Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
§ 21. Na koncie 310 - Materiały ewidencjonuje się zwiększenie wartości materiałów z tytułu
wygaśnięcia zobowiązania podatkowego wskutek przeniesienia własności rzeczy lub praw
majątkowych na rzecz jednostki samorządu terytorialnego. Na stronie Wn konta 310 księguje się
wygaśnięcie zobowiązania podatkowego wskutek przeniesienia własności rzeczy niebędących
środkami trwałymi ani prawami majątkowymi na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, o
którym mowa w art. 66 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w korespondencji ze stroną Ma konta
221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych.
§ 22.
Na koncie 750 - Przychody i koszty finansowe ewidencjonuje się przychody
budżetowe z tytułu podatków:
1) na stronie Wn konta 750 księguje się:
a) odpisy z tytułu podatków, w korespondencji ze stroną Ma konta 221 - Należności z tytułu
dochodów budżetowych,
b) odpisy z tytułu należnego podatnikowi oprocentowania za nieterminowy zwrot nadpłaty,
w korespondencji ze stroną Ma konta 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych;
2) na stronie Ma konta 750 księguje się:
a) przypisy z tytułu podatków, w korespondencji ze stroną Wn konta 221 - Należności z
tytułu dochodów budżetowych,
b) odsetki za zwłokę i inne należności uboczne w kwocie wpłaconej - na podstawie
dokumentu wpłaty, w korespondencji ze stroną Wn konta 221 - Należności z tytułu
dochodów budżetowych.
§ 23. Księgowań dotyczących rozrachunków z poszczególnymi podatnikami z tytułu
należnych i wpłacanych przez nich podatków podlegających przypisaniu na ich kontach, a także
z innymi podmiotami dokonuje się na kontach szczegółowych prowadzonych do kont
analitycznych w ramach syntetycznego konta 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych:
1) na stronie Wn konta szczegółowego księguje się:
a) przypisy należności,
b) odsetki za zwłokę i inne należności uboczne w kwocie wpłaconej,
c) zwrot nadpłaty,
d) wypłatę należnego podatnikowi oprocentowania za nieterminowy zwrot nadpłaty;
2) na stronie Ma konta szczegółowego księguje się:
a) odpisy należności,
b) odpisy z tytułu należnego podatnikowi oprocentowania za nieterminowy zwrot nadpłaty,
c) wpłaty dokonane na rachunek bieżący urzędu,
d) wpłaty dokonane do kasy urzędu,
e) wygaśnięcie zobowiązania podatkowego przez przeniesienie własności rzeczy lub praw
majątkowych, o którym mowa w art. 66 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej,
f) wygaśnięcie zobowiązania podatkowego wskutek potrącenia, o którym mowa w art. 65 §
1 Ordynacji podatkowej,
g) zapłatę dokonaną za pośrednictwem banku, który obciążył rachunek bieżący podatnika z
tytułu zapłaty podatku, ale nie przekazał tych środków na rachunek bieżący urzędu.
§ 24. Księgowań dotyczących rozrachunków z poszczególnymi inkasentami z tytułu
pobieranych przez nich podatków, które nie podlegają przypisaniu na kontach podatników,
dokonuje się na kontach szczegółowych prowadzonych do kont analitycznych w ramach
syntetycznego konta 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych:
Wstępny projekt
1) na stronie Wn konta szczegółowego księguje się:
a) przypisy w wysokości kwot pobranych, wynikających z wydanych przez inkasentów
pokwitowań wpłaty,
b) odsetki za zwłokę i inne należności uboczne w kwocie wpłaconej;
2) na stronie Ma konta szczegółowego księguje się:
a) wpłaty kwot pobranych, dokonane na rachunek bieżący urzędu,
b) wpłaty kwot pobranych, dokonane do kasy urzędu.
§ 25. Księgowań dotyczących rozrachunków należności od poszczególnych jednostek
budżetowych z tytułu potrącenia dokonuje się na kontach szczegółowych prowadzonych do kont
analitycznych w ramach syntetycznego konta 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych:
1) na stronie Wn konta szczegółowego księguje się przypis jednostce budżetowej w wysokości
kwoty potrącenia, o którym mowa w art. 65 § 1 Ordynacji podatkowej, w wynik;
2) na stronie Ma konta szczegółowego księguje się wpłaty jednostek budżetowych z tytułu
należności przypisanych w wysokości kwoty potrącenia, o którym mowa w art. 65 § 1
Ordynacji podatkowej.
§ 26. Księgowań dotyczących rozrachunków należności od poszczególnych banków z tytułu
nieprzekazanych wpłat dokonuje się na kontach szczegółowych prowadzonych do kont
analitycznych w ramach syntetycznego konta 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych:
1) na stronie Wn konta szczegółowego księguje się przypis bankowi w wysokości zapłaty
dokonanej przez podatnika poleceniem przelewu do banku, który obciążył rachunek bieżący
podatnika, ale nie przekazał środków na rachunek bieżący urzędu;
2) na stronie Ma konta szczegółowego księguje się wpłaty banku z tytułu należności
przypisanych w wyniku dokonania przez podatnika zapłaty należności podatkowej
poleceniem przelewu, w sytuacji gdy bank obciążył rachunek bieżący podatnika, ale nie
przekazał środków na rachunek bieżący urzędu.
§ 27.
1.
Pozabilansowe konto 990 - Rozrachunki z osobami trzecimi z tytułu ich
odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe podatnika służy do ewidencji kwot należnych od
osób trzecich i realizacji tych zobowiązań. Księgowań dokonuje się nie stosując zasady
dwustronnego zapisu.
2. Jeżeli orzeczono o odpowiedzialności solidarnej dwóch lub więcej osób trzecich, dla
każdej z tych osób otwiera się osobne pozabilansowe konto szczegółowe do bilansowego konta
szczegółowego tego samego podatnika, na każdym koncie osoby trzeciej przypisując kwotę lub
kwoty wynikające z decyzji orzekającej odpowiedzialność osób trzecich.
3. Na poziomie pozabilansowych kont szczegółowych księgowań dokonuje się na koncie tej
osoby trzeciej, której dotyczy dowód księgowy, z zastrzeżeniem, że wpłaty oraz zwroty nadpłat,
dotyczące kwot określonych w ust. 2, księguje się równocześnie na koncie podatnika, do którego
prowadzone jest konto osoby trzeciej.
4. Stan zobowiązań i ich realizacji określa się na podstawie zapisów na bilansowym koncie
szczegółowym podatnika, dla którego orzeczono odpowiedzialność osoby trzeciej lub osób
trzecich.
5. Gdy na bilansowym koncie podatnika kwota zobowiązań, podlegających zapłacie przez
osobę lub osoby trzecie, zostanie zrównoważona sumą wpłat tych osób, wtedy zobowiązanie
wygasa. Tym samym wygasają również zobowiązania osoby lub osób trzecich z tego tytułu.
Jeżeli, w przypadku kilku osób trzecich, po wygaśnięciu zobowiązania, na pozabilansowym
Wstępny projekt
koncie osoby trzeciej część przypisanej jej kwoty należności pozostanie niezrównoważona
wpłatami tej osoby, wtedy ta część kwoty podlega odpisaniu. Odpisania dokonuje się na
podstawie dokumentu wewnętrznego, o którym mowa w § 4 ust. 6.
§ 28. 1. Na pozabilansowym koncie 991 - Rozrachunki z inkasentami z tytułu pobieranych
przez nich podatków podlegających przypisaniu na kontach podatników ewidencjonuje się kwoty
należne do pobrania i pobrane przez inkasentów:
1) na stronie Wn konta 991 księguje się:
a) przypisy w wysokości należności do pobrania,
b) odsetki za zwłokę i inne należności uboczne w kwocie wpłaconej;
2) na stronie Ma konta 991 księguje się:
a) wpłaty kwot pobranych, dokonane na rachunek bieżący urzędu,
b) wpłaty kwot pobranych, dokonane do kasy urzędu,
c) odpisy kwot należności przypisanych inkasentowi do pobrania, ale niepobranych.
2. Na koncie 991 księgowań dokonuje się nie stosując zasady dwustronnego zapisu.
§ 29. Przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych za pomocą komputera należy zachować
następujące warunki:
1) dowody źródłowe mogą mieć postać dokumentów papierowych lub zapisów elektronicznych
- w tym drugim przypadku muszą być zabezpieczone przed zniekształceniem lub usunięciem
pierwotnej treści operacji księgowej, której dotyczą, i być opatrzone unikalnym
identyfikatorem źródła pochodzenia;
2) drukom ścisłego zarachowania automatycznie nadawane są kolejne numery, przy czym nie
mogą występować luki w numeracji, a każdy numer musi być niepowtarzalny. Numer
anulowanego dokumentu nie może być nadany innemu dokumentowi. Zamiast numeru
można stosować inny niepowtarzalny identyfikator o zdefiniowanej budowie;
3)
zapisy w księgach rachunkowych mogą nastąpić za pośrednictwem klawiatury
komputerowej, urządzeń czytających dokumenty, urządzeń transmisji danych lub
komputerowych nośników danych, pod warunkiem że podczas rejestracji operacji księgowej
uzyskują one trwale czytelną postać odpowiadającą treści dowodu księgowego i możliwe jest
stwierdzenie źródła pochodzenia każdego zapisu;
4) zapisy mogą być przenoszone między zbiorami danych, składającymi się na księgi
rachunkowe prowadzone na komputerowych nośnikach danych, pod warunkiem że możliwe
jest stwierdzenie źródła pochodzenia zapisów w zbiorach, w których ich dokonano
pierwotnie, a odpowiedni program zapewni zachowanie ich poprawności i kompletności;
5) zapewniona jest możliwość wydruku, w postaci czytelnej dla użytkownika, treści zapisów
dokonanych w księgach rachunkowych i zawartości zbiorów pomocniczych.
Rozdział 3
Rozliczanie inkasentów
§ 30. 1. Dowodem pobrania przez inkasenta wpłaty podatku jest pokwitowanie na blankiecie
z kwitariusza przychodowego. Oryginał pokwitowania wpłaty otrzymuje wpłacający, a kopia
pokwitowania pozostaje w kwitariuszu przychodowym.
2. Jeden dowód wpłaty pobranych kwot - na rachunek bankowy urzędu lub do kasy - może
dotyczyć kilku pokwitowań z jednego kwitariusza przychodowego.
Wstępny projekt
§ 31. 1. Rozliczenie inkasenta dokonywane jest niezwłocznie po określonym dla inkasenta
terminie płatności podatku oraz przy zdawaniu przez niego wykorzystanych kwitariuszy
przychodowych.
2. Po zakończeniu rozliczenia i ewentualnego postępowania, wynikającego z rozliczenia,
dokumenty złożone przez inkasenta podlegają przechowaniu w urzędzie obsługującym organ
podatkowy, z wyjątkiem kwitariuszy niecałkowicie wykorzystanych, które zwraca się
inkasentowi, jednakże dotyczące ich dowody wpłat zatrzymuje się i wykorzystuje przy
sprawdzeniu kwitariusza, gdy zostanie zwrócony po całkowitym wykorzystaniu.
3. Jeżeli inkasent przestaje pełnić funkcję inkasenta, rozliczanie go z przekazanych mu
kwitariuszy, z wpłat pobranych od podatników oraz z wpłat dokonanych do kasy i na rachunek
bieżący urzędu następuje przed zakończeniem pełnienia przez niego tej funkcji.
Rozdział 4
Rozliczanie poborców jednostek samorządu terytorialnego
§ 32. Jeżeli na mocy odrębnych przepisów dana jednostka samorządu terytorialnego jest
uprawniona do przeprowadzania egzekucji, to pobór zaległości podatkowych i rozliczanie
poborcy jednostki samorządu terytorialnego dokonywane są zgodnie z przepisami § 33 i 34.
§ 33.
Dowodem pobrania przez poborcę wpłaty z tytułu zaległości podatkowej jest
pokwitowanie na blankiecie z kwitariusza przychodowego. Oryginał pokwitowania wpłaty
otrzymuje wpłacający, a kopia pokwitowania pozostaje w kwitariuszu przychodowym. Przepis §
30 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 34. 1. Rozliczanie poborcy dokonywane jest okresowo, co najmniej raz na dwa tygodnie,
oraz przy rozliczaniu służby i przy zdawaniu przez niego wykorzystanych kwitariuszy
przychodowych.
2. Rozliczenie poborcy polega na sprawdzeniu zgodności adnotacji o wpłacie w tytułach
wykonawczych z kopiami pokwitowań wystawionych przez poborcę oraz stwierdzeniu
całkowitej likwidacji wymienionych tytułów. Przepisy § 31 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 5
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 35. Organy podatkowe w terminie do dnia r. dostosują swoje plany kont do zasad
wynikających z niniejszego rozporządzenia.
§ 36. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem r.5)
______
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 85,
poz. 727, Nr 86, poz. 732 i Nr 143, poz. 1199 oraz z 2006 r. Nr 66, poz. 470 i Nr 104, poz.
708.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 1,
poz. 3, z 1996 r. Nr 91, poz. 409, z 1997 r. Nr 43, poz. 272 i Nr 137, poz. 926, z 1998 r. Nr
108, poz. 681, z 2001 r. Nr 81, poz. 875, z 2002 r. Nr 200, poz. 1680, z 2003 r. Nr 110, poz.
Wstępny projekt
1039 i Nr 162, poz. 1568 oraz z 2005 r. Nr 143, poz. 1199, Nr 164, poz. 1365, Nr 169, poz.
1419, Nr 175, poz. 1462 i Nr 179, poz. 1484.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60,
poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96, poz.
959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546 i Nr 213, poz. 2155 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 66,
Nr 184, poz. 1539 i Nr 267, poz. 2252.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 200,
poz. 1683, z 2003 r. Nr 96, poz. 874, Nr 110, poz. 1039, Nr 188, poz. 1840, Nr 200, poz.
1953 i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 92, poz. 880 i 884, Nr 96, poz. 959, Nr 123, poz. 1291
i Nr 281, poz. 2782 oraz z 2005 r. Nr 130, poz. 1087, Nr 143, poz. 1199, Nr 164, poz. 1365,
Nr 167, poz. 1399, Nr 169, poz. 1419, Nr 175, poz. 1462 i Nr 179, poz. 1484.
5) Niniejsze
rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25
maja 1999 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji
podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr
50, poz. 511 oraz z 2000 r. Nr 122, poz. 1332).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei