eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181-WYKONAWCZE

Rozdział 7

Przedterminowy wykup obligacji

§ 21.

1. Minister Finansów może, w sposób określony w § 2 ust. 6, wezwać posiadaczy obligacji do
przedłożenia obligacji do wcześniejszego wykupu, wyznaczając im w tym celu odpowiedni
termin. Obligacje przedstawione do wcześniejszego wykupu nie podlegają oprocentowaniu od
dnia wymagalności z tytułu wcześniejszego wykupu obligacji.
2. Cena wcześniejszego wykupu obligacji może być równa, wyższa lub niższa od wartości
nominalnej obligacji. Minister Finansów poda do wiadomości szczegółowe warunki, w tym
wartość nominalną obligacji, które będą wcześniej wykupywane, lub sposób jej ustalenia oraz
termin wcześniejszego wykupu w sposób określony w § 2 ust. 6.

§ 22.

1. Minister Finansów może przyznać posiadaczowi obligacji, w liście emisyjnym, prawo
bezwarunkowego wezwania emitenta do przedterminowego wykupu obligacji, po upływie
określonego okresu i po określonej cenie, która może być niższa od wartości nominalnej
obligacji. W przypadku skorzystania przez posiadacza obligacji z prawa, o którym mowa w
zdaniu poprzednim, obligacje nie podlegają oprocentowaniu od dnia wymagalności z tytułu
przedterminowego wykupu, wskazanego w liście emisyjnym.
2. Szczegółowe warunki przedterminowego wykupu, w tym:
1) wartość nominalną obligacji, które mogą być wcześniej wykupywane, lub sposób jej ustalenia;
2) termin wcześniejszego wykupu;
3) wysokość albo sposób ustalenia wysokości opłaty manipulacyjnej lub kwoty, o którą
pomniejsza się wysokość należnych odsetek, lub zmiany oprocentowania;
4) dzień, w którym zaprzestaje się naliczać oprocentowanie,
- określa list emisyjny.
3. W przypadku gdy łączna wartość obligacji przedstawionych do wykupu przekracza wartość
nominalną obligacji, o której mowa w ust. 2, Minister Finansów zastrzega sobie prawo redukcji
zleceń wynikających z dyspozycji przedstawienia do przedterminowego wykupu. Stopa redukcji
jest podawana do wiadomości w sposób określony w § 2 ust. 6, nie później niż w dniu
określonym w liście emisyjnym, po upływie terminu składania deklaracji.
4.
Dyspozycja dokonania przedterminowego wykupu powinna zawierać w szczególności:
1) imię i nazwisko lub nazwę składającego dyspozycję;
2) serię, liczbę oraz wartość nominalną obligacji, które przedstawia do przedterminowego
wykupu;
3) rachunek posiadacza obligacji, na który ma być przelana kwota z tytułu przedterminowego
wykupu;
4) oświadczenie o przyjęciu warunków realizacji przedterminowego wykupu.

§ 23.

1. Minister Finansów może zastrzec, w liście emisyjnym, prawo bezwarunkowego wezwania
posiadaczy obligacji do przedstawienia obligacji do przedterminowego wykupu. W takim
przypadku obligacje nie podlegają oprocentowaniu od dnia wymagalności z tytułu
przedterminowego wykupu.
2. Cena wykupu obligacji może być równa, wyższa lub niższa od wartości nominalnej obligacji.
Szczegółowe warunki, w tym wartość nominalną obligacji, które będą wcześniej wykupywane,
lub sposób jej ustalenia oraz termin wcześniejszego wykupu określa list emisyjny.

Rozdział 8

Wykup obligacji

§ 24.

1. Wykup obligacji następuje według ich wartości nominalnej, z zastrzeżeniem § 21 ust. 2, § 22
ust. 1 oraz § 23 ust. 2.
2. Wykup obligacji, oraz wypłata należnych odsetek, następuje ze środków budżetu państwa w
następujący sposób:
1) gotówką - po stawieniu się posiadacza obligacji w punkcie sprzedaży obligacji, w którym jest
umiejscowiona obligacja, jeżeli umiejscowienie nie ustało, lub w dowolnym punkcie sprzedaży
obligacji, jeżeli obligacje nie podlegały umiejscowieniu;
2) przelewem - na rachunek bankowy posiadacza obligacji, pod warunkiem złożenia przez niego,
w terminie i na zasadach określonych w liście emisyjnym, odpowiedniej dyspozycji przelewu
albo - w przypadku obligacji zdeponowanych na rachunku papierów wartościowych – na służący
do jego obsługi rachunek pieniężny;
3) poprzez zaliczenie wierzytelności posiadacza obligacji z tytułu wykupu obligacji na poczet
ceny zakupywanych przez niego obligacji kolejnych emisji, na warunkach określonych w § 25.
3. Minister Finansów wskaże w liście emisyjnym, który ze sposobów, o których mowa w ust. 2,
ma zastosowanie przy wykupie.
4. Wykup obligacji wraz z wypłatą należnych odsetek następuje za pośrednictwem Krajowego
Depozytu Papierów Wartościowych S. A., z zastrzeżeniem, że na rzecz posiadaczy obligacji,
znajdujących się w rejestrze nabywców obligacji w dniu ustalenia praw do świadczeń z obligacji,
realizacja praw następuje za pośrednictwem agenta emisji lub podmiotów, o których mowa w § 7
ust. 1.
5. Posiadacz obligacji, znajdujących się w dniu ustalenia praw do świadczeń z obligacji w
rejestrze nabywców obligacji, jest obowiązany w celu dokonania wykupu stawić się w punkcie
sprzedaży obligacji, nie później niż w ciągu roku od dnia wykupu obligacji.
6. W przypadku posiadania obligacji na rachunku papierów wartościowych, wykup obligacji,
wraz z wypłatą odsetek, następuje za pośrednictwem podmiotu prowadzącego ten rachunek.
Wcześniejsze dyspozycje, o których mowa w ust. 2 pkt 2, nie wywołują skutków prawnych.

§ 25.

1. Wierzytelność z obligacji może być zaliczona na poczet ceny zakupu obligacji kolejnych
emisji, nabywanych w drodze zamiany, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Minister Finansów może wskazać obligacje, których emisje mogą zostać zaoferowane
posiadaczom obligacji, w sposób, o którym mowa w ust. 1, według rozróżnienia na obligacje
stanowiące ofertę skierowaną do:
1) osób fizycznych;
2) podmiotów niebędących osobami fizycznymi.
3. Minister Finansów, przed terminem wykupu obligacji serii o danym terminie wykupu, podaje,
w sposób określony w § 2 ust. 6, informacje o obligacjach kolejnych emisji, za które ich
nabywcy mogą dokonać zapłaty w sposób określony w ust. 1.

§ 26.

Minister Finansów może uznać, że oświadczenie woli składane w związku z dokonywaną
czynnością zakupu, zamiany, wypłaty odsetek lub wykupu obligacji może być wyrażone przez
nabywcę obligacji za pomocą systemów teleinformatycznych lub bankomatów. Sposób składania
oświadczeń woli przez nabywcę określi list emisyjny.

§ 27.

1. Nabywający obligacje na podstawie umowy sprzedaży, zawartej na rynku wtórnym poza
rynkiem regulowanym, jest obowiązany:
1) stawić się, wraz ze zbywcą, w punkcie sprzedaży obligacji, w którym jest umiejscowiona
obligacja, jeżeli umiejscowienie nie ustało, lub w dowolnym punkcie sprzedaży obligacji, jeżeli
obligacje nie podlegały umiejscowieniu, albo u prowadzącego rachunek papierów
wartościowych, na którym zdeponowano przedmiotowe obligacje, oraz
2) przedstawić umowę sprzedaży wraz ze świadectwem depozytowym, jeżeli było wystawione,
bądź potwierdzenie nabycia obligacji. Dokumenty te przekazuje się agentowi emisji w celu
dokonania odpowiednich zmian w rejestrze nabywców obligacji albo podmiotom, o których
mowa w § 7 ust. 1, lub uczestnikom bezpośrednim Krajowego Depozytu Papierów
Wartościowych S. A. w celu dokonania zmian na rachunkach papierów wartościowych.
2. W przypadku niedopełnienia obowiązku, o którym mowa w ust. 1, spełnienie świadczenia z
obligacji do rąk podmiotu ujawnionego w rejestrze nabywców obligacji lub posiadającego
rachunek papierów wartościowych, na którym zdeponowano obligacje, stanowi wykonanie
zobowiązania przez emitenta.
3. W przypadku nabycia obligacji na innej podstawie niż umowa sprzedaży, przepisy ust. 1 i 2
stosuje się odpowiednio.

§ 28.

1. Spełnienie świadczenia przez emitenta obligacji następuje według stanu posiadania obligacji w
dniu ustalenia praw do świadczeń z tytułu obligacji.
2. Dni ustalenia praw do świadczeń z tytułu obligacji przypadają w terminach określonych w
liście emisyjnym.

§ 29.

Jeżeli dzień, w którym na podstawie rozporządzenia lub listu emisyjnego powstaje obowiązek
wykonania czynności, przypada na dzień ustawowo wolny od pracy lub sobotę, termin
wykonania tej czynności upływa w pierwszym dniu roboczym po tym dniu.

§ 30.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ..................................... r. 1)


MINISTER FINANSÓW


1) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2006 r. w
sprawie warunków emitowania obligacji skarbowych oferowanych w sieci sprzedaży detalicznej (Dz. U. Nr 113,
poz. 774).


UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie emitowania obligacji skarbowych
oferowanych w sieci sprzedaży detalicznej stanowi wypełnienie delegacji ustawowej zawartej w
art. 92 ust. 1 ustawy z dnia ............................... r. o finansach publicznych (Dz. U. z ............Nr
....., poz. ...........). Projekt ten jest jednym z pięciu projektów aktów wykonawczych do ww.
artykułu, których celem jest określenie warunków emitowania skarbowych papierów
wartościowych. Wykonując delegację ustawową Minister Finansów, kierując się koniecznością
optymalnego zaspokajania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa oraz efektywnego
zarządzania długiem Skarbu Państwa, określił w przedmiotowym rozporządzeniu warunki
emitowania obligacji skarbowych oferowanych w sieci sprzedaży detalicznej, w tym obligacji
oszczędnościowych będących skarbowymi papierami oszczędnościowymi, o których mowa w
art. 96 ustawy z dnia ........................................ r. o finansach publicznych.
W rozdziale 1 projektu rozporządzenia zamieszczono przepisy ogólne dotyczące m. in.:
jednostkowej wartości nominalnej obligacji, waluty, w której może następować emisja,
podmiotów, którym obligacje są oferowane do nabycia, ograniczeń co do obrotu tymi papierami.
Zgodnie z projektem rozporządzenia, obligacje skarbowe oferowane w sieci sprzedaży
detalicznej, w tym również obligacje emitowane jako skarbowe papiery oszczędnościowe będą
nominowane w walucie polskiej lub w euro. Nominał obligacji będzie wynosił 100 zł (sto
złotych) lub wielokrotność tej kwoty albo 100 (sto euro) lub wielokrotność tej kwoty.
Przedmiotowe obligacje nie będą miały formy dokumentu i będą rejestrowane w depozycie
papierów wartościowych prowadzonym przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A.
Co do zasady, zgodnie z niniejszym projektem rozporządzenia, obligacje skarbowe
oferowane w sieci sprzedaży detalicznej będą mogły być nabywane przez rezydentów i
nierezydentów, będących osobami fizycznymi, osobami prawnymi lub spółkami
nieposiadającymi osobowości prawnej. Obligacje będą mogły być przedmiotem obrotu między
podmiotami, o których mowa powyżej, przy zachowaniu warunków określonych w przepisach
regulujących obrót dewizowy, a także obrót instrumentami finansowymi, ofertę publiczną i
warunki wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz
nadzór nad rynkiem kapitałowym, z zastrzeżeniem ograniczeń wynikających z odrębnych
przepisów.
Natomiast obligacje skarbowe, emitowane jako skarbowe papiery oszczędnościowe będą
mogły być nabywane wyłącznie przez osoby fizyczne. Minister Finansów będzie jednak mógł
wskazać w liście emisyjnym, że nabywcami obligacji skarbowych, emitowanych jako skarbowe
papiery oszczędnościowe będą mogły być również stowarzyszenia, inne organizacje społeczne i
zawodowe oraz fundacje wpisane do rejestru sądowego, a w przypadku nierezydentów, również
wpisane od innego rejestru urzędowego. Minister Finansów będzie mógł także wskazać w liście
emisyjnym, że obligacje, które będą emitowane jako skarbowe papiery oszczędnościowe, będą
mogły być wyłącznie przedmiotem obrotu pomiędzy ww. podmiotami.
W rozdziałach 2 - 5 projektu rozporządzenia uregulowano zasady i tryb sprzedaży obligacji
detalicznych. Na rynku pierwotnym obligacje będą oferowane w szczególności przez:
subskrypcję, zamianę – na kolejne emisje obligacji, określone w liście emisyjnym, posiadaczom
obligacji podlegających wykupowi, sprzedaż w punktach sprzedaży obligacji, sprzedaż za
pomocą systemów teleinformatycznych, sprzedaż w bankomatach.

Co do zasady sprzedaż obligacji na rynku pierwotnym, a także ich obsługę będzie prowadził,
na podstawie umowy zawartej z Ministrem Finansów, agent emisji.
Minister Finansów będzie mógł ponadto, na podstawie umowy, przyznać określonym
podmiotom wyłączne prawo składania ofert zakupu na obligacje lub wyłączne prawo składania
ofert zakupu na obligacje w całości lub części emisji. Informacje o zawarciu takiej umowy
Minister Finansów będzie podawał do wiadomości publicznej, w środkach masowego przekazu,
w szczególności za pomocą elektronicznych systemów informacji, w dniu podania listu
emisyjnego do wiadomości publicznej. Na podstawie ww. umowy podmioty te będą mogły także
prowadzić sprzedaż oraz obsługę obligacji na rynku pierwotnym.
Zgodnie z projektem rozporządzenia subskrypcję, tzn. sprzedaż obligacji w drodze zapisów
na obligacje będą mogli prowadzić uczestnicy bezpośredni Krajowego Depozytu Papierów
Wartościowych S. A., agent emisji lub podmioty, które na podstawie umowy zawartej z
Ministrem Finansów będą prowadzić sprzedaż obligacji na rynku pierwotnym oraz ich obsługę,
w trybie i zgodnie z zasadami ustalonymi przez Krajowy Depozyt Papierów
Wartościowych S. A.



Sprzedaż obligacji w drodze zamiany będzie polegała na zaliczeniu na poczet ceny
nabywanych obligacji wierzytelności z tytułu obligacji podlegających wykupowi. Zamianę,
podobnie jak subskrypcję, będą mogli prowadzić uczestnicy bezpośredni Krajowego Depozytu
Papierów Wartościowych S. A., agent emisji lub podmioty, które na podstawie umowy zawartej
z Ministrem Finansów będą prowadzić sprzedaż obligacji na rynku pierwotnym oraz ich
obsługę, w trybie i zgodnie z zasadami ustalonymi przez Krajowy Depozyt Papierów
Wartościowych S.A. oraz zgodnie z przepisami niniejszego projektu rozporządzenia.
Sposób dokonywania zamiany został uregulowany w § 12 projektu rozporządzenia, zgodnie
z jego brzmieniem, zamiana obligacji będzie mogła być dokonana poprzez złożenie podmiotom
uprawnionym do przeprowadzenia zamiany stosownej dyspozycji przez posiadacza obligacji
określonej emisji.
Zgodnie z projektem rozporządzenia obligacje detaliczne będą mogły być nabywane także w
punktach sprzedaży obligacji, za pomocą systemów teleinformatycznych lub w bankomatach,
przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa. Sprzedaż obligacji w punktach
sprzedaży obligacji, za pomocą systemów teleinformatycznych lub w bankomatach, dla obligacji
o danym terminie wykupu będzie się rozpoczynała w terminie określonym w liście emisyjnym.
Minister Finansów będzie mógł odstąpić od sprzedaży w całości lub w części obligacji o
danym terminie wykupu, bez podania przyczyn.

Zasady
dotyczące oprocentowanie obligacji zostały uregulowane w rozdziale 6 projektu
rozporządzenia, będzie ono naliczane od wartości nominalnej obligacji, w okresach odsetkowych,
określonych w liście emisyjnym. Stopa procentowa dla obligacji o danym terminie wykupu
będzie podawana przez Ministra Finansów do wiadomości publicznej w środkach masowego
przekazu o zasięgu ogólnopolskim, w szczególności za pomocą elektronicznych systemów
informacji.
Wypłata odsetek za dany okres odsetkowy będzie następowała za pośrednictwem Krajowego
Depozytu Papierów Wartościowych S.A. Wypłata odsetek za dany okres odsetkowy, na rzecz
posiadaczy obligacji ujawnionych w rejestrze nabywców obligacji w dniu ustalenia praw do
odsetek za ten okres, będzie następowała za pośrednictwem agenta emisji albo podmiotów, które
na podstawie umowy zawartej z Ministrem Finansów będą prowadzić sprzedaż obligacji na
rynku pierwotnym oraz ich obsługę.
W rozdziale 7 projektu rozporządzenia uregulowano zasady przedterminowego wykupu
obligacji. Minister Finansów będzie mógł wezwać posiadaczy obligacji, poprzez podanie
informacji w środkach masowego przekazu, w szczególności za pomocą elektronicznych
systemów informacji, do przedłożenia obligacji do wcześniejszego wykupu, wyznaczając im w
tym celu odpowiedni termin. Obligacje nie będą podlegają oprocentowaniu od dnia
wymagalności z tytułu wcześniejszego wykupu obligacji. Cena wcześniejszego wykupu obligacji
będzie mogła być równa, wyższa lub niższa od wartości nominalnej obligacji.
Minister Finansów będzie mógł przyznać posiadaczowi obligacji, w liście emisyjnym, prawo
bezwarunkowego wezwania emitenta do przedterminowego wykupu obligacji, po upływie
określonego okresu i po określonej cenie, która będzie mogła być niższa od wartości nominalnej
obligacji. W przypadku skorzystania przez posiadacza obligacji z prawa bezwarunkowego
wezwania emitenta do przedterminowego wykupu obligacji, obligacje nie podlegają
oprocentowaniu od dnia wymagalności z tytułu przedterminowego wykupu, wskazanego w liście
emisyjnym.
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 83 . [ 84 ] . 85 ... 90 ... 130 ... 173

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: