eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181-WYKONAWCZE

2. Bieg terminu wykupu bonów skarbowych, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 2 rozpoczyna się
od dnia poprzedzającego dzień zapłaty za te bony przez uczestnika przetargu.

§ 37.


1. Bony skarbowe podlegają wykupowi, według wartości nominalnej, po upływie okresu, na jaki
zostały wyemitowane.
2. Spełnienie świadczenia z tytułu wykupu bonów skarbowych następuje w drodze obciążenia
rachunku bankowego Ministerstwa Finansów prowadzonego w Narodowym Banku Polskim.
3. Agent emisji realizuje zobowiązania Ministra Finansów wobec właścicieli bonów skarbowych,
których rachunki bonów skarbowych i konta depozytowe bonów skarbowych prowadzi w
Rejestrze. Kwoty przeznaczone na wykup bonów skarbowych ustala agent emisji zgodnie ze
stanem rachunków bonów skarbowych i kont depozytowych bonów skarbowych w Rejestrze w
dniu wykupu.
4. Posiadacze kont depozytowych bonów skarbowych w Rejestrze ustalają wysokość kwot
przysługujących z tytułu wykupu bonów skarbowych podmiotom, dla których prowadzą rachunki
bonów skarbowych, zgodnie ze stanem tych rachunków w dniu roboczym poprzedzającym dzień
wykupu. Prawa majątkowe z bonów skarbowych są realizowane w dniu wykupu.

§ 38.

Jeżeli dzień, w którym na podstawie rozporządzenia lub listu emisyjnego powstaje obowiązek
wykonania czynności, przypada na dzień ustawowo wolny od pracy lub sobotę, termin
wykonania tej czynności upływa w pierwszym dniu roboczym po tym dniu.

§ 39.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ............................... r..2)


MINISTER FINANSÓW




1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 126, poz. 1070, Nr 141,
poz. 1178, Nr 144, poz. 1208, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1385, Nr 169, poz. 1387 i Nr 241, poz. 2074, z 2003 r.
Nr 50, poz. 424, Nr 60, poz. 535, Nr 65, poz. 594, Nr 228, poz. 2260 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 64, poz. 594,
Nr 68, poz. 623, Nr 91, poz. 870, Nr 96, poz. 959, Nr 121, poz. 1264, Nr 146, poz. 1546 i Nr 173, poz. 1808, z
2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 85, poz. 727, Nr 167, poz. 1398 i Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 157,
poz. 1119, Nr 190, poz. 1401 i Nr 245, poz. 1775 oraz z 2007 r. Nr 42, poz. 272.
2)Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2006 r. w
sprawie warunków emitowania bonów skarbowych (Dz. U. Nr 113, poz. 771).

Załączniki do rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia ......... 2008 r. (poz. ..........)

Załącznik nr 1

SPOSÓB USTALANIA ŚREDNIEJ WA ONEJ STOPY RENTOWNOŚCI I ŚREDNIEJ
WA ONEJ CENY PRZETARGOWEJ BONÓW SKARBOWYCH O DANYM
TERMINIE WYKUPU SPRZEDANYCH NA PRZETARGU
1. rednia ważona stopa rentowności w skali roku - ra - sprzedanych bonów skarbowych, o
liczbie dni do wykupu równej "a", wyraża się iloczynem dwóch wyrażeń:
- średniej ważonej stopy rentowności za okres "a" dni sprzedanych bonów,
- ilorazu, którego licznik jest równy 360, mianownik zaś jest równy liczbie dni "a" od daty
zapłaty za sprzedane bony do daty wykupu tych bonów.
Stopa ra - wyrażona w procentach - jest obliczana z dokładnością do trzech miejsc po
przecinku, według wzoru:
(10.000 - ca)
ra = -------------- x (360/a) x 100%
ca
gdzie:
a - liczba dni od daty zapłaty za sprzedane bony do daty wykupu tych bonów,
ca - średnia ważona cena przetargowa sprzedanych bonów skarbowych o liczbie dni do wykupu
równej "a", określona w ust. 2 poniżej.
2. rednia ważona cena przetargowa sprzedanych bonów skarbowych - ca, o liczbie dni do
wykupu równej "a", jest równa ilorazowi, którego licznik stanowi:
- łączna wartość sprzedanych bonów, o liczbie dni do wykupu równej "a", liczona według cen
przetargowych,
mianownik zaś:
- liczba sprzedanych bonów o liczbie dni do wykupu równej "a".
rednia ważona cena przetargowa ca jest obliczana z dokładnością do dwóch miejsc po
przecinku i wyraża się wzorem:
k
Σ ca(i) x Na(i)
i=1
ca = ---------------------
k
Σ Na(i)
i=1
gdzie:
ca(i) - cena przetargowa za jeden bon o liczbie dni do wykupu równej "a" dla i-tej oferty,
Na(i) - liczba bonów o liczbie dni do wykupu równej "a" dla i-tej oferty,
k
- liczba przyjętych ofert zakupu bonów o danym terminie wykupu.



Załącznik nr 2

SPOSÓB USTALANIA ŚREDNIEJ WA ONEJ STOPY RENTOWNOŚCI I ŚREDNIEJ
WA ONEJ CENY PRZETARGOWEJ BONÓW SKARBOWYCH O DANYM
TERMINIE WYKUPU ODKUPIONYCH NA PRZETARGU ODKUPU
1. rednia ważona stopa rentowności w skali roku - rd - odkupionych bonów skarbowych, o
liczbie dni do wykupu równej "d", wyraża się iloczynem dwóch wyrażeń:
- średniej ważonej stopy rentowności za okres "d" dni odkupionych bonów,
- ilorazu, którego licznik jest równy 360, mianownik zaś jest równy liczbie dni "d" od daty
zapłaty za odkupione bony do daty wykupu tych bonów.
Stopa rd - wyrażona w procentach - jest obliczana z dokładnością do trzech miejsc po
przecinku, według wzoru:
(10.000 - cd)
rd = -------------- x (360/d) x 100%
cd
gdzie:
d - liczba dni od daty zapłaty za odkupione bony do daty wykupu tych bonów,
cd - średnia ważona cena przetargowa odkupionych bonów skarbowych o liczbie dni do wykupu
równej "d", określona w ust. 2 poniżej.
2. rednia ważona cena przetargowa odkupionych bonów skarbowych - cd, o liczbie dni do
wykupu równej "d", jest równa ilorazowi, którego licznik stanowi:
- łączną wartość odkupionych bonów, o liczbie dni do wykupu równej "d", liczona według cen
przetargowych,
mianownik zaś:
- liczba odkupionych bonów o liczbie dni do wykupu równej "d".
rednia ważona cena przetargowa cd jest obliczana z dokładnością do dwóch miejsc po
przecinku i wyraża się wzorem:
k
Σ cd(i) x Nd(i)
i=1
cd = --------------------
k
Σ Nd(i)
i=1
gdzie:
cd(i) - cena przetargowa za jeden bon o liczbie dni do wykupu równej "d" dla i-tej oferty,
Nd(i) - liczba bonów o liczbie dni do wykupu równej "d" dla i-tej oferty,
k
- liczba przyjętych ofert sprzedaży o danym terminie wykupu.
UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie warunków emitowania bonów
skarbowych stanowi wypełnienie delegacji ustawowej zawartej w art. 92 ust. 1 ustawy z dnia
............................... r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr ..........., poz. .........). Projekt ten jest
jednym z pięciu projektów aktów wykonawczych do ww. artykułu, których celem jest określenie
warunków emitowania skarbowych papierów wartościowych. Wykonując delegację ustawową
Minister Finansów, kierując się koniecznością optymalnego zaspokajania potrzeb pożyczkowych
budżetu państwa oraz efektywnego zarządzania długiem Skarbu Państwa, określił w
przedmiotowym rozporządzeniu warunki emitowania bonów skarbowych.
W rozdziale 1 projektu rozporządzenia zamieszczono przepisy ogólne dotyczące m. in.:
jednostkowej wartości nominalnej bonów skarbowych, waluty, w której może następować
emisja, okresów zapadalności, ograniczeń co do obrotu tymi papierami na rynku pierwotnym i
wtórnym, zasad i trybów sprzedaży bonów skarbowych.
W rozdziale 2 projektu rozporządzenia określono krąg podmiotów, którym bony skarbowe
będą oferowane do nabycia na rynku pierwotnym. Zgodnie z przepisami niniejszego rozdziału na
rynku pierwotnym zakupu bonów skarbowych będą mogły dokonywać banki, instytucje
kredytowe lub instytucje finansowe, a także ich odziały, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.), z którymi Minister
Finansów zawrze umowę w sprawie pełnienia funkcji Dealera Skarbowych Papierów
Wartościowych, przyznającą im prawo do składania ofert na przetargach bonów. System
Dealerów Skarbowych Papierów Wartościowych ma zapewnić Ministrowi Finansów możliwość
szybkiego reagowania w sytuacjach istotnych zmian na rynku finansowym. Przy braku tego
instrumentu niemożliwe mogłoby być prawidłowe funkcjonowanie rynku, a tym samym
zapewnienie finansowania, na optymalnych warunkach, potrzeb pożyczkowych państwa.
Zakupu bonów skarbowych na rynku pierwotnym będą mogły dokonywać także banki
państwowe w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r.
Nr 72, poz. 665, z późn. zm.), nieposiadające statusu Dealera Skarbowych Papierów
Wartościowych. Szczegółowe warunki i tryb nabywania bonów skarbowych przez te banki
zostaną określone w umowie z Ministrem Finansów.
Uczestnicy przetargu będą nabywać bony we własnym imieniu i na własny rachunek.
Obowiązek zapłacenia ceny zakupu będzie ciążył na uczestniku przetargu.
W kolejnych rozdziałach (3 - 7) projektu rozporządzenia przedstawione zostały zasady i
tryby sprzedaży bonów. Zasadą jest, że bony skarbowe będą sprzedawane przez Ministra
Finansów w drodze przetargów. Przetargi będą organizowane przez agenta emisji. Minister
Finansów będzie miał jednak prawo, bez podania przyczyny, odwołać lub unieważnić, przed
przyjęciem ofert przetarg oraz ogłosić dodatkowy.
Uczestnicy przetargu będą składać oferty w postaci elektronicznej, za pomocą
elektronicznego systemu przetargowego prowadzonego przez agenta emisji. Uczestnik przetargu
będzie mógł odwołać złożoną ofertę przed upływem terminu do złożenia oferty.
Umowa sprzedaży bonów będzie zawierana, zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego, w
dniu przetargu z chwilą przyjęcia przez Ministra Finansów oferty złożonej przez uczestnika
przetargu. Uczestnicy przetargu będą otrzymywali od agenta emisji informację potwierdzającą
przyjęcie bądź odrzucenie oferty przez Ministra Finansów najpóźniej drugiego roboczego dnia
po dniu, w którym odbył się przetarg.
Obok sprzedaży bonów skarbowych na przetargu zwykłym, projekt rozporządzenia
przewiduje także możliwość sprzedaży tych papierów w drodze przetargu uzupełniającego.
Sprzedaż bonów na przetargu uzupełniającym będzie odbywała się według średniej ważonej
ceny przetargowej ofert przyjętych na przetargu sprzedaży. Na przetargu uzupełniającym będą
oferowane bony, które nie zostały sprzedane na przetargu sprzedaży lub dodatkowa pula bonów.
Jednakże wartość nominalna oferowanych na przetargu uzupełniającym bonów nie będzie mogła
być większa niż 20 % wartości nominalnej oferowanych na przetargu sprzedaży.
Zgodnie z projektem rozporządzenia zakupu bonów na przetargu uzupełniającym będą
mogli dokonywać jedynie uczestnicy przetargu, którzy dokonali zakupu bonów na przetargu
sprzedaży.
Zakup bonów przez poszczególnych uczestników przetargu uzupełniającego będzie
następował proporcjonalnie do wartości bonów nabytych przez nich na przetargu sprzedaży.
Takie uregulowanie ma na celu obniżenie kosztów obsługi bonów skarbowych. Dealerzy
Skarbowych Papierów Wartościowych chcąc nabyć jak największą liczbę bonów na przetargach
uzupełniających będą zmuszeni do większej aktywności na przetargach zwykłych, co
niewątpliwie wymusi oferowanie wyższych cen za dane papiery.
W rozdziale 7 projektu rozporządzenia zamieszczono zasady odkupu bonów skarbowych.
Zgodnie § 30 projektu rozporządzenia Minister Finansów będzie mógł odkupywać bony
skarbowe przed terminem, na jaki zostały wyemitowane. Odkupione bony skarbowe będą ulegały
umorzeniu z chwilą zapłaty za nie, z wyjątkiem bonów skarbowych nabywanych przez Ministra
Finansów w celu zarządzania długiem Skarbu Państwa.
Wykup bonów skarbowych jest uregulowany w rozdziale 8 projektu rozporządzenia. Wykup
bonów będzie następował według ich wartości nominalnej, po upływie okresu, na jaki zostały
wyemitowane.
W materii, którą reguluje projektowane rozporządzenie, obowiązuje obecnie rozporządzenie
Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2006 r. w sprawie warunków emitowania bonów
skarbowych (Dz. U. Nr 113, poz. 771) wydane na podstawie ustawy z dnia 30 czerwca 2006 r. o
finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.). W odniesieniu do
obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów w przedkładanym projekcie wprowadza się
zmiany o charakterze porządkującym i doprecyzowującym.

Ponadto, żadne podmioty nie zgłosiły zainteresowania pracami nad projektem
rozporządzenia w trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U nr 169, poz. 1414).








strony : 1 ... 40 ... 80 ... 90 . [ 91 ] . 92 ... 100 ... 140 ... 173

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: