Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
Rozdział 4
Przetarg sprzedaży
§ 14.
Obligacje są oferowane na przetargach sprzedaży, w terminach określonych w liście emisyjnym.
§ 15.
Najpóźniej ostatniego dnia roboczego przed przetargiem sprzedaży obligacji Minister Finansów
ogłasza komunikat o przetargu sprzedaży zawierający, w szczególności:
1) datę przetargu oraz godzinę, o której upływa termin składania ofert;
2) datę i godzinę rozliczenia przetargu;
3) kod ISIN obligacji;
4) termin wykupu obligacji;
5) wartość nominalną oferowanych obligacji;
6) minimalną wartość nominalną oferty;
7) wartość narosłych odsetek na dzień rozliczenia przetargu.
§ 16.
Oferta zakupu obligacji na przetargu sprzedaży powinna zawierać w szczególności:
1) adres agenta emisji;
2) kod ISIN obligacji;
3) termin wykupu obligacji;
4) cenę czystą obligacji będących przedmiotem oferty;
5) liczbę oraz wartość nominalną obligacji będących przedmiotem oferty;
6) numer konta depozytowego w Krajowym Depozycie, na które uczestnik nabywa obligacje.
§ 17.
1. Po upływie terminu składania ofert zakupu Minister Finansów określa dla danego przetargu
sprzedaży najniższą przyjętą cenę czystą dla oferowanych obligacji.
2. Wszystkie oferty zakupu obligacji z ceną wyższą od najniższej przyjętej ceny czystej zostają
przyjęte w całości. Oferty z ceną równą najniższej przyjętej cenie czystej mogą być przyjęte w
całości lub w części przy zastosowaniu redukcji ofert. W przypadku redukcji ofert Minister
Finansów określa stopę redukcji ofert w procentach z dokładnością do dwóch miejsc po
przecinku.
§ 18.
Po przetargu sprzedaży Minister Finansów ogłasza komunikat o wynikach przetargu sprzedaży
zawierający, w szczególności:
1) datę przetargu;
2) datę i godzinę rozliczenia przetargu;
3) termin wykupu obligacji;
4) wartość nominalną obligacji oferowanych do sprzedaży;
5) wartość nominalną obligacji, na które otrzymano ofertę zakupu;
6) wartość nominalną obligacji, których oferty zakupu przyjęto;
7) minimalną przyjętą cenę czystą i odpowiadającą jej rentowność;
8) średnią ważoną cenę czystą i odpowiadającą jej rentowność;
9) najwyższą przyjętą cenę czystą i odpowiadającą jej rentowność;
10) stopę redukcji ofert.
Rozdział 5
Przetarg uzupełniający
§ 19.
1. Minister Finansów może oferować obligacje na przetargu uzupełniającym.
2. Przetarg uzupełniający może zostać zorganizowany najpóźniej następnego dnia po przetargu
sprzedaży.
3. Sprzedaż obligacji na przetargu uzupełniającym odbywa się według średniej ważonej ceny
czystej ofert przyjętych na przetargu sprzedaży.
4. Wartość nominalna obligacji oferowanych na przetargu uzupełniającym nie może być większa
niż 20 % wartości nominalnej obligacji oferowanych na przetargu sprzedaży.
§ 20.
Do zakupu obligacji na przetargu uzupełniającym są uprawnieni wyłącznie uczestnicy przetargu,
którzy dokonali zakupu obligacji na przetargu sprzedaży.
§ 21.
W przypadku podjęcia decyzji o organizacji przetargu uzupełniającego, Minister Finansów
ogłasza w dniu przetargu sprzedaży komunikat o przetargu uzupełniającym zawierający, w
szczególności:
1) datę przetargu oraz godzinę, o której upływa termin składania ofert;
2) datę i godzinę rozliczenia przetargu;
3) kod ISIN obligacji;
4) termin wykupu obligacji;
5) wartość nominalną oferowanych na przetargu uzupełniającym obligacji;
6) średnią ważoną cenę czystą ofert przyjętych na przetargu sprzedaży, stanowiącą cenę czystą
obligacji na przetargu uzupełniającym;
7) wartość narosłych odsetek na dzień rozliczenia przetargu.
§ 22.
1. Oferta zakupu obligacji powinna zawierać, w szczególności:
1) adres agenta emisji;
2) kod ISIN obligacji;
3) termin wykupu obligacji;
4) liczbę oraz wartość nominalną obligacji będących przedmiotem oferty;
5) numer konta depozytowego w Krajowym Depozycie, na które uczestnik nabywa obligacje.
2. Łączna wartość nominalna ofert zakupu złożonych na przetargu uzupełniającym przez jednego
uczestnika przetargu nie może być większa od wartości, o której mowa w § 21 pkt 5.
§ 23.
1. Na przetargu uzupełniającym zakup obligacji przez poszczególnych uczestników przetargu
następuje proporcjonalnie do wartości obligacji nabytych przez nich na przetargu sprzedaży.
2. Proporcjonalny udział uczestnika przetargu uzupełniającego jest obliczany jako procentowy
udział uczestnika przetargu w zakupie ogółem na danym przetargu sprzedaży, po wyłączeniu
zakupów dokonanych przez uczestników przetargu, którzy zrezygnowali z udziału w przetargu
uzupełniającym.
3. W przypadku, gdy wartość oferty zakupu złożonej na przetargu uzupełniającym przez
uczestnika przetargu jest niższa od wartości będącej iloczynem udziału proporcjonalnego
i wartości, o której mowa § 21 pkt 5, nieprzydzielone mu obligacje o wartości stanowiącej
różnicę pomiędzy tymi wielkościami zostaną rozdzielone proporcjonalnie pomiędzy pozostałych
uczestników przetargu. W tym przypadku przydział przedmiotowych obligacji nastąpi z
wykorzystaniem udziału proporcjonalnego, obliczonego analogicznie jak w ust. 2, po wyłączeniu
zakupów dokonanych przez uczestników przetargu, rezygnujących z zakupu obligacji o pełnej
przysługującej im wartości.
4.
W przypadku, gdy łączna wartość nominalna ofert zakupu złożonych na przetargu
uzupełniającym jest niższa od wartości, o której mowa w § 21 pkt 5, oferty poszczególnych
uczestników przetargu są realizowane w całości.
§ 24.
Po przetargu uzupełniającym Minister Finansów ogłasza komunikat o wynikach przetargu
uzupełniającego zawierający, w szczególności:
1) datę przetargu;
2) datę i godzinę rozliczenia przetargu;
3) termin wykupu obligacji;
4) wartość nominalną obligacji oferowanych do sprzedaży;
5) wartość nominalną obligacji, na które otrzymano ofertę zakupu;
6) wartość nominalną obligacji, których oferty zakupu przyjęto;
7) średnią ważoną cenę czystą przyjętych ofert.
Rozdział 6
Rozliczenie przetargu sprzedaży i przetargu uzupełniającego
§ 25.
1. Sposób obliczenia ceny zakupu obligacji nabytych na przetargu sprzedaży określa załącznik
nr 2 do rozporządzenia.
2. Uczestnicy przetargu sprzedaży, których oferty zakupu zostały przyjęte, są obowiązani
zapłacić cenę zakupu w dniu rozliczenia przetargu sprzedaży do godziny określonej zgodnie z §
15 pkt 2.
3. Zapłata ceny zakupu następuje za pośrednictwem Krajowego Depozytu i jest dokonywana z
wykorzystaniem rachunków bieżących banków prowadzonych przez Narodowy Bank Polski.
Rozliczenia przetargów obligacji odbywają się w trybie i na zasadach określonych w umowie
pomiędzy Ministrem Finansów a Krajowym Depozytem.
4. Obciążenie rachunków, o których mowa w ust. 3, wykorzystywanych do dokonywania
rozliczeń oraz uznanie rachunku budżetu państwa odbywa się na podstawie zlecenia Krajowego
Depozytu.
§ 26.
1. W przypadku nieuiszczenia ceny zakupu w dniu zapłaty, od nie zapłaconej kwoty będą
naliczane, za każdy dzień uchybienia terminowi, odsetki w wysokości stanowiącej dwukrotność
oprocentowania kredytu lombardowego ustalanego przez Narodowy Bank Polski.
2. Wysokość odsetek, o których mowa w ust. 1, liczona jest od kwoty wynikającej z różnicy
między ceną zakupu a kwotą umożliwiającą rozliczenie pojedynczej transakcji. Przez pojedynczą
transakcję rozumie się zakup obligacji przez uczestnika przetargu, który złożył ofertę na
określoną liczbę obligacji po danej cenie czystej na jedno konto depozytowe, prowadzone przez
Krajowy Depozyt.
3. Nie można dokonać częściowego rozliczenia pojedynczej transakcji.
4. Jeżeli cena zakupu, powiększona o odsetki, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zostanie
zapłacona najpóźniej trzeciego dnia roboczego po dniu rozliczenia przetargu, uważa się, że
odstąpiono od nabycia obligacji, z tym, że do dni roboczych nie wlicza się soboty.
§ 27.
W przypadku przetargu uzupełniającego przepisy § 25 i § 26 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 7
Przetarg zamiany obligacji
§ 28.
Minister Finansów może oferować na przetargach obligacje w drodze sprzedaży w zamian za
odkupione od posiadaczy obligacje, których termin wykupu jeszcze nie upłynął, poprzez
zaliczenie wierzytelności posiadaczom tych obligacji z tytułu odkupu na poczet ceny
nabywanych przez nich obligacji kolejnych emisji (przetargi zamiany).
§ 29.
Najpóźniej ostatniego dnia roboczego przed przetargiem zamiany Minister Finansów ogłasza
komunikat o przetargu zamiany zawierający, w szczególności:
1) datę przetargu oraz godzinę, o której upływa termin składania ofert;
2) datę i godzinę rozliczenia przetargu;
3) kod ISIN obligacji;
4) termin wykupu odkupywanych obligacji;
5) termin wykupu oferowanych obligacji;
6) wartość narosłych odsetek na dzień rozliczenia przetargu dla obligacji, określonych w
pkt 4 i 5;
6) wykaz obligacji, których cenę czystą uczestnik przetargu jest obowiązany podać w ofercie;
7) minimalną wartość nominalną oferty.
§ 30.
Najpóźniej w dniu przetargu zamiany Minister Finansów ogłasza komunikat o cenach na
przetargu zamiany zawierający, w szczególności:
1) cenę czystą odkupywanych obligacji albo;
2) cenę czystą oferowanych obligacji.
§ 31.
Oferta zamiany obligacji powinna zawierać, w szczególności:
1) adres agenta emisji;
2) kod ISIN obligacji;
3) termin wykupu odkupywanych obligacji;
4) termin wykupu oferowanych obligacji;
5) liczbę oraz wartość nominalną obligacji będących przedmiotem oferty;
6) cenę czystą;
a) oferowanych obligacji w przypadku, o którym mowa w § 30 pkt 1 albo
b) odkupywanych obligacji w przypadku, o którym mowa § 30 pkt 2;
7) numer konta depozytowego w Krajowym Depozycie, z którego uczestnik zbywa oraz na które
nabywa obligacje.
§ 32.
Sposób obliczenia ceny jednej obligacji odkupywanej, ceny jednej obligacji oferowanej do
sprzedaży oraz liczby obligacji nabywanych na przetargu zamiany określa załącznik nr 3 do
rozporządzenia.
§ 33.
1. Po upływie terminu składania ofert zamiany Minister Finansów określa dla danego przetargu
zamiany przyjętą cenę czystą dla obligacji o danym terminie wykupu.
2. Liczba obligacji przyznanych w zamian za odkupione obligacje jest zaokrąglana do najbliższej
wartości całkowitej, w dół lub w górę, na zasadach ogólnych.
3. W terminie rozliczenia przetargu zamiany uczestnicy przetargu, których oferty zostały
przyjęte, są obowiązani posiadać, na koncie depozytowym lub rachunku papierów
wartościowych obligacje będące przedmiotem oferty.
4. W przypadku braku odpowiedniej liczby obligacji na koncie depozytowym lub rachunku
papierów wartościowych w dniu rozliczenia przetargu zamiany, uczestnik przetargu uiszcza
odstępne w wysokości stanowiącej dwukrotności oprocentowania kredytu lombardowego,
naliczane od kwoty stanowiącej iloczyn ceny określonej w załączniku 3 pkt 1 i liczby
brakujących obligacji, za okres od dnia przetargu zamiany do dnia, w którym powinno nastąpić
jego rozliczenie. Odstępne jest pobieranie w dniu następującym po dniu, w którym powinno
nastąpić rozliczenie przetargu zamiany.
§ 34.
Obligacje odkupione przez Ministra Finansów na przetargu zamiany ulegają umorzeniu z chwilą
dokonania rozliczenia, z wyjątkiem obligacji nabywanych przez Skarb Państwa w celu
zarządzania długiem Skarbu Państwa.
§ 35.
Po przetargu zamiany Minister Finansów ogłasza komunikat o wynikach przetargu zamiany
zawierający, w szczególności:
1) datę przetargu;
2) datę i godzinę rozliczenia przetargu;
3) termin wykupu odkupywanych obligacji;
4) termin wykupu oferowanych obligacji;
5) cenę określoną w § 30;
6) wartość nominalną obligacji, na które otrzymano ofertę przetargową;
7) wartość nominalną przyjętych ofert przetargowych;
8) wartość nominalną sprzedanych obligacji;
9) najniższą przyjętą cenę czystą przyjętych ofert i odpowiadającą jej rentowność;
10) średnią ważoną cenę czystą przyjętych ofert i odpowiadającą jej rentowność;
11) maksymalną przyjętą cenę czystą i odpowiadającą jej rentowność.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei