dochodów pobieranych przez
urzędy obsługujące organy podatkowe i państwowe jednostki budżetowe z
rachunków, o których mowa w art. 173 ust. 1 pkt 2 i 3,
b) z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa środków na rachunki, o
których mowa w art. 173 ust. 1 pkt 2 i 3, z tytułu zwrotu nadpłat dochodów,
określonych w odrębnych przepisach, dokonywanych z tych rachunków,
c) z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa środków na rachunki, o
których mowa w art. 173 ust. 1 pkt 2, w celu dokonywania wydatków tych
jednostek,
d) na centralny rachunek bieżący budżetu państwa niewykorzystanych środków, o
których mowa w art. 174 ust. 3;
3) tryb i terminy przekazywania na centralny rachunek bieżący budżetu państwa
środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2.

Art. 176.
1. Obsługa bankowa rachunków budżetu państwa jest prowadzona w ramach umowy
rachunku bankowego.
2. W ramach obsługi bankowej budżetu państwa podmiot prowadzący obsługę
udostępnia:
1) Ministrowi Finansów i Najwyższej Izbie Kontroli informacje o stanach
środków na rachunkach, o których mowa w art. 173 ust. 1,
2) właściwym dysponentom informacje o stanach środków w podległych im
jednostkach, na rachunkach bieżących, o których mowa w art. 173 ust. 1
pkt 2 i 3
– w zakresie i terminach określonych w rozporządzeniu wydanym na podstawie
ust. 3.
3. Minister Finansów, mając na względzie ujednolicenie zasad obsługi rachunków
budżetu państwa oraz kierując się koniecznością zapewnienia płynnego przepływu
informacji, określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje i tryb dokonywania operacji
na rachunkach, o których mowa w art. 173 ust. 1, oraz zakres i terminy
udostępniania informacji, o których mowa w ust. 2, w ramach prowadzonej obsługi
bankowej budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Jeżeli podmiotem prowadzącym obsługę centralnego rachunku bieżącego budżetu
państwa jest Narodowy Bank Polski, Minister Finansów, wydając rozporządzenie,
o którym mowa w ust. 3, zasięga opinii Prezesa Narodowego Banku Polskiego.


Rozdział 7
Budżet środków europejskich

Art. 177.
1. Budżet środków europejskich jest integralną częścią budżetu państwa.
2. Budżet środków europejskich stanowi załącznik do ustawy budżetowej.


77

Art. 178.
1. W
budżecie środków europejskich ujmuje się:
1) wydatki na realizację programów w części podlegającej refundacji;
2) dochody z tytułu realizacji programów.

2. Ujęte w budżecie środków europejskich dochody stanowią prognozy ich wielkości,
zaś wydatki stanowią nieprzekraczalny limit.

Art. 179.
1. Różnica pomiędzy dochodami a wydatkami budżetu środków europejskich stanowi
odpowiednio nadwyżkę budżetu środków europejskich albo deficyt budżetu
środków europejskich.
2. Deficyt
budżetu środków europejskich albo nadwyżka środków europejskich nie są
wliczane do, odpowiednio, deficytu albo nadwyżki budżetu państwa.
3. Deficyt budżetu środków europejskich jest finansowany w ramach potrzeb
pożyczkowych budżetu państwa.
4. Nadwyżka budżetu środków europejskich jest źródłem spłaty zobowiązań budżetu
państwa, zaciągniętych na pokrycie deficytu budżetu środków europejskich.

Art. 180.
1. Dochody
budżetu środków europejskich ujmuje się w ustawie budżetowej według:
1) części klasyfikacji budżetowej;
2) programów.
2. Wydatki budżetu środków europejskich ujmuje się w ustawie budżetowej w
podziale na:
1) części i działy klasyfikacji wydatków;
2)
programy w ramach części i działów klasyfikacji wydatków.

Art. 181.
1. W budżecie środków europejskich wykazuje się części odpowiadające
dysponentom budżetu państwa, z których realizowane są wydatki związane z
realizacją programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
2. W
budżecie środków europejskich ujmuje się również rezerwę celową na wydatki
związane z realizacją programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
o której mowa w art. 106 ust. 2 pkt 3, w części, w jakiej wydatki te podlegają
refundacji.

Art. 182.
1. Wydatki
budżetu środków europejskich na realizację programów finansowanych z
udziałem środków europejskich są dokonywane na zasadach określonych w Dziale
V.
2. W trakcie wykonywania budżetu środków europejskich, wydatki dokonywane w
ramach płatności są klasyfikowane w podziale na części, działy, rozdziały i
paragrafy klasyfikacji wydatków.


78

Art. 183.
1. Minister Finansów na wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju
regionalnego zaopiniowany przez właściwego dysponenta, dokonuje przeniesień
między częściami i działami w ramach budżetu środków europejskich wydatków
przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków
europejskich, z wyłączeniem środków Europejskiego Funduszu Rybackiego.
2. Minister
właściwy do spraw rozwoju regionalnego może wystąpić z wnioskiem, o
którym mowa w ust. 1, także na wniosek właściwego dysponenta.
3. Minister
właściwy do spraw rozwoju regionalnego niezwłocznie informuje Radę
Ministrów o przyczynach wystąpienia z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, w
przypadku negatywnej opinii właściwego dysponenta. Rada Ministrów może
uchylić decyzję Ministra Finansów o przeniesieniu, o którym mowa w ust. 1, w
terminie 30 dni od dnia poinformowania o podjęciu decyzji.
4. Właściwy dysponent może dokonywać przeniesień pomiędzy programami w
ramach części i działu klasyfikacji wydatków. Przeniesienie wymaga zgody
ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, z wyłączeniem środków
Europejskiego Funduszu Rybackiego.

Art. 184.
1. W razie zniesienia lub przekształcenia ministerstwa, Prezes Rady Ministrów może,
w drodze rozporządzenia, dokonywać przeniesienia planowanych dochodów
i wydatków budżetowych między częściami budżetu środków europejskich,
z zachowaniem przeznaczenia środków publicznych wynikającego z ustawy
budżetowej.
2. Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku zniesienia lub przekształcenia,
będących dysponentami części budżetowych, organów, urzędów i jednostek
organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów
albo ministra.



Dział IV
Budżet, wieloletnia prognoza finansowa i uchwała budżetowa jednostki
samorządu terytorialnego

Rozdział 1
Zakres budżetu jednostki samorządu terytorialnego

Art. 185.
1. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów
i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki.
2. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany na rok budżetowy.
3. Podstawą gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego w danym roku
budżetowym jest uchwała budżetowa.

79
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 30 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: