Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
Uzasadnienie
Ustawa z dnia o finansach publicznych (Dz.U. Nr , poz. ), zastępująca dotychczasową
ustawę o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w art. 37 ust. 4 pkt 2
określa nową podstawę prawną do wydania aktu prawnego regulującego zasady rachunkowości i
plan kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla
organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego. Stwarza to konieczność wydania
nowego aktu prawnego, który zastąpi obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów z
dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji
podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek
samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2006 r. Nr 112, poz. 761).
Rachunkowość organu podatkowego jednostki samorządu terytorialnego stanowi uzupełnienie
rachunkowości jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki budżetowej i jest prowadzona z
wykorzystaniem niektórych kont syntetycznych planu kont jednostki samorządu terytorialnego,
określonych odrębnymi przepisami. Obecnie są to przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z
dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu
państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora
finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 z późn. zm.).
Regulacje określone przepisami ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r.
zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie
ustawy z dnia o finansach publicznych (Dz. U. Nr , poz. ), nie dłużej jednak niż do dnia 31
grudnia 2009 r.
Wstępny projekt
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego.
Projekt rozporządzenia będzie oddziaływał bezpośrednio na organy podatkowe jednostek
samorządu terytorialnego.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
6. Źródła finansowania.
Wejście w życie rozporządzenie nie wymaga finansowania ze środków budżetu państwa.
7. Konsultacje.
Projekt będzie przedmiotem konsultacji z departamentami Ministerstwa Finansów, przedmiotem
uzgodnień międzyresortowych, a także zostanie uzgodniony z Komisją Wspólną Rządu i
Samorządu Terytorialnego.
Na etapie uzgodnień międzyresortowych projekt rozporządzenia zostanie udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej
Wstępny projekt
ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 2008 r.
w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla organów podatkowych, podległych
Ministrowi Finansów w zakresie poboru i rozliczania podatków, opłat, wpłat z zysku
przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz innych
niepodatkowych należności budżetowych, do których ustalania lub określania są
uprawnione organy podatkowe
(Dz. U. z r.)
Na podstawie art. 37 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia r. o finansach publicznych (Dz. U.
Nr , poz. ) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Zarządzenie ustala zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji
podatków, opłat, wpłat z zysku przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu
Państwa oraz niepodatkowych należności budżetowych do których ustalania lub określania są
uprawnione organy podatkowe. Zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji
podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego określają
odrębne przepisy.
2. Zasady rachunkowości, o których mowa w ust. 1, obejmują prowadzenie ewidencji
księgowej należnych i pobranych podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych,
kontrolę terminowej realizacji zobowiązań, likwidację nadpłat oraz rozliczanie i przekazywanie
wpływów poszczególnym budżetom i innym wierzycielom.
§ 2. 1. Określenia użyte w zarządzeniu oznaczają:
1) BGK - Bank Gospodarstwa Krajowego, określony w ustawie z dnia 14 marca 2003 r. o
Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. Nr 65, poz. 594 i Nr 217, poz. 2124 oraz z 2004 r.
Nr 91, poz. 870);
2) ustawa zmieniająca - ustawę z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych
strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840, z 2004 r. Nr 123, poz.
1291 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 184, poz. 1539);
3) Fundusz Strefowy - fundusz, o którym mowa w art. 7 i 8 ustawy zmieniającej;
4) inni wierzyciele - jednostki inne niż Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego, izby
skarbowe, urzędy skarbowe, izby celne i urzędy celne;
5) kasa - kasę urzędu obsługującego organ podatkowy;
6) kasjer - pracownika urzędu skarbowego, a także pracownika lub funkcjonariusza Służby
Celnej, któremu powierzono prowadzenie kasy, wyznaczonego do przyjmowania wpłat oraz
dokonywania zwrotów gotówką z tytułu podatków;
Wstępny projekt
7) komórka rachunkowości - komórkę organizacyjną prowadzącą prace związane z
rachunkowością podatków;
8) likwidator - pracownika urzędu skarbowego, a także pracownika lub funkcjonariusza Służby
Celnej, któremu powierzono wystawianie dowodów wpłat dokonywanych do kasy, a także
dowodów wypłat z kasy;
9) należności uboczne - odsetki za zwłokę, opłatę prolongacyjną i koszty upomnień;
10) należność główna - określoną należność podatkową, opłatę albo niepodatkową należność
budżetową, podlegającą zapłaceniu;
11) Ordynacja podatkowa - ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z
2005 r. Nr 8, poz. 60, Nr 85, poz. 727, Nr 86, poz. 732 i Nr 143, poz. 1199)
12) niepodatkowe należności budżetowe - należności określone w art. 3 pkt 8 Ordynacji
podatkowej;
13) odpis - kwotę zmniejszającą zobowiązanie podatkowe albo kwotę zwrotu podatku należną
podatnikowi, ustaloną lub określoną przez organ podatkowy albo zadeklarowaną przez
podatnika, albo równowartość kwoty darowizny, o której mowa w § 20 ust. 1 pkt 11, wynikającej
z zeznania podatkowego, zmniejszającej dochody budżetowe;
14) organ podatkowy – naczelnik urzędu skarbowego, dyrektor izby celnej, naczelnik urzędu
celnego, zwanych dalej organami podatkowymi , do których mają zastosowanie regulacje
zawarte w niniejszym zarządzeniu;
15) poborca - poborcę skarbowego albo pracownika urzędu skarbowego, a także pracownika lub
funkcjonariusza Służby Celnej, któremu powierzono obowiązek poboru podatków bezpośrednio
u podatnika;
16) podatki - podatki określone w art. 3 pkt 3 Ordynacji podatkowej;
17) przypis - zobowiązanie podatkowe stanowiące obciążenie konta podatnika;
18) rachunek bankowy - rachunek bankowy urzędu skarbowego lub izby celnej przeznaczony do
gromadzenia środków z tytułu podatków;
19) wynagrodzenie płatnika lub inkasenta - wynagrodzenie płatnika lub inkasenta, o którym
mowa w art. 28 § 1 i 4 Ordynacji podatkowej;
20) OPP - organizację pożytku publicznego, znajdującą się w wykazie, o którym mowa w art. 45
ust. 5g ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z
2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.).
2. Przepisy zarządzenia dotyczące podatników stosuje się odpowiednio do płatników,
inkasentów, a także do następców prawnych podatników i do podmiotów przekształconych,
określonych w art. 93-106 Ordynacji podatkowej. Jeżeli w treści przepisu rozróżnia się
podatników, płatników i inkasentów, wówczas przepisy dotyczące podatników odnoszą się
również do następców prawnych i do podmiotów przekształconych.
§ 3. Zadaniem komórki rachunkowości jest, w szczególności:
1) prowadzenie w księgach rachunkowych prawidłowej ewidencji przypisów, odpisów, wpłat,
zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu podatków;
2) kontrola terminowości wpłat należności przez podatników;
3) bieżące podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych,
takich jak upomnienia, tytuły wykonawcze;
4) dokonywanie rozliczeń podatników z tytułu wpłat, nadpłat, zaległości oraz zwrotów podatku;
5) przeprowadzanie rozliczenia rachunkowo-kasowego poborców, jeżeli czynności te nie
zostały powierzone innej komórce organizacyjnej;
6) rozliczanie i przekazywanie wpływów poszczególnym budżetom i innym wierzycielom;
Wstępny projekt
7) sporządzanie sprawozdań;
8) prowadzenie operacji kasowych i uzgadnianie obrotów kasy związanych z przyjmowaniem
wpłat i z dokonywaniem zwrotów podatnikom za pośrednictwem kasy oraz terminowe
przekazywanie gotówki z kasy na rachunek bankowy, jeśli kasa jest prowadzona przez urząd
obsługujący organ podatkowy;
9) ustalanie na podstawie ewidencji księgowej danych potrzebnych do wydawania zaświadczeń
o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzających stan zaległości podatkowych;
10) kontrola prawidłowości potrąceń wynagrodzeń, dokonywanych przez płatników i
inkasentów;
11) prowadzenie księgi druków ścisłego zarachowania, jeżeli czynność ta nie została powierzona
innej komórce organizacyjnej.
§ 4. 1. Podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe sprawdzone pod
względem formalnym i rachunkowym.
2. Do udokumentowania przypisów lub odpisów służą:
1) deklaracje w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, z których wynika zobowiązanie
podatkowe, kwota zmniejszająca zobowiązanie podatkowe lub kwota zwrotu podatku;
2) decyzje;
3) dowody zrealizowanych wpłat nieprzypisanych, należnych od podatników;
4) postanowienia o dokonaniu potrącenia, o którym mowa w art. 64 § 1-3 oraz art. 65 Ordynacji
podatkowej;
5) Jednolity Dokument Administracyjny SAD;
6) informacje podatników, o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy zmieniającej;
7) odpisy orzeczeń sądu administracyjnego, o których mowa w art. 77 § 1 pkt 3 Ordynacji
podatkowej.
3. Do udokumentowania wpłat w formie pieniężnej służą:
1) pokwitowania z kwitariuszy przychodowych, jeżeli wpłata jest dokonana w kasie;
2) wyciąg bankowy otrzymany w formie elektronicznej, jeżeli dla każdej wykazanej w nim
operacji zawiera dane zapewniające identyfikację wpłaty albo dokumenty wpłaty, załączone
do wyciągu bankowego;
3) dokumenty stwierdzające obciążenie rachunku bankowego podatnika z tytułu zapłaty
podatku - w przypadku gdy podatnik dokonał zapłaty za pośrednictwem banku, a bank
obciążył rachunek bankowy podatnika, ale nie przekazał środków na rachunek bankowy - na
podstawie których przypisuje się bankowi zobowiązanie w wysokości zapłaty dokonanej
przez podatnika, w związku z art. 60 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej;
4) postanowienia o zaliczeniu wpłaty, nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet zaległości
podatkowych albo bieżących zobowiązań podatkowych;
5) wniosek podatnika o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych, o
którym mowa w art. 76 § 1 Ordynacji podatkowej.
4. Do udokumentowania wygaśnięcia zobowiązania podatkowego służą:
1) dokumenty, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 4 i 5;
2) umowy lub inne dokumenty, z których w szczególności wynika określony w art. 66 § 4
Ordynacji podatkowej termin wygaśnięcia zobowiązania podatkowego w stosunku do
Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego;
3) (uchylony)
4) dokumenty informujące o przedawnieniu, o którym mowa w art. 70-71 Ordynacji
podatkowej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei