Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
sprawozdań jednostkowych jednostek im podległych i własnego sprawozdania
jednostkowego;
3) sprawozdanie zbiorcze, według rodzaju jednostki, zwane dalej "sprawozdaniem zbiorczym" -
sprawozdania sporządzane przez jednostki sektora finansów publicznych, które są organem
założycielskim lub nadzorującym, na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek
danego rodzaju, z tym że przez sprawozdania zbiorcze należy również rozumieć
sprawozdania sporządzane na podstawie otrzymanych sprawozdań zbiorczych.
§ 5.
W przypadku gdy minister jest dysponentem kilku części budżetowych, sprawozdania łączne, z
sporządza odrębnie dla poszczególnych części budżetowych.
§ 6.
Jednostki sektora finansów publicznych sporządzają tylko te rodzaje sprawozdań oraz w takim
zakresie, w jakim zgodnie z obowiązującymi przepisami mogą zaciągać określone zobowiązania
lub posiadać należności.
§ 7.
1. Jednostki są zobowiązane do sporządzania i przekazywania sprawozdań jednostkowych oraz
łącznych odbiorcom tych sprawozdań. Terminy sporządzania i przekazywania sprawozdań oraz
odbiorców sprawozdań określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
2. Jednostki sektora finansów publicznych, które są organem założycielskim lub nadzorującym,
są zobowiązane do sporządzania i przekazywania sprawozdań zbiorczych. Terminy sporządzania
i przekazywania sprawozdań dla poszczególnych jednostek oraz odbiorców sprawozdań określa
załącznik nr 5 do rozporządzenia.
3. Regionalne izby obrachunkowe na podstawie sprawozdań zbiorczych otrzymanych od
jednostek samorządu terytorialnego, które są organem założycielskim lub nadzorującym,
sporządzają i przekazują sprawozdania zbiorcze w terminach określonych w załączniku nr 5 do
rozporządzenia.
4. Prezes Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie otrzymanych sprawozdań łącznych
oraz zbiorczych, sporządza i przekazuje do Ministra Finansów, sprawozdania zbiorcze według
rodzaju danych jednostek, z uwzględnieniem podziału na jednostki należące do sektora
rządowego i samorządowego w terminie 56 dni od końca pierwszego, drugiego lub trzeciego
kwartału roku budżetowego, natomiast sprawozdania za czwarty kwartał w terminie 84 dni od
dnia zakończenia roku budżetowego, z zastrzeżeniem ust. 6.
5. W przypadku jednostek sektora finansów publicznych, działających w imieniu Skarbu
Państwa, Prezes Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie otrzymanych sprawozdań,
sporządza i przekazuje do Ministra Finansów, sprawozdania zbiorcze według rodzaju danych
jednostek, w terminie 40 dni od końca kwartału roku budżetowego.
§ 8.
1. Sprawozdania Rb- Z, Rb-UZ, Rb – N i Rb-UN są sporządzane w formie dokumentu oraz w
formie elektronicznej.
2. Dane ze sprawozdań, przekazywanych w formie elektronicznej, powinny być zgodne z danymi
wykazywanymi w tych sprawozdaniach w formie dokumentu.
3. Formularze sprawozdań w formie elektronicznej są dostępne na stronach internetowych
Ministerstwa Finansów pod adresem www.mf.gov.pl.
4. Kwoty w sprawozdaniach, o których mowa w ust. 1, wykazuje się w złotych.
5. Sprawozdania sporządza się według stanu na koniec okresu sprawozdawczego. Sprawozdania
Rb- Z i Rb – N sporządza się narastająco według stanu na koniec pierwszego, drugiego, trzeciego
lub czwartego kwartału roku budżetowego, zaś Rb-UZ i Rb-UN według stanu na koniec roku
budżetowego.
6. Sprawozdania należy sporządzać w sposób czytelny i trwały. Podpisy na sprawozdaniu w
formie dokumentu składa się odręcznie, a także umieszcza się pieczątkę z imieniem i nazwiskiem
osoby podpisującej.
7. Jednostki są obowiązane sporządzać sprawozdania rzetelnie i prawidłowo pod względem
merytorycznym i formalno-rachunkowym.
8. W przypadku zmiany stanu faktycznego w ewidencji księgowej, lub w przypadku stwierdzenia
błędu w uprzednio przekazanym sprawozdaniu, jednostka zobowiązana jest do niezwłocznego,
nie później jednak niż w terminie 5 dni, sporządzenia oraz przekazania do nadrzędnej jednostki
sektora finansów publicznych korekty sprawozdań, które nie odpowiadają stanowi faktycznemu.
9. Jednostki sektora finansów publicznych będące odbiorcami sprawozdań jednostkowych,
sporządzające sprawozdania łączne i zbiorcze według rodzaju jednostki, są obowiązane
sprawdzić prawidłowość otrzymywanych sprawozdań jednostkowych pod względem formalno-
rachunkowym. Są one również uprawnione do kontrolowania merytorycznej prawidłowości
złożonych sprawozdań. W tym celu mogą zażądać przedstawienia odpowiednich dokumentów.
10. Nieprawidłowości stwierdzone w toku sprawdzania, o którym mowa w ust. 9, powinny zostać
usunięte przez kierowników jednostek sporządzających sprawozdania jednostkowe przed
włączeniem zawartych w nich danych do sprawozdań łącznych i zbiorczych.
11. Szczegółowe zasady sporządzania sprawozdań określa instrukcja sporządzania sprawozdań
stanowiąca załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§ 9.
1. Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie do sporządzania sprawozdań za okresy
sprawozdawcze, rozpoczynając od sprawozdań kwartalnych za .........kwartał 200... r.
2. Do sprawozdań za ......kwartał 2009 r. mają zastosowanie przepisy dotychczasowe.
§ 10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ..................1)
MINISTER
FINANSÓW
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2006 r. w
sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. Nr 113
poz.770). oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdań jednostek
sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. Nr 115, poz. 1781, z 2007 Nr 14, poz. 88
oraz z 2008 r. Nr 16, poz.100).
Uzasadnienie
Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów
publicznych w zakresie operacji finansowych ma swą podstawę prawną w art. 38 ust. 5 ustawy z
dnia .....................o finansach publicznych (Dz. U. Nr......., poz., ..................).
W materii, którą reguluje projektowane rozporządzenie, obowiązują obecnie dwa rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej wydane
na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr
249, poz. 2104, z późn. zm.). oraz z dnia 26 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdań jednostek
sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych, wydane na podstawie art. 18 ust.
3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn.
zm.). Zgodnie z art. ..............ustawy z dnia ................. Przepisy wprowadzające ustawę o
finansach publicznych, przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy z dnia 30 czerwca
2005 r., zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie ustawy w zakresie, w jakim nie pozostają w sprzeczności z przepisami ustawy, nie
dłużej jednak niż do dnia ................. Brak rozporządzenia w tej materii, po dniu .......................,
spowoduję lukę w zakresie funkcjonowania sprawozdawczości w zakresie długu publicznego.
Zgodnie z ustawą z dnia ...................o finansach publicznych dane otrzymywane na podstawie
niniejszego rozporządzenia powinny umożliwiać podawanie do wiadomości publicznej relacji
długu publicznego do produktu krajowego brutto. Kontrolę nad przestrzeganiem tej relacji
sprawuje Minister Finansów. Przedmiotowe rozporządzenie jest niezbędne nie tylko dla
obliczenia relacji, ale również będzie dostarczać dane niezbędne do notyfikacji do Eurostatu oraz
dla innych międzynarodowych instytucji, takich jak Międzynarodowy Fundusz Walutowy.
Rozporządzenie adresowane jest do wszystkich jednostek sektora finansów publicznych.
Rozporządzenie określa cztery rodzaje sprawozdań dotyczące długu publicznego i poręczeń oraz
gwarancji, należności oraz danych uzupełniających w zakresie niektórych tytułów dłużnych.
Zarówno sprawozdania dotyczące długu publicznego (Rb-Z), jak sprawozdania dotyczące
należności (Rb-N) będą sporządzane kwartalnie w formie elektronicznej i w formie dokumentu.
Natomiast trzecie sprawozdanie Rb- UZ oraz czwarte sprawozdanie Rb-UN będą obejmowały
dane za rok budżetowy.
Sprawozdanie Rb-Z, Rb – UZ, Rb – N i Rb- UN są sprawozdaniami o charakterze statystycznym.
Podstawą do ich sporządzenia są księgi oraz ewidencja księgowa jednostki.
W ramach sprawozdań Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ, Rb-UN wprowadza się trzy rodzaje sprawozdań:
jednostkowe, łączne i zbiorcze. Jest to związane z trybem przekazywania sprawozdań. Zasadą
jest, aby sprawozdania jednostkowe były przekazywane do podmiotów nadzorujących, którzy na
podstawie otrzymanych sprawozdań jednostkowych będą sporządzać sprawozdania zbiorcze.
Odbiorcą końcowym wszystkich zbiorczych sprawozdań, czy też łącznych sprawozdań będzie
Prezes GUS. Ponieważ kontrolę nad relacją długu publicznego do PKB sprawuje Minister
Finansów oraz jest obowiązany do jej ogłaszania, Prezesa GUS będzie zobowiązany do
przekazywania danych do Ministra Finansów.
Rozporządzenie zawiera również instrukcję, która w sposób szczegółowy określa co należy
wpisać w każdym wierszu lub kolumnie oraz zawiera dokładne wyjaśnienia dotyczące
używanych pojęć. Załączenie takiej instrukcji do rozporządzenia wynika z potrzeby, którą
adresaci – jednostki, niejednokrotnie sygnalizowały składając sprawozdania na podstawie
obecnie obowiązujących przepisów.
Przedmiotowy projekt, w ramach uzgodnień międzyresortowych, zostanie przekazany do
zaopiniowania Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia regulacji
Celem wydania rozporządzenia jest realizacja delegacji zawartej w art. 38 ust. 5 ustawy z dnia
..................o finansach publicznych (Dz. U. Nr ................, poz......................).
2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia oddziałuje na podmioty sektora finansów publicznych
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
7. Konsultacje społeczne
Przedmiotowy projekt będzie konsultowany z Krajową Radą Regionalnych Izb Obrachunkowych
oraz będzie przedmiotem rozpatrzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik
-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik
-
1181-001
› Pobierz plik